Kirjoittaja Aihe: Akkujen todellinen C lukema  (Luettu 2214 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Akkujen todellinen C lukema
« : 14 Marraskuu, 2014, 20:13:30 »
Tuli tässä mieleen kun irkissä TeroS linkkasi kerran jonkun PDF:n (en muista enää mistä), mutta homman juoni oli kuitenkin tämä: Lipo akut kestää käyttöä pitkään parhaiten silloin kun kennon sisäinen lämmöntuotto on keskimäärin alle 6W/Ah. Sisäinen lämmöntuotto puolestaan riippuu suoraan purkuvirrasta ja sisäisestä resistanssista. Kaikkien tunteman PUImURI kaavasta voidaan siis johtaa seuraava kaava jolla maksimipurkuvirta saadaan laskettua:

Imax = sqrt(6 * C / R)

Tässä siis C tarkoittaa kapasiteettia ampeeritunteina (ei siis milliampeeritunteina), R on sisäinen vastus ohmeina (eikä milliohmeina), Imax on maksimi jatkuva virta joka akulta voidaan ottaa ilman lisääntynyttä ikääntymistä. sqrt tarkoittaa neliöjuurta. Kaavaa voidaan johtaa edelleen jotta saadaan suoraan C lukema:

Cmax = sqrt(6 * C / R) / C

Eli Cmax on nyt saatu C lukema jonka pitäisi olla vertailukelpoinen akun päälle printattuun lukemaan. Tässä siis ei ole merkitystä kennojen lukumäärällä. Huonoimman kennon IR lukema on se mikä merkkaa. Ei ole merkitystä vaikka hyvistä kennoista menee iso virta ongelmitta läpi jos siellä on seassa huonompi mikä turpoaa ylikuumenemisen takia.

Esimerkki:

Itselläni Synergyssä on 45C 4400mAh 6S akkuja pari. Näissä lämpimänä kesäpäivänä parin syklin jälkeen huonoimmassa kennossa täydellä akulla sisäinen resistanssi laturin mukaan noin 1.8mOhm. Sijoitetaan ne ensimmäiseen kaavaan:

Imax = sqrt(6 * 4.4 / 0.0018) = 121A

Todellisena C lukemana sama siis:

Cmax = sqrt(6 * 4.4 / 0.0018) / 4.4 = 27.5

Eli eli aika kauaksi jäädään siitä mihin Genssi lupaa. En tiedä olisiko tulos parempi jos akkuja syklitettäisiin vielä enemmän kuin kaksi tai kolme sykliä viikon sisään. Yllättäen wanhat kunnon turnigyn 6S 30C 5000mAh akut pääsee käytännössä identtisiin IR lukemiin, eli niillä C luvuksi saataisiin:

Imax = sqrt(6 * 5.0 / 0.0018) = 129A
Cmax = sqrt(6 * 5.0 / 0.0018) / 5.0 = 25.8

Eli samalla IR lukemilla isommalla kapasiteetilla olevasta akusta kestää ottaa isomman purkuvirran, mutta C lukemaksi tulee silti pienempi. Omassa lennätyksessä nykykalustolla edes piikkivirrat eivät yllä noin ylös, eipä siis ihme että jopa turnigyn akut on kestäny lähemmäs kahtasataa sykliä ilman ikääntymisen merkkejä.

Pikkutrexin 2200mAh 3S 65 Genssit oli viimeksi mitattaessa 3.3mOhm paikkeilla kennoa kohden, joten sillä päästäisiin:

Imax = sqrt(6 * 2.2 / 0.0033) = 63.2A
Cmax = sqrt(6 * 2.2 / 0.0033) / 2.2 = 28.8

Tästä nyt ei ole virtoja mitattuna, mutta noparilla taisi olla 45A kestoa, joten ihan turvallisilla rajoilla mennään vieläkin. Mutta kauas jäädään luvatusta 65C arvosta. Nämä akut on kyllä saanu tosi vähän syklejä kuluneen vuoden aikana, joten voisivat parantua aika paljon kun vähän ajaa sisään.

Merkittävämpi havainto ehkä se että tällä kaavalla laskettuna on todella harvassa akkupakat jotka oikeasti pääsee edes lähelle luvattua virrankestoa. Varsinkin ne akut jotka lupaa hyvin korkeita C lukuja tuntuvat olevan kaukana luvatusta. Tärkeä huomio on myös se miten akkujen todellinen C luku vaihtelee ympäristön lämpötilan ja käyttötiheyden mukaan. Pitkään storagessa ollut akku joka ladataan kylmässä ja laitetaan kopteriin kylmänä vaatii ehkä ainakin sen yhden lämmittelylennon ennen kuin sitä kannattaa isommin rääkätä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Akkujen todellinen C lukema
« Vastaus #1 : 14 Marraskuu, 2014, 21:07:00 »
Xenillä oli jossain aiheesta hyvät linkit jonkun tekemiin testeihin eri akuilla. Eipä sielläkään "merkkiakut" jyllänneet, päinvastoin jos en väärin muista, koitanpa kaivella linkkejä.

TÄSSÄ oli tuota Xenin juttua.

EDIT: Löysinpäs sen
.
« Viimeksi muokattu: 14 Marraskuu, 2014, 21:15:22 kirjoittanut TeroS »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akkujen todellinen C lukema
« Vastaus #2 : 14 Marraskuu, 2014, 21:18:30 »
Mä luulen että, merkkiakut kestää enemmän syklejä. Tuskin muuta suurta eroa halpiksiin.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Akkujen todellinen C lukema
« Vastaus #3 : 14 Marraskuu, 2014, 21:25:44 »
Kohta joku nostaa esiin nanot ja genssit ja syklit. Oma (luhyt) kokemus on samansuuntainen, gensseillä räksässä varmaan lähempänä kolmea kuin kahtasataa lentoa ja vielä niillä pörrää. Sen 2:30 mutta kuitenkin ;D

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akkujen todellinen C lukema
« Vastaus #4 : 24 Marraskuu, 2014, 07:36:36 »
En tiedä mihin säikeeseen tämä nyt sopis niin, laitan tänne.
Olen tehnyt 3700mAh 6S 65C Revolectrix akusta 2S 3P 11 100mAh akun.
Sitten mulla on 2 tehdastekoista
Gens Ace 2S 1P 25-50C 10 000mAh.

Kun puran nämä akut samaan jännitteeseen, latauksessa menee Gens akkuun n.300-350mAh vähemmän.
Edit: Siis tarkoitin että jää ilmoitetusta määrästä 300-350mAh enemmän vaille vajaaksi.
« Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu, 2014, 07:38:59 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
30 Vastauksia
35201 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2010, 18:32:05
kirjoittanut 1m4s0_
5 Vastauksia
4986 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2011, 00:24:33
kirjoittanut Fillarimies
6 Vastauksia
4661 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2012, 18:24:54
kirjoittanut 1m4s0_
5 Vastauksia
5288 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2013, 16:29:25
kirjoittanut Maikko
2 Vastauksia
2617 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2016, 08:34:35
kirjoittanut jukka