Kirjoittaja Aihe: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi  (Luettu 7456 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« : 01 Syyskuu, 2008, 17:57:55 »
Mitenkäs kun aina on sanottu että kopterin pitäisi olla fyysisesti tasapainossa eli etu/takapään, mutta minulla kopteri on nokkapainoinen (nupista roikottaessa lentokunnossa) ja swasplate on vaaterissa ja nuppi muutenkin Finlessin mukaisissa säädöissä, mutta silti kopteri kampeaa takaoikealle kun leijutuksessa päästää tikuista -> ei tunnu siltä että perään pitäisi saada lisää painoa, mutta fyysisen tasapainon saaamiseksi niin tulisi tehdä.
Missä vika / tai mitä kannattaa tehdä???

jpheli

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #1 : 01 Syyskuu, 2008, 19:06:09 »
Mitenkäs kun aina on sanottu että kopterin pitäisi olla fyysisesti tasapainossa eli etu/takapään, mutta minulla kopteri on nokkapainoinen (nupista roikottaessa lentokunnossa) ja swasplate on vaaterissa ja nuppi muutenkin Finlessin mukaisissa säädöissä, mutta silti kopteri kampeaa takaoikealle kun leijutuksessa päästää tikuista -> ei tunnu siltä että perään pitäisi saada lisää painoa, mutta fyysisen tasapainon saaamiseksi niin tulisi tehdä.
Missä vika / tai mitä kannattaa tehdä???

Ööö jos sulla on kopteri nokkapainoinen niin ei se kyllä sillon ala takaoikeelle kampeamaan. Kyllä se lähtee eteenpäin kallistumaan siinätapauksessa. No oli miten oli.

Älä roikota sitä nupista vaan ota "koukku" ote flybarin alta sormillasi niin että flybar on sekä rungon mukaisesti ja sitten 90astetta käännettynä, ts. lavat on rungon suuntaisesti. Sitten nostat pöydältä ylös ja katsot esim landareista kuinka se nousee balanssissa tai epä balanssissa ylös. Jos isoja eroja niin sitten pitää alkaa miettimään painon siirtoa kopterissa.

Tie pienet kampeamiset voi hoitaa radion trimmeillä. Itse kyllä pyrin pitämään trimmitkin keskellä ja säätämään kopterin niin että ei trimmeihin tarvitse kanssa koskea. Esim akkua pikkaisen siirtämällä. Painopistehän pitäisi saada pääakselin paikkeille jotta kopteri olisi mahdollisimman stabiili.

Oikein säädetty kopteri pysyy useita sekuntteja paikallaan niin että tikkuihin ei tarvii koskea :)

Tarkista painopisteet ja tarkistappa vielä kerran ne servojen hornit, swashin suoruus ja muu linkistö.

--jp

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #2 : 01 Syyskuu, 2008, 20:11:14 »
Leijunnassa pienikin tuulen vire saa aikaan poikkeamaa.

Kopterithan ovat luonnostaa labiileja laitteita.
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #3 : 01 Syyskuu, 2008, 20:17:52 »
Joo, kyllä se muutaman sekuntin pysyy, ja voihan se olla että ei noita tyyniä kelejä ole pahemmin sattunut tänä kesänä ja yleensä tulee kuitenkin leijuteltua vastatuuleen, joten oisko se siinä?

Kaikista linkeistä en ole ihan 100%sen varma, mutta Swashplate on ihan vaaterissa kun servot on 90 asteen kulmassa ilman trimmejä.

Pitänee odottaa ihan peilityyntä (sisävuoroa ?) ja kokeilla uudestaan.

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #4 : 01 Syyskuu, 2008, 20:29:48 »
Toi tuuli vois olla se todennäköisin syy...
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #5 : 01 Syyskuu, 2008, 20:32:19 »
Niinpä, on se vaa niin harmi että tänä kesänä (mikä ihmeen kesä) ei ole oikein souneet yksiin vapaa-aika, tyyni sää, ehjä kopteri, aina noista jokin on mättänyt ;(

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #6 : 02 Syyskuu, 2008, 09:43:28 »
Itse huomasi Torque Tuben vaihdettuani, että kopteri muuttui takapainoiseksi. Noh, nyt tuon torpin innostamana ostin hiilariputken taakse kompensoimaan tuota muuttunutta painojakaumaa. Hope it works.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1


Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #8 : 03 Syyskuu, 2008, 13:28:54 »
Huomasitko tuon siis lentämällää vai muutne punnitsemalla?

Leijunnassa ja kokeilemalla. Selvä ero TT:n ja remmin välillä. Johtuen jo metallisesta peränupista + vielä akseli..

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #9 : 03 Syyskuu, 2008, 13:35:22 »
call me lazy, I have never bothered to balance my T-Rex...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #10 : 03 Syyskuu, 2008, 13:48:12 »
call me lazy, I have never bothered to balance my T-Rex...
Balancing is an electric heli luxury anyway... try balancing a nitro heli when it has 5dl of fuel when the tank is full and then it starts to get lighter and lighter every second you fly. Basically this could be done if the tank would be symmetric and the center of gravity just under the main gear. But it's not there. I got used to the unbalanced feel of the nitro quite quickly even though I initially thought it felt horrible after my perfectly balanced 600E ;).

jpheli

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #11 : 03 Syyskuu, 2008, 15:26:43 »
Jep näinhän se on, mitä enempi oppii lentää niin sen enempi myös tekee tuota "autobalansointia" ihan omilla sormillaan tikkuja veivatessa :)

Ei sitä itsekkään enään tule niin täydellisesti noita laitettua, kuhan on niillä suunnilla ;)

Joskus sitä jakso tusata niin että kopteri periaatteessa seiso paikallaan terävän kynän kärjessä. Nyt jos testais niin tippus varmasti heti johonkin suuntaan. Silti se lentää paremmin kuin aikasemmin..

--jp

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #12 : 05 Syyskuu, 2008, 12:32:47 »
Olen tosiaan säätänyt kopterini Finlessin videoiden mukaisesti, eli
  • Servot 90 asteen kulmaan
  • Linkkien pituudet ohjekirjasta
  • Swashplate vaateriin nollakulmilla (radiosta 50%)
  • Edennyt ylöspäin tarkistaen että kaikki armit on vaaterissa
  • Lavat nollakulmille
  • Säätänyt radiosta endpointeilla siten että stabbarinlavat ovat edelleen vaaterissa collectiven ääriasennoissa
  • Lapaura kuntoon

Radiona minulla on Spektrumin DX7, en mielestäni ole törmännyt noihin servojen säätöihin, erilaisia miksauksia sillä on mahdollista tehdä???

Miten tuo tarkistetaan että servot liikkuvat synkassa, edelleen stabbarin lavoistako?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #13 : 05 Syyskuu, 2008, 12:56:34 »
Miten tuo tarkistetaan että servot liikkuvat synkassa, edelleen stabbarin lavoistako?
Joo, Finlessin 450 videoissa puhutaan CCPM interactionista. Sillä on pieni vesivaaka kiinnitetty toiseen stabbarin lapaan jne.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #14 : 05 Syyskuu, 2008, 13:04:52 »
Aivan, mutta toisaalta se sanoo että ei tarvi kuin ääripäät ja nollakulmat tarkistaa, tai että kokoalueen kuntoon saaminen ilman ohjelmoitavia digiservoja vaatii miksauksia, oiskohan noihin miksauksiin josskain jotain ohjeita?

seppomikael

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #15 : 05 Syyskuu, 2008, 14:04:18 »
Tuo säätö tehdään DX7:ssa travel adjustin avulla. Ensin mekaanisesti keskellä suoraksi ja sitten tikun ylä- ja alapäät suoraksi tuon travelin avulla.
Eli tässä ollee kolmipistesäätö......... ...

seppomikael

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #16 : 05 Syyskuu, 2008, 15:10:39 »
Parempaan ei pysty.
Ja toisaalta jokaisen swashin olen noin saanut, sillä tarkkuudella kun leveltoolssilla näkee, lineaariseksi.
Tietty käytän tosin vain laatuservoja... Kuten hitec ja JR... ;D


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Mekaaninen/fyysinen balanssi
« Vastaus #18 : 07 Syyskuu, 2008, 21:43:21 »
Tulipa sitten koitettua roikottaa tuota kopteria sekä sivuttain että suoraan lavan pitimistä oikeinpäin ja outoa kyllä kun roikottaa sivuttian vaikuttaisi että on aivan keulapainoinen, mutta sitten kun roikottaa lavanpitimistä oikeinpäin, niin ihme ja kumma sehän on balanssissa? Mikä tärkeintä, tyynessä leijuu kuitenkin todella vakaasti paikallaan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
5185 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
2924 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2008, 09:22:27
kirjoittanut Vispilä
18 Vastauksia
9500 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2008, 20:39:40
kirjoittanut jippo
29 Vastauksia
8760 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2008, 18:23:46
kirjoittanut unskale
8 Vastauksia
3929 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2014, 11:14:47
kirjoittanut mop