Kysymys on aika triviaali sikäli, ettei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä kuvauksen takia lennellä suoraan yleisön yläpuolella. Ne kuvat tehdään yleensä esim. kamerakraanalla tai cable camilla. Eri asia jos kuvataan jonkin matkan päästä kopterilla. Painoista senverran, että kameroiden takia noin 14 kg on nyt yläraja ja noin 8 kg melko tavallinen lentopaino.
Kolmen vuoden multilentojen perusteella, ja kyseltyäni asiasta muiltakin, vähän turvallisuusdataa. Muutama maahansyöksy olisi todennäköisesti voitu välttää laskuvarjolla, mikäli se olisi toiminut oikein. Muistaakseni tapaukset olivat suunnilleen 1. akun loppuminen yllättäen (telemetriat ja OSD:t olivat vielä tulossa) 2. Asennon menetys ja pilot error 3. GPS toilet bowl, jonka jälkeen taas pilot error koskapa pilotti senverran kaukana kopterista. Itselläni on pari kertaa poksahtanut kenno toisesta lentoakusta, mutta jännitteen putoamisen tieto riittää onnistuneeseen hätälaskuun. JOS on katsonut paikat valmiiksi niitä varten.
Mutta, esim. tämä vuosi näyttää sikäli hyvältä, että useampi sata lentoa usealla eri kopterilla on mennyt normaalisti. Pieniä outouksia on kohdattu silloin tällöin, mutta onnistuttu selvittämään syyt.
Eli sanoisin, että tällä hetkellä multit ovat jo varsin luotettavia (kun ne itse alusta lähtien huolella rakentaa...)
Ja joo, pari kertaa viikossa käyn paiskimassa 600 & 700 T-Rexejä. Pysyy vähän mielessä, mitä se lennätys oikeasti on. Kannustaisin jokaista harrastajaa nauttimaan harrastuksesta ja ammattia haluaville suosittelen hyvää harrastusta.
TP.