Kirjoittaja Aihe: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?  (Luettu 29818 kertaa)

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« : 30 Marraskuu, 2014, 11:00:57 »
Noniin, eli Dji f550 e-300 setillä, vakiot Dji 9443 potkurit, lentopaino aika rajoilla, mutta lentänyt hyvin noin 15 akullista, kunnes tänään
noin minuutin lennon jälkeen tuli alas, vauhdilla, tilanne alkoi kun huomasin ennen minuuttia, että jotain outoa ohjauksessa, ohjaus oli suurpiirteinen ja tökkivä,
lento oli minun perinteistä rauhallista leijuttelua (gps) modella,
ajattelin, että otettava alas, mutta saman tien alkoi kopun voimakas kallistelu joka suuntaan ja puolelta toiselle, ja nopea alastulo, moottorit pysy käynnissä ja ehdin
ainoastaan vääntää kaasun maksimiin, ei ehtinyt kääntää manuaalimodeen kun korkeutta ei ollut kuin parikymmentä metriä. (ja ehkä hyvä niin koska epäilen että olisi kipannut ylösalaisin heti)
Kopu tuli siis vauhdilla alas, mutta onneksi jarruttaen ja oikeinpäin joustaville telineille.
Pikainen tarkastus putoamispaikalla, ja huomasin, että jokaisen potkurin sivussa oli noin 1mm-2mm jääkerros, keli oli hieman sumuinen ja lämpötila 0 asteen tienoilla.
Joten mahtaisiko jää olla syy tähän putoamiseen, vai kenties joku muu?

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #1 : 30 Marraskuu, 2014, 11:09:40 »
Hyvin mahdollista, että lentopainon ollessa rajoilla jo tuommoinenkin jääkerros vaikuttaa vakauteen.
Jopa -20C pakkasilla saattaa olla vesihöyrypilviä, joihin lentäessä jäätä muodostuu hetkessä. Näin ainakin itellä fpv kameraan kävi lennokkilla vain 50m korkeudessa.

Tuossa vielä video aiheesta:

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #2 : 30 Marraskuu, 2014, 11:14:14 »
Jos kerran potkureissa on ollut noinkin reilusti jäätä niin miksei se voisi olla syynä. Onhan jäätämisen vuoksi pilvilentoon sopivissa lentokoneissakin myös potkureissa jäänpoistokumit tai vastaavat.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #3 : 30 Marraskuu, 2014, 11:17:09 »
Villi veikkaus... Jää ei ainakaan paranna vispilöiden tasapainoa jolloin riskinä on voimakkaasti lisääntyvä resonanssi joka itsessäänkin jo vaikuttaa suoraan hallittavuuteen ja kaiken kukkuraksi riittävän suurena sekoittaa gyron totaalisesti...

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #4 : 30 Marraskuu, 2014, 11:34:12 »
Kiitoksia vaan vastauksista, halusin vaan vähän varmistusta ettei iske sellanen lentopelko ettei uskalla enää edes nostaa ilmaan.
Kävin vähän juuri leijuttamassa ja toimi kuten ennenkin, mutta seuraavat lennot ovat taas luottamuksen kasvattamista laitteisiin.
Sumussa lentäminen saa jäädä jos ei selvästi ole plussan puolella oleva keli  8)

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #5 : 30 Marraskuu, 2014, 11:51:37 »
Mulla kävi viikko sitten täysin vastaava tilanne! En kerennyt edes manuaali-tilaan laittaa kopua kun vaappui maahan. Silloin oli sumua ja lämpötila -2. Potkurit jäässä.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #6 : 30 Marraskuu, 2014, 12:00:28 »
Pienikin epätasapaino vispilöissä saattaa aiheuttaa kovaakin resonointia tietyllä kierrosalueella ja jos moottori pysyy ominais resonanssi taajuudella tärinä kertautuu ja kasvaa kunnes vispilä joko taipuu tai menee poikki. Oletettavaa on että tulee tonttiin ennen katkeamista koska hallinta on miltei mahdotonta kun resonointi kasvaa tietyn pisteen yli... Tubessa on useita videoita joissa näkyy kun vispilän kiertorata kasvaa jopa kolminkertaiseksi pystysuunnassa. Saattaa löytyä hakusanalla wobble tms...

Poissa kha

  • Opetteleva torppari
  • **
  • OpenLRSng, TauLabs, OpenTX dev.
    • OpenLRSng
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #7 : 30 Marraskuu, 2014, 12:26:23 »
Pikainen tarkastus putoamispaikalla, ja huomasin, että jokaisen potkurin sivussa oli noin 1mm-2mm jääkerros, keli oli hieman sumuinen ja lämpötila 0 asteen tienoilla.
Joten mahtaisiko jää olla syy tähän putoamiseen, vai kenties joku muu?

Ei ole jäästä kokemusta, mutta kyllä parin millin jää saa potkurit sen verran epätasapainoon että täristää sen verta ettei ohjain pysy mukana. Vastaava tuli todettua taulabs sparky:llä ja 'hieman'  vaurioituneilla potkureilla,  ei pysynyt ilmassa vaikka mitä teki.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Monta quadia, yksi heksa, osia moneen ;)

Valitettavasti lentelyä ehtii harvemmin harrastamaan.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #8 : 30 Marraskuu, 2014, 13:07:40 »
Jää aiheuttaa myös ilmavirrassa muutoksia ja sen myötä vaikuttaa nosteeseen.

Jäätävissä olosuhteissa ei kannata lentää. Eli jos kastepiste on pakkasen puolella niin välttäisin lentoa kosteissa olosuhteissa. 1:1 vehkeissäkin pitää olle arikseen luokiteltu lentämään jäätävissä olosuhteissa että voi lentää.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Pera

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #9 : 30 Marraskuu, 2014, 13:55:24 »
Lämpötilan ollessa hiukan plussan puolella pyörivän potkurin etu- ja yläpinnalla lämpö voi laskea alle 0 asteen. (kaasuvakio P*V/T=vakio). Eli alipaine aiheuttaa lämpötilan laskua ja vesi jäätyy kylmälle pinnalle. Voi myös olla alijäähtynyttä vettä ilmassa. Sellaiset pisarat tosiaan napsahtavat kiinni kuin pikaliima alta aikayksikön. Sen huomaa silloin myös jäätyneistä tienpinnoista. Pintasumussa alavilla seuduilla ja tyynellä voi esiintyä alijäähtynyttä vesihöyryä.

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #10 : 30 Marraskuu, 2014, 15:42:26 »
Hmh, varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi niin tiheässä sumussa, että potkuritkin alkavat jäätyä, ylipäänsä tarvitsisi lennättää muutenkaan? Näköyhteyden, asentotajun ja hallinnan menetys, kopun kadottaminen ja hallitsematon törmäilykään eivät ole varmaan ihan mahdottomia tilanteita. Ihan turhaa riskinottoa mielestäni kaikin puolin normiharrastajilla  :-\

Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #11 : 30 Marraskuu, 2014, 15:49:41 »
Ilmeisesti jäätymistä voi alkaa muodostumaan vaikka olisi kohtuulinen näkyvyyskin. Varoituksena vaan ettei tule yllätyksenä.
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #12 : 30 Marraskuu, 2014, 15:49:54 »
ei se sumu tarvitse olla niin tiheää että näköyhteyden menettää. Jo kevyemmässäkin sumussa voi jäätä kertyä siipeen ja ongelmia tulee varmasti. Itse otin opiksi, että jos lähellä nollaa ja keli kostea niin leijutan aivan matalalla tai sitten siirrän lentelyt toiseen päivään. Tuskin kukaan niin sankassa sumussa lennättää ettei kopteria näe.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #13 : 30 Marraskuu, 2014, 15:56:47 »
.....GPS.....
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #14 : 30 Marraskuu, 2014, 16:03:02 »
Eikö tuohon toimisi jokin litku? Onhan noita autopuoli pullollaan jos jonkin näköistä rasvaa

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #15 : 30 Marraskuu, 2014, 16:25:11 »
Eikö tuohon toimisi jokin litku? Onhan noita autopuoli pullollaan jos jonkin näköistä rasvaa

Propyleeni-glykoli. En kyllä tiedä miten hyvin se kestää siinä siiven pinnassa. Ei varmaan kestä.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #16 : 30 Marraskuu, 2014, 16:50:15 »
PG toimii eikä lähde pois ilman saippuaa. Tuolta löytyy: http://tinyurl.com/okkjv5f
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #17 : 30 Marraskuu, 2014, 17:16:50 »
En kyllä koe että tarvitsisi puuttua jeesusteluun kelistä, mutta kun kuitenkaan en ottanut tuota huomioon että se ohut sumu jäätyy noin nopeasti potkureihin, niin kerrottakoon että,
tosiaan, sumu oli ohutta, suoritin vaan testi/harjoittelulentoa omalla tontilla, näköyhteys oli kokoajan ja riskinä ainut oli kalustovaurio, ja niillähän ei ole mitään väliä jos vertaa siihen että tippuukin jonkun päälle
(ei voi koskaan ikinä kenelläkään olla mahdollista kun kukaan ei ikinä lennä muualla kuin autiomaassa hyvällä kelillä  ;)) kun ei ole harjoitellut eikä testannut kalustoa, nythän tuon sitten tietää, eikä ainakaan sen takia koskaan tule kone tippumaan enää alas.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #18 : 30 Marraskuu, 2014, 17:41:34 »
Toimisikohan tuossa 5sateesta ja muut vastaavat litkut. olisi ainakin lähikaupoista saatavilla
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #19 : 30 Marraskuu, 2014, 21:49:37 »
Propyleeni-glykoli. En kyllä tiedä miten hyvin se kestää siinä siiven pinnassa. Ei varmaan kestä.

Tämä lentokoneiden pinnoille kentillä yleensä lämpimänä suihkutettava neste lähinnä sulattaa siivillä jo olevan lumen ja jään, mutta se haihtuu melko pian.  Jos jäätävät olosuhteet jatkuvat ja lähtö viivästyy, käsittely pitää uusia melko pian. Menettelyllä saadaan siipi ja muut pinnat puhtaiksi lentoonlähdön ajaksi, mutta sen jälkeen kone on omillaan. Toki lapakin sillä sulaa mutta todnäk. jäätyy seuraavalla lennolla uudestaan.

En tiedä noista muista mainituista ihmeaineista, ehkä toimivat.

Silti ihmettelen vieläkin miksi on niin kiire että on välttämättä puskettava huonoihin olosuhteisiin, oli sumu tiuhaa tai ei? Tai vaikka tuuli on turhan kova?  Todistetusti kalustokaan ei välttämättä toimi ja homma ei ole millään tavalla kivaa muutenkaan. Keskitytään tymällä mieluummin virittämään kalustoa iskuun siihen hetkeen kun Suomessakin taas on keliä. Sitä on joskus talvellakin.. Ehkä!
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa mikkis123

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #20 : 01 Joulukuu, 2014, 15:10:27 »

Silti ihmettelen vieläkin miksi on niin kiire että on välttämättä puskettava huonoihin olosuhteisiin, oli sumu tiuhaa tai ei? Tai vaikka tuuli on turhan kova?  Todistetusti kalustokaan ei välttämättä toimi ja homma ei ole millään tavalla kivaa muutenkaan. Keskitytään tymällä mieluummin virittämään kalustoa iskuun siihen hetkeen kun Suomessakin taas on keliä. Sitä on joskus talvellakin.. Ehkä!

Kyllähän se kalusto toimii sumussa ihan samanlailla kun auringonpaisteessakin, eikä se oo minua haitannut pihaleijuttelussa. Mutta kun en tuota ottanut huomioon että jäätyy ropelit noin äkkiä, niin turha enää räpiköidä kun paskat on jo housussa  ;D
Mutta kuten aiemmin sanoin, eipä tule enää ongelmia toista kertaa tuon asian kanssa kun se nyt on tiedossa ja kantapään kautta opittu.


Poissa KMikko

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "Isolla vaihteella ja alamäet vapaalla"
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #21 : 06 Joulukuu, 2014, 20:24:00 »
Moi ,
Homma ollut ongelma ihan potkurikoneiden ajalta  :) Itse ole vahannut kopujen (heko ) lavat hyvin ihan autovahoilla,. se auttaa jonkin verran..

Poissa Airman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #22 : 15 Joulukuu, 2014, 16:24:06 »
... mutta saman tien alkoi kopun voimakas kallistelu joka suuntaan ja puolelta toiselle, ja nopea alastulo, moottorit pysy käynnissä ja ehdin ainoastaan vääntää kaasun maksimiin, ei ehtinyt kääntää manuaalimodeen kun korkeutta ei ollut kuin parikymmentä metriä..

Tuo kopterin liikehdintä viittaisi potkureiden joutuneen Vortex Ring -tilaan.
Siitä vain kuilun yli kahdella loikalla!

Poissa ntthhtl

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #23 : 24 Joulukuu, 2014, 21:45:32 »
Tänään jääty näppien lisäksi lavat. En tosin huomannut mitään eroa lento-ominaisuuksissa, mutta kyllä sitä aika paksu kerros lyhyessäkin lennossa ehti muodostua.
Pakkasta oli joku 15c ja järveltä nousi mystinen usva. Koko kopterikin sai hyvän jäähileen pintaan :)



-Antti
QAV400"G" - Openpilot Revo - FPV 1.3G
Quadrixette30 - Openpilot CC/CC3D - FPV 5.8G
Anki - Openpilot CC3D - LOS
FrSky Taranis

Poissa KaikkiNimetVarattu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tuli tonttiin -> jäätä ropeleissa, syy?
« Vastaus #24 : 27 Joulukuu, 2014, 16:38:12 »
Itse lennän sumussa ja pilvessä säällä kuin säällä Phantomilla, joka tuntuu olevan melko hyvin jäätä lavoissa sietävä. Välillä lapojen pinnalta voi ottaa ohuita jäälevyjä irti, mutta ei ole vaikuttanut lennettävyyteen muuten kuin lentoajan lyhenemisenä. Tänään oli jäätön lento, kirkas ilma ja pakkasta vähän yli 30. Tämä on tietenkin jäätävää kuultavaa monelle tämän foorumin mielensä pahoittajalle, että joku julkeaakin lennellä muullakin kuin simulaattorilla silloin kun aurinko ei paista ja on tyyntä. Mutta minä vien laitteeni äärirajoille.

Hienoimmat kuvat tulee silloin kun muut eivät lennä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
8456 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2008, 02:08:28
kirjoittanut bobbyorr
9 Vastauksia
3975 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2009, 17:47:08
kirjoittanut Trnquill
7 Vastauksia
3792 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 22:24:40
kirjoittanut JokiKarhu
7 Vastauksia
3553 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2014, 01:49:11
kirjoittanut Ves@
10 Vastauksia
14987 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2017, 10:06:35
kirjoittanut E.G.E