Tommonen govi tuli asennettua toissapäivänä. Ajattelin, että menis puolessa tunnissa, mutta... oletteko ikinä irrottanu sitä Alignin blockia millä tuuletin on moottorin akselissa kiinni? Sairaan tiukassa, eikä ollu sopivaa ulosvetäjää (irrotin, koska vaihdoin samalla metallisen tuulettimen)... no, vielä ku kasasin sen kerran turhaan (en ollu muistanu tehdä tuulettimen koteloon aukkoa govin sensorille) niin menihän siinä sitten koko ilta. Magneetit kuitenkin onnistuin tusaamaan oikein päin ja asennuksen puolesta govi toimi heti oikein.
Kalibroinnin kertaus vaikka siitä oma säie onkin:
1. Kaasukäyrä 0-100%
2. Laitteet päälle, kaasu alas ja sitten painaa sitä govin ainoata nappulaa 3s
3. Ledi alkaa vilkkumaan ja tänä aikana siirretään kaasu ylös
4. Ledi sammuu ja syttyy sitten uudestaan. Valmis.
Siinä onkin kaikki mitä sille täytyy tehdä. Seuraavaksi lähettimestä väsäämään govi systeemit päälle. Kierrokset ohjataan siis antamalla ylimääräisellä kanavalla joku prosentti joka vastaa sitten kierroksia X. Mukana tulee suuntaa antava taulukko, mutta ei liene kovin tarkka, ehkä sinne päin... saadakseen jotkut tietyt kierrokset tarvitsisi omistaa Skytach tai joku muu vastaava. Toimiakseen tämä govi vaatii, että tulee ohjaussignaali siihen ylimääräiseen kanavaan ja että kaasukäyrä on yli 30%. Govin tippuessa pois pelistä esim. irronneen magneetin takia palaa ohjaus suoraan kaasukäyrälle, joten flat 100% on suositeltava vain omalla vastuulla. Minä laitoin normaalin oloisen V-mallisen idlekäyrän tuonne govin alle.
Sitten kentälle! Koska en omista Skytachia niin aloitin matalalla arvolla 50%. Homma tuntui pelaavan, mutta kierrokset oli kyllä todella matalalla. Nostin hiljalleen prosentteja ja päädyin 85% jolloin kierroksia oli omaan "lentooni" jo aivan tarpeeksi. Ehkä liikaakin. Tehoa tuntui olevan mukavasti. En osaa (vielä) lentää 3Geetä, mutta pumppailin konetta ylös-alas ja tiputtelin nopeasti ilmassa lapakulman nollaan. En havainnut ollenkaan ylikierroksia tai moottorin kiljuntaa. Kaasu vastasi noustessa hyvin ja täysillä kulmilla alas tullessa ei kierrokset nousseet ainakaan merkittävästi. Pieni edes takaisin lento taivaalla on goville helppo homma.
Loppulauseet... Itse olen tuohon tyytyväinen, koska nyt ei tarvitse säätää kaasukäyriä vastaamaan negatiivisia kulmia jne jne. Helpottaa polttisaloittelijan hommaa. Ulkomaan foorumeilta olen lukenu, että ei taida olla mikään paras govi 3D lentoon, koska saattaa päästää toisinaan ylikierroksille, mutta toisaalta hintakaan ei ole kovin paha. Itse laite on todella pieni, kevyt ja helppokäyttöinen.