Kirjoittaja Aihe: akkujen laadusta  (Luettu 31769 kertaa)

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
akkujen laadusta
« : 07 Joulukuu, 2014, 10:19:59 »
Olen lennättänyt quadia 4s akuilla.

ostin halvat compact flight zippy akut tietysti hobbykingistä.

Lennättelen aika satunnaisesti ja aina ei ole akut "ladattu" storage tilaan säilytystä varten. Lataan akut ennen lennätystä turnigy accusel 6 laturilla. Eräänä lennätys kertana pitkän tauon jälkeen huomasin vain muutaman kerran lennetyissä akuissa ihmeellisen ilmiön.
Akut kestivät vain naurettavan lyhyen lennon, siis minuutin tai pari. sitten naza vilkutteli punasta ja ilmaan ei enää päässyt. Laturiin kytkettäessä laturi näytti akkujen olevan kohtuullisen täynnä. reippasti yli 16v.
Ajan akut yleensä niin, että tikussa huomaa, että tehot on laskeneet ja dji naza vilkkuu punasta. joskus myös niin, että naza tiputtaa quadin hallitusti alas.

Olin jo heittää akut roskiin, mutta piheys iski ja latailin niitä yhä uudelleen ja lentoajat pitenivät hieman. lopulta pääsin sellaiseen 5-10min lentoihin, mikä lienee jo ihan ok aika 4s 2700Mah akuille discovery kopio kopterissa jossa camera gimball kiinni.
sitten taas pitkän tauon jälkeen lentoon ja goprolla piti kuvata.... minuutin.... prkle....


-Miten saisin varmemmin kohtuullisen lentoajan pitkänkin tauon jälkeen (toki lataus ennen lentoja).
-Millaisia lentoaikoja tollaseen kopteriin voi toivoa
-Mitä akkuja ja mitä kokoja suosittelette
-onko tälläinen ilmiö yleisesti tunnettu vai olenko ihan hakoteillä, kun mielestäni akkuja pitää ns. lämmittää tai herätellä ennenkun ne antaa hyvät lennot.

harmittavaa vietävästi jos kerrankin pääsisi lennättelemään ja näkee vaivaa latauksien ja muiden valmisteluiden kanssa ja sitten lentää minutin per akku....

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #1 : 07 Joulukuu, 2014, 12:03:08 »
- Älä pura liikaa kun lennät. Jos huomaat tikuissa tehojen kadonneen, oot todennäköisesti purkanut akun liian alas. Akut ei todellakaan tykkää siitä. Joku kenno on saattanut saada damagea ja sen uudelleen "herättämisessä" kestää useita lataus syklejä. Säädettävä akkuhäly on paljon parempi kun Nazan omat vilkkuvalot.
- säilytä storagessa. Kun olet lentänyt akun tyhjäksi, tulisi olla suoraan storage jännitteessä.
- lentoaika riippuu käytetyistä moteista, potkureista ja multin kokonaispainosta.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #2 : 07 Joulukuu, 2014, 12:54:36 »
- Älä pura liikaa kun lennät. Jos huomaat tikuissa tehojen kadonneen, oot todennäköisesti purkanut akun liian alas. Akut ei todellakaan tykkää siitä. Joku kenno on saattanut saada damagea ja sen uudelleen "herättämisessä" kestää useita lataus syklejä. Säädettävä akkuhäly on paljon parempi kun Nazan omat vilkkuvalot.
- säilytä storagessa. Kun olet lentänyt akun tyhjäksi, tulisi olla suoraan storage jännitteessä.
- lentoaika riippuu käytetyistä moteista, potkureista ja multin kokonaispainosta.

Tietysti kun ovat olleet pitkään käyttämättä niin pienellä virralla(vaikka kopu maassa, vain sen verran kaasua et moottorit pyörii) loppuakun kunnes kennot noin 3,70v... akkuhäly äärimmäisen kätevä laite kun hälyyttää myös jos jokin kennoista kyykkää ennen muita niin ei tuu romua. Ja kun akkua purettu niin vaikka hissuksiin lataus...

joku joskus puhunu et muutaman kierroksen joutuu ajelee ennen kun heräilee... mulla ei niin kokemusta ku aina tuossa "horrostilassa" eli kyykkää heti kun lentää(muutaman kuukauden välein tullu viimeaikoina lennettyä sekä vanhat akut)...
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #3 : 07 Joulukuu, 2014, 16:23:23 »

kiitoksia vastauksista.

latailen aina hissukseen 2,5a tai 3a ihan max. mun laturin virtalähde on joku vanha tietsikka muuntaja niin se ei anna paljoo yli 4a.
eikös toi 2,5-3a ole tollaselle 2700mAh:ille 1c latausta

laitoin nyt sitte tilaukseen tollasen voltage piipparin. pitää säätää mankkaan joku kellotus ja pitää vaikka päiväkirjaa vähän lento "tunneista" eli minuuteista  :P .

on mulla 4000mAh akkukin, mutta en ole vielä käyttänyt sitä, juurikin sen takia, etten pilaa sitäkin.

Poissa Propellus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #4 : 29 Joulukuu, 2014, 11:00:11 »
Omasta kokemuksesta voin suositella akkujännitteen siirtämistä telemetriadatan mukana jos siihen vain on mahdollisuus. Itse ostin aikoinaan 9X radion, mutta en aluksi ymmärtänyt valita siihen telemetriaan kykenevää lähetin-vastaanotin paria joka ei olisi maksanutkaan juuri enempää. Pari akkua piti tärvellä ennen kuin korjasin tilanteen muutaman kympin sijoituksella uuteen vastaanottimeen (FrSky D8R-XP). Nyt ei tarvitse olla mutun ja ajastimien varassa, kun jännitteen näkee suoraan ohjaimesta. Lentotyylillä on kuitenkin ratkaiseva merkitys lentoaikaan. Omalle Zippy Compact 4000mAh akulle luvataan 5C lataus (eli teoriassa 20A), mutta laturista(kin) johtuen olen ladannut noin 5A virralla.

Kysymys tomppu7:lle: Mitä gimbaalia käytät discovery kloonissasi?

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #5 : 29 Joulukuu, 2014, 19:47:19 »
- säilytä storagessa. Kun olet lentänyt akun tyhjäksi, tulisi olla suoraan storage jännitteessä.
Nyt en ymmärtänyt? Siis "tyhjä" akku on noin 20% varaustilassa ja kennojännite jotain 3,6V. Storage on 50-60% ja kennojännite noin 4.0V.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #6 : 29 Joulukuu, 2014, 20:20:10 »
Nyt en ymmärtänyt? Siis "tyhjä" akku on noin 20% varaustilassa ja kennojännite jotain 3,6V. Storage on 50-60% ja kennojännite noin 4.0V.
Piippari huutaa 3.6V kohdilla. Kun lopettaa lentämisen, nousee tietenkin jännite hieman ja on jossain 3.76-3.79V huitemilla. Yleensä storage jännitteenä on käytetty 3.8V ja toi mihin jännitteeseen jää, on aika pirun lähellä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #7 : 30 Joulukuu, 2014, 16:44:42 »
Nyt ei tarvitse olla mutun ja ajastimien varassa, kun jännitteen näkee suoraan ohjaimesta.

MInusta se ei elämää helpota. Ensinnäkään en ehdi tuijottamaan lähetintä -lisäksi, jos lentää kahdella, kolmella ja neljällä kennolla, ja lähettimenkin jännitettä pitää kytätä, niin kokisin homman stressaavammaksi kuin varrota rauhassa jännite- tai aikapiipparia, joka kertoo kun härveli pitää ottaa alas.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #8 : 30 Joulukuu, 2014, 17:27:14 »
Aika nopeilla testeillä tulee selväksi mikä on hyvä lentoaika jollekkin laitteelle. Radion timeri ja hyvin opeteltu rituaali et muistaa laittaa sen päälle. Paremmissa mankoissa on ääni ja värinähälyt ettei jää huomaamatta kun aika loppuu. Akkutesteri on ihan ehdoton tässä harrastuksessa. Esim tämä on hyvä: http://www.madpilot.fi/hyperion-eos-sentry-battery-pack-checker-p-2391.html  itsekkin tajusin vasta puolentoistavuoden harrastamisen jälkeen ostaa. Kätevä testata ennen lentoa että akku varmasti täynnä ja lennon jälkeen mitä jäi jäljelle.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #9 : 30 Joulukuu, 2014, 17:55:42 »
Eikä tartte muistella mitään, kun timeri käynnistyy kaasutikusta  :)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #10 : 30 Joulukuu, 2014, 18:17:51 »
Eikä tartte muistella mitään, kun timeri käynnistyy kaasutikusta  :)

Itseasiassa dx9:ssä  oli noin oletuksena. Tietty ku kerinnyt toisen tavan opettelemaan niin istunut enää itselle. Voi olla et FBL preflight manööverit osasyyllisenä.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Propellus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #11 : 31 Joulukuu, 2014, 10:13:51 »
Kukin tyylillään :) Omalla kohdalla jännitteen mittaukseen perustuva tapa on toiminut hyvin ja luotettavasti. Samalla kopterilla tulee välillä lennettyä "prääsäten" ja joskus taas leijutellen ja ero lentoajassa on huomattava. Akkujen ikääntyminen ja eri kapasiteetitkin tulevat huomioonotetuksi automaattisesti. FrSkyn näyttömodulissa on toki hälytysrajat aseteltavissa joten jännitearvoja ei tarvitse koko ajan vilkuilla vaikka ne näkyvillä ovatkin. Lähinnä vinkkinä se, että sopivilla laitevalinnoilla systeemi ei ole käytännössä sen kalliimpi kuin ilman mikäli tuota systeemiä kokee tarvitsevansa.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #12 : 31 Joulukuu, 2014, 10:32:49 »
Kyllä mullakin isommissa laitteissa on futten telemetria käytössä, siis metrin kokoisissa  :)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #13 : 31 Joulukuu, 2014, 11:47:57 »
Eikä tartte muistella mitään, kun timeri käynnistyy kaasutikusta  :)
Vielä parempi on kun näkee laseista paljonko mehua on jäljellä :)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #14 : 31 Joulukuu, 2014, 11:55:50 »
Alkuperäiseen viestiin on pakko kommentoida noiden Zippy Compactien osalta.

Mulla on kahdessa eri discossa (perus ja pro) ollut vuoden päivät käytössä 4s 4000mah (vai 4500?) compacteja ja loppukesästä hommasin pari 5000mah versiotakin. Noilla isommilla lennetty ehkä 6 lentoa kummallakin. Lataus 2C:llä, purku 15A-30A luokkaa ja noin 2000-2500mah joka kerralla (TBS Coren mittaamana, pitää aika hyvin paikkaansa). Nyt viime viikonloppuna meinasin niillä lentää ja latasin edellisenä iltana molemmat täyteen. Yllätys oli kohtuullinen, kun laitoin akun kiinni koneeseen ja nostin ilmaan, jännite näytti selvästi alle 13V. Olihan se pakko kokeilla mihin asti se jaksaa ilmassa pitää. Naza toi väkisin alas, kun jännite tipahti 11.jotain volttiin. ;D
Toista Zippyä en sitten edes kokeillut, kun oli nanotekkejä sattumalta mukana myös.

Mahtaa olla kuitenkin vimeiset Zippy Compactit, jotka ainakaan mulle tulee...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #15 : 02 Tammikuu, 2015, 09:27:06 »
kiitoksia hyvistä vinkeistä.

TIMERin laitoin, mutta niinkun ennustitte, se unohtui laittaa päälle. =) go pro päällä joten siitä näki lentoajaksi alle 5min.
kaksi akullista kerkesin lennätellä.

GIMBAL on itsestään stabiloiva goodluckbuy halpis brushless ja sitä en ole 4s akuilla saanut kuin väpättämään joten sillä on nyt pikku lennokista varastettu oma 3s akku.
Ja tämä kytkentä ei varmaan päivänvaloa kestä, itse olen sen vaan toimivaksi todennut, se miten sähkö siellä menee, en osaa sanoa.
gimbal piirikortti saa siis omalta akulta virran, mutta tiltti käsky tulee nazalta kolmijohtoisen servon kanssa. toimii. mutta kun otan lentoakun irti, niin sähkö se sinnitteleekin toiseen suuntaan ja pitää nazan virrallisena.

TELEMETRIA ei taida olla parinkympin juttu kun on futaban ohjain.
OSD myös vielä hommaamatta, FPV:täkin olen vasta lennokissa varovasti kokeillut.

AKUT, itse epäilen eniten noita akkuja koska setuppi on ollut aika vakio koko ajan, ja aluksi tuntui että tolla lentää ihan kivasti.
pitänee hommata kokeeksi joku toinen merkki ?? suosituksia

Akku piiipari jo tilattu ja pitänee miettiä tollasta testeriä myös.

Mun lentelyä voi verrata leijutteluun, hiljaisia liikkeitä, oppimista, varovaista touhua, sormet hiestä märkänä.


Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #16 : 02 Tammikuu, 2015, 11:10:00 »
Nano-Techejä on kehuttu, kokeile niitä?

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #17 : 02 Tammikuu, 2015, 11:47:59 »
+1 Nano-Techeille. Olen käyttänyt niitä pitkään. Se on tullut huomattua että jos on jäänyt kuukausiksi täyteen latinkiin, niin ei hyvä, turpoavat, mutta tämä taitaa olla aikalailla kaikkien akkujen kanssa sama.

Mainioita akkuja ovat oleet. Kun ottaa korkean C:n kennot niin lentoaikaa tulee oikeasti lisää, kun akku ei sakkaa lähes tyhjänäkään, mutta tarkkana pitää olla että ei käytä liian tyhjäksi sillä tehot häviävät sitten tosi nopeasti.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #18 : 02 Tammikuu, 2015, 14:32:29 »
Mä olen samaa mieltä, että c arvoa vaan niin isoksi kuin painon ja koon puolesta kärsii. Vaikka laskennallisesti pärjäis huomattavasti pienemmilläkin, niin todellisuus antaa ymmärtää jotain ihan muuta.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #19 : 02 Tammikuu, 2015, 23:03:10 »

TELEMETRIA ei taida olla parinkympin juttu kun on futaban ohjain.


Jos sulla on Futtelta telemetriakyvykäs lähetin ja vastari, niin kustannus on siellä luokkaa 30...40€  ;)

Kun akkujen kapasiteettiä haluaa seurata, niin kyllä se helpoin ja suoraviivaisin on virtatelemetria, joka kertoo kulutetun kapan mAh:ssa. Akun jännite kun ei kerro kovin hyvin LiPon varaustilaa, ei varsinkaan kuormituksen alaisena.

Ilkka

Poissa Propellus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #20 : 03 Tammikuu, 2015, 09:44:12 »
Kytkennöistä: Nazalta gimbaalille tulevasta kaapelista keskimmäinen johto (eli +5V syöttö) irti niin Naza saa sähköä vain yhdestä suunnasta. Viiden voltin regulaattorilla voi tehdä erillistä akkua kevyemmän syöttöratkaisun gimbaalille.

Oliko tuo gimbaali rungon keulassa vai pohjassa?

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #21 : 03 Tammikuu, 2015, 11:05:09 »
Nyt en ymmärtänyt? Siis "tyhjä" akku on noin 20% varaustilassa ja kennojännite jotain 3,6V. Storage on 50-60% ja kennojännite noin 4.0V.
Yleisesti ottaen kun akussa on 20% kapasiteettia jäljellä, pitäisi kennojännite ola 3,7V paikkeilla, mutta siis vain pitäisi, eli tuo on kovin ohjeellinen arvo. "Storage" taas vaihtelee sen mukaan, keneltä kysyy. Bantamin latureissa esim. Aikojen saatossa tuo on vaihdellut välillä 20-50%, eli oleellista on, ettei akkuja säilötä täyteen ladattuina.
Asiallista infoa löytyy täältä : http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #22 : 05 Tammikuu, 2015, 14:31:53 »
Kytkennöistä: Nazalta gimbaalille tulevasta kaapelista keskimmäinen johto (eli +5V syöttö) irti niin Naza saa sähköä vain yhdestä suunnasta. Viiden voltin regulaattorilla voi tehdä erillistä akkua kevyemmän syöttöratkaisun gimbaalille.

Oliko tuo gimbaali rungon keulassa vai pohjassa?

gimballi pohjassa. saatan siirtää keulille tilan säästön takia jos vaan jaksan alkaa nikkaroimaan jotain telinettä. nyt koko keksintö menee vähän salkkua isompaan pahvilaatikkoon ja se on kohtuu nopea kasata lentokuntoon (gimbal + landing telineet). jos ton sais keulille niin saattas mahtua samaan laatikkoon koottuna.

ei toiminu tiltti pelkän signaalikarvan kanssa. joten eppäilen toimiiko signaali ja maa karvoillakaan. saattas tietty toimiakkin. myös diodilla saattas saada ton toisinpäin kulkevan sähkön hiljaseksi, mutta siitä ei ole ollut toistaiseksi mitään harmia.

mulla on itseasiassa ebaysta tosipieniä halpis reguja jotka on säädettäviä, tohon fpv maa asemaan joku purkki tarvitsi 5v niin hommasin niitä. tossahan olis tosiaan ideaa. toi 2akku oli tollanen pikahätätilapäisratkasu ja mikäänhän ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen... gimbal controller tosin tarvinnee sen vähän enempi kun 5v kun toimii 3s akuilla niin hyvin.


Lainaus käyttäjältä: ija
Jos sulla on Futtelta telemetriakyvykäs lähetin ja vastari, niin kustannus on siellä luokkaa 30...40€  ;)

t8fg super ja vastarina futaban oma telemetria kelpoinen faast r6308sbt
mun tiedot tosta telemetriasta on oikeestaan siltä ajalta kun ton mankan ostin, sillon oli tulossa joku extra monitori johon sai niitä tietoja.
sillon hinta arviot oli yli satkun pitkälle. kerro ihmeessä jos tohon mun yhdistelmään on halpaa telemetria varustusta saatavilla.
arvoin niin kauan ton futaban oston kanssa kun graupnerilla esim oli halvempi mankka missä telemetria oli valmiina.



Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #23 : 05 Tammikuu, 2015, 14:54:29 »
gimballi pohjassa. saatan siirtää keulille tilan säästön takia jos vaan jaksan alkaa nikkaroimaan jotain telinettä. nyt koko keksintö menee vähän salkkua isompaan pahvilaatikkoon ja se on kohtuu nopea kasata lentokuntoon (gimbal + landing telineet). jos ton sais keulille niin saattas mahtua samaan laatikkoon koottuna.

ei toiminu tiltti pelkän signaalikarvan kanssa. joten eppäilen toimiiko signaali ja maa karvoillakaan. saattas tietty toimiakkin. myös diodilla saattas saada ton toisinpäin kulkevan sähkön hiljaseksi, mutta siitä ei ole ollut toistaiseksi mitään harmia.

mulla on itseasiassa ebaysta tosipieniä halpis reguja jotka on säädettäviä, tohon fpv maa asemaan joku purkki tarvitsi 5v niin hommasin niitä. tossahan olis tosiaan ideaa. toi 2akku oli tollanen pikahätätilapäisratkasu ja mikäänhän ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen... gimbal controller tosin tarvinnee sen vähän enempi kun 5v kun toimii 3s akuilla niin hyvin.


t8fg super ja vastarina futaban oma telemetria kelpoinen faast r6308sbt
mun tiedot tosta telemetriasta on oikeestaan siltä ajalta kun ton mankan ostin, sillon oli tulossa joku extra monitori johon sai niitä tietoja.
sillon hinta arviot oli yli satkun pitkälle. kerro ihmeessä jos tohon mun yhdistelmään on halpaa telemetria varustusta saatavilla.
arvoin niin kauan ton futaban oston kanssa kun graupnerilla esim oli halvempi mankka missä telemetria oli valmiina.

Ei voi toimia pelkällä signaalilla koska tarvii olla sekä signaalin lähde ja kohde samassa maapotentiaalissa. Jos laittaa monella akulla toimimaan ja haluaa kuitenkin siirtää signaalia niin pitää olla maapuolet yhdessä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #24 : 05 Tammikuu, 2015, 16:39:38 »

t8fg super ja vastarina futaban oma telemetria kelpoinen faast r6308sbt
mun tiedot tosta telemetriasta on oikeestaan siltä ajalta kun ton mankan ostin, sillon oli tulossa joku extra monitori johon sai niitä tietoja.
sillon hinta arviot oli yli satkun pitkälle. kerro ihmeessä jos tohon mun yhdistelmään on halpaa telemetria varustusta saatavilla.
arvoin niin kauan ton futaban oston kanssa kun graupnerilla esim oli halvempi mankka missä telemetria oli valmiina.

Kommentoit että ongelma on se että sulla on Futaban ohjain ja siksi ei saa halpaa telemetriaa:

TELEMETRIA ei taida olla parinkympin juttu kun on futaban ohjain.


 Eihän se Futaba tuossa ole se ongelma, vaan sun ongelma on vanha Futte, joka ei tue telemetriaa. Samalla logiikalla olisit voinut kirjoittaa, että Spektrumiin ei saa halpaa telemetriaa (kun sulla vanha mankka, joka ei tue). Sen vuoksi tuo mun vastaus, en tiennyt että sulla ei ole telemetriakyvykästä lähetintä.

 "Halvinta" tai järkevintä taitaisi olla myydä ko lähetin pois ja ostaa tilalle 10J tai 14SG, nyt kun siitä vielä jotain voisi saada.  Se Robben telemetriaboxi vähän arveluttaa - tuleekohan siihen softapäivityksillä tuet uusille sensoreille kuten mankkoihin tulee? Tosin erillinen telemetrianäyttö voisi käytettävyydeltään olla kätevä - en tiedä.(en siis ole ikinä sitä käyttänyt).

Ilkka

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
4950 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2008, 20:57:00
kirjoittanut 1m4s0_
41 Vastauksia
27365 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 21:28:17
kirjoittanut mapa
2 Vastauksia
2462 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2010, 21:33:53
kirjoittanut Rotary
1 Vastauksia
4080 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Huhtikuu, 2016, 17:46:45
kirjoittanut SiB77
0 Vastauksia
1830 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2019, 22:56:10
kirjoittanut HeliFlyFinland