Kirjoittaja Aihe: EuroRC mini quad 250  (Luettu 142753 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #125 : 22 Joulukuu, 2015, 22:20:39 »
Noniin softa on jo päivitetty. Otin backupin, siinä tuli kyllä tärkeimmät eli asetukset kaikille guin välilehdille. PID:t tarkistin ennen kuin ajoin backupin sisään ja palautin ne sitten 2.1.6 default arvoihin. CLI:stä otin dumpin, mutta en tiedä minne se meni ja miten se palautetaan, joten en sitä palauttanut ollenkaan. Otin ennen päivitystä kuvakaappaukset kaikista CLI asetuksista ja niiden avulla palautin toiminnan kannalta tärkeimmät asetukset käsin, eipä noita ollut oikeastaan juuri muita kuin telemetrian invertointi ja blackboxin tallennuspaikan valinta. Ne muut joita en ollut itse muuttanut, mutta olivat muuttuneet nyt versiopäivityksessä jätin siihen arvoon minkä 2.1.6 toi mukanaan.

PID- arvot on siis nyt defaultit, mutta samalla tapaa tuo yaw käyttäytyy paikallaan pyöriteltäessä, eli kun vapauttaa tikun keskelle niin kääntyy vielä aavistuksen. En jaksa sitä nyt sen enempää ihmetellä. Pääsen vasta joulun jälkiin tai ensi vuoden puolella lentelemään lasit päässä, niin teen sitten perusteellisempia testejä että miten tuo liikkeessä pelaa. LOS lentely pihapiirissä ei salli kovin railakoita manoveereja.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2015, 22:49:22 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #126 : 22 Joulukuu, 2015, 23:35:47 »
Video tietenkin selventäis paljon enemmän, kun toisen seinään pysähtymiset ja toisen kääntymisen jatkamiset saattavat olla aikalailla erillaisia "kokemuksia" :D Tärkeintä on että se lentää täysin niin kuin KUSKI käskee, on tarkka ja ei tarvitse kokoajan korjata minne menee. Vuosi sitten tekniikka oli sellaista, että mentiin kuin ralliautot soralla, mutta nyky softilla sekä raudalla ollaan siirrytty asfaltille ;)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #127 : 23 Joulukuu, 2015, 04:24:24 »
Vuosi sitten tekniikka oli sellaista, että mentiin kuin ralliautot soralla, mutta nyky softilla sekä raudalla ollaan siirrytty asfaltille ;)

WAT!!! Pitääkö minun heittää tuolla CC3D:llä vesilintua ennenkuin edes neitsytlentoa on lennetty?  :'(

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #128 : 23 Joulukuu, 2015, 12:46:32 »
WAT!!! Pitääkö minun heittää tuolla CC3D:llä vesilintua ennenkuin edes neitsytlentoa on lennetty?  :'(
Ei.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #129 : 23 Joulukuu, 2015, 16:20:13 »
Tänään päivän näöllä lentelin ja tein vauhdissa hieman rivakampia käännöksiä. Siinä nyt ei huomaa mitään ongelmia tuon kääntymisen suhteen. Johtunee siitä kun on liikettä ja kulmia. Alla on linkki heikohkoon videoon josta jollain tasolla näkee tuon probleemin joka esiintyy leijuttaessa.

Tässä videolla aika lyhyitä ja nopeita nykäisyjä yaw:lla. Tietenkin hankala tästä nähdä milloin tikku on päästetty keskelle, mutta sitä voi kuunnella moottoreiden äänestä. Siinä vaiheesa kun moottorin ääni muuttuu on tikku päästetty keskelle. Hivenen menee vielä yli ja moottoreiden äänestä kuuluu kun panee vastaan käännöstä.

(Ei ole oikein kunnon videoeditointisoftaa, siksi avi- video ja hieman isohko koko)


lisäys: Tein vielä testejä ja lentelin aika vauhdikkaasti eestaas aina päässä täyskäännöksen tehden. Ei siinä huomaa että menisi ohjaus yli. Eli varmaan tuo ongelma on vain kun paikaltaan tekee nopeita liikkeitä yaw:lla. Eli antaapa olla nyt.

ps. Sain fiilattua lentopainon 3S 1300mAh akun kera hieman alemmas:
- Ilman Mobiusta 518g
- Mobiuksen ja sen remmin kanssa 562g

Kaikista lopuistakin piuhoista on nyt nipistetty ylimääräinen pois, viimeisimpänä kameran ja vtx välinen. Mobiuksen telakka heitetty pois. Enää ei oikein voi muusta nipistää helposti kuin tuosta vtx:n syötöstä. Jos tuon Fatsharkin oman pulikan jättää pois ja ottaa sähköt suoraan virranjakolevyltä (johto valmiina) niin voi saada jotain pois. Samoin ne jalat on vielä paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2015, 12:41:54 kirjoittanut SMy »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #130 : 24 Joulukuu, 2015, 23:23:26 »
Jaahas joulun saldoa. Yksi torppaus, edelleen ilman isompia vaurioita. Nuo tynkäjalat on pelastaneet varmaan jotain jo parissa torpissa. Taas kaksi jalkaa vääntyneenä lisää  8) Molemmilla torpeilla on tultu liki mahalleen maahan suht kovaa. FPV lasitkin on nyt käytössä ja kuvanlaatu oli jopa parempi mitä odotin. Hämärällä lentokin onnistuu kohtuu hyvin tuolla kameralla.

Jotain ongelmia nyt on, mutta en tiedä vielä yhtään mitä ja missä. Kahdesti on nyt tullut quadi alas siten että yhtäkkiä kippaa aivan täysin ehkä lievästi vasemmalle takakyljelleen ja siitä kerien alas. Molemmilla kerroilla päätynyt maahan oikein päin, eli tuuria ollut runsaasti matkassa. Jotenkin tällaiset satunnaiset häröt vain syö miestä kun ei kohta uskalla enää lentää. Molemmat on tapahtuneet kun olen ollut hieman avoimemmalla paikalla lentämässä. Kotona pientä rinkiä ajaessa ei koskaan mitään. Eka kerrasta sain vain videon, toinen kerta oli sen verran hämärällä ettei Mobius ollut matkassa (FPV lentoa). Eka lento oli LOS lentoa. Eka kerralla etäisyys quadiin oli vain ehkä 10-20m. Toisella kertaa n. 80-100m. Ajattelin eka kerran jälkeen että tuli joku näppihärö, mutta kun teki toisen kerran jo samalla lailla, niin jotain muuta tässä jo on. Toisella kertaa ei varmasti johtunut itsestä, lensin juuri tasaista hitaahkoa vauhtia eteenpäin enkä tehnyt ohjausliikkeitä (akro moodi). Jotain mätää on mun Taraniksessa ainakin kun herjaa jo melko pienillä etäisyyksillä kriittistä signaalia (alle ~45). En tiedä oliko tämä osasyy tässä viimeisimmässä torpissa kun juuri heitti ilmoituksen kriittisestä signaalista, mutta muutoin vika torppi tapahtui ihan samalla tapaa kuin eka. Ekassa oli quadi ihan lähellä eikä herjaa heikosta signaalista.

Mulla on tämän Taraniksen kantaman kanssa ollut ongelmaa aiemminkin eri vastareilla ja näyttää jatkuvan tälläkin. Sellainen 100-150m on kriittinen etäisyys jolloin alkaa jo signaali menemään kriittiselle. Miten muilla? Radion oma SWR luku on nollaa tai ykköstä.

Mistähän kannattas ongelmaa etsiä tuossa quadissa, vai oisko Taranis syylliskanditaatti nro. 1? Ekassa torpissa ei ollut FPV vehkeissä edes sähköä. Toinen torppi tapahtui FPV lennosta. Pihalla olen lentänyt jo kymmeniä akullisia ilman mitään ongelmia. Se yhteinen asia noissa molemmissa torpeissa on, että korkeutta on ollut useampi metri. Ja molemmilla kerroilla on ollut aika kova ja osin puuskittainen tuuli. Mutta eikös näiden pitäisi tuulen vaikutus osata korjata ilman ongelmia?

Alla videon pätkää eka torpista. Tässä ekassa oli muuten horizon moodi käytössä. Tokassa akro
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2015, 00:47:05 kirjoittanut SMy »

Poissa Roku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #131 : 25 Joulukuu, 2015, 04:34:50 »
Laitetaan nyt tänne. Vaihdoin uuden emax 12A BLHelin rikkoutuneen tilalle. Päivitin siihen saman BLHeli firmiksen kun muihin, ihan vakio asetuksilla. Sen jälkeen uudessa escissä kiinni oleva moottori on lähtenyt pyörimään myöhemmin kuin muut.

Yritän kalibroida escit CF:n kautta. Eli CF auki, kaasu täysille, akku kiinni ja fanfaarien jälkeen kaasu nollaan. Jotain onnistuin muuttamaan koska nyt se moottori mikä lähti viimeisenä pyörimään lähtee nyt ensimmäisenä, arvolla 1020 ja muut 1030. Piippailut mitä moteista kuuluu kalibrointi yrityksen jälkeen on pitkä tilulilu.
Ihan erilainen ääni mitä tässä kalibrointi videossa:
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2015, 13:31:04 kirjoittanut Roku »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #132 : 25 Joulukuu, 2015, 13:56:50 »
Taidan panna omat torpit tuulen piikkiin. Tänään tein sen taas. Keli on huono. Kova (n. 11m/s) ja puuskittainen tuuli. Pakko oli kuitenkin päästä testaamaan fpv:tä päivän näöllä. Lentäminen oli tuulen vuoksi niin haastavaa että päätin lopettaa leikin sikseen. En uskaltanut lasit päässä ottaa edes alas. Jätin leijumaan jonkin metrin korkeudelle ja nostin lasit otsalle. Quadi pysyi hyvin hallinnassa. Aloin ottamaan pakittamalla vähän lähemmäksi itseä ja samalla laskin kaasua ja aloin ottamaan alas. Samalla tuli ihan tuntuva puuska ja taas sama juttu. Kopu heitti heti volttia ja alas peltoon. Nyt katkesi jopa ropellikin. Täytyy sanoa että kestävä tämä runko on kyllä. Onko muut havainneet että kova ja/tai puuskittainen tuuli vaikuttaisi näin kovasti. Yksi yhteneväisyys taitaa olla joka torpissa. Kaikissa olen juuri jarruttelemassa tai muutoin pakittamassa (perä alempana kuin keula)  ja ehkä myös samalla löysäämässä kaasua
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2015, 13:59:11 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #133 : 25 Joulukuu, 2015, 14:31:03 »
Aikoinaan ennen Oneshot:ia, tuulessa lentäminen oli sellaista vaappumista ja hötkyilyä. Nyt näissä tehokkaissa pienissä härveleissä tuuli ei juuri niin paljon vaikuta. Laittaessa leijuntaan tuulella, kuulee kuinka moottorit "sirputtaa" pitäen minin vakaana. Saa olla aikamoinen puuska että tipahtaa alas. Enemmänkin olis että tuuli veisi mukanaan.

Ja koska sun mini taitaa ihan tippua alas, epäilisin enemmänkin vikaa jossain nurkassa. Tippuuko aina samalla tavalla, esim. takavasemmalle? Ootko kokeillu onko joku moottori tai nopari kuuma sen jälkeen kun on tullut alas? Pyöriikö kaikki moottorit hyvin?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #134 : 26 Joulukuu, 2015, 05:30:52 »
Kannattaa myös tarkistaa johdot, minulla teki kesällä juuri tuota että yksi moottori sammui ja laite tuli kerien alas, syyksi paljastui huono kontakti yhden noparin signaalijohdossa.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #135 : 26 Joulukuu, 2015, 22:19:48 »
Pitää vielä tutkia tarkemmin, mutta en aivan usko että vika olisi komponenteissa tai johdotuksissa. Koska:
- Olen lentänyt jo kymmeniä akullisia ns. pihalentoa matalalla ja kovaakin ilman ongelmia
- Kaikki torpit on tapahtuneet kun olen ollut oudommassa ympäristössä, lentänyt useamman metrin korkeudella ja tuulisessa säässä.
Eli jos jossain johdotuksissa tms. olisi vikaa, niin olettaisin että joskus olisi tässä kotipyörityksessäkin tullut ongelmia. Tällä hetkellä edelleen olen kallistunut hieman sen puoleen että taitaa olla olosuhteiden ja näppivirheiden yhdistelmiä nuo torpit. Tosin pieni epäilys on kyllä edelleen taustalla. Jotenkin niin äkillisesti on aina lähtenyt syöksyyn ja ilman että itse olisi osannut moista odottaa.

Kolmannen torpin sain taas videolle. Mulla oli oletus että sekin lähti vasemmalle takanurkalle, mutta se kippasikin ensin eteenpäin ja siitä sitten takakautta kerien peltoon. Yksi havainto minkä tein on että mulla on ollut liian vähän expoa ja kovat ratet FPV lentoon tai tuollaiseen kauempanakin tapahtuvaan LOS lentoon. Nyt kun tuli pyöriteltyä tuota pientä pihapyörittelyä LOS lennossa, niin pikku hiljaa vedin ratea kovemmaksi ja pudotin lähettimestä expotkin pitch/roll 40 ja yaw 25. Ratet oli muistaakseni roll/pitch 0,55 ja yaw 0,6. LOS lennossa noilla pyöritti jo aika sähäkästi quadia puun ympäri, mutta lasit päässä mulla tahtoi tulla liian isoja korjausliikkeitä.

Nyt muutin expot radiossa pitch/roll 65 ja yaw 45. Ratet on pitch/roll 0,4 ja yaw 0,55. Tänään lentelin edelleen aika tuulisella säällä ihan pihassa ja takametsässä ja FPV lentokin sujui paremmin kuin koskaan. Tänäänkin oli kova tuuli ja se näkyi myös lasien läpi kun quadi hieman ravisti välissä puolelta toiselle. Mutta hyvin pysyi asennossa muuten. Aiemmin FPV lento oli aikamoista korjailua ees-taas kun meni aina hieman yli. Kunhan tästä kelit hieman rauhoittuu, niin pitää käydä lentokentällä hieman testailemassa ja lentämässä kovempaa ja korkeammalla. Samalla voi hieman kantamia haarukoida avoimessa maastossa.

Tässä alla linkki videoon kolmannesta torpista. Lähtötilanne videon alussa on se että olen lentänyt FPV:tä. Tuuli repi liikaa quadia ja yhdistettynä noihin rivakoihin ohjausliikkeisiin alkoi jatkuva korjaaminen eri suuntiin tuntumaan liian haastavalta. Värkkäsin quadin leijuntaan (lievästi korkeutta näyttää nostavan) ja nostin lasit otsalle. Sitten vähensin kaasua ja tarkoitus oli ottaa quadi LOS lennossa kuva-alassa oikealla olevalle tielle (näkyy videon loppuvaiheilla). Siinä livenä näytti että heti kun löysäsi kaasua, niin värkki vain heitti volttia peltoon, mutta videolta katsottuna tämä ehkä vaikuttaa ihan omalta näppivirheeltä. Tai sitten jokin puuska heitti quadia liikaa nokalleen ja FC alkoi korjaamaan asentoa ja yhdistettynä siihen että itse vedin samalla sauvaa taakse heitti vehkeen selälleen.
« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2015, 23:31:54 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #136 : 26 Joulukuu, 2015, 22:40:55 »
Missä lentotilassa noi torpit on tapahtuneet?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #137 : 26 Joulukuu, 2015, 23:29:46 »
Se eka, josta oli video (24. pvä) oli Horizon. Kaksi muuta Acro moodissa. Tuo viimeksi postaamani on siis Acrolla. Tuossa edellisessä siis lähti selkeästi kallistumaan nokalleen, mutta en kyllä ainakaan tunnusta eteenpäin pitchia antaneeni, vaan juuri päinvastoin aloin ottamaan "pakkia" heti alussa taaksepäin ja siinä samalla lähtikin jo lapasesta.

Hep! Tuli mieleen että muutin PID- säätimeksi samalla Luxin tilalle multiwii (rewriten) kun säätelin noita rateja ja expoja. Aloin vähän epäilemään tuon Luxin toimintaakin ;D Todennäköisesti suuremman vaikutuksen teki nuo expojen ja ratejen säädöt, mutta nyt tämä on kyllä aivan eri helppo lentää lasit päässä verrattuna aiempaan. PID:t on defaultit. Nämä säädöt tein eilen illalla torpin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 00:07:07 kirjoittanut SMy »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #138 : 27 Joulukuu, 2015, 15:12:35 »
Tänään tuli lennettyä lentokentän ympäristössä useampi akullinen. Toimii erittäin hienosti ja lento tuntui helpolta. Ei minkäänlaisia ongelmia vakauden kanssa. Kerran otin korkealta aika nopeaa pienellä kaasulla alas ja silloin hieman ravisteli puolelta toiselle ja videolta kuului kun moottorit korjaili asentoa. Ei tuntunut kuitenkaan mitenkään pahalta lasien läpikään katsottuna tuo. Ylipäänsä lento tuntui lasien läpi jotenkin rauhalliselta. Kaveri maassa sanoi että menee kovaa, mutta jotenkin lasien läpi tuntui vauhtikin vähemmän. Radion ja videolinkin kantamien kanssakaan ei ollut nyt mitään ongelmia. Kävin aika tarkalleen 200m etäisyydellä. Kotosalla olen jo takametsässä treenaillut pientä "tarkkuuslentoa"

Yksi jaloista tippui kenttäreissulla jonnekin. Otin nyt loputkin pois. Muutakin pientä fiilausta vielä painoihin ja nyt vaaka näyttää lentopainoksi 555g Mobiuksella ja ilman sitä 512g.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 15:15:55 kirjoittanut SMy »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #139 : 27 Joulukuu, 2015, 22:30:55 »
En löytänyt oikein sopivaa valmista aihetta niin jatketaan tänne. Nyt kun satunnaisesti olen lentänyt sekaisin 3S ja 4S akuilla, niin tuli mieleen että voisin kokeilla 4S:ää myös lasit päässä. Tällä hetkellä sen estää se kun mulla on virrat vtx:lle sen Fatsharkin oman suotimen/becin kautta. Siinä on 3S portti eri puolella kuin 4S ja on asennettu nyt niin että vain 3S akun balansseripiuhan saa siihen kiinni. Se on aika mahdoton asentaa niin että saisi sekä 3S että 4S akuilta johdon siihen taipumaan. Mulla on valmiina virranjakolevyltä johto jst- liittimellä vtx:n vieressä. Meinasin että heittäsin tuon Fatsharkin pulikan pois ja syöttäisin vtx:n suoraan virranjakolevyltä. Bonuksena taas voisi jokin gramma lähteä painosta ;D Ainoa huoli on että tuleeko tuota tyyliä käyttäen mahdollisia häiriöitä videosysteemiin? Mulla on vain 25mw lähetin, joten pienikin lisähärö on jo pahasta. Onko täällä ketään jolla on tuollainen fatshark/ImmersionRC 25mw lähetin syötetty suoraan virranjakolevyltä ja onko aiheuttanut enemmän häiriöitä kuvaan verrattuna tuohon Fatsharkin suotimen käyttöön? Vtx:lle kelpaa jännite 2S-4S väliltä, joten se ei ole ongelma.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2015, 22:33:07 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #140 : 27 Joulukuu, 2015, 22:48:52 »
Toi palikka on miniin iso ja huonosti sijoiteltavissa. Aikoinaan sellainen tuli setin mukana ja hetken oli käytössä. Tosin silloin sai vaan 2S ja 3S akkuja kiinni. Aika nopeasti tosta luovuin ja siitä asti oon vetänyt virrat suoraan akulta ja lähettimestä +5v kameroille. Immersionin lähettimillä oon tähän asti mennyt ja nyt vasta ostin muun merkkisen. Hyvin ne on kaikissa setupeissa suodattanut kaikki häiriöt ja mä en koskaan kattele mistä mikäkin piuha menee ja aiheuttaisko häiriöitä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #141 : 03 Tammikuu, 2016, 15:27:23 »
Laitoin tilaukseen vtx:lle jst- päällä olevan virtakaapelin. Ei tarvi alkaa askartelemaan.

Nyt kun tullut jo aika paljon lennettyä lasienkin kera, niin ei ole enää ongelmia ollut satunnaisten alastippumisten muodossa. Kyllä nuo aiemmat torpit taitaa mennä omaan piikkiin. Expot oli liian alhaalla ja ratet liian korkealla. Siinä on sitten tullut hivenen liian äkkinäisiä tikkuliikkeitä ja laite alas.

Täytyy sanoa että tämä 25mw lähetinkin riittää paremmin kuin oletin. Avoimessa maastossa kantama ei tosin ole aivan mahdottoman pitkä. Lentokentällä lensin kiitotietä pitkin n. 300m päähän jolloin alkoi olemaan häiriötä niin paljon, että käännyin takaisin. Kääntymisen jälkeen häiriöt katosi, eli antennin asento merkkaa paljon. Ehkä tuo 300-400m on raja jota kauemmas en uskalla tällä kuitenkaan mennä, tosin eipä ole varmaan tarvekaan.

Esteistä tämä videolinkki ja jopa Taranis selviää paremmin kuin oletin. Olen nyt lennättänyt reittiä jossa tulee väliin mm. ensin puustoa ja sitten omakotitalo. Jopa omakotitalon läpi videolinkki vielä toimii, toki häiriöitä on jonkin verran kuvassa. Ei kuitenkaan lainkaan lentoa haittaavaa määrää.
« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu, 2016, 23:15:51 kirjoittanut SMy »

Poissa MSigma

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #142 : 14 Helmikuu, 2016, 17:48:16 »
Osaako joku neuvoa mitä tässä tapahtui, eka multi melkein kasassa, noparit, moottorit jms juotokset tehty.. flashasin noparit'it BLHelisuitella valitsemalla sieltä ATMEL ArduinoUsbLinkerin käytän DYS usblinkkeriä. Päivitin nazeen uusimman Cleanflight fw'n ja meinasin lähteä moottoreiden pyörimissuunta  testaamaan.. kytkesin USB'n ja akun, noparit piippasi ja cleanflight motor test valikosta aloitin MOTOR 1'sesta ja samantien lähti siitä moottorista outoja ääniä vähän kun särisi ja nyt kun kokeilen sitä pyörittää niin, see mottori jumittuu aina välil, kolisee, ihan kun jotain ois irti..

en uskaltanu muita moottoreita enää testaa.. ymmärsin, ettei piuha järjestyksellä ole väliä, miten mä ne kytkeen nopareihin ja mielestäni nopareissa on oikea softa, onko jotain jäänny väliin?

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #143 : 14 Helmikuu, 2016, 19:32:40 »
Mikä softa nopareissa? Tässä ketjussa onkin juttua omasta tapauksesta kun oli väärä softa, mutta se kyllä poltti moottorit jo kun akun kytki. Voisko olla sulla magneett irronnut moottorista tms. Käytä moottorin kelloa irti ja tarkista. Moottoreiden ja noparin välisillä kytkennöillä ei ole väliä kun pyörimissuuntaan ja sen voit vaihtaa blhelillä
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2016, 19:34:26 kirjoittanut SMy »

Poissa MSigma

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #144 : 14 Helmikuu, 2016, 19:44:21 »
BLHeli 14.4 (Multicopter) ja siis EURORC'n DYS SN20A

Jos softa on oikea.. uskaltaisko sit muita moottoreita pyörittää  :o

Ja kyllä kuulostais, kun jotain ois irronnut sieltä, moottori pyörii kevyemmin kun muut ja välil jumittuu jonnekin.

EDIT: ja siis anteeksi DYS 20A MULTI 'n firmis. Eli ihan oikea versio.
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2016, 20:43:32 kirjoittanut MSigma »

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #145 : 14 Helmikuu, 2016, 20:38:25 »
Saattaa olla ko. moottorissa valmistus vika, mutta ei hätää, ERC:llä takuu pelaa.

Poissa MSigma

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #146 : 14 Helmikuu, 2016, 21:23:07 »
Jesh ainakin moottori 3 toimii hyvin, eli se yks oli vaan viallinen, onneks on takuu :) tod. ruuvi lähteny irti moottorin sisältä tai magneetti irtonu tjs.

Poissa jkarjanl

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #147 : 15 Helmikuu, 2016, 10:15:40 »
Ostin alkuvuodesta EuroRC 250:n ilman aikaisempaa multikopteritaustaa. PID-säädöt ynnä muut olivat täyttä hebreaa ja aika lailla ovat kyllä vieläkin. Pihassa onnistuu jo leijuttelu ja varovainen lennätys ihan ok, tosin erittäin tarkkanahan tuossa saa koko ajan olla kun aika herkkä ja nopea laite kuitenkin kyseessä. Pääostin acro-moodissa olen lennättänyt.

Viime viikolla posti toi viimeisetkin puuttuvat palikat FPV:tä varten, ja täytyy sanoa että nythän se hauskuus vasta alkaa. Mutta... tämä on liian kiikkerä! Omakotitalon piha on tietysti varmaan yleensäkin liian pieni ja haastava paikka FPV:n harjoitteluun, varsinkin syvyysvaikutelman puute tekee ongelman. Vehje ehtii mennä useamman metrin eteenpäin tai taaksepäin ennenkuin tajuaa että mitä on tapahtumassa ja sitten onkin puut ja pensaat jo turhan lähellä.

Naze32 on vielä ihan oletusarvoissa. Olisiko niille tehtävissä mitään että koneesta saisi vakaamman ja "laiskemman"? En ole siis edes expoja laittanut ohjaimiin tms... kun ajattelin opetella heti täysillä liikeradoilla. LOS-lennätyksessä se jo sujuukin. Mutta mitä ja miten pitäisi säätää että saisi tuosta vähän rauhallisemman "lillutteluvehkeen", vai voiko tuollaista racing-quadia edes sellaiseen suuntaan säätää ylipäätään?

Toinen ongelma on se että paikallaan kääntäessä (siis yaw) korkeus laskee. Kuuluuko sen olla niin, siis täytyykö se vain oppia kaasulla kompensoimaan?

Jos voisitte vaikka jakaa toimivaksi testattuja PID-arvoja ja konffeja, luulisi että nämä EuroRC:n 250:set on kaikki aika lailla samanlaisia kuitenkin?


-Janne

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #148 : 15 Helmikuu, 2016, 10:53:36 »
Ratea pudottamalla ja expoa lisäämällä saat laiskemman minin. Expo yleensä korttiin, mut kannattaa testatessa ja treenaillessa laittaa mankkaan. Helpompi hakea kentällä omaan makuun. Expo antaa kyllä täyden liikeradan, mutta rauhoittaa keskialuetta.

Aloittelevilla yawia käyttäessä kaasu saattaa huomaamatta laskea tai nousta. Taitaa vaan olla että siitä kiinni.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa MSigma

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #149 : 20 Maaliskuu, 2016, 10:47:36 »
Hajooko teillä helposti nämä moottorit? En ole kovin paljon ajanut ja jo kolme hajonnut ao tavalla. vai olenko se vaan minä? :D Hyvä olis jo ne propellerit menis helpommin rikki tjs.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
122 Vastauksia
92486 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 18:56:12
kirjoittanut JuhoV
FPV-quad

Aloittaja Trnquill « 1 2 3 4 » Multikopterit

91 Vastauksia
58924 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2013, 10:12:08
kirjoittanut Trnquill
11 Vastauksia
8988 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2013, 00:35:16
kirjoittanut varis
32 Vastauksia
15404 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2015, 17:01:57
kirjoittanut Mika Lukumies
7 Vastauksia
11620 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2016, 18:27:29
kirjoittanut VERTICAL