Kirjoitellaanpa tähän säikeeseen hieman juttua omasta hurahtamisesta 250 fpv quadiin. Pitää katsoa josko lohkaisee vaikka oman aloituksen jonnekin myöhemmin jos siltä alkaa tuntumaan. Varoitus juttu sisältää paljon upotettuja kuvia ja paljon itsestäänselvyyksiä ammattilaiselle. Kirjoittelen tällaisena quadinoobina asioita ylös jotka itselleni tuli uutena vastaan. Ehkä jokin muukin noobi voi jotain hyötyä.
Pidemmän seesteisen kauden jälkeen innostuin tutkimaan harrastuksen uusia tuulia ja alalajeja. Nyt on kalustona ollut vuosia kopupuolella vain HK450 ja muuten on enemmän tullut lennokkien kanssa pelattua. Irroittelin hieman valuuttaa muista harrastuksista ja aloin tutkimaan multikopujen nykytilaa. Ensin ajatuksena oli jokin kuvauskopteri ja ehkä valmiina pakettina niin helpommalla pääsee. No nuo on kuitenkin aika arvokkaita. Yuneec Q500 4K ja DJi Phantom 3 pro tuntui parhaimmilta vaihtoehdoilta, mutta molemmat yli tonnin hintaluokassa. Satuin sitten bongaamaan Youtubesta videota 250 FPV Quadeista. Näytti sen verran mukavalta touhulta että innostuin heti. Selailin kiivaasti nettiä ja tarjontaa. Meinasin jo sortua Walkeran Runner 250:iin, mutta onneksi tuli lueskeltua foorumeita ja jätin sen sitten. EuroRC:n myymä kitti alkoi vaikuttamaan ihan pätevältä vaihtoehdolta. Ja mitäpä sitä miettimään. tilaukseen seuraavat:
250 Quad kitti:
http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit - Mukaan hieman lisäpotkureita, plastidippiä, vastari yms. piensälää
Taraniksen radio löytyi jo valmiiksi.
FPV vermeet on FatShark Predator V2 kun halvalla sain (Euroopasta). Hieman vanha malli ja huono FOV yms. Mutta jos kunnolla innostun, niin päivitän sitten parempaa. Myös EU laillisen lähettimen 25mw teho hieman epäilyttää, mutta pitää nyt testata ainakin ennen kuin hommaa vaikka 250mw lähettimen. Kokeilen vermeet ilman kopua kunhan saapuvat.
Kitin tilasin itsenäisyyspäivänä ja saapui keskiviikkona. Sitä odotellessa ehdin vielä hankkia simulaattorin:
http://fpv-freerider.itch.io/fpv-freeriderDemollakin pääsee jo ihan hyvin testimään, mutta investoin vielä tuon 5 dollaria täysversioonkin. Siinä pääsee vapaammin muokkaaman asetuksia joilla saa realismia vielä lisää peliin. Plus tietenkin enemmän lennättelypaikkoja. Reilun tunnin tahkosin simua eka iltana ja jotenkin jo pysyy hallinnassa. Pitää ottaa ohjelmaan että viikoittain ainakin jonkin verran treenaa.
9.12.2015 Joulu saapui etuajassa kitin muodossaAlla kuva paketin sisällöstä leväytettynä pöydälle. Värikkäät potkurit ja vastari ei kuulu kittipakettiin. Vastarin kanssa kävi pieni hassi. Otin raksajuttujen innoittamana tilaukseen D4R-II:n tarkoituksena liittää se FC:lle PPM- moodissa (yksi piuha). Tämä Taraniksen uusin EU firmis ei tuekaan noita D-sarjan vastareita. Radion softat voisi päivittää vanhempaan versioon, mutta vaikutti äkikseltään aika hankalalta. Radion käyttis ja radiomoduuli pitää molemmat päivittää erikseen. Lisäksi pitäisi sitten päivittää myös nuo olemassa olevat X-sarjan vastarit. Otan käyttöön vaihtoehto b:n ja hankin X4R-SB vastarin. Liitän sen kontrolleriin SBUS- väylällä. Saa kanavia käyttöön jo 16kpl ja hieman nopeamman tiedonsiirron. Tosin väylää käytettäessä Telemetrian käyttöönotto oli ennakkotietojen mukaan haastavaa. Voi onnistua, mutta vaatii pientä säätöä, tästä lisää myöhemmin... Kysyin EuroRC:ltä vastarin vaihdosta ja lupasivat vaihtaa ilman lisäkuluja kun eivät hoksanneet mainita ettei D4R ole yhteensopiva EU-Taraniksen kanssa (X4R on n. vitosen kalliimpi). Taranis oli heiltä hankittu aiemmin kesällä ja siitä oli jotain juttua tilauksen yhteydessä käydyssä sähköpostinvaihdossa. Täytyy tähän kohtaan mainostaa EuroRC:tä. Näyttää olevan erittäin nopea ja hyvä asiakaspalvelu siellä. Auttelevat auliisti sähköpostilla ja antavat hyviä vinkkejä. Vesa niminen kaveri ollut vastapelurina siellä.
Sen verran aloittelin eka iltana, että hioin hieman hiilikuitulevyjen reunoja kun moista ohjeissa suositeltiin. Ei ne kyllä mielestäni niin mahdottoman terävät olleet. Hionta juoksevan veden alla 400 koon hiomapaperilla. Ilmeisesti hiilikuitupöly on jotenkin epäterveellistä.. Reunoihin vielä lopuksi pikaliima sitomaan ja näyttikin paremmalta.
Virranjakolevyyn juottelin jo muut paitsi nopareiden piuhat. Juottelin virranjakolevyn irrallaan. Välissä hieman mallailin paikoilleen, niin pystyi hieman haarukoimaan että mihin kohtaa mikäkin kannattaisi juottaa.
Kontrolleriakin jo hieman värkkäsin. Liitin heti tietokoneelle ja tarkistin että sensorit pelaa. Softasta näkee suoraan visualisoituna levyn asennon kun sitä pyörittää. Lisäksi käyränä gyron, kiihtyvyysanturin ja barometrin arvot. Barometrin käyrä on aika epästabiili. Pikku hiljaa valuu negatiivista kohden ja muutenkin heiluu ylös alas. Voi olla normaaliakin. Koitin vielä päivittää firmwaren suosittuun cleanflight kustomiversioon, mutta tämä tuore rev6 levy olikin sille vielä liian hankala tapaus. Löysin kyllä modatun version cleanflight firmiksestä joka toimi kohtuullisesti. Tallennus aiheutti sen että pitä aina tehdä disconnect/connect. Palautin takaisin alkuperäisen firmwaren. EuroRC:stä vinkkasivat asentamaan betaflight- nimisen firmiksen. Pitäisi olla säätöjenkin suhteen simppelimpi tapaus. Latauslinkki:
https://github.com/borisbstyle/betaflight/releases/download/v2.1.5-RC6/betaflight_NAZE.hexLevy päältä (kuvateksteissä vielä hieman arvailua. Tarkemmat kytkennät alempana):
Levy alta:
Minulla vastariksi tuli X4R-SB ja liityntä Sbusilla. Kytketään oikeaan reunaan +5V, GND ja itse väylä nastaan 4 (U1RX/4)
Noparit tässä yläreunassa näkyviin kanaviin 1-4. Kanavaan 6 tuon jännitteen ubecilta (vain +5V ja GND piuhat). Kanavaan 5 ehkä liitän myöhemmin leditakavalot (pelkkä jännitesyöttö).
Ajoakun valvonnan toin JST- johdolla GND ja VBAT nastoihin. Telemetrian otan oikean reunan 5&6 nastoilta.
Hox. kuvissa nuo jalat on vain painettu reikiin paikoilleen, ei vielä tinattu. Tinasin ne kiinnikin kyllä illan päälle vielä. Kytkentöjen suhteen aiheutti aluksi ongelmia että manuaalit on vielä rev.5. versioon. Tämä on rev6 levy, jossa on pinnijärjestys ja osin merkinnätkin muuttuneet hieman. Aikansa kun googlaili ja luki netistä ohjeita niin kyllä kytkennätkin alkoi selviämään.
10.12.2015Päivän puuhastelu aloitettiin kokeilemalla kontrolleriin tuota betaflight firmwarea. Sillä kaikki lähti pelaamaan heti täysin ongelmitta. Vaikuttaa erittäin hyvältä. Aiemmilla softilla oli mm. sellainen ominaisuus että kun jotain arvoa muutti ja tallensi, niin jäi sen jälkeen aina jumiin ja vaati reconnect/connect toimenpiteen. Nyt pelaa kaikki.
Toiseksi kokeilin yhden ESC:n flashausta. Se tapahtuu liittämällä noparin servojohto erilliseen usb- dongleen.
http://fi.eurorc.com/product/11575/dys-usb-linkerSitten vain akusta sähköä noparille. BLheli ohjelmalla tapahtuu flashaus. Kun klikkasi read setup, niin softa tarjosi flashausta blheli versioon. Se onnistui näennäisesti hyvin ja samaisella softalla voi myös muutella noparin asetuksia. Myöhemmin huomasin että tuossa kohtaa tuli kämmi. Valitsin väärän softaversion. Listalla näkyi erilaisia Afron malleja. Katoin että Afro20A multi olisi aika soppelin kuuloinen. Jotenkin tuo Afro kummitteli mielessä kun FC:ssä lukee AfroFlight. En huomannut että tuota ikkunaa pitää vieritellä sivusuunnassa jotta saa näkyviin muutkin noparivalmistajat. EuroRC:n Halko brändättyihin nopareihin pitää asentaa
DYS SN20A firmis. Noh Afron softa meni kuitenkin hyvin sisään ja kaikki näytti hyvältä. Bootloaderia ei voi flashata tällä usb- pulikalla. Jos sen saisi vaihdettua BLhelin versioon niin voisin muokata nopareiden asetuksia suoraan FC:n kautta. Helpottaisi aika paljon kun ei ole tarve irrotella servojohtoja FC:ltä ja voisi kaikki muokata kerralla.
Alla huono kuva jossa menossa noparin ohjelmointi. En löytänyt pitkää servojohtoa josta johtuu hankalan näköinen asento:
Tässä kuvassa quadin virranjakolevy. Tähän tulee akulta johdot ja lähtee nopareiden jännitesyötöt, yksi jst- piuha FC:n jännitevalvontatuloon, yksi JST- piuha varalle lisälaitteita (mobius tms.) varten ja ubec:n syöttö. Ubecilla syötetään jännite kontrollerille (lähtö-/servokanavan ch6 +/- liittimille). Noparit on optomallia joten niillä ei voi syöttää mitään. Tällä levyllä jaetaan siis suoraan akkujännitettä. Videolaitteistolla on oma häiriösuojattu bec, jolle otan jännitesyötön erikseen akun balansseriliittimeltä. Ainakin taakse tulee myöhemmin led- valot, joille saan 5V jännitteen FC:n vapaana olevasta lähtö-/servoliittimestä(ch5).
Kun jännitteenjakolevyllä oli kaikki kytkennät valmiina niin suojasin sen PlastiDip nimisellä aineella. Tuolla voi tehdä kaikenlaista muutakin, mutta piirilevyjen kosteussuojaukseen on myös omiaan. Hiilikuiturunko johtaa sähköä ja tämä levy on aika liki sitä, joten sillä hyvä suojata. Estää tietenkin myös kosteuden aiheuttamat ongelmat. Tätä on monen värisenä. Otin itse kirkkaana että näkee läpi mahdolliset ongelmat. Haittana on se että tämä on paljon vaikeampaa nähdä missä kohtaa ainetta on ja missä ei. Siksi pinnastakin tuli aika epätasainen vaakatasosta katsottuna. No pääasia että tököttiä on riittävästi. Tuo on sellainen kumimainen aine, joka lähtee tarvittaessa pois ihan repimällä/rapsuttelemalla.
Samaa panin myös kontrollerin juotosten päälle. Kontrollerin toiselle puolelle en uskaltanut levitellä.
Rungon kasaus aluillaan:
Rungon kasaus oli aika simppeli. Kannattaa vähän miettiä missä vaiheessa runkoon kiinnittää mitäkin että mm. johdotus on helppo tehdä. Kiinnitin itse ensin armit pohjalevyyn ja sen jälkeen virranjakolevyn ja FC:n.
10.12. jäätiin siihen vaiheeseen että seuraavana on vuorossa moottoreiden johtojen lyhennys ja kytkennät nopareille. Teen liitoksen juottamalla. Periaatteessa ei tarvitse välittää johtojärjestyksestä kun pyörimissuunnan voi vaihtaa ohjelmallisesti. Pystyn myös pyörittelemään ja testaamaan moottoria tietokoneen kautta vaikka vielä ei vastaria olisikaan kiinni.
Sivusta. Virranjakolevy on kiinni samoilla ruuveilla FC:n kanssa, mutta keskilevyn alapuolella.
11.12.2015Juottelin moottorit kiinni. Tein siinä pieniä säätöjä ja meinasin sitten kalibroida noparit. Siinä vaiheessa kun tökkäsin ajoakun kiinni, niin nousi tasaisesti savu kaikista neljästä moottorista
Kuva asennuksista ennen kuin savut on otettu
Siinä kattelin kaikki kytkennät, mitoin että ei ole oikosulkuja missään jne. En löytänyt tuolle mitään syytä. Laitoin sitten EuroRC:lle vain sähköpostia (perjantai illalla n. klo 22) että tarviis uudet motit ja hoksaavatko mitään syytä tapahtumalle. Liitin mukaan useita kuvia asennuksista ja kuvakaappaukset FC:n hallintasoftasta ja jokaisen noparin asetuksista. Ei mennyt montaa minuuttia kun sain jo Vesalta vastauksen että tarkistappa noparien firmware. Oli hoksinut että siellä blhelin noparisoftassa luki Afro 20A noparin tyyppinä. Olisi pitänyt olla DYS SN20A. Eli kämmäsin nopareihin väärät firmikset. FC- levyssä lukee AfroFlight jotenkin se kummitteli taustalla ja tuo Afro kuulosti tutulta...
Kuvagalleria jossa kuvakaappaukset mm. nopareiden silloisista konffeista (joista vikakin selvisi):
https://www.dropbox.com/sh/rel8hpj4cdd8n3k/AAApQZk0-KxBCkzJAWRJNPmOa?dl=0Flashasin nopareihin oikeat softat ja kokeilin yhdellä moottorilla. Lähti toimimaan ihan oikein. Sen verran kuitenkin käämien eristeet kärähti etten uskalla noita käyttää. EuroRC:ltä sain hieman alennusta uusista moottoreista. Hierottiin jo kaupat siinä n. puolen yön maissa. Paketti lähtenee maanantaina. Tulee varmaan ti-ke. Vastarin kun vaihdoin niin laittoivat torstaina postiin ja perjantaina se oli jo minulla. Alla kuva yhdestä moottorista:
Eli ollaanpa tarkkana noiden firmispäivitysten kanssa Tein sitten illan/alkuyön päälle vielä pientä viimeistelyä ja säätöjä hinkkasin. Löysin netistä vinkin miten saa telemetrian käyttöön väylävastariin. FC:llä on sarjaliikenneportti, joka ei suoraan toimi vastarin smart portin kanssa. Baudrate tms. on liian alhainen. Normaalisti sarjaportin TX liitetään yhdellä johdolla vastarin smart portiin. Quadfather oli hoksinut että kun kontrollerista kytketään TX ja RX (serial port 1 = 5&6, serial port 2 =7&8 ) yhteen ja siitä yhdellä johdolla vastarin smart portiin, niin toimii telemetria.
Tässä ketjussa tuosta:
http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16337.0Teinpä sitten tuota varten kaapelin ja kokeilin -> Toimii. En tiedä voiko kontrolleri tykätä jotenkin kyttyrää jos sarjaportin TX ja RX on yhdessä. Ihan hyvin kaikki vaikuttaa kuitenkin pelaavan. Otin radioon tiedoiksi ajoakun jännitteen ja quadin korkeustiedon. Tein huvikseni lisäksi asetuksen että kun mennään korkeammalle kuin 80m, niin radio alkaa 5s välein ilmoittamaan lentokorkeuden. Voi joskus testata kuinka korkealle voi ja uskaltaa nousta
Tieto tulee kontrollerilla olevalta barometrilta eikä ole mikään mahdottoman tarkka. Jostain syystä tuossa minun kortilla tuo barometri alkaa vaeltamaan koko ajan miinukselle. Pöydällä kun tökkää usbiin kiinni, niin n. parin minuutin aikana on barometrin lukema vajunut n. 1,5m miinukselle. Muutoin reagoi ihan ok, jospa tuosta ei olisi haittaa.
Radiossa näkyvä vfas on ajoakun jännite. Nyt kontrolleri on syötetty vain tietokoneen usb- portin kautta jolloin näyttää usb-portin jännitettä (4.6V) alla olevassa kuvassa. Rev6 Naze32 levyssä on ominaisuus että usbiportin kautta syötetty jännite menee kaikkiin 5V nastoihin levyllä. Osalla on aiheuttanut sen että on alkanut pyörittämään moottoreitakin. Optonopareilla ei ainakana ole tuota ongelmaa, mutta vastariin tulee sähköt sujuvasti usb- liitynnän kautta. Käsittääkseni kortista on tullut tai tulossa Rev6a versio jossa on diodilla estetty usb- portin kautta syötetyn jännitteen meno muihin +5V napoihin.
Quadi alkaa olla siinä kuosissa että kun saan moottorit kiinni, niin pääsee jo testilenteleen ilman kameravarustusta.