Kirjoittaja Aihe: EuroRC mini quad 250  (Luettu 143708 kertaa)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #75 : 24 Toukokuu, 2015, 00:28:39 »
Tänään kun kelit antoi myöten, suoritin säätösession tuohon ylläolevaan miniin. Säädöt tuli kohdilleen ja TPS:llä sai vielä wobblaukset laskeutumisesta sekä pienet oskiloinnit kovemmalla kaasulla vetäessä.

"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #76 : 12 Joulukuu, 2015, 15:24:52 »
Kirjoitellaanpa tähän säikeeseen hieman juttua omasta hurahtamisesta 250 fpv quadiin. Pitää katsoa josko lohkaisee vaikka oman aloituksen jonnekin myöhemmin jos siltä alkaa tuntumaan. Varoitus juttu sisältää paljon upotettuja kuvia ja paljon itsestäänselvyyksiä ammattilaiselle. Kirjoittelen tällaisena quadinoobina asioita ylös jotka itselleni tuli uutena vastaan. Ehkä jokin muukin noobi voi jotain hyötyä.

Pidemmän seesteisen kauden jälkeen innostuin tutkimaan harrastuksen uusia tuulia ja alalajeja. Nyt on kalustona ollut vuosia kopupuolella vain HK450 ja muuten on enemmän tullut lennokkien kanssa pelattua. Irroittelin hieman valuuttaa muista harrastuksista ja aloin tutkimaan multikopujen nykytilaa. Ensin ajatuksena oli jokin kuvauskopteri ja ehkä valmiina pakettina niin helpommalla pääsee. No nuo on kuitenkin aika arvokkaita. Yuneec Q500 4K ja DJi Phantom 3 pro tuntui parhaimmilta vaihtoehdoilta, mutta molemmat yli tonnin hintaluokassa. Satuin sitten bongaamaan Youtubesta videota 250 FPV Quadeista. Näytti sen verran mukavalta touhulta että innostuin heti. Selailin kiivaasti nettiä ja tarjontaa. Meinasin jo sortua Walkeran Runner 250:iin, mutta onneksi tuli lueskeltua foorumeita ja jätin sen sitten. EuroRC:n myymä kitti alkoi vaikuttamaan ihan pätevältä vaihtoehdolta. Ja mitäpä sitä miettimään. tilaukseen seuraavat:

250 Quad kitti:
http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit
 - Mukaan hieman lisäpotkureita, plastidippiä, vastari yms. piensälää

Taraniksen radio löytyi jo valmiiksi.

FPV vermeet on FatShark Predator V2 kun halvalla sain (Euroopasta). Hieman vanha malli ja huono FOV yms. Mutta jos kunnolla innostun, niin päivitän sitten parempaa. Myös EU laillisen lähettimen 25mw teho hieman epäilyttää, mutta pitää nyt testata ainakin ennen kuin hommaa vaikka 250mw lähettimen. Kokeilen vermeet ilman kopua kunhan saapuvat.

Kitin tilasin itsenäisyyspäivänä ja saapui keskiviikkona. Sitä odotellessa ehdin vielä hankkia simulaattorin:
http://fpv-freerider.itch.io/fpv-freerider
Demollakin pääsee jo ihan hyvin testimään, mutta investoin vielä tuon 5 dollaria täysversioonkin. Siinä pääsee vapaammin muokkaaman asetuksia joilla saa realismia vielä lisää peliin. Plus tietenkin enemmän lennättelypaikkoja. Reilun tunnin tahkosin simua eka iltana ja jotenkin jo pysyy hallinnassa. Pitää ottaa ohjelmaan että viikoittain ainakin jonkin verran treenaa.

9.12.2015 Joulu saapui etuajassa kitin muodossa
Alla kuva paketin sisällöstä leväytettynä pöydälle. Värikkäät potkurit ja vastari ei kuulu kittipakettiin. Vastarin kanssa kävi pieni hassi. Otin raksajuttujen innoittamana tilaukseen D4R-II:n tarkoituksena liittää se FC:lle PPM- moodissa (yksi piuha). Tämä Taraniksen uusin EU firmis ei tuekaan noita D-sarjan vastareita. Radion softat voisi päivittää vanhempaan versioon, mutta vaikutti äkikseltään aika hankalalta. Radion käyttis ja radiomoduuli pitää molemmat päivittää erikseen. Lisäksi pitäisi sitten päivittää myös nuo olemassa olevat X-sarjan vastarit. Otan käyttöön vaihtoehto b:n ja hankin X4R-SB vastarin. Liitän sen kontrolleriin SBUS- väylällä. Saa kanavia käyttöön jo 16kpl ja hieman nopeamman tiedonsiirron. Tosin väylää käytettäessä Telemetrian käyttöönotto oli ennakkotietojen mukaan haastavaa. Voi onnistua, mutta vaatii pientä säätöä, tästä lisää myöhemmin... Kysyin EuroRC:ltä vastarin vaihdosta ja lupasivat vaihtaa ilman lisäkuluja kun eivät hoksanneet mainita ettei D4R ole yhteensopiva EU-Taraniksen kanssa (X4R on n. vitosen kalliimpi). Taranis oli heiltä hankittu aiemmin kesällä ja siitä oli jotain juttua tilauksen yhteydessä käydyssä sähköpostinvaihdossa. Täytyy tähän kohtaan mainostaa EuroRC:tä. Näyttää olevan erittäin nopea ja hyvä asiakaspalvelu siellä. Auttelevat auliisti sähköpostilla ja antavat hyviä vinkkejä. Vesa niminen kaveri ollut vastapelurina siellä.



Sen verran aloittelin eka iltana, että hioin hieman hiilikuitulevyjen reunoja kun moista ohjeissa suositeltiin. Ei  ne kyllä mielestäni niin mahdottoman terävät olleet. Hionta juoksevan veden alla 400 koon hiomapaperilla. Ilmeisesti hiilikuitupöly on jotenkin epäterveellistä.. Reunoihin vielä lopuksi pikaliima sitomaan ja näyttikin paremmalta.

Virranjakolevyyn juottelin jo muut paitsi nopareiden piuhat. Juottelin virranjakolevyn irrallaan. Välissä hieman mallailin paikoilleen, niin pystyi hieman haarukoimaan että mihin kohtaa mikäkin kannattaisi juottaa.



Kontrolleriakin jo hieman värkkäsin. Liitin heti tietokoneelle ja tarkistin että sensorit pelaa. Softasta näkee suoraan visualisoituna levyn asennon kun sitä pyörittää. Lisäksi käyränä gyron, kiihtyvyysanturin ja barometrin arvot. Barometrin käyrä on aika epästabiili. Pikku hiljaa valuu negatiivista kohden ja muutenkin heiluu ylös alas. Voi olla normaaliakin. Koitin vielä päivittää firmwaren suosittuun cleanflight kustomiversioon, mutta tämä tuore rev6 levy olikin sille vielä liian hankala tapaus. Löysin kyllä modatun version cleanflight firmiksestä joka toimi kohtuullisesti. Tallennus aiheutti sen että pitä aina tehdä disconnect/connect. Palautin takaisin alkuperäisen firmwaren. EuroRC:stä vinkkasivat asentamaan betaflight- nimisen firmiksen. Pitäisi olla säätöjenkin suhteen simppelimpi tapaus. Latauslinkki:
https://github.com/borisbstyle/betaflight/releases/download/v2.1.5-RC6/betaflight_NAZE.hex

Levy päältä (kuvateksteissä vielä hieman arvailua. Tarkemmat kytkennät alempana):


Levy alta:


Minulla vastariksi tuli X4R-SB ja liityntä Sbusilla. Kytketään oikeaan reunaan +5V, GND ja itse väylä nastaan 4 (U1RX/4)
Noparit tässä yläreunassa näkyviin kanaviin 1-4. Kanavaan 6 tuon jännitteen ubecilta (vain +5V ja GND piuhat). Kanavaan 5 ehkä liitän myöhemmin leditakavalot (pelkkä jännitesyöttö).
Ajoakun valvonnan toin JST- johdolla GND ja VBAT nastoihin. Telemetrian otan oikean reunan 5&6 nastoilta.

Hox. kuvissa nuo jalat on vain painettu reikiin paikoilleen, ei vielä tinattu. Tinasin ne kiinnikin kyllä illan päälle vielä. Kytkentöjen suhteen aiheutti aluksi ongelmia että manuaalit on vielä rev.5. versioon. Tämä on rev6 levy, jossa on pinnijärjestys ja osin merkinnätkin muuttuneet hieman. Aikansa kun googlaili ja luki netistä ohjeita niin kyllä kytkennätkin alkoi selviämään.

10.12.2015
Päivän puuhastelu aloitettiin kokeilemalla kontrolleriin tuota betaflight firmwarea. Sillä kaikki lähti pelaamaan heti täysin ongelmitta. Vaikuttaa erittäin hyvältä. Aiemmilla softilla oli mm. sellainen ominaisuus että kun jotain arvoa muutti ja tallensi, niin jäi sen jälkeen aina jumiin ja vaati reconnect/connect toimenpiteen. Nyt pelaa kaikki.

Toiseksi kokeilin yhden ESC:n flashausta. Se tapahtuu liittämällä noparin servojohto erilliseen usb- dongleen.
http://fi.eurorc.com/product/11575/dys-usb-linker
Sitten vain akusta sähköä noparille. BLheli ohjelmalla tapahtuu flashaus. Kun klikkasi read setup, niin softa tarjosi flashausta blheli versioon. Se onnistui näennäisesti hyvin ja samaisella softalla voi myös muutella noparin asetuksia. Myöhemmin huomasin että tuossa kohtaa tuli kämmi. Valitsin väärän softaversion. Listalla näkyi erilaisia Afron malleja. Katoin että Afro20A multi olisi aika soppelin kuuloinen. Jotenkin tuo Afro kummitteli mielessä kun FC:ssä lukee AfroFlight. En huomannut että tuota ikkunaa pitää vieritellä sivusuunnassa jotta saa näkyviin muutkin noparivalmistajat. EuroRC:n Halko brändättyihin nopareihin pitää asentaa DYS SN20A firmis. Noh Afron softa meni kuitenkin hyvin sisään ja kaikki näytti hyvältä. Bootloaderia ei voi flashata tällä usb- pulikalla. Jos sen saisi vaihdettua BLhelin versioon niin voisin muokata nopareiden asetuksia suoraan FC:n kautta. Helpottaisi aika paljon kun ei ole tarve irrotella servojohtoja FC:ltä ja voisi kaikki muokata kerralla.

Alla huono kuva jossa menossa noparin ohjelmointi. En löytänyt pitkää servojohtoa josta johtuu hankalan näköinen asento:


Tässä kuvassa quadin virranjakolevy. Tähän tulee akulta johdot ja lähtee nopareiden jännitesyötöt, yksi jst- piuha FC:n jännitevalvontatuloon, yksi JST- piuha varalle lisälaitteita (mobius tms.) varten ja ubec:n syöttö. Ubecilla syötetään jännite kontrollerille (lähtö-/servokanavan ch6 +/- liittimille). Noparit on optomallia joten niillä ei voi syöttää mitään. Tällä levyllä jaetaan siis suoraan akkujännitettä. Videolaitteistolla on oma häiriösuojattu bec, jolle otan jännitesyötön erikseen akun balansseriliittimeltä. Ainakin taakse tulee myöhemmin led- valot, joille saan 5V jännitteen FC:n vapaana olevasta lähtö-/servoliittimestä(ch5).


Kun jännitteenjakolevyllä oli kaikki kytkennät valmiina niin suojasin sen PlastiDip nimisellä aineella. Tuolla voi tehdä kaikenlaista muutakin, mutta piirilevyjen kosteussuojaukseen on myös omiaan. Hiilikuiturunko johtaa sähköä ja tämä levy on aika liki sitä, joten sillä hyvä suojata. Estää tietenkin myös kosteuden aiheuttamat ongelmat. Tätä on monen värisenä. Otin itse kirkkaana että näkee läpi mahdolliset ongelmat. Haittana on se että tämä on paljon vaikeampaa nähdä missä kohtaa ainetta on ja missä ei. Siksi pinnastakin tuli aika epätasainen vaakatasosta katsottuna. No pääasia että tököttiä on riittävästi. Tuo on sellainen kumimainen aine, joka lähtee tarvittaessa pois ihan repimällä/rapsuttelemalla.


Samaa panin myös kontrollerin juotosten päälle. Kontrollerin toiselle puolelle en uskaltanut levitellä.


Rungon kasaus aluillaan:


Rungon kasaus oli aika simppeli. Kannattaa vähän miettiä missä vaiheessa runkoon kiinnittää mitäkin että mm. johdotus on helppo tehdä. Kiinnitin itse ensin armit pohjalevyyn ja sen jälkeen virranjakolevyn ja FC:n.

10.12. jäätiin siihen vaiheeseen että seuraavana on vuorossa moottoreiden johtojen lyhennys ja kytkennät nopareille. Teen liitoksen juottamalla. Periaatteessa ei tarvitse välittää johtojärjestyksestä kun pyörimissuunnan voi vaihtaa ohjelmallisesti. Pystyn myös pyörittelemään ja testaamaan moottoria tietokoneen kautta vaikka vielä ei vastaria olisikaan kiinni.


Sivusta. Virranjakolevy on kiinni samoilla ruuveilla FC:n kanssa, mutta keskilevyn alapuolella.


11.12.2015
Juottelin moottorit kiinni. Tein siinä pieniä säätöjä ja meinasin sitten kalibroida noparit. Siinä vaiheessa kun tökkäsin ajoakun kiinni, niin nousi tasaisesti savu kaikista neljästä moottorista  :o

Kuva asennuksista ennen kuin savut on otettu  8)


Siinä kattelin kaikki kytkennät, mitoin että ei ole oikosulkuja missään jne. En löytänyt tuolle mitään syytä. Laitoin sitten EuroRC:lle vain sähköpostia (perjantai illalla n. klo 22) että tarviis uudet motit ja hoksaavatko mitään syytä tapahtumalle. Liitin mukaan useita kuvia asennuksista ja kuvakaappaukset FC:n hallintasoftasta ja jokaisen noparin asetuksista. Ei mennyt montaa minuuttia kun sain jo Vesalta vastauksen että tarkistappa noparien firmware. Oli hoksinut että siellä blhelin noparisoftassa luki Afro 20A noparin tyyppinä. Olisi pitänyt olla DYS SN20A. Eli kämmäsin nopareihin väärät firmikset. FC- levyssä lukee AfroFlight jotenkin se kummitteli taustalla ja tuo Afro kuulosti tutulta...

Kuvagalleria jossa kuvakaappaukset mm. nopareiden silloisista konffeista (joista vikakin selvisi): https://www.dropbox.com/sh/rel8hpj4cdd8n3k/AAApQZk0-KxBCkzJAWRJNPmOa?dl=0

Flashasin nopareihin oikeat softat ja kokeilin yhdellä moottorilla. Lähti toimimaan ihan oikein. Sen verran kuitenkin käämien eristeet kärähti etten uskalla noita käyttää. EuroRC:ltä sain hieman alennusta uusista moottoreista. Hierottiin jo kaupat siinä n. puolen yön maissa. Paketti lähtenee maanantaina. Tulee varmaan ti-ke. Vastarin kun vaihdoin niin laittoivat torstaina postiin ja perjantaina se oli jo minulla. Alla kuva yhdestä moottorista:

Eli ollaanpa tarkkana noiden firmispäivitysten kanssa  >:(


Tein sitten illan/alkuyön päälle vielä pientä viimeistelyä ja säätöjä hinkkasin. Löysin netistä vinkin miten saa telemetrian käyttöön väylävastariin. FC:llä on sarjaliikenneportti, joka ei suoraan toimi vastarin smart portin kanssa. Baudrate tms. on liian alhainen. Normaalisti sarjaportin TX liitetään yhdellä johdolla vastarin smart portiin. Quadfather oli hoksinut että kun kontrollerista kytketään TX ja RX (serial port 1 = 5&6, serial port 2 =7&8 ) yhteen ja siitä yhdellä johdolla vastarin smart portiin, niin toimii telemetria.
Tässä ketjussa tuosta: http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16337.0
Teinpä sitten tuota varten kaapelin ja kokeilin -> Toimii. En tiedä voiko kontrolleri tykätä jotenkin kyttyrää jos sarjaportin TX ja RX on yhdessä. Ihan hyvin kaikki vaikuttaa kuitenkin pelaavan. Otin radioon tiedoiksi ajoakun jännitteen ja quadin korkeustiedon. Tein huvikseni lisäksi asetuksen että kun mennään korkeammalle kuin 80m, niin radio alkaa 5s välein ilmoittamaan lentokorkeuden. Voi joskus testata kuinka korkealle voi ja uskaltaa nousta  8) Tieto tulee kontrollerilla olevalta barometrilta eikä ole mikään mahdottoman tarkka. Jostain syystä tuossa minun kortilla tuo barometri alkaa vaeltamaan koko ajan miinukselle. Pöydällä kun tökkää usbiin kiinni, niin n. parin minuutin aikana on barometrin lukema vajunut n. 1,5m miinukselle. Muutoin reagoi ihan ok, jospa tuosta ei olisi haittaa.



Radiossa näkyvä vfas on ajoakun jännite. Nyt kontrolleri on syötetty vain tietokoneen usb- portin kautta jolloin näyttää usb-portin jännitettä (4.6V) alla olevassa kuvassa. Rev6 Naze32 levyssä on ominaisuus että usbiportin kautta syötetty jännite menee kaikkiin 5V nastoihin levyllä. Osalla on aiheuttanut sen että on alkanut pyörittämään moottoreitakin. Optonopareilla ei ainakana ole tuota ongelmaa, mutta vastariin tulee sähköt sujuvasti usb- liitynnän kautta. Käsittääkseni kortista on tullut tai tulossa Rev6a versio jossa on diodilla estetty usb- portin kautta syötetyn jännitteen meno muihin +5V napoihin.


Quadi alkaa olla siinä kuosissa että kun saan moottorit kiinni, niin pääsee jo testilenteleen ilman kameravarustusta.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2015, 23:16:07 kirjoittanut SMy »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #77 : 12 Joulukuu, 2015, 16:06:18 »
Tässä vaiheessa voisi tietenkin kysyä ammattilaisten mielipidettä että minkälaisilla asetuksilla kannattaisi ensimmäistä kertaa kokeilla kopua ilmaan. Nyt moottoreita odotellessa on aikaa miettiä säätöjäkin hieman tarkemmin ;D

Käytössä siis uusin betaflight. Nyt PID säädöt on alla olevan kuvan mukaiset. Säätimeksi laitoin luxfloatin ja muuttelin arvoja hieman netistä löytyneiden vinkkien mukaan. Voi olla ettei sovi tälle vehkeelle lainkaan..



Kiinnostaisi tietää miten noita ALT ja LEVEL kohtia pitäisi säätää? Vaikuttaako barometri noista johonkin. Voisiko sen vaikutusta hieman pudottaa ja ottaa mukaan kiihtyvyysanturin vaikutusta jotenkin? Sen verran vaeltaa tuo baron käyrä ihan pöydällä paikallaan ollessakin etten haluaisi sen kovin voimakkaasti vaikuttavan mihinkään ohjauksiin. Vai onko alla oleva käyrä vielä ihan normaalia? Käyrä vaeltaa koko ajan hieman ylös ja alas ja menee kokonaisuutena koko ajan negatiivisempaan suuntaan. Nyt kun viesti on kirjoitettu, niin lukemat huitelee jo -1 pinnassa. Kuvassa vielä -0.4



Esceissä on nyt muuten vakioarvot mutta Damped light on päällä. Pitäisikö näillä moottoreilla timing olla medium, medium-high vai joku muu?
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2015, 16:07:53 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #78 : 12 Joulukuu, 2015, 17:49:24 »
Lux on jees Betassa. Lähde liikkeelle ihan vakio pideillä. Vähän voi nostaa Pitch arvoja. Lentää tosi nätisti vakioilla ja on hyvä lähteä niillä liikenteeseen. Rateksi alussa 0.40 kaikkiin. Voi nostella 0.50 pitchiä ja rollia kun pääsee sinuiks minin kanssa. TPA:han 0.50.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #79 : 12 Joulukuu, 2015, 18:16:47 »
Tuli pieni tenkkapoo. En älynnyt silloin kirjata ylös noita default pidejä. En löydä sellaista namiskaa josta pidit voisi palauttaa default arvoon. Koko boksin voi nollata, mutta sitä ei viitis tehdä kun muutkin asetukset menee sitten.

Pystyykö joku tsekkaan luxfloatin default ROLL, PITCH ja YAW P, I ja D arvot?

Jokin restore default values- nappi ois ihan jees

Tällaiset löysin, mutta jotenkin vaikuttavat oudoilta. Onkohan ko. ketjun arvot ok?
http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=15199.0
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2015, 18:42:26 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #80 : 12 Joulukuu, 2015, 19:08:30 »


Defaultit

Yaw on aika tiukka tossa säädössä. Testaa ilmassa pyörittämällä miniä nopeasti ympäri ja nopeasti päästät tikun keskelle. Kun mini pysähtyy, ei saisi pompata ylös tai muutenkaan pahemmin hötkyillä. Jos hötkyilee, kokeilee laskemalla vähän P:tä ja D:tä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #81 : 12 Joulukuu, 2015, 19:48:51 »
Kiitoksia! Alla olevilla säädöillä siis lähdetään. Pitää palata aiheeseen sitten kun on ajankohtaista muutella säätöjä. Todennäköisesti se ei ole ihan lähiaikoina vielä jos ei sitten mitään ongelmia ilmene. Osaatko sanoa mitä nuo ALT ja VEL arvot ovat?

« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2015, 19:57:26 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #82 : 12 Joulukuu, 2015, 20:16:33 »


Todennäköisesti se ei ole ihan lähiaikoina vielä jos ei sitten mitään ongelmia ilmene. Osaatko sanoa mitä nuo ALT ja VEL arvot ovat?
Noihin baroihin, sonareihin ja muihin ihmeellisyyksien säätöihin en ole tutustunut ollenkaan. Kortit on ihan acro versioita ja korkeutta pidetään yllä manuaalisesti peukulla ;)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #83 : 12 Joulukuu, 2015, 21:36:06 »
ookoo. Acro versio se on tämä minunkin kortti, mutta tähän rev6:een on tullut tuo barometri. Kuten aiemmin mainitsin niin tahtoo vain vaeltaa tuo korkeus siinä ihan itsekseen. Pitää katsoa miten tuo käytännössä vaikuttaa mihinkin, mutta jos häiritsee niin olisi mukava tietää miten tuon saa säädettyä pelistä pois tai ainakin vaikutuksen minimiin.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #84 : 12 Joulukuu, 2015, 21:46:45 »
Baroa ei käytetä kuin tietyissä lentotiloissa, joissa on tarkoitus pitää korkeus paikoillaan. FC:den barot tarvitsevat suojaksi jotain vaahtomuovia tai hyvää kotelointia, ettei tuuli/ilmavirta tai valo sekoita sitä. Muuten tapahtuu juuri tuota vaeltelua tai nopeitakin häiriötä korkeudesa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #85 : 13 Joulukuu, 2015, 13:23:05 »
Osaatko sanoa mitä nuo ALT ja VEL arvot ovat?
Asiasta mitään tietämättä voisin veikata Altitude ja Velocity mut se miten ne vaikuttaa ni no idea :P

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #86 : 13 Joulukuu, 2015, 16:22:55 »
Lentomoodeista tuli mieleen. Jotenkin kuvittelin että kaikki moodit on valittavissa tuolla cleanflightin modes- välilehdellä. Siellä on alla olevan kuvan mukaiset
- AIR MODE
- ANGLE MODE
- HORIZON MODE
Tein ensin oletuksen että horizon on se moodi joka ei anna kääntää yli ~50 asteen kulmaan ja palauttaa takaisin vaaka-asentoon kun päästää tikuista. Angle mode olisi sitten se ns. "vapaa moodi" eli Acro/rate kun sitä ei erikseen tuolla ollut. Air moodi on joku betan oma sovellus.

Mutta nyt kun luin hieman tarkemmin, niin ilmeisesti angle mode onkin tuo moodi joka estää kopterin kippaamisen ja vakauttaa automaatilla? Horizon moodi ilmeisesti sallii jo flipit yms., mutta palauttaa automaattisesti vaakaan kun oikeasta tikusta irrottaa? Onkos nyt sitten se acro/rate valittuna silloin kun mikään muu moodi ei ole erikseen valittuna vai miten sen saan käyttöön? Jos haluan pitää yhdessä tikussa moodien valinnan, niin mitkä kolme moodia suosittelette jättämään käyttöön? Ehkä tuon betan oman Air moden voisi jättää pois. Eli kolmiasentoisen tikun yläasennossa olisi ANGLE, keskellä HORIZON ja alinna sitten ACRO/RATE.
Tuolla modes- välilehdellä näytti olevan barokin erikseen. Eli jos haluan esim. siinä ANGLE lentomoodissa että käyttää baroa myös apuna, niin pitääköhän se erikseen tuosta valita käyttöön samassa tikun asennossa jossa ko. lentomoodikin aktivoidaan?

Tässä kuvassa tein jo muutokset siten että jätin AIR moden pois. Voihan tuota joskus kokeilla vaikka siten, että tekee radion mikserillä asetuksen että kun varsinainen mooditikku on acro moodissa, niin voi jollain toisella tikulla aktivoida AIR moodin.


lisäystä: Teinkin jo radiossa sellaiset viritykset että kun moodikytkin on rate- moodilla, niin voi erillisestä vivusta kääntää AIR Moden päälle (vipu alas). Jos moodivivun pudottaa pois ratelta, niin automaatilla putoaa myös air mode pois vaikka se vipu jäisikin alas. Samaan vipuun air moden kanssa laitoin toisen miksauksen. Eli kun ollaan angle- moodissa ja kääntää vivun ihan ylös, niin ottaa baron mukaan. Kun kääntää pois angle moodista, niin barokin tippuu pois pelistä vaikka se toinen vipu jäisikin ylä-asentoon. Alkaa olemaan jo niin monessa "tikussa asiaa", että pitää alkaa jo radiolla blokkailemaan epäsuotavien moodien mahdollisuuksia pois ;D
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2015, 17:03:24 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #87 : 13 Joulukuu, 2015, 18:24:02 »
Airmode tarvitsee sitten armauksen kytkimestä ja motor stop pois päältä. Alas tullessa tulee Airmode ottaa pois tai tapahtuu hassuja asioita :D Mode sallii kyllä ilmaan lähdön ja kytkeytyy päälle heti kun alkaa ohjaamaan. Mutta jos otat noston jälkeen samantien alas, olis kytkettävä pois päältä ennen kuin koskettaa maahan. Itse oon aina armannu tikusta ja toi kytkimestä armaaminen on vähän outoa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #88 : 13 Joulukuu, 2015, 19:15:10 »
Ookoo, hyvä tietää. Mulla on motor stop käytössä, mutta enpä tiedä edes tarkemmin mikä sen tarkoitus lie ;D. Olen säädellyt lähinnä sen mukaan miten olen netistä juttua lukenut. Taidan alkuun vielä unohtaa koko airmoden, katotaan sitten myöhemmin. Mulle tuo koko armaus on hieman outo käsite. Ei lennokeissa tai koptereissa moista ollut. Tai no throttle holdia käytetään kopuissa. Onko tämä armaus käytännössä juuri muuta kuin throttle hold? Mulla ei vielä ole pohjalla kokemusta joten armaaminen erillisestä vivusta ei tuota oppimisongelmia ;D

Oliko tuo mun ymmärrys modeista nyt muuten ok? Eli angle = vakain moodi noobeille, Horizon on sekoitus ratea ja anglea ja rate/acro aktivoituu kun mitään muuta moodia ei ole erikseen valittuna.
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2015, 19:32:59 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #89 : 13 Joulukuu, 2015, 19:50:23 »


Onko tämä armaus käytännössä juuri muuta kuin throttle hold?

Oliko tuo mun ymmärrys modeista nyt muuten ok? Eli angle = vakain moodi noobeille, Horizon on sekoitus ratea ja anglea ja rate/acro aktivoituu kun mitään muuta moodia ei ole erikseen valittuna.
Armaus on lähinnä turvatoiminto. Eli koneet eivät pyöri ennenkuin fc armataan.

Modit on juuri noin. Jos on kokemusta lentävistä, voi tuon anglen melkein unohtaa. Horizon kuitenkin tarvittaessa vakauttaa tikun keskialueella. Acroa tietenkin suosittelen, kun siinä pääsee enemmän kikkailemaan minillä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #90 : 13 Joulukuu, 2015, 20:04:52 »
Eli pitkälti vastaava toiminto mitä "normaaleissa" koptereissa käytettävä holdi. Pitää katsoa nuo moodit vielä itse livenä kun saa kopun lentokuntoon. Onhan tuolla HK450 kopterilla tullut lennettyä jo jonkin vuoden ajan joten siinä mielessä tuo acro moodi varmastikin tuntuu ihan kotoisalta. Varmaan tuon anglen aika nopsaan jätänkin pois. Ihan mielenkiinnosta pitää itse kokeilla ensin erot horizonilla ja anglella. Kunhan quadi on kunnolla hanskassa niin voi siirtyä käyttämään pelkkää acroa.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #91 : 16 Joulukuu, 2015, 23:49:28 »
Tänään sain moottorit taas kiinni. Viimeksi lyhensin johdot aika liki nopareita. Tämä oli jo toinen juotoskerta joka hivenen teki haastavammaksi ko. homman. Toivottavasti juotokset pitää. Tällä kertaa sain noparit kalibroitua ja sisällä jo kopua kädessä pitäen testailin hieman miten käyttäytyy. Vaikuttaa pelaavan ihan hyvin. Anglemoodissa kun kaasun nosti n. puoliväliin niin juuri ja juuri leijui. Päästin ihan pieneksi hetkeksi irtikin jo kopusta, toki valmiina koppaamaan sen nopeasti. Nätisti se kuitenkin paikallaan pysyi. Eikä mitään havaittavaa oskilointia mihinkään suuntaan, mutta sen näkee tarkemmin sitten vasta kun pääsee oikeasti leijuttelemaan. Huomenissa pientä testiä pihamaalla.

Aavistuksen alle puolen kaasun kun pidin quadia kädessä ja nappasin tuon baron päälle, niin heitti hanikat varmaan kaakkoon ja lähti pyrkimään katon kautta ulos. Onneksi olin varautunut mahdollisiin äkkiliikkuihin ja oli tukeva ote. Ilmeisesti aivot oli sitä mieltä että kopteri on liian matalalla. Tuo baron lukema pyrkii valumaan alaspäin koko ajan ja kopteri oli n. metrin korkeudella vain lattiasta. Pitää joskus ulkona kokeilla baroa, nyt poistin varulta koko moodin.

Poissa Roku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #92 : 17 Joulukuu, 2015, 01:43:51 »
Vähän samassa vaiheessa ollaan vaikka itse olen päässyt jo ulos muutaman kerran lentämään.

FC:nä on Flip32 10DOF ja en ole mitään asetuksia muuttanut ja mielestäni hyvin lentää kun ei oskilloi. Autotune sitten joskus kun jaksaa säätää piipperin kiinni. Flipissä ei niin yksinkertaista.

Olen käsittänyt että angle mode olisi ns turha ja horizon mode olisi hyvin pitkälle sama paitsi sallii flipit.
Baron arvojen vaeltaminen on normaalia. Baro moden olen konffannut niin että samalla on myös horizon mode päällä.
Sisällä kun ekan kerran sitä kokeili niin kopu vähän karkasi, vahingoilta kuitenkin vältyttiin. En muista oliko silloin säädettynä mitään päällekkäistä modea, luultavasti ei. Nykyään se toimii tosi hyvin, myös sisällä :)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #93 : 17 Joulukuu, 2015, 01:51:58 »


FC:nä on Flip32 10DOF ja en ole mitään asetuksia muuttanut ja mielestäni hyvin lentää kun ei oskilloi. Autotune sitten joskus kun jaksaa säätää piipperin kiinni. Flipissä ei niin yksinkertaista.
Älä kokeile autotunea cleanissa tai basessa. Mitä oon siitä lukenut, ei ole ikinä toiminut hyvin. Lataa Betaflight sisään ja on paljon helpompi säätää. Tai ihan defaulteilla pääsee jo loistavasti alkuun. Betassa on myös G-tune, jota kerran nopeasti testasin, mut en ole siihen perehtynyt.

Mihin te tota baroa tarvitsette?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Roku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #94 : 17 Joulukuu, 2015, 02:27:46 »
Älä kokeile autotunea cleanissa tai basessa. Mitä oon siitä lukenut, ei ole ikinä toiminut hyvin. Lataa Betaflight sisään ja on paljon helpompi säätää. Tai ihan defaulteilla pääsee jo loistavasti alkuun. Betassa on myös G-tune, jota kerran nopeasti testasin, mut en ole siihen perehtynyt.

Mihin te tota baroa tarvitsette?

Ok, no hyvä ettei ole ollut kiirettä sen kanssa. CF siis softana, toistaiseksi. Luojan kiitos että on vakio asetuksilla toiminut hyvin. Aika usein näkee videoita missä oskilloi ihan järkyttävästi ilman säätämistä.

Eikai baroa tarvitsisi mutta eipä siitä haittaakaan ole, vähän kun vakionopeudensäädin.

Oma harrastus on todella alussa. CX-10 -> 250. Hubsan X4:sen ostin vielä lisäksi että voi harjoitella sisällä mutta on aika tylsä laitos. FPV kamoja ei pitänyt ostaa pitkään aikaan. Nopeasti kuitenkin kävi selväksi että ilman niitä jää paljosta paitsi ja perus leijuttelut alkoivat käydä tylsäksi. Vielä en ole päässyt niiden kanssa lentämään, ehkä ensi viikonloppuna jos kelit sallii.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #95 : 17 Joulukuu, 2015, 02:32:11 »
Toi baro vaan sotkee koko lentämistä ja ei kyllä missään nimessä kannata käyttää. Jossain kuvausmultissa, jossa olis tarkoitus pitää korkeutta kuvauksen ajan, olis ehkä käyttöä. Minillä on tarkoitus lentää ja lujaa, silloin baro saattaa tehdä vaikka mitä erikoisuksia.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Roku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #96 : 17 Joulukuu, 2015, 03:07:29 »
Ei tietenkään ole tarkoitus käyttää baroa modea kokoajan. Eikai sillä voikkaan lentää muuten kun leijuttelemalla koska silloin ei oikein kaasuun voi koskea. Se päällä on helpompaa harjoitella käännöksiä yms. Eli tavallaan turha mutta eipä se mitään paina. GPS:ää olisi myös mielenkiintoista kokeilla ja sen voisi nypätä pois turhana painona kun silloin kun sitä ei tarvitse.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #97 : 17 Joulukuu, 2015, 09:06:36 »
Kun tuossa kontrollerilla on nyt tuo baro, niin lähinnä ajattelin itse ihan mielenkiinnosta vain katsoa miten se käytännössä vaikuttaa. Sitten kun tällä "oikeasti lennetään", niin ei tarve enää barolle tai angle/horizon moodeille. Lähinnä siis yleisestä mielenkiinnosta haluan ensin tsekata vehkeen kaikki ominaisuudet ;)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #98 : 17 Joulukuu, 2015, 09:57:49 »
Tulipa nyt lennettyä ensitestit ulkona. Onhan tuo aivan tosi helpon tuntuinen vehje 450- luokan "normikopuun" tottuneelle... Pakkasessa gyro tai jokin alkoi vain ajan mukaan hieman ryömimään. Pariin kertaan piti käyttää sähköjä pois ja sen jälkeen ei enää alkanut vaeltamaan. Kokeilin jo reilummin liikkeitä eteen-taake, vasen-oikea ja yaw. Otin myös muutaman kaasu pohjassa nousun leijutuksesta. En huomannut mitään erikoisempia oskillointeja tms. missään vaiheessa. Näillä testeillä ei kannata vielä säätää mitään. Kunhan vehje on hallinnassa, niin voi alkaa kokeileen arvojen nostamista. Moodina oli nyt noita testiessä Horizon. Pitää testiä acro moodiakin vielä kun hieman kirkastuu. Täyskaasulla kun otti korkeutta ja antoi quadin sitten vajota alas ja taas iski täyskaasun päälle, niin turhan verkkaisesti alkoi mielestäni ottamaan korkeutta. Kyllähän se heti lähtee nousemaan, mutta ei mitenkään "räjähtävästi". Pitääkö se heti alkaa 4S setuppiin siirtymään ;D Yksi 1800mAh 4S nanotechi (35-70C) onkin muista vehkeistä, voisi sillä joskus testiä. Kun nopareina on nuo DYS SN20a pohjaiset ja sisällä uusin BLheli, niin vaatiiko 4S jotain muita säätöjä? Potkureita lukuunottamatta siis.

edittiä: Kävinkin heti perään kokeilemassa uudella nanotech 3S 1300mAh akulla. Tuossa eka testissä oli yli vuoden vanha Kärkkäisen myymä Arrowind 1300mAh (55C+) akku. Tuntui ehkä vähän pirteämmältä uudella akulla. Arrowindin akku ehkä jo menettänyt potkuaan vaikka päällepäin näyttää kuin uudelta. Itse asiassa tuo Arrowind on kyllä ollut laadukkaimpia akkuja joita mulla ollut. Pidetään kysymykset 4S setupin vaatimista muutoksista kuitenkin voimassa. Kävin jo takapihalla kiertelemässä pensaita, ilman kameraa vielä.
« Viimeksi muokattu: 17 Joulukuu, 2015, 11:01:02 kirjoittanut SMy »

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #99 : 17 Joulukuu, 2015, 10:51:06 »
Mä en tehnyt 4s setuppiin mitään muutoksia aivoihin. Kaasukäyrää jouduin muuttamaan koska kierroksia tulee lisää. Säädin vaan silleen et leijuu keskitikulla. Tuntu vähän vammaselta ajella kun leiju melkein tikku alhaalla.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
122 Vastauksia
93424 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 18:56:12
kirjoittanut JuhoV
FPV-quad

Aloittaja Trnquill « 1 2 3 4 » Multikopterit

91 Vastauksia
59376 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2013, 10:12:08
kirjoittanut Trnquill
11 Vastauksia
9060 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2013, 00:35:16
kirjoittanut varis
32 Vastauksia
15634 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2015, 17:01:57
kirjoittanut Mika Lukumies
7 Vastauksia
11687 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2016, 18:27:29
kirjoittanut VERTICAL