Kirjoittaja Aihe: EuroRC mini quad 250  (Luettu 143664 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #100 : 18 Joulukuu, 2015, 22:42:26 »
On se mukavaa puuhaa. Toistakymmentä akullista tullut lennettyä nyt parin päivän aikana. Kaikki vielä ihan LOS lentoa horizon ja acro moodeissa. Valoisaa aikaa on niin vähän että hämärässäkin on piha- ja katuvalojen avulla tullut lennettyä. Valot on vasta tulossa, niistä olisi hämärällä apua asennon havainnoinnissa. Tein pienen tilapäisvalaisinasennuks en. Hyvin valaisee latua ja ennen kaikkea näkee minne keula osoittaa, pariin kertaan vain meinasin häikäistä itsenikin ;)



Kunhan FPV kamppeet on matkassa, niin vois laittaa kyytiin vielä järeämmän heittimen ja harrastaa yölentoa ;D. Onko kukaan oikeasti kokeillut moista? Juutuubissa oli jotain IR- valaisimilla toteutettuna. Mitään akrobatiaa ei pimeässä harrasteta, mutta sellaista ihan peruslentoa suht vapaassa tilassa. Kokeilin jo että järeämpi led- valaisin kyydissä paino on lentokunnossa 670grammaa, ilmassa en käyttänyt. Tässä painossa ei ole vielä FPV kameraa ja lähetintä mukana. Mikähän voisi olla maksimipaino että vielä lentää kohtuudella ihan peruslentoa ilman temppuja.

« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu, 2015, 23:49:27 kirjoittanut SMy »

Poissa Roku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #101 : 19 Joulukuu, 2015, 01:34:09 »
Oon vähän kateellinen. Onnistuin itse käräyttämään mosfetin EMAX 12A:sta, ihan laittamalla vaan akun kiinni. Juuri kun piti päästä lentämään. Mitään näkyvää syytä miksi niin kävi en löytänyt. No onneksi suomesta löytyi samanlainen niin jospa pääsisi ilmaan ennen joulua. Kiinasta laitoin uusia mosfettejä tulemaan niin saa vanhan vielä korjattua. Littlebeet on matkalla.

Paljonko sulla painaa toi lentokunnossa ilman taskulamppuja? Mulla lihonut jo 577g painoiseksi, kyydissä FPV kamat ja Yi ilman akkua silari suojalla. Täytyy laittaa laihikselle kunhan nyt ensiksi pääsisi kunnolla lentämään. Vai mitä näiden pitäisi painaa?
Kokeilitko muuten jo baro modea?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #102 : 19 Joulukuu, 2015, 02:30:04 »
Kunhan FPV kamppeet on matkassa, niin vois laittaa kyytiin vielä järeämmän heittimen ja harrastaa yölentoa ;D. Onko kukaan oikeasti kokeillut moista? Juutuubissa oli jotain IR- valaisimilla toteutettuna.
Hyvillä FPV kameroilla voi lentää yllättävän hyvin ihan pilkkopimeässäkin, eikä tarvitse pahemmin mitään valoa. Jotkut katuvalot tietenkin jeesaa. Tallentavien kameroiden kortille tallentuu vaan mustaa :D
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #103 : 19 Joulukuu, 2015, 08:20:56 »
Oon vähän kateellinen. Onnistuin itse käräyttämään mosfetin EMAX 12A:sta, ihan laittamalla vaan akun kiinni. Juuri kun piti päästä lentämään. Mitään näkyvää syytä miksi niin kävi en löytänyt. No onneksi suomesta löytyi samanlainen niin jospa pääsisi ilmaan ennen joulua. Kiinasta laitoin uusia mosfettejä tulemaan niin saa vanhan vielä korjattua. Littlebeet on matkalla.

Paljonko sulla painaa toi lentokunnossa ilman taskulamppuja? Mulla lihonut jo 577g painoiseksi, kyydissä FPV kamat ja Yi ilman akkua silari suojalla. Täytyy laittaa laihikselle kunhan nyt ensiksi pääsisi kunnolla lentämään. Vai mitä näiden pitäisi painaa?
Kokeilitko muuten jo baro modea?

Minä käräyttelin noparin sijaan nuo moottorit ;D Lentokunnossa painaa nyt ilman FPV kamppeita 512g. Mobius on mukana tuossa painossa. Ilman Mobiusta 470g. FPV systeemit tuonee lisää sen verran että varmasti vähintään noihin sinun laitteen painoihin noustaan. En ole painonhallintaan vielä kiinnittänyt juuri huomiota. Tosin vaikeapa tuota on mistään mahdottomasti keventääkään. Mobiukselle on telakka, sen pois jättämällä saanee jonkin gramman.

En ole baroa testannut. Silleen se on käytössä että saan Telemetrian kautta radioon lentokorkeuden. Se tuntuu pelaavan aika hyvin.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2015, 09:31:44 kirjoittanut SMy »

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #104 : 19 Joulukuu, 2015, 08:46:32 »
Hyvillä FPV kameroilla voi lentää yllättävän hyvin ihan pilkkopimeässäkin, eikä tarvitse pahemmin mitään valoa. Jotkut katuvalot tietenkin jeesaa. Tallentavien kameroiden kortille tallentuu vaan mustaa :D

ite kun laitoin hämärässä lasit päähän niin hyvä et ei näkö menny... muuttu kuva niin kirkkaaks... ja kyl kutakuinkin kaiken näki(kun oli vähän hämärämmälle säätäny lasit)  ;D
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #105 : 19 Joulukuu, 2015, 13:07:12 »
Minä käräyttelin noparin sijaan nuo moottorit ;D Lentokunnossa painaa nyt ilman FPV kamppeita 512g. Mobius on mukana tuossa painossa. Ilman Mobiusta 470g. FPV systeemit tuonee lisää sen verran että varmasti vähintään noihin sinun laitteen painoihin noustaan. En ole painonhallintaan vielä kiinnittänyt juuri huomiota. Tosin vaikeapa tuota on mistään mahdottomasti keventääkään. Mobiukselle on telakka, sen pois jättämällä saanee jonkin gramman.

En ole baroa testannut. Silleen se on käytössä että saan Telemetrian kautta radioon lentokorkeuden. Se tuntuu pelaavan aika hyvin.

FPV-kamojen valinnalla voinee vaikuttaa aika monta grammaa painoon, kun ei valitse painavinta metallikoteloitua kameraa ja suurikokoista vtx:ää. Tässä ketjussa Affen oli maininnut lentopainoksi 505g 1300mah 3s Genssin ja FPV-kamojen kanssa. Siinä oli luullakseni mukana Mobiuskin vaikkei oo sitä siinä maininnut ja paino on siinä yksilössä aika minimoitu. Mun mielestä pitäs EuroRC minin kanssa päästä aika helpolla 540g lentopainohin 1300mAh 4s Halko akun kanssa, kun karsii kaiken ylimäätäsen piuhan ym. Ainakin toi vanhan mallin runko on tosi kevyt, kai joku 115g(MikeK maininnut ketjussa) ilman landareita ym. Oma vastaavilla osilla oleva mini, mutta toisenlaisella 15g painavammalla rungolla painaa 547g Mobiuksen ja Halko-akun kanssa, VTX pienimmästä päästä.

Mutta joo älkää panikoiko, jos oma kampe painaa enemmän, kun muuttujia näitä rakennettaessa on niin monta  :D. Lentopainoista puhuttaessa pitäs tietty mainita aina akku mikä kyydissä, kun on se suurin muuttuja mikä vakuttaa ja paino sitä suurempi, mitä suurempi C-arvo.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2015, 13:22:41 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #106 : 19 Joulukuu, 2015, 13:56:06 »
FPV kamera on fatsharkin 600TVL cmos kamera ja vtx on fatsharkin mukana tuleva 25mw vtx. Antennina spironet cp. Mutta en vielä pääse näitä laittamaan ja punnitsemaan. Akut punnitsin erikseen ja molemmat painoi 117g. Molemmat 3S 1300mAh (akuissa lukee 55C+ ja 45-90C). En vielä jaksa painosta kauheasti välittää. Alan sitä hieromaan sitten kun kokemusta on jo alla.

Runko on uusinta sarjaa. Muistikuva että varsia olisi vahvistettu ja reikiä vähennetty. Se tuonee jonkin gramman lisää
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2015, 14:02:40 kirjoittanut SMy »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #107 : 19 Joulukuu, 2015, 15:00:18 »
Kokeilin baro moodia (yhdessä horizonin kanssa). Hieman epämääräinen se on. Kun panee ilmassa moodin päälle, eikä koske kaasuun, niin aika hyvin pitää korkeuden. Mutta saattaa tehdä aika teräviä nostoja ylöspäin. Samoin kun kaasua vähän antaa, niin hyvin terävästi ottaa korkeutta. Enpä tuosta moodista mitään erityistä hyötyä löydä, jäänee käyttämättä. Tuo lentokorkeuden mittaus on ainoa etu jota barometrista saapi.

Pihalla on sellainen pieni rinki jota olen kiertänyt. Alkuun tuntui akrolla aika haastavalta, mutta kun sillä nyt on lennellyt jonkin akullisen, niin tuntuu jo ihan hyvältä. Mieluummin jo akrolla pyörittää mitä Horizonilla. Ne valot vain pitäisi saada nopsaan, valoisaa aikaa on niin vähän ja hämärässä vaikea hahmottaa quadin asentoa vähän kauempaa.

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #108 : 19 Joulukuu, 2015, 19:33:54 »
FPV kamera on fatsharkin 600TVL cmos kamera ja vtx on fatsharkin mukana tuleva 25mw vtx. Antennina spironet cp. Mutta en vielä pääse näitä laittamaan ja punnitsemaan. Akut punnitsin erikseen ja molemmat painoi 117g. Molemmat 3S 1300mAh (akuissa lukee 55C+ ja 45-90C). En vielä jaksa painosta kauheasti välittää. Alan sitä hieromaan sitten kun kokemusta on jo alla.

Runko on uusinta sarjaa. Muistikuva että varsia olisi vahvistettu ja reikiä vähennetty. Se tuonee jonkin gramman lisää

Lupaukset tolle uudellekkin rungon painolle näyttää olevan samat, eli 129g. Toi Fatsharkin kamera on kyllä pieni ja kevyt. VTX:in lienee ihan kohtuullisen kokonen.

Joo ei sitä turhia kannata ensimmäisen minin kohdalla painon kanssa tressata, mutta myöhemmin on sitten kiva lähtä senkin kanssa kikkaileen. Oma ensimmäinen lasikuitunen laitos paino jotain 580-590g 3s:llä. Tuntu sillon tehokkaalta, mutta nyt sitten kerran testasin heittää tohon nykyiseen hiilariseen 2200mAh 3s akun jolloin paino 585g, niin aika järkyttävä ero 1300mAh Genssehin, joiden kans paino 518g. Huomas aika hyvin että painolla on merkitystä, tai sitä pitää kompensoida vähintään 4s:llä  ;D.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #109 : 20 Joulukuu, 2015, 10:59:32 »
Tulipa punnittua nyt FPV vermeiden kanssa. Ne on irrallaan vielä, mutta laitoin samaan aikaan puntarille. Painoa kertyi 560g. Tässä on Mobius telakoineen mukana. Eli jos riisuu sen telakoineen ja vaikka tuon vaimennetun telineenkin, niin päästään alle 520g lentopainoon. Tuo kamera olikin Fatsharkin 700TVL cmos, ei 600TVL kuten aiemmin muistelin. Pitää FPV setupista vielä ainakin vtx:n syöttöpiuhoja lyhentää aika raakastikin. Muitakin lyhennyksiä voisi tehdä, mutta kun tapana on vain katkaisu ja uudelleen juottaminen, niin ei sitäkään viitsisi hirveästi harrastaa.

Muistin juuri että maanantaina varmaan saan käsiini ledivalot eteen ja taakse... Niistä tupsahtaa taas vähintään 10g lisäpainoa. Pitää asentaa niin että vaikka kesäksi saa riisuttua pois. Nyt kun lentelen hämärässä LOS lentoa, niin tulevat tarpeeseen.
« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu, 2015, 11:31:33 kirjoittanut SMy »

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #110 : 20 Joulukuu, 2015, 13:46:21 »
Painolla niin väliä ole, kun molemmat nostaa n. 2kg  :)


ERC 250 Evo1

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #111 : 21 Joulukuu, 2015, 10:37:54 »
Nyt on FPV laitteetkin paikoillaan.

Vaaka näyttää lentokunnossa nyt 562g. Tähän tulee vielä päälle niitä valovirityksiä. Eli kylläpä tuota painoa kertyy. Lyhentelin jo ylipitkät noparin johdotkin yms. Vaikea nipistääkään oikein mistään. Kokeilin niin kyllähän tuo hyvin kuorman kantaa ja lentää. Kun tein sellaista että nousin kaasu pohjassa ylös, päästin tippumaan suht nopeaa alas ja taas kaasulla pysäytys ja ylös, niin hieman laiskasti lähtee. Voi olla ongelma jos jostain syystä pitäisi äkkiä saada korkeutta tms.

Kokeilinpa 1800mAh 4S akullakin. Akku on sen verran painava että lentopaino sen kanssa oli jo 652g. Mutta kyllähän tuo aika iloisesti naukaisee isommalla jännitteellä. Noillakin painoilla jo lähti iloisemmin kuin 3S sillä 560g painolla. Voi olla että joutuu aika nopsaan siirtymään 4S akkuihin... Ihan hyvin pelasi näppituntumalla näillä gemfanin 5x3 potkureillakin. Kaasukäyräänkään ei tarvinnut koskea, johtuen varmaan reiluhkosta painosta. Mikä olisi suositus potkurikoko 4S setuppiin? Moottoreina nuo Halko/dys 1806, vai voinko käyttää näitä 5x3:a. Näitä olisi jonkin verran varastossa.

lisäys: Kokeilinpa tuolla 1800mAh 4S akulla hieman pidempään lennellä. Otin Mobiuksen pois jolloin lentopaino oli n. 620g. 7,5min lentelyn jälkeen akkuun meni ladatessa 1080mAh. Olisin olettanut että se meni tyhjemmäksikin. Tuolla 1800mAh akulla lentäisi siis todennäköisesti n. 10min tuollaista rauhallisempaa settiä. Tosin aika monta täyskaasunousua otin tuollakin akullisella.
« Viimeksi muokattu: 21 Joulukuu, 2015, 13:13:55 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #112 : 21 Joulukuu, 2015, 11:49:52 »
5x3 on ihan hyvä koko ja tärkeintä olis että leijuu siinä kaasun keskikohdalla.

Ja just tän takia oon neuvonut porukkaa suoraan aloittamaan 4S akuilla. Ne 3S:ät jää todella nopeasti pieneksi.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #113 : 22 Joulukuu, 2015, 10:07:45 »
Pari grammaa lähtee heti kun heivaat noi jaloissa olevat tikut.
Ovat ihan turhat.

Itse olen tykännyt 5040 ja 5045 Bullnose potkureista
sekä nyt uusimpana tuttavuutena 5030 tribladeista. Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia potkureita.

Mulla koneina 1806/2300 ja 12A ESCit ja lennän 4S 1300/45 akuilla. AUW siinä vajaa 560g ilman nauhoittavaa eli hirveällä läskillä lennän minäkin (eri runko tosin).  ;D

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #114 : 22 Joulukuu, 2015, 13:03:21 »
Etummat jalat meinasi jo riisuutua itsekseen tässä eilettäin. Tuli pieni näppihärö ja hieman vauhdikas laskeutuminen. Etummat jalat hieman taipuivat, ei muuta. Voishan nuo riisuakin jossain vaiheessa. PID- säätöäkin tein jo hieman varovasti. Jotenkin alkoi tuntumaan että terävyyttä tarviis hieman lisää. Nostin pitch/roll P ja D arvoja hivenen ja yaw pelkkää P- arvoa hieman enemmän. En hakenut sitä rajaa jossa alkaisi oskilloimaan. Yawin ratea myös hieman nostin. Pitää seuraavat säädöt tehdä sitten kun on FPV lennosta jo jonkin verran kokemusta.

Valot asensin eilen eteen ja taakse. Nyt ei pitäisi ainakaan enemmän tulla tavaraa kyytiin. Lentopaino ilman Mobiusta 527g ja Mobiuksen kanssa 569g. Eiköhän tämän painon kanssa vielä pärjää. Nämä siis 3S 1300mAh akku kyydissä.

Yksi Blackbox logikin jo ajettu. Meinasin sen avulla alkaa noita PID säätöjä myös hakemaan kartalle Pitäisi hieman alkaa tutkimaan että miten siitä saisi tolkkua... Onko täällä ketään Blackboxin käyriä tulkitsevaa? Alla olevassa galleriassa muutama kuvakaappaus käyrästä.
https://www.dropbox.com/sh/8lhoevnvhgbtw8j/AADZ7pCpb5mD1Amh1N2F6G1Ja?dl=0

lisäystä: Aika epämääräistä tämä PID- säätö... Nostin arvot alla olevan kuvan arvoihin enkä nähnyt lennossa mitään eroa liki puolet pienempiin P- arvoihin... Myöskään Blackboxin käyrissä ei mielestäni mitään kovin selkeitä eroja näy.


Liekö aika turhaa touhua koko PID- säätö.. Menee sinne extremehifistelyn puolelle. Betaflightin defaulteilla tuntuu lentävän ihan ok. Ja vaikka arvot tuplaa, niin edelleen lentää ihan hyvin ;D Pudotin arvot nyt kuitenkin alla olevan kuvan arvoihin. Pitää tutkia tarkemmin tätä säätöä ennen kuin kokonaan sekoittaa värkkiä:



Pitää huomenissa testata miten 4S akulla nyt käyttäytyy.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2015, 22:43:31 kirjoittanut SMy »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #115 : 22 Joulukuu, 2015, 19:14:04 »
Oikeastaan löytyi pientä ongelmaakin... Yaw akselilla kun nopeasti tikku pohjassa pyöräyttää quadia ja päästää irti, niin menee vielä jonkin matkaa yli. Eli liike ei "pysähdy kuin seinään" toisin kuin roll/pitch. Koitin tätä aika monenlaisilla säädöillä, vaan ei oikein onnista korjata. P- arvo näyttää menevän käyrällä yli ja silti jarrutus tapahtuu hentoisemmin kuin itse pyörähdys. Miten muilla toimii tuo yaw? Kun vetää tikku laidassa ja päästää, niin pysähtyykö siihen kuin seinään pyörintä?


Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #116 : 22 Joulukuu, 2015, 19:31:11 »
Ei kyllä taida saada yawia pysähtyyn ku seinään ainakaan, ellei pidä rateja tosi pienellä. Itsellä pukkaa ainakin tekemään aina pienen nykäisyliikkeen jos kovin nospaa koittaa kääntyä ja kai se on Nazen ominaisuus driftata enemmän tai vähemmän. Tosin kai noi ongelmat on vähentyny uusimmissa softissa. Oma kone kyllä rauhottu aika hyvin sen jälkeen ku pisti Betaflightin, muttei se yaw mitenkään erityisen tarkasti kontrollissa pysy siltikään.

E: Korjatkaa jos oon väärässä, mutta oisko niin, että yaw-suunnassa pyörimiseen, ei huiskista riitä työntöä samaan malliin kuin kallistellessa, joten sen takia siitä ei voi millään saadakkaan niin tarkkaa ja nopeaa?

E2: Koippa sen jo selittikin.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2015, 19:51:20 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #117 : 22 Joulukuu, 2015, 19:47:18 »
Eipä taida yaw onnistuu pysäyttään ku seinään ilman et osais mottoreita pyörittää takaperin. Sittenkin vielä esiintyis jonkinlaista hitautta. Se on vaan ominaisuus mikä tulee kun ei ole yaw suuntaan potkureita kääntään vaan käytetään moottoreiden vääntöä siihen.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #118 : 22 Joulukuu, 2015, 19:53:30 »
Kyllä mulla pysähtyy ja pitääkin pysähtyä kuin seinään ja pitää kulmansa. Se on näiden nopeiden nopareiden hienous. Vaeltelulla ja epätarkkuudella lentäminen on hiton hankalaa.

Nykysessä rungossa oli Naze Acro ja nyt CC3D Atom, ja kumpikin käyttäytyy samalla tavalla. Ensin Betassa lux ja se onkin juuri hyvä yawissa. Huomasi kun testaan nyt controller 1:stä ja yawin rate on 0.80 että edes vähän kääntyy niin kuin itse haluaa. Luxissa riittää puolet tuosta.

SMy, mikä softa, pidit ja controller?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #119 : 22 Joulukuu, 2015, 20:00:52 »
Cc3d pysähtyy ainakin todella nätisti ilman mitään ylimääräistä.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #120 : 22 Joulukuu, 2015, 20:41:08 »
Normaalisti kun lentelee, niin en ole tuota huomannutkaan. Yawilla kun tikku laidassa pyörittää ja päästää keskelle, niin on hieman pehmeä, eli menee vielä jonkin asteen (arviolta alle 5) ennen kuin pysähtyy. Ei kovin paljoa, mutta silleen että huomaa jo silmällä. Kokeilin ihan testimielessä pidejä aika laajalla skaalalla. Ei tuohon yaw- akselille löytynyt oikein mitään hyvää ratkaisua. Ei tuo nykyinenkään ole paha, ei sitä huomaa "normaaleissa" käännöksissä, vain kun tikku laidassa pyörittää ja sitten äkkiä pysäyttää liikkeen. Rate on ollut nyt 0,5. Voiko se tuohon jotenkin vaikuttaa? Pudotan hieman.

Kontrolleri Naze32 acro rev6. Sisällä softana betaflight 2.1.5 (uusin kait). ESCit on Halko/Dys SN20A sisällä BLheli 14.3, oneshot käytössä. Moottorit on nuo Halko/dys 1806 2300kv. PID- säätimenä ollut nyt koko ajan luxfloat, arvoja on kokeiltu monia, mutta nyt liki defaultit. Noita on aiemmin jo ketjussa postailtu. Kokeilin vielä kovempiakin PID- arvoja, muistaakseni P 8.0, D 35 Pitch/roll ja yaw hieman pienemmällä D:llä. Vieläkään en livenä erottanut oskillointia, mutta Blackboxin käyrässä ne jo näkyi.

Lisäys: Tein vielä pientä hienosäätöä PID arvoihin. Alla uusimmat, mennään nyt näillä toistaiseksi.

Tässä toinen jossa näkyy tuo pitkään kestävä vastakorjaus.. Tosin kyllä se liike käytännössä pysähtyy hyvin nopeaan.


Tässä ym. asetuksilla tehdystä testilennosta pätkä jossa tehty nopea rykäisy yaw:lla. Näyttää vaikuttaneen tässä kohdassa myös pitch/roll akselilla.


Tässä toinen johon otin hieman eri käyriä. Alareunassa on tikun asento (yaw) ja nokan kulma yaw suunnassa. Tästä näkyy hyvin, että kulma muuttuu vielä karvan alle 0,4s ajan siitä kun tikusta päästää.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2015, 21:26:07 kirjoittanut SMy »

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #121 : 22 Joulukuu, 2015, 21:06:50 »
Kyllä mulla pysähtyy ja pitääkin pysähtyä kuin seinään ja pitää kulmansa. Se on näiden nopeiden nopareiden hienous. Vaeltelulla ja epätarkkuudella lentäminen on hiton hankalaa.

Nykysessä rungossa oli Naze Acro ja nyt CC3D Atom, ja kumpikin käyttäytyy samalla tavalla. Ensin Betassa lux ja se onkin juuri hyvä yawissa. Huomasi kun testaan nyt controller 1:stä ja yawin rate on 0.80 että edes vähän kääntyy niin kuin itse haluaa. Luxissa riittää puolet tuosta.

SMy, mikä softa, pidit ja controller?

Niin pitäs pysähtyä ku seinään, jos paikallaan pyöräyttää korkeilla rateilla tikku pohjassa ja päästää? Mulla PID-controller 1 ja SN20A:t. Ei mulla ainakaan mihinkään vaeltele ja pitää suunnan, mutta jos hakee jotain nopeita rateja yaw:lle ja paikallaan pyöräyttelee nopsaan tai ilman kallistuksia pelkästään kurvailee tiukkojan käännöksiä yaw:lla niin ei se seinään pysähdy. Pitäisikö? Mutta ei kai sitä pelkällä yaw:lla kääntyilläkkään normaalisti, tai ole ainakaan optimaalisin tapa, vaikkakin tulee itse usein liikaa yawia annosteltua  ::).

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #122 : 22 Joulukuu, 2015, 21:13:36 »
Lisäys: Tein vielä pientä hienosäätöä PID arvoihin. Alla uusimmat, mennään nyt näillä toistaiseksi.
2.1.6. on uusin versio. Lataas se ja kokeile lentää ihan vakiopideillä luxilla ja kuinka testaa paljon on eroa. Kuulostaa oudolta jos ei ole mitään eroa noin isoihin pid muutoksiin. Jos default P on 1,5, niin joku 8 on sellainen et huomattavaa eroa olis todellakin pitänyt olla. Luxin pitäis vielä olla aika paljon herkempi säätämiseen kuin Multiwii (rewrite).
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #123 : 22 Joulukuu, 2015, 21:37:11 »
Tuon ongelman siis olen huomannut vain kun leijuttaa vaakatasossa paikoillaan ja siitä vetää nopean pyöräytyksen paikoillaan. En ole kokeillut liikkeessä miten käyttäytyy nopeissa yaw- liikuissa.

Pitänee päivittää beta. Meneekö kaikki asetukset sen sileän tien vai saako ne jotenkin tallennettua ja palautettua sitten? Sekä normi guilla tehdyt että CLI komennot? Nuo Pidit voikin heittää defaulttiin, mutta siellä on muitakin säätöjä liittyen telemetriaan yms.

edit: jaa olihan siellä backup- nappula. CLI asetukset ei ilmeisesti tule mukana, pitää niiden tallentamista vielä tutkaista.
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2015, 21:49:10 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EuroRC mini quad 250
« Vastaus #124 : 22 Joulukuu, 2015, 22:17:14 »
Backupilla saa vaan pienen osan talteen. Cli:stä Dump komennolla saa kaiken muun. Huono puoli tossa vaan on, et jos uudessa softaversiossa on muutettu jotain säätöjä ihan syystä, muuttaa toi dumpin takasin lataaminen ne vanhaksi.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
122 Vastauksia
93399 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 18:56:12
kirjoittanut JuhoV
FPV-quad

Aloittaja Trnquill « 1 2 3 4 » Multikopterit

91 Vastauksia
59353 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2013, 10:12:08
kirjoittanut Trnquill
11 Vastauksia
9055 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2013, 00:35:16
kirjoittanut varis
32 Vastauksia
15625 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2015, 17:01:57
kirjoittanut Mika Lukumies
7 Vastauksia
11686 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2016, 18:27:29
kirjoittanut VERTICAL