Nyt on eka Bavarian kiinni Eaglessa, jossa myös kiinni Hirobon uusin FBL nuppi. Testattu ainoastaan Edgen F3C lavoilla, SABin 720mm F3C FBL lavat on matkalla. 5 lentoa alla vanhoilla tehottomilla akuilla mutta positiivinen fiilis.
Joitain huomioita. Tosiaan kun käytössä on 3X, kytkentä ja käyttöönotto on tosi simppeli. 3SX mallin Horizon ja Rescue-moodit vaatii vähän radion säätöjen tekemistä. Mulla 3X koska kansainvälisissä kisoissa noi 3SX mallin ominaisuudet on kielletty.
Alkusetuppi taas Bavarianin ohjelman mukaan, siellä siis tehdään Basic setup. Pistin gainit nupissa aika alas ekalle lennolle, niitä sain sitten nostaa aika huoletta. Tällä hetkellä leijunnassa 1550 rpm ja head gain 70, idlellä 1900 rpm ja 65 gain. Varaa on vielä nostaa ylöspäin. Noilla gain säädöillä, tekemättä muuta, kopteri on "lukittuna" leijunnassa ja menee taivaalla ihan viivasuoraan. Rollit menee myös ihan suoraan, ilman mitään säätöjä.
Nupista tulee cyclic kulmia 7 astetta joka suuntaan, ja lapakulmia 11 suuntaansa. Näillä arvoilla agilityna on mulla 11, säätöväli on 4-22. Demon suosittelee F3C lentoon arvoa 9, joka on vähän turhan laiska. Toki jos maksikulmat cyclicillä on 10 astetta, 9 agility on varmasti hyvä lähtökohta.
Perän gainit mulla pyörii tuolla 70-80 paikkeilla, lentotilasta riippuen. Presetiksi valitsin GY-611 tuntuman, kun sillä olen aiemmin lentänyt ja todennut mukavaksi. Perä on pysähdyksissä tarkka mutta pehmeä, ei päästä ylimääräisiä ääniä eikä tehnyt mitään omituista. En peränkään säätöihin koskenut presetin jälkeen ollenkaan.
Gyro kuitenkin on tarkka mekaanisesta puolesta. Ekalla lennolla kopteri ei ihan istunut, syyksi paljastui pieni vinous swashissa. Kierros yhtä linkkiä ja kone oli kuin tatti paikallaan.
Bavarian on pöydällä vähän erikoinen. Nuppiservot ääntelee ohjatessa ihan erilailla kuin ennen, jopa pientä "pykällystä" yhdessä servossa. Asiaan perehdyin ja Helifreakin bavarianDEMON- osiosta löytyi juttua tästä. Turha murehtia. Bavarianin työntekijä siellä kertoi että joillain servoilla esiintyy tälläistä, mutta lennossa katoaa, kun gyro pääsee toimimaan niinkuin se haluaa. Testasin myös servoni normaalissa kanavassa ja toimi täysin. Joten ei muuta kun kovaa ajoa!
Seuraavilla lennoilla pääsen toivottavasti säätämään lisää, vaikka tarvetta ei ehkä ole, kokeillaan silti.