Lueskelin hiukan tuosta demonin anturieroista muihin. Muut käyttävät MEMS kiityvyysantureita kun taas piruparka käyttää MEMS Gyroa. Nyt ei puutu muuta kuin kuori auki ja katsomaan piirin tyyppi, näytti olevan piirejä alle taalasta tuonne tonnin nurkille, aivan akselista ja nopeudesta riippuen.
Lähtökohtaisesti voisin olettaa että siellä on kolme yhden akselin anturia pelkästään hintansa takia, totta hemmetissä voin olla väärässäkin, en käynyt kuiin parin piirivalmistajan sivuilla ronklaamassa.
Nyt sitten se mielenkiintoinen, ihan heti mulle ei fysiikkapuolelta aukea miten gyro (tunnistaa liikkeen suunnan, nopeuden) ) olisi epäherkempi tärinälle kuin kiihtyvyysanturi (tunnistaa liikkeen suunnan, nopeuden). Tärinäkin on liikettä, samoin esim koptereissa se liike on välillä hyvinkin terävää.
Se mikä tulee mieleen on tärinän taajuus, yksikään meistä ei kopteriansa saa väpätettyä niin nopealla taajuudella että se olisi lähellä nk. "kunnon tärinää", voblaukset mekaniiikan virheistä on asia erikseen, siihen en usko että auttaa edes piruparka.
Mun mielestä on hiukan outoa että ei ole tärinäanturia nk. "high-end"-tuotteessa joksi tämä piruparka on pyrkimässä. Okei, valmistaja sanoo että "ei tarvi ku ei tää niistä välitä" mutta mutta.... Se kun on on joskus todella loistava kopterin mekaniikan tarkastukseen ja vianhakuun. Olkoot kuinka vaan "tärinänkestävät anturit" niin pitää sen kopterin olla tärinätön.
Vertikaalihan pistääki mulle tommosen testiin, lupaan pistää pitkän testi- ja VBar-vertailukirjoituksen. Lupaan olla ruuvaamatta auki
EDIT: Juu, Anssi kerkesikin, jäin itsekin miettimään tuota turbiinin erikoisuutta. Esim wrenin heliföönissä max-tehot on 195 000 rpm kohdalla, se ei tärise. Jos tärisisi se laukeaisi käsiin. Muut tärinät ovat vastaavat kuin millä tahansa muullakin kopterilla eli lavat, rattaat, torque-tuubi jne.