Ei näistä pidä kyllä hernettä ottaa, minusta ovat olleet lähinnä "huvittavia" juttuja.
Toivon ettei kukaan ainakaan minun kommenttien takia ole ottanut itseensä, minua keskustelut vain lähinnä huvittavat.
Tuntuu olevan aika arkista luettavaa, joka on harmillista, ei kukaan ilomielin kerro että kallis harrasteväline on omilla teillään.
Itselläkin on näitä perus vatkaimia ja multeja, enkä kallistu kummankaan puolelle, multeissa on oma etunsa, kopterit taas ovat pikku näpertäjälle aivan mahtavia kohteita ja vaativat aivan toisenlaisen omistautumisen harrastukselle.
Pakko kyllä sanoa että monia karkailuja lukeneena (itsekin kokeneena kun saman firman tuote löytyy multista), ongelmat tuntuvat painottuvan juuri näihin tietyn valmistajan FC:hin, tarkemmin GPS:ään, luotetaan elektroniikkaan eikä omaan lentotaitoon.
Kuka tahansa jolla on ollut navigaattori käytössään on varmasti joutunut pyörimään ympyrää kun navi päättää että et ole kohteessa tai orientaatio on väärin, (muutama navigaattori on lentänyt ikkunalta takapenkille kun meni hermot).
Paras ratkaisu olisi valmistajan ymmärtävän ongelman, ja tekisi esim. tuohon firmikseen täpän jolla saa RTH toiminnon failsafeksi, eli jos GPS sekoilee tai satelliitteja ei ole tarpeeksi, se menee ns. dummy modeen ja kopterit laskeutuu hallitusti. Nyt esimerkiksi Naza Liten firmikseen ei ole tehty mitään parannuksia 1.0 version jälkeen, eikä tuskin enää tehdäkään.
Jos tämä jatkuu vielä pitkään, niin se vaatii vain sen yhden mullistavan tapauksen jossa multi tekee tuhoa kun sitä on vastuuttomasti lennelty taajamassa ja karkaa satuttaen ihmistä/omaisuutta, sellaista valokeilaa ei kyllä kaivata, harrastuksesta tule hankalaa ja pahimmassa tapauksessa jopa kiellettyä alueilla missä sitä vielä saa lennättää multien osalta.
Toivottavasti tekniikka tosiaan parantuu, vaikka tupla GPS:ät, jolloin paikannus ja RTH on varmempi, sekä toisenlainen lähestyminen kontrollerin toimintaan, se turvallisempi vaihtoehto.
Pidän kyllä DJI:n tuotteista, ilman GPS:ää.