Kirjoittaja Aihe: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen  (Luettu 13635 kertaa)

Poissa zoomsky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« : 10 Tammikuu, 2015, 02:13:20 »
 Top 5 syytä koptereiden putoamiseen  (16.12.2014, UK DJI Repair Centre)
http://www.heliguy.com/blog/2014/12/16/crashes-top-5-causes/

DJI Phantom 2 Crash Repair Service
http://www.heliguy.com/blog/2015/01/07/dji-phantom-2-crash-repair-service/

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #1 : 10 Tammikuu, 2015, 08:17:21 »
Eli suurimmaksi osaksi käyttäjän vika. Ei ymmärretä oman kopterin tekniikkaa tarpeeksi ja huono lennätystaito.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa zak69

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #2 : 10 Tammikuu, 2015, 08:26:22 »
Pilot erroreita juu periaatteessa nuo kaikki ja pätee toki muihinkin kuin DJI:n vermeisiin.

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #3 : 10 Tammikuu, 2015, 08:51:15 »
Kehtaisiko foorumilaiset listata omat torppien syyt?

Aloitan itsestäni. Nämä tulivat kopteriharrastuksen alkuvaiheilla ja pitkään aikaan ei enää mitään ole sattunutkaan:

- värinänvaimennuksen testaukseen tehty vanerinen moottoripukki petti, "eiköhän se yhden lennon vielä kestä, keli on niin hieno". Ei kestänyt.
- Ardu lähti väärään kotipisteeseen täydellä kaasulla Fence Breach bugin jälkeen
- Sama uudelleen, tällä kertaa telemetria oli kiinni ja kertoi syyn
- Ropeli irtosi ilmassa varjoproton mock uppia hinatessa. Mockup tuli pehmeästi, kopu ei.
- Kevyttä kontaktia maahan kun Ardun paineanturin (korkeusmittaus) pehmike oli huonosti paikallaan. AltHold pudotti parista metristä tuulen puuskassa, kun paineanturi sai tuulta osakseen. Kannattaa olla varovainen sen vaahtomuovin palasen kanssa. Sen asennus on jätetty asiakkaalle.

Siinähän nuo kaikki. Periaatteessa kaikki käyttäjän mokia tai olisi ollut vältettävissä oikealla toimintatavalla. Noista ehkä noi Ardun kanssa koetut virheet on vaikeimpia, koska noita ei voi tietää ennen kuin ne kokee. Bugit voi kiertää kun tietää. Fence pois päältä ainakin auttaa.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #4 : 10 Tammikuu, 2015, 10:03:23 »
Jep. Multeja ostavat herkästi harrastajat, joille vehjes myydään helppona ja idioottivarmana pelinä, jolloin hankintakynnys madaltuu ja samalla jää perusasioiden ja tekniikan opettelu liian vähälle, jos ollenkaan. Samahan pätee liikenteessä. Autojen hienoon tekniikkaan luotetaan liikaa, koska myyntimiehet ovat myyneet autot, kaikkine hienouksineen fysiikanlakeja kumoavina ja taas kolisee :)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #5 : 10 Tammikuu, 2015, 10:18:00 »
Kehtaisiko foorumilaiset listata omat torppien syyt?

Aloitan itsestäni. Nämä tulivat kopteriharrastuksen alkuvaiheilla ja pitkään aikaan ei enää mitään ole sattunutkaan:

- värinänvaimennuksen testaukseen tehty vanerinen moottoripukki petti, "eiköhän se yhden lennon vielä kestä, keli on niin hieno". Ei kestänyt.
- Ardu lähti väärään kotipisteeseen täydellä kaasulla Fence Breach bugin jälkeen
- Sama uudelleen, tällä kertaa telemetria oli kiinni ja kertoi syyn
- Ropeli irtosi ilmassa varjoproton mock uppia hinatessa. Mockup tuli pehmeästi, kopu ei.
- Kevyttä kontaktia maahan kun Ardun paineanturin (korkeusmittaus) pehmike oli huonosti paikallaan. AltHold pudotti parista metristä tuulen puuskassa, kun paineanturi sai tuulta osakseen. Kannattaa olla varovainen sen vaahtomuovin palasen kanssa. Sen asennus on jätetty asiakkaalle.

Siinähän nuo kaikki. Periaatteessa kaikki käyttäjän mokia tai olisi ollut vältettävissä oikealla toimintatavalla. Noista ehkä noi Ardun kanssa koetut virheet on vaikeimpia, koska noita ei voi tietää ennen kuin ne kokee. Bugit voi kiertää kun tietää. Fence pois päältä ainakin auttaa.


Ite lensin phantomilla FPV:nä videolla joka on täälläkin. Video jatkuu vielä kyseisestä tilanteesta torpilla. Omistamulteista oon torpannu vaan P2:n.

- Lennetty FPV metsässä, control signal lost -> kopteri nostaa korkeutta lähteekseen kotiin -> osuu oksiin jotka rikkoo potkurit -> tuloksena hajonneet potkurit, muu säilyi ehjänä.

Käytännössä oma vika, yritin lentää omassa metässä suojassa kaikelta polkuja jotka tehnyt. Tiesin etukäteen riskin signaalin loppumisesta. Ei vaaraa kuin omille koivuille(yllä ja sivuilla oksia melkein joka puolella). Muuhun asutukseen min. 500m joten melko turvallista hakea rajoja ja kokeilla tollasta missä vaarana osumat esteisiin.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Prosky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #6 : 10 Tammikuu, 2015, 13:09:34 »
"- Kevyttä kontaktia maahan kun Ardun paineanturin (korkeusmittaus) pehmike oli huonosti paikallaan. AltHold pudotti parista metristä tuulen puuskassa, kun paineanturi sai tuulta osakseen."

Päteekös tuo ongelma myös muihin valmistajiin? Eli mulla on wookong-M ja nykyään tuo hexa tahtoo tiputtaa korkeutta aika helposti tuulesta! Onko vika mahdollisesti juuri tuon paineanturin huono kiinnitys ja sitä kautta tärinä? On aika ilkeää ottaa kuvia kun yhtäkkiä kopukka pudottaa korkeutta jopa 20m. Pitäis myös kyllä nuo gainit tsekata, mutta ei ole jaksanut kun on toiminut ihan hyvin valokuvauksessa. Kopukan kyllä pitäisi paremminkin toimia tuulessa kuin nyt...
Vulcan UAV 900mm Hexa | Wookong-m | Gaui Crane3 | Futaba 8HG Super | DJI Videolink

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #7 : 10 Tammikuu, 2015, 16:37:38 »
Taidon puute on varmasti osallisena moneen torppiin, toinen syy on se että tuotteet on vielä täysin lasten kengissä. Iso osa tuotteista tulee Aasiasta, eikä siellä valmistajia juurikaan kiinnosta laatu vaan volyymi. Harvoin tarjotaan riittävää tuotetukea ja vastuu ongelmista sysätään käyttäjälle. Tuotteisiin ahdetaan jatkuvasti lisää ominaisuuksia ja lentotiloja, joka kuukausi julkaistaan uusia firmiksiä joissa on lähes aina uusia bugeja. Edes perustoimintoja ei saada toimimaan hyvin ja pieni sensorivika voi aiheuttaa täystuhon. EU:ssa ei ole mitään järkevää kilpailua kun MK on jäänyt kehityksessä jälkeen, Amerikasta löytyy sentäs Freefly ja Hoverfly. Markkinat on niin pienet että länsimaissa tulee vastaan kustannukset, hyvän järjestelmän kehittäminen maksaa ihan tolkuttomasti.

Markkinat kaipais oikeasti hyvää autopilottia, jossa jokaiselle sensorille on 2 varasensoria, komponentit on laadukkaita ja softa on viimeisen päälle testattu ja lähes pomminvarma, niinkuin kuin 1:1 koneiden laitteet. Maksakoot vaikka 10k€, mutta sellainen tarvitaan.

Omissa laitteissa on ollu mm. tälläsiä ongelmia:

- JR radion lähetinmoduuli kuoli kesken lennon -> Trexi lähti täysillä kulmilla kohti taivasta
- Y6 kopteri Ardupilotilla hyppäs pöydältä sormien kautta kattoon kun PC softassa ei ollut mahdollisuutta peruuttaa kalibrointia. "OK":n painaminen keskitti kaikki kanavat (ois kannattanu ottaa potkurit irti)
- 700N nuppiservo kuoli kesken lennon, jollain ihme tuurilla sai alas ehjänä.
- Lisäks on hajoillu vastareita, latureita, säätimiä, moottoreita..

En oo ikinä luottanut elektroniikkaan enkä tuu luottamaankaan, helpoin tapa ehkäistä vahingot on olla lentämättä vaarallisissa paikoissa  :)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #8 : 10 Tammikuu, 2015, 20:31:03 »
- lumeen laskun jälkeen vesi menin nopeuden säätimen sisään, suraava lento jäi lyhyeksi, ei vauriota ja toimi taas kun oli kuivunut, mutta tämän jälkeen olen nopeudensäätimet valanut epoksiin.

- X-BL FPV, olin lennellyt talon ympärillä ja päätin nousta vähän korkeammalle ja kauemaksi, mutta kun puiden yläpuolelle pääsin, niin sitten ei näkynytkään enää kuin metsää, eli missä se piha jonne voisi laskeutua, ja oli sitten jo aika kaukana, lasit päästä ja olin suunna hukannut kokonaan, ja vain manuaali ohjaus ja ositain puiden takana. Laskeuduin sitten vaan metsään, n. 300m päähän, löytäminen oli onnen kauppa oli reilun 10 m korkudessa kuusesta josta sen sain lopulta yön tultua VPK avustuksella alas, ei mitään vauriota, paitsi tyhjäksi päässyt akku.

- F450 potkuri katkesi ilmassa, oli 5 m nurmikon päällä eikä suurempaa vahinkoa.

- Akkuliitin irtosi protoilun yhteydessä, yksi varsi katkesi, ei muuta vahinkoa



- jokusen kerran on mennyt liian lähelle puuta/pensasta yms. ei mitään suurepaa vahinkoa.

LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #9 : 10 Tammikuu, 2015, 21:56:58 »
"- Kevyttä kontaktia maahan kun Ardun paineanturin (korkeusmittaus) pehmike oli huonosti paikallaan. AltHold pudotti parista metristä tuulen puuskassa, kun paineanturi sai tuulta osakseen."

Päteekös tuo ongelma myös muihin valmistajiin? Eli mulla on wookong-M ja nykyään tuo...
Onhan se mahdollista. Anturi voi joko olla rikki tai tai se saa liikaa tuulesta johtuvaa painevaihtelua osakseen, eli vaimentimet ei olisi paikallaan tai muuten ei toimi oikein.
Korkeusanturihan mittaa ilmanpainetta. Maassa anturi kalibroidaan vallitsevaan ilmanpaineeseen ja korkeammalle noustessa paine laskee. Paine-erosta kalibrointihetken ja mittaustuloksen välillä lasketaan korkeus. Jos paine heittelee, esim tuulen takia, voi ohjelma tehdä mitä tahansa. Paineheittelyn hallinta koodissa on täysin koodaajan tekemien päätösten takana ja kuinka esimerkiksi vuodot ilman liikkeitä vaimentavan materiaalin läpi hoidetaan, ei voi käyttäjä tietää.

Korkeusmittaus toimisi täydellisesti jos paineanturin mittaustulos olisi täydellistä. Ardun kehitysporukkaa seuranneena tiedän, että he painivat täydellisen ja todellisen mittausdatan suodatuksien kanssa ja paljon, erityisesti tärinän osalta.

Tärinän sinällään ei pitäisi korkeusmittaukseen vaikuttaa. Asennon ja liikesuunnan määrittämiseen kyllä.

Oman toisen kopun korkeusmittaus Taraniksen telemetriaan parani, kun sen laittoi vaahtomuovin sisään. Tämä telemetria-anturi oli vakiona täysin paljas kutistesukan sisässä.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #10 : 10 Tammikuu, 2015, 22:50:53 »
Omat torpit multilla:

- oikea taka moottorin kuori lensi potkurin kera etummaiseen vasempaan potkuriin ja tiputti koko potkurin - vika: sokka petti takimmaisesta moottorista ja kuori pääsi irtoamaan.

- leijunnassa moottorit pysähtyivät kesken kaiken - syy: virranjakolevy sanoi sopimuksen irti

-  kopteri ilmaan leijuntaan gps varassa kun yhtäkkiä kopteri pillastui alkoi nostamaan korkeutta, lensi ovaalin muotoisen lentoradan ja syöksyi betoniseinää kohti täysillä - ei suostunut palautumaan manual modeen. - vika: Kopteri kalibroitu kuten piti eli softa vika tai kompanssi häiriö

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #11 : 11 Tammikuu, 2015, 13:21:35 »
Omilla multeilla on tekniikka toiminut hyvin, yhden kerran on trikopteri meinannut tulla tonttiin kun servolla tuli tunnit täyteen, mutta senkin sain jollain ihmeen kaupalla ehjänä alas.

Kaikki muut torpit on johtunut omista ohjausvirheistä, liian kovaa ja liian matalalla.

--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #12 : 11 Tammikuu, 2015, 16:33:19 »
Markkinat kaipais oikeasti hyvää autopilottia, jossa jokaiselle sensorille on 2 varasensoria, komponentit on laadukkaita ja softa on viimeisen päälle testattu ja lähes pomminvarma, niinkuin kuin 1:1 koneiden laitteet. Maksakoot vaikka 10k€, mutta sellainen tarvitaan.

Tuplavarmistuskaan ei välttämättä ole hyvä. Mistä tiedät, tai mistä autopilotti tietää, että se on sekaisin?
Kun laittaa kolme autopilottia samaan, ja ne äänestävät keskenään, niin eniten eroava saattaa olla viallinen.

Oikein hyvä autopilotti maksaa maltaita. Kun niitä laittaa kolme samaan pakettiin, samoin gepsejä, niin hinnaksi tulee ilmeisesti yli 20k euroa, ja painoakin liki kilo.
http://www.micropilot.com/products-mp21283x.htm

Keskustelua on tuolla:
http://diydrones.com/profiles/blogs/triple-redundancy-autopilot

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #13 : 11 Tammikuu, 2015, 17:28:23 »
Silloin kun lennetään näköyhteydellä, mielestäni päästään kyllä aika hyvään turvallisuustasoon, kun pidetään laitteisto yksinkertaisena, luotetaan vain perus sensoreihin. Ei siis käytetä GPSää. Jos sitten vielä isommissa laitteissa olisi laskuvarjo jonka voi laukaista, tai joka laukeaa jos radioyhteys menetetään.

GPS/kompassi vaan luotettavuudeltaan ei ole kovin kummoinen, kun siihen (tai kaikkiin kolmeen) voi vaikuttaa samat ulkoiset tekijät. Kotiin paluu GPS avustuksella jos radioyhteys menetetään on tietysti teoriassa hyvä, mutta oma kokemukseni on että GPS on enemmän turvallisuusriski kuin turva. Tällä puolella tietysti toiset lennonohjaimet voivat toimia fiksummin kuin DJI NAZA, eli jos GPS/kompassi olisi käytössä vain GPS moodissa, eikä vaikuttaisi mitenkään muihin moodeihin, niin se olisi hyvä lähtökohta, silloin uskaltaisi GPSää ehkä käyttääkkin.

Mitä taas perus kiihtyvyys ja kulmanopeus sensoreihin tulee, niin taitavat olla aika luotettavia, kun autolla ajaa taitaa henkensä laittaa aika usein tällaisten sensoreiden varaan, ajonvakautus ja jarrujärjestelmät käyttävät niitä, eivätkä taida olla triplattuja (Olettamus, kertokoon joku jos parempaa tietoa.) Komponenttien puolesta tosin ei olisi kallista triplata järjestelmää...

Jos tehdään oikeasti lentokelpoista, niin sitten maksaa todella paljon ja tällä hetkellä ei taida olla mitään standardeja joita vasten voisi tehdä/hyväksytää, eikä organisaatioita jotka voisivat tehdä. Jotta tällaisen laitteen tekemisessä olisi mitään mieltä, niin sitten pitäisi myös tuottaa koko muukin järjestelmä (lentävä laite, radiolinkki, ohjain yms.) samojen vielä olemattomien standardien mukaisesti, olla kelpuutetut huolto-organisaatiot jotka huoltavat laitteet, ilmailuviranomainen joka valvoo niitä, kelpuutuksen omaavat pilotit, yms.

Lisäksi esim. kamerajärjestelmän asennus vaatisi lentokelpoisuustarkastel ut, hyväksynnät yms. jos mentäisiin samansuuntaisilla periaatteilla kuin miehitettyjen koneiden osalta...

Ps. ks. http://www.hubsan.com/productinfo_14.html lentämisen voi aloittaa syöttämällä reittipisteet, edistyneempi harastaja voi käyttää manuaaliohjausta (joka sekin taitaa olla GPS avusteinen) Kun nämä laitteet tulevat vielä edulisemmiksi, niin yleistyvät räjähdysmäisesti, jos tilanteeseen ei puututa, eli mielestäni viranomaisten olisi kyllä korkea aika tehdä jotakin.
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2015, 17:41:25 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #14 : 11 Tammikuu, 2015, 22:33:52 »

Tuplavarmistuskaan ei välttämättä ole hyvä. Mistä tiedät, tai mistä autopilotti tietää, että se on sekaisin?
Kun laittaa kolme autopilottia samaan, ja ne äänestävät keskenään, niin eniten eroava saattaa olla viallinen.

jokaiselle sensorille on 2 varasensoria


Nimenomaan kolmin kertainen varmennus :). Mielenkiintoinen firma, pitää tutustua.

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #15 : 12 Tammikuu, 2015, 00:17:42 »
Ps. ks. http://www.hubsan.com/productinfo_14.html lentämisen voi aloittaa syöttämällä reittipisteet, edistyneempi harastaja voi käyttää manuaaliohjausta (joka sekin taitaa olla GPS avusteinen) Kun nämä laitteet tulevat vielä edulisemmiksi, niin yleistyvät räjähdysmäisesti, jos tilanteeseen ei puututa, eli mielestäni viranomaisten olisi kyllä korkea aika tehdä jotakin.

Hmm. On autotkin aika yleisiä, muttei niitäkään saa päästää liikenteeseen reittipisteohjattuna. Mutta totta, eikä juuri missän ole ollun mitään lehtijuttua mitä saa tehdä ja mitä ei näistä leluista. Ihmiset ajattelevat että "jos sen saa kaupasta, on se laillinen ja saan tehdä mitä sillä tehdään"

Poissa Prosky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #16 : 17 Tammikuu, 2015, 10:30:08 »
Onhan se mahdollista. Anturi voi joko olla rikki tai tai se saa liikaa tuulesta johtuvaa painevaihtelua osakseen, eli vaimentimet ei olisi paikallaan tai muuten ei toimi oikein.
Korkeusanturihan mittaa ilmanpainetta. Maassa anturi kalibroidaan vallitsevaan ilmanpaineeseen ja korkeammalle noustessa paine laskee. Paine-erosta kalibrointihetken ja mittaustuloksen välillä lasketaan korkeus. Jos paine heittelee, esim tuulen takia, voi ohjelma tehdä mitä tahansa. Paineheittelyn hallinta koodissa on täysin koodaajan tekemien päätösten takana ja kuinka esimerkiksi vuodot ilman liikkeitä vaimentavan materiaalin läpi hoidetaan, ei voi käyttäjä tietää.


Ok, eli taitaa vain johtua siitä tuulen aiheuttamasta painevaihtelusta. Wookongin anturi on hexan runkolevyjen välissä keulilla ja mukana tulleen teippityynyn päällä kuten ohjeissa käsketään laittaa. On vaan aika harmillinen tapa toimia kun tuulee..! :(
Vulcan UAV 900mm Hexa | Wookong-m | Gaui Crane3 | Futaba 8HG Super | DJI Videolink

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #17 : 17 Tammikuu, 2015, 12:21:32 »
Pistä vaahtomuovin, pumpulin yms. sisään, voisi auttaa...

Ok, eli taitaa vain johtua siitä tuulen aiheuttamasta painevaihtelusta. Wookongin anturi on hexan runkolevyjen välissä keulilla ja mukana tulleen teippityynyn päällä kuten ohjeissa käsketään laittaa. On vaan aika harmillinen tapa toimia kun tuulee..! :(
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa zoomsky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #18 : 17 Tammikuu, 2015, 20:29:51 »
Tänään mäjähti QR X359Pro alas 5 metristä alas. Ei näy ulkoisia vaurioita. :)

Kokeilin vähän leijuntaa metrin korkeudella manuaali sekä GPS tilassa.
Jonkin aikaa toimi hyvin, kunnes ei vastannutkaan kaasuvipuun (radio F12E) vaan alkoi ottamaan korkeutta
Parista vivusta hätäpäissäni kääntämällä moottorit sammui ja tuli alas. Telemetriatietojen mukaan
virtaa oli jäljellä 11.7V. Meniköhän tuossa sisäisesti Fail Safe päälle ?

Voiko käynnistyneen Fail Safe tilan keskeyttää hallitusti ?
Pitäisiköhän alkaa asentamaan Mission Planneria ja virittelemään




Poissa zoomsky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #19 : 18 Tammikuu, 2015, 17:15:32 »
Tänään mäjähti QR X359Pro alas 5 metristä alas.

Syitä tuohon putoamiseen oli ainakin kolme, joista suurin osa oli itse aiheutettuja
- liian tyhjällä akulla kokeilun käynnistys
- Battery Fail Safe oletusasetus pielessä
- Liian hätäinen reagointi odottamattomaan tilanteeseen

Tänään kopterin ohjelma päivitetty 1-4 -> 1.5 sekä tehty Mission Plannerin
lla akkuun liittyvät suositellut asetusmuutokset, Akut ladattu. Kopteri pysyi hyvin ilmassa normaalin  ajan  ja
kaikki toiminnot näytti ihme ja kumma toimivan edelleen  ;-)







Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #20 : 10 Maaliskuu, 2015, 16:30:25 »
Tuolla SkyCat:n sivuilla luki et lahden hiihtokisoissa on jouduttu käyttämään multilla laskuvarjoa. Kuka tietää enemmän? Olisi kiva tietää syyt tilanteeseen.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #21 : 10 Maaliskuu, 2015, 16:43:16 »
Tässäkin ketjussa jo tuli esiin nuo kaksi anturia, paineanturi ja GPS. Itse olen jonkunverran tehnyt hommia näiden antureiden parissa (kopteriharrastuksen ulkopuolella). Ja voin kyllä sanoa että kaksi aikalailla hankalaa anturia on kyseessä.
Paineanturia on vaikea saada toimimaan juuri tuon tuulen vuoksi, kun pitää tehdä jokin kompromissi että tuuli ei ota anturiin mutta ilma kuitenkin pääsee vaihtumaan anturille asti. Myös GPS on tuttu, ja kaikissa GPS piireissä on jonkilaisia ongelmia riippuen siitä millaisessa paikassa ja olosuhteissa ollaan. Kuluttajatuotteissa sitten pyritään piilottamaan nämä ongelmat niin hyvin kuin mahdollista.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #22 : 10 Maaliskuu, 2015, 17:24:48 »
Tässäkin ketjussa jo tuli esiin nuo kaksi anturia, paineanturi ja GPS. Itse olen jonkunverran tehnyt hommia näiden antureiden parissa (kopteriharrastuksen ulkopuolella). Ja voin kyllä sanoa että kaksi aikalailla hankalaa anturia on kyseessä.
Paineanturia on vaikea saada toimimaan juuri tuon tuulen vuoksi, kun pitää tehdä jokin kompromissi että tuuli ei ota anturiin mutta ilma kuitenkin pääsee vaihtumaan anturille asti. Myös GPS on tuttu, ja kaikissa GPS piireissä on jonkilaisia ongelmia riippuen siitä millaisessa paikassa ja olosuhteissa ollaan. Kuluttajatuotteissa sitten pyritään piilottamaan nämä ongelmat niin hyvin kuin mahdollista.

Toisinsanoen kuna ohjausjärjestelmässä ei käytetä kumpaakaan niin toimii luotettavammin? Noi gyrot ja kiihtyvyysanturit kai ihan luotettavia?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #23 : 10 Maaliskuu, 2015, 17:33:33 »
Tuolla SkyCat:n sivuilla luki et lahden hiihtokisoissa on jouduttu käyttämään multilla laskuvarjoa. Kuka tietää enemmän? Olisi kiva tietää syyt tilanteeseen.

Et ole tainnut ymmärtää postausta, ei ole jouduttu käyttämään :). Me oltiin siellä kuvailemassa ja kaikki toimi hyvin, on vaan laskuvarjot kyydissä jos tulee ongelmia.

P.S. päivitin facebook statusta ettei tule väärinymmärryksiä..
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2015, 17:36:49 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Yleisimmät syyt koptereiden putoamiseen
« Vastaus #24 : 10 Maaliskuu, 2015, 17:50:16 »
Et ole tainnut ymmärtää postausta, ei ole jouduttu käyttämään :). Me oltiin siellä kuvailemassa ja kaikki toimi hyvin, on vaan laskuvarjot kyydissä jos tulee ongelmia.

P.S. päivitin facebook statusta ettei tule väärinymmärryksiä..

No mä luin väärin..... Nyt on parempi postaus.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3731 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2009, 09:55:32
kirjoittanut puisto_kemisti
9 Vastauksia
5403 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2009, 16:16:44
kirjoittanut z0tis
21 Vastauksia
8763 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2009, 22:37:24
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
3468 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2011, 20:39:08
kirjoittanut Eispii
45 Vastauksia
35344 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2016, 17:19:09
kirjoittanut jesi