Silloin kun lennetään näköyhteydellä, mielestäni päästään kyllä aika hyvään turvallisuustasoon, kun pidetään laitteisto yksinkertaisena, luotetaan vain perus sensoreihin. Ei siis käytetä GPSää. Jos sitten vielä isommissa laitteissa olisi laskuvarjo jonka voi laukaista, tai joka laukeaa jos radioyhteys menetetään.
GPS/kompassi vaan luotettavuudeltaan ei ole kovin kummoinen, kun siihen (tai kaikkiin kolmeen) voi vaikuttaa samat ulkoiset tekijät. Kotiin paluu GPS avustuksella jos radioyhteys menetetään on tietysti teoriassa hyvä, mutta oma kokemukseni on että GPS on enemmän turvallisuusriski kuin turva. Tällä puolella tietysti toiset lennonohjaimet voivat toimia fiksummin kuin DJI NAZA, eli jos GPS/kompassi olisi käytössä vain GPS moodissa, eikä vaikuttaisi mitenkään muihin moodeihin, niin se olisi hyvä lähtökohta, silloin uskaltaisi GPSää ehkä käyttääkkin.
Mitä taas perus kiihtyvyys ja kulmanopeus sensoreihin tulee, niin taitavat olla aika luotettavia, kun autolla ajaa taitaa henkensä laittaa aika usein tällaisten sensoreiden varaan, ajonvakautus ja jarrujärjestelmät käyttävät niitä, eivätkä taida olla triplattuja (Olettamus, kertokoon joku jos parempaa tietoa.) Komponenttien puolesta tosin ei olisi kallista triplata järjestelmää...
Jos tehdään oikeasti lentokelpoista, niin sitten maksaa todella paljon ja tällä hetkellä ei taida olla mitään standardeja joita vasten voisi tehdä/hyväksytää, eikä organisaatioita jotka voisivat tehdä. Jotta tällaisen laitteen tekemisessä olisi mitään mieltä, niin sitten pitäisi myös tuottaa koko muukin järjestelmä (lentävä laite, radiolinkki, ohjain yms.) samojen vielä olemattomien standardien mukaisesti, olla kelpuutetut huolto-organisaatiot jotka huoltavat laitteet, ilmailuviranomainen joka valvoo niitä, kelpuutuksen omaavat pilotit, yms.
Lisäksi esim. kamerajärjestelmän asennus vaatisi lentokelpoisuustarkastel
ut, hyväksynnät yms. jos mentäisiin samansuuntaisilla periaatteilla kuin miehitettyjen koneiden osalta...
Ps. ks.
http://www.hubsan.com/productinfo_14.html lentämisen voi aloittaa syöttämällä reittipisteet, edistyneempi harastaja voi käyttää manuaaliohjausta (joka sekin taitaa olla GPS avusteinen) Kun nämä laitteet tulevat vielä edulisemmiksi, niin yleistyvät räjähdysmäisesti, jos tilanteeseen ei puututa, eli mielestäni viranomaisten olisi kyllä korkea aika tehdä jotakin.