Potkurin ovat keskittyneet moottoreiden akseleihin,mutta sellaista pientä hentoa vibraa on käteen aistittavissa....moottor it..potkurit syynä??
Todennäköisesti molemmat
Oman kokemuksen mukaan halvimman pään moottorit ja varsinkin potkurit voivat olla hyvinkin huonosti tasapainossa. Moottorin tasapainotukseen on monia konsteja, mutta itse käytin älypuhelimen sovellusta joka piirtää graafia x, y ja z suunnan kiihtyvyyksistä. Potkurit irti ja puhelin sitten vuorollaan jokaiseen varteen kiinni. Yksi kerrallaan moottorit läpi ja haetaan teipinpaloilla tasapaino. Jokainen moottori ajetaan siis erikseen. Eli pala teippiä moottorin kylkeen ja katsotaan voimistuiko vai heikkenikö värinä. Jos voimistui niin teippiä siirretään. Oikean kohdan löytymisen jälkeen kokeillaan montako kerrosta/palaa teippiä on tarpeen. Itse käytin ihan perus läpinäkyvää 3M teippiä ja hain värinättömimmän alueaan puolen kaasun tietämille. Toki näppärimmät purkavat moottorit ja tasapainottavat kuoren erikseen.
Potkurin tasapainotukseen on sitten oma jiginsä. Lyhyt omakohtainen oppimäärä:
- tasapainotus teipillä.
- tarkista myös, että jigi on tasapainossa. Halpa Kiinalainen tasapainotusjigi voi olla jo itsessään epätasapainossa
- potkuri on hyvä sitten, kun sen voi asettaa mihin tahansa asentoon ja se jää siihen
- em. tarkoittaa, että myös potkurin napa pitää olla tasapainossa.
- navan tasapainotukseen olen käyttänyt epoksiliimaa ja viilaa
- kärsivällisyys on hyve
- sijoita seuraavalla kerralla laadukkaisiin potkureihin joiden tasapainotustarve on vähäinen tai olematon (seuraava askel itsellä
Voi myös kokeilla hakea koko moottori+potkuripaketin tasapainoa etsimällä missä kohtaa potkuri ja moottori parhaiten kompensoivat toistensa epätasapainon. Eli kokeillaan kääntää potkuria esim. varttikierros akselilla ja katsotaan oliko vaikusta. Näin kääntelemällä etsitään vähiten värinää aiheuttava kohta. Kopteri tulee sitten sitoa hyvin alustaan ettei tule kiirus työpajassa
Edellisillä keinoilla olen päässyt mielestäni ihan kohtuullisiin tuloksiin. Yleensä värinä on ongelma kuvattaessa. Omassa tapauksessa jossa kontrollerina on Naza M lite ei mielestäni pienellä värinällä ollut vaikutusta yleiseen hallittavuuteen. Toki jos värinä on sellaista, että vehje ravistaa oikein kunnolla niin todennäköisesti sillä olisi vaikutusta.