Kirjoittaja Aihe: Noparin johtojen lyhentäminen  (Luettu 30324 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #25 : 08 Toukokuu, 2015, 21:24:33 »
Niinpä. Skooppikuvat kuorman alla olis aika pop!
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #26 : 08 Toukokuu, 2015, 23:02:28 »
Voisin skoopata mutta ei tosta ole hyötyä ilman kunnollista kuormaa. Sitä ei taas saa kopterihuoneen pöydällä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #27 : 09 Toukokuu, 2015, 19:29:55 »
Kuinka sitten teoriassa tai käytännössä tuollaiset kondensaattori pankit vaikuttavat? Painoa tulee hiukka, mutta lisäävätkö ne lentoaikaa tai "voimaa", kun kerran tasaavat kuormitus tilannetta ja virtapiiri kaiketi lämpenee vähempi muilta osin?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #28 : 09 Toukokuu, 2015, 20:23:36 »
Kyllä se voima tulee sieltä akusta, ei niistä kondensaattoreista. Ne vaikuttaa vain siihen noparin pulssisuhteella tapahtuvaan jänniteheilahteluihin. Normaali lentoliikkeiden mukana tuleva kuormituksen vaihtelun tasaaminen vaatisi miehen kokoisia kondensaattoreita, eli niille ei voi oikein mitään :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #29 : 10 Toukokuu, 2015, 12:31:24 »
No käytännössä itse en ainakaan ostais niin pilipalinoparia joka sellasta tarttis toimiakseen luotettavasti. Ainoa tilanne missä vois tollasen laittaa on jos koneen sähköt joutuu asentamaan niin että akulta tulevat johdot on todella pitkät.

Niin ja ethän nyt vaan sekota becin seurana pidettäviin konkkiin. Ne on taas ihan eri tarina.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #30 : 13 Marraskuu, 2015, 20:09:30 »
Mikäs nyt on totuus? Kannattaako moottorin  johdot jättää niin pitkäksi kuin ne on vai voiko niitä katkaista.

Gobliniin tulee noparilta tulee paksumpaa touvia, joten jotenkin ajattelisi että matkan kulkeminen paksummalla johdolla moottorille olisi parempaa. Toisaalta voin katkaista pelkästään noparin johdot, joka olisi yksinkertaisempaa.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #31 : 13 Marraskuu, 2015, 20:23:55 »
Mikäs nyt on totuus? Kannattaako moottorin  johdot jättää niin pitkäksi kuin ne on vai voiko niitä katkaista.

Gobliniin tulee noparilta tulee paksumpaa touvia, joten jotenkin ajattelisi että matkan kulkeminen paksummalla johdolla moottorille olisi parempaa. Toisaalta voin katkaista pelkästään noparin johdot, joka olisi yksinkertaisempaa.

Noparin johdot ovat monissa moteissa käämilankoja. Niiden lyhentäminen ja uudelleen juottaminen on hankalampaa.
itse olen aina lyhentänyt noparinjohdot sopiviksi.

PS.
Noissa sisälennuissa olen poistanut noparin johdot ja juottanut mootorin karvat suoraan kiinni nopariin.

PS2
En osaa kääntää tätä koppelokiellelle

PS3
Enkä koskaan opikkaan
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #32 : 13 Marraskuu, 2015, 20:50:18 »
Ei kannata lähteä lyhentämään niitä XNovan piuhoja. Se käämilanka on oikeesti vaikeeta juottaa muualta kuin tehtaalla esitinatusta kohdasta. Lyhennä vaan niitä Kosmikin piuhoja rohkeesti :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #33 : 14 Marraskuu, 2015, 13:30:06 »
Itellä on ne käämilangat juotettuna pistokkeisiin jotka on suoraan noparissa. Ei liittimiä = ei häviöitä = more powa!! ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #34 : 14 Marraskuu, 2015, 13:37:57 »
Itellä on ne käämilangat juotettuna pistokkeisiin jotka on suoraan noparissa. Ei liittimiä = ei häviöitä = more powa!! ;D
Sama mulla. Vakkarigoblinissa on vaan nopari alhaalla toisin ku speedissä
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #35 : 14 Marraskuu, 2015, 19:47:55 »
Vanha kikka käämilangan juottamiseen on polttaa lakka pois sytkärillä, pikkutoholla tms. Jos ei halua rapsutella syntyvää karstaa pois voi kastaa päät kuumana tenuun jolloin pitäisi puhdistua. Sitten vaan tinaus ja juotto.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #36 : 25 Helmikuu, 2016, 12:50:37 »
Ainakin joku on mitannut oskilloskoopilla jonkin sortin ESC moottori yhdistelmää lisä konkalla ja ilman. Mikä kokoonpano, minkälainen kaapelointi yms., sekä millä kuormalla onkin jo vaikea sanoa. Joka tapauksessa ero on katsottavissa.



Perinteisen mallinen kopteri on ehkä ihanteellisin lyhyiden kaapeli vetojen suhteen kun käämit saadaan juotetuksi jopa suoraan säätimeen ja akkukin on ihan vieressä, toki sarjaan kytkentä pidentää syöttövirtapiiriä. Toista ääripäätä edustaa ehkä 3D lennokki, jossa painopisteen vuoksi saattaa olla tarve viedä akut lähes sivuperäsimen luo. Onko lennokki esimerkissä sitten viisainta jatkaa johtoja noparin kummalta puolen, vaiko itse akselia saa rakentaja päättää.

Hyvätkin LOW ESR kondensaattorit menettävät ilmeisesti ominaisuuksiaan ajan kuluessa. Entä kuinka hyviä ja millä tavoin mitoitettuja elkoja säädinvalmistajat sitten tuotteisiinsa juottelevat.. Hinta kertoo ehkä jotain, mutta komponenttien hinta kertoo valmistajallekin omaa kieltään. Miten asiat ratkaistaan mestarin signeeraamassa mahonki laatikon plyyshiin upotetussa bling bling ESCissä on uskon asia.

Tosin omissa halpiaisissa olen löytänyt yllätykseksi lähinnä hyvien valmistajien hyväksi havaittuja malleja. Lukumäärä sekä kapasitanssi tosin ovat vähäisen oloisia.

Näkisin että keveissä systeemeissä, joissa virta tuodaan säätimelle ohutta johtoa pitkin JST liittimien läpi saattaa kunnollisten konkkien riittävä lisääminen lisätä voimaakin. Mittausten puuttuessa on uskon asia sekin.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #37 : 15 Tammikuu, 2017, 15:25:37 »
Ei nyt liity alkuperäiseen kysymykseen mutta tavallaan aiheeseen.
Yritin kokeeksi hillitä ininää, jota harjallisen säätimen 1kHz kytkentätaajuus aikaansai moottorissa. Käteen sattui 2200uF low esr erinomaisilla arvoilla. Kytkin konkan pitkine jalkoineen moottorin hylsyliittimiin eristeen välistä. Pienikin kaasun avaus sai jalat käryämään.
Mitä tässä tapahtuu? 2S systeemi käytössä.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Noparin johtojen lyhentäminen
« Vastaus #38 : 15 Tammikuu, 2017, 21:28:27 »
Taitaapi mennä niin että moottorin käämille kytketään PWM syklin aktiivisella puoliskolla akkujännite suoraan ja loppu ajan sieltä on johdot oikosulussa. Tarkoitushan on ajaa käämiä jännitteellä joka on efektiivisesti pienempi kuin todellinen akkujännite, niin PWM:llä pätkitään syöttöjännitettä ja siitä saadaan sitten pienennettyä jännitettä. Käämin päitä vaan ei voi jättää kellumaan, koska sinne on indusoitunut virta jonka pitää antaa kiertää esteettä. Tämän takia oikkariin kykeminen on tarpeellista jottei virta pääse katkeamaan.

Eli eli, siellä on kohtuu iso jännitevaihtelu moottorin johdoilla. Siihen jos menee konkan kytkemään niin se johtaa melkoisen suureen virtaan konkan jalkojen yli, mistä voi seurata kuvailemasi savun muodostuminen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
6251 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Toukokuu, 2008, 07:55:34
kirjoittanut juza
19 Vastauksia
4810 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2010, 19:52:52
kirjoittanut Mikka
2 Vastauksia
3700 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2011, 22:40:36
kirjoittanut Kko
5 Vastauksia
3076 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2012, 20:35:33
kirjoittanut Eispii
2 Vastauksia
2700 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2012, 09:59:05
kirjoittanut Tepaja