Luonto on tunnetusti suureksi vaaraksi kopteriharrastukselle -milloin pahaa-aavistamatonta kopteristia vaanii vispaimia syövä taikapelto, milloin pörriäisiä magneetin lailla syvyyksiin imevä salakavala vesistö.
Kaikesta huolimatta päätin uhmata kohtaloani lentämällä uutuuttaan kiiltävää hiilikuitu-Belttiä ilmatiloista kauheimmalla: viljapellolla. Jotta uhkakuva olisi täydellinen samaa aikaa möyryää pellolla myös pieniä kepakoita kitaansa ahmiva leikkuupuimuri. Viimeistelläkseni hetkeen sisältyvän dramatiikan huippuunsa lensin kopteria uhkarohkeasti alkuperäisella 35mhz kiinanradiolla, joka kuten olemme tältäkin foorumilta oppineet on tietenkin täysin käyttökelvoton kapistus.
Jostain käsittämättömästä syystä pelto -ei liion puimurikaan- syönyt kepakkoa. Mikä ihmeellisintä kopteri lensi Maon-Mankalla ihan samalla tavalla kuin se olisi lentänyt kotona nököttävällä Spektrumilla -toisaaltaan niinhän oli tehnyt jo edellinenkin hiilibelttini. Tosin tämä uutukainen oli vielä hiukan edellistä tarkempi ohjattavuudeltaan, liekö sitten syynä digiservot nupissa ja perässä. (Tässä vaiheessa on syytä tunnustaa, että molemmissa on toki ollut alkuperäisgyron tilalla Robben 3D-rasia...rajansa hullunrohkeudellakin.)
Suuressa kaikkivoipuuden puuskassa uhmasin kohtaloa kokonaista 6 akullista ja olin valmis poistumaan kentältä voittajana. Tapanani on lennättää kopteri takaisin kotiin puiden reunustamaan pientä kujaa pitkin itse perässä kävellen. Suuren vanhan koivun kohdalle ehtiessä kerkesin kuulla vain rusahtavan äänen ja samalla eteeni rojahti reiden paksuinen oksa, parahiksi kohtaan, jossa kopteri juuri silloin sattui leijumaan. Auts!
Aluksi vaikutti, että kopteri olisi kuin ihmeen kaupalla selvinnyt tappajakoivun hyökkäyksestä. Lähemmin tarkasteltuna oksa oli kuitenkin osunut pudotessaan roottorikehään ja vaihtoon menee ainakin pääakseli ja hiilikuitulavat. Yllättävän pienellä siis selvittiin kun oksa olisi yhtä hyvin voinut tulla myös omaan niskaan.
Mitä tästä opimme? Parempi oksa pyyn alla kuin kopterin päällä ja 35mhz:n Mao-Mankka on toimiva, joskin hengenvaarallinen helikopterikäytössä.