Moi kaikille, uusi vasta-alkaja täällä.
Hommasin tuossa joku viikko sitten hetken mielijohteesta tuollaisen lelun:
http://www.teknikmagasinet.fi/tuotevalikoima/radio-ohjattavat/nelikopterit/eazy2fly-nano-color-quad-24ghz ja olen nyt sitä olohuoneessa leijutellut ympäriinsä ja todennut huomattavasti helpommaksi lentää kuin Graupnerin perinteinen (ilman mitään gyroja tms.) polttomoottorihelikopter
i (
) jollaisen omistin (ja hajotin kun ei pysynyt millään hanskassa
) joskus nuorena 80-luvulla.
Tästä innostuneena tilasin nyt itselleni Vertical hobbysta Ladybirdin (saa nähdä milloin tulee, oli varastosta lopussa) päästäkseni hiukan edistyneemmän laitteen makuun.
Mutta itserakentaminenhan on ainakin minulle harrastusten suola joten jossain vaiheessa (eli varmaan sitten kun/jos opin tuota leppistä lennättämään) tekisi mieli rakentaa ihan alusta lähtien. Jostain syystä kiinnostuin trikoptereista, tykkään niiden ulkonäöstä enemmän kuin quadeista.
Jotain tuontyyppistä mietin:
paitsi että materiaaleina ehkä käyttäisin alumiinia, lasikuitulevyä yms. kun metallintyöstökoneet ja -taito löytyy. Tietty voisi yhden puurungonkin ensin väsätä harjoitteluun, on kumminkin halpa ja helppo tehdä ja korjata.
Kokemusta minulla on nuoruudestani RC-vehkeistä sekä työn ja harrastusten kautta elektroniikasta, tietokoneista sekä puun- ja metallintyöstöstä, työkaluja löytyy joka lähtöön ml. minisorvi ja -jyrsinkone.
Eli plussia ja miinuksia tri vs. quad ensimmäiseksi itsetehdyksi kopteriksi.
Itse olen ajatellut jotenkin näin:
Plussaa:
- 25% vähemmän moottoreita ja nopareita ostettavaksi/rikottavaksi (yksi kutakin kumminkin varmaan hyvä hankkia varalle?).
- pystyy rakentamaan kokoontaittuvaksi eli helppo kuljettaa.
- ulkonäkö jotenkin enemmän "helikopterimainen" kuin quadeissa, helpompi hahmottaa lentosuuntaa kun laitteessa on selkeä keula ja perä.
Miinusta:
- Harvinaisempi rakenne eli vähemmän "vertaistukea" saatavilla kuin quadeihin?
- Peräroottorin mekanismi eli enemmän liikkuvia osia, itselleni ei kylläkään ole ongelma kun RC-laitteista sekä kaikista mahdollisista muista mekaanisista härveleistä on kokemusta ennestään.
- Ei yhtä "symmetrinen" kuin quadi joten ehkä hankalampi säätää?
Mitä muuta?
Jossain sanottiin että tuossa KK2.1-aivossa ei olisi lähtöliittimien plussat yhdessä kun oli puhe nopareiden BEC:ien käytöstä, jos näin on niin antaako aivo silti peräservolle virtaa normaalisti vai pitääkö sähkö vetää sille muuta kautta?