Kirjoittaja Aihe: lapakulmat.  (Luettu 6463 kertaa)

Poissa vtp000

  • Aloitteleva torppari
  • *
lapakulmat.
« : 09 Syyskuu, 2008, 19:59:04 »
Tervehdys. ensimmäistä kopteria tässä säätelen. lentämään kyllä olen jo päässyt taivaalle mutta lapakulmien kanssa on pieniä ongelmia.
Jostain syystä mekaanisesti linkkien pituuksia säätämällä en saa lavoista ulos kun +-8 astetta. kyllähänse aloittelijalle riittää kun lentää ja leijjuu mutta varmaankin olisi kerralla kiva saada kaikki niinkuin pitääkin.  ;)

säädetty kopteri on tod näköisesti kyllä oikein eli ensin olen tehnyt tämän idle2 käyrän ja säätänyt sen ns tikkukeskelle ja siitä rajannut leijjuntaan 0-8 astetta.


hyviä vinkkejä odotellen.  ::)


ainiin, kopterina trex 450

jpheli

  • Vieras
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #1 : 09 Syyskuu, 2008, 20:15:49 »
Et välttämättä saakkaan enempää kuin tuon -+8 astetta linkkejä säätämällä. Varsinaisestihan tuota ei edes säädetäkkään linkeillä, linkeillä säädetään nuppi niin että osat on oikein suhteessa toisiinsa. Ja sitten radiosta aletaan säätämään -+ maxemeja tuolla swash liikeradoilla.

Asia helpottaa paljon kun vielä kerrot että mikä radio sinulla on. Tyypi tietämällä porukka osaa kertoa paremmin että mistä menusta moinen parametri pitää hakea, sikälimikäli radiossasi on kyseinne ominaisuus. Jos on vähänkään parempi radio niin pitäisi olla kyllä.

--jp

Poissa vtp000

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #2 : 09 Syyskuu, 2008, 20:26:45 »
radiona on perinteinen futaban 7c. liikeradat endpointissa ovat 100% kaikille kanaville.

Poissa vtp000

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #3 : 09 Syyskuu, 2008, 20:29:00 »
swash näyttää tällähetkellä:

AIL-> -70%

ELE-> +50%

PIT-> +47%



Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #4 : 09 Syyskuu, 2008, 20:32:40 »
En osaa sanoa miten tuo Futaban kanssa on, mutta minulla tulee sellaiset +-12 astetta kun kopteri on säädetty mekaanisilta osilta Finlessin mukaisesti, radiona DX7 + HS65MG servot

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #5 : 09 Syyskuu, 2008, 20:38:35 »
[VINKKI]Tämä aihe olisi ehkä paremmin löytänyt oikeat lukijat jos se olisi postattu tuonne "Align sähkökopukat" palstalle. Ja kuvaavampi otsikko olisi vielä nopeuttanut vastauksia, eli tyyliin: "Trex450sen lapakulmat / riittävä liikealue" tms. [/VINKKI]

jpheli

  • Vieras
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #6 : 09 Syyskuu, 2008, 20:56:52 »
swash näyttää tällähetkellä:

AIL-> -70%

ELE-> +50%

PIT-> +47%


Ööö toi kyl näyttää vähän hassulta, ail/ele pitäs olla samoissa muuten sulla kopteri kallistuu erillailla eteen/taake ja vasen/oikee ja senhän pitäs kyllä kallistua yhtä monta astetta tikkujä käännellessään.

Ja tosta pit kohdasta vois juurikin säätää tuon että paljonko sulla on maximi -+ lapakulmat kun nuppi on säädetty oikein eli symmetriseksi ja tietty käytät täysin linearista lapakulma käyrää.

Niin ja mulla on toi sama radio itse asiassa :)

Itsellä taisi nyt olla tossa mun titanissa AIL/ELE +50% kumpikin ja PIT jotain ööö 60-70% tienoilla, en kyllä mene vannomaan tohon. Hmm ja minkäs takia sulla vielä on AIL -XX ja ELE +XX ??

--jp

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #7 : 09 Syyskuu, 2008, 20:58:40 »
swash näyttää tällähetkellä:

AIL-> -70%

ELE-> +50%

PIT-> +47%




Pistä kaasutikku yläasentoon, ja säädä varovaisesti PIT tuossa viidenkympin kummallakin puolella. Kattele tarkoin että milloin swashi alkaa olemaan lähellä maksimiaan ylhäällä ettei bindaa. Sitten vedät oikean tikun joka kulmaan ja pyörität lapoja, ja katselet näkyykö/tuntuuko mekaanista bindausta jossain kohtaa > säädä lisää niin ettei bindaa enää.
Kokeile ettei bindaa negatiivisilläkaan mihinkään..

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa vtp000

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #8 : 09 Syyskuu, 2008, 21:05:26 »
Kokeilen näitä. Palaan asiaan.


Kiitos vastanneille.  :)

Poissa vtp000

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #9 : 09 Syyskuu, 2008, 21:36:11 »
laitoin pit-> +51

ail-> +50


sain lapakulmiksi nyt halutun -+9

ton ail muutoksen vaikutusta en vielä tiedä. näyttäs toimivan tossa pöydällä kaasuvipua käyttäessä samallatavalla oli sitten plussaa tai miinusta.

mutta kiitos xcidille ja jphelille.

jpheli

  • Vieras
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #10 : 09 Syyskuu, 2008, 22:13:42 »

ton ail muutoksen vaikutusta en vielä tiedä. näyttäs toimivan tossa pöydällä kaasuvipua käyttäessä samallatavalla oli sitten plussaa tai miinusta.

Niin varmaan kun "kaasuvipu" ei vaikuta AILin toimintaan vaan AIL tulee toiselta tikulta eli oikeen vas/oik liike, ELE on  eteen/taakse ja kanssa sillä oikealla tikulla. Jos on jotain muuta niin sitten on jotain hassusti nupin servojen asetuksissa/johdotuksissa.

PIT on siellä vasemmalla puolen.

--jp

Poissa vtp000

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapakulmat.
« Vastaus #11 : 09 Syyskuu, 2008, 22:47:45 »
jep, tottahantoki ohjaimesta ailen reversen käänsin, tarkotin vaan että kun pääsen ottamaan ilmaan niin nään tuliko muutosta. no mutta eniveis, lapakäppyrät on nyt saatu selviämään. se on pääasia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3695 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2009, 12:03:52
kirjoittanut masu
3 Vastauksia
2722 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2011, 17:33:30
kirjoittanut Eispii
0 Vastauksia
1500 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2011, 15:36:47
kirjoittanut samulil
58 Vastauksia
41716 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2013, 21:00:23
kirjoittanut artova
23 Vastauksia
8958 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2014, 23:18:46
kirjoittanut Korppi