Ainut syy miks porukka ei noita aja on toi kuolemaakin tylsempi leijutus...
Ajaa enemmän kuin luuletkaan!
Sitäpaitsi oikeesti haastavaa varsinkin tuulessa, kuten nuo poppiksen "rainat" osoittaa. 3D tyyppinen "adrenaliinipumppu" ei ole kaikkien mieleen, paitsi niille jotka jää siihen koukkuun
3D on ihan ymmärrettävä muoti-ilmiönäkin, näyttävää ja "riskaapelia" - varaosakauppiaiden ilo! Valitettavasti kopteritarjonta on markkinavatoisena jo vuosia kulkenut yksinomaan tuon 3D´n kautta, niin että hyviä F3C - FAI lapojakin on vaikea löytää. Sulavan lennon vakaus on jo pitkään saanut väistyä yhä rajumman bittien sekaisen FBL-tekniikan myötä. Kehityksen syynä lienee tämä pelimiesten uusi sukupolvi.
Mutta aikansa kutakin, nyt 3D kopterit ei enää myy ja markkinat on "räjäyttänyt" nuo "itsestään lentävät"multikopterit! - jotka nimenomaan osaa leijua (kamerajalustana). Olisikohan tässä saumaa ihan uudenlaiselle näkemykselle, ottamalla multikopterit mukaan poppiksen rinnalle omana alkeisharrastusta tukevana luokkana? Ihan vaan peruskilpailutoiminnan ja tavoitteellisen kuviolennätyksen tekemiseksi tunnetummaksi. Siinä voisi useamman multikoptereiden rajoituksiin kyllästyvän silmät avautua oikean kopteriharrastuksen mahdollisuuksiin?
Nuo kuvatut poppiksen suoritukset on F3C kulttuuriteko! Antaa hyvän käsityksen mitä puuha on käytännön toteutuksena ja taatusti yllyttää harjoittelemaan: "kyllä minäkin"
Tälläisä tapahtumia ja esilletuloa enemmän! - sillä poppis on jokaisen kopteristin perustaso
- jota soisi myös 3D kannattajien joskus kokeilevan
Flippaus on vaan niin paljon helpompaa kuin pysyä pari sekuntia paikoillaan
Huomaa kuvassa omalla kentälläni olevat pienet leijuntapisteiden "liput". Ne on siellä aina ja niiden merkitys on jo wanhan "selkäytimessä", ikään kuin kopteriharrastuksen perusasiana
Itse olen ajanut liikkeet tuntuvasti hitaammin ja jostain syystä mieluummin nokka tuuleen. Vanha lennokkimiehenä varmaan luulen että on niin vakaampi leijua
Tosin sivusuunnassa nokka oikiealle se on aina ollut vähän kankeampaa