Kirjoittaja Aihe: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?  (Luettu 15289 kertaa)

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« : 02 Huhtikuu, 2015, 21:28:01 »
Ilmakuvauksen turvallisuudesta on puhuttu foorumilla aika paljonkin ja foorumistit ovatkin varmaan keskimäärin hyvinkin perillä homman riskeistä. Nyt kun Phantomit, Walkerat, Hubsanit yms. RTF kopterit ovat arkipäivää katukuvassa (niin.. katukuvassa..) alkaisi mielestäni olla aika korkea aika yrittää saada turvallisuusnäkökulmia myös foorumin ulkopuolella harrastavien tietoisuuteen. En kuitenkaan osaa sanoa, että miten satunnaiselle lone-wolf kopteristille saisi paukutettua ajatuksia riskeistä ja turvallisuudesta pelottelematta vältaväestöä liikaa. Väittäisin, että nykyisellä menolla joku sivullinen saa Suomessa kopterin päähänsä viiden vuoden sisällä. Siinä vaiheessa touhua rajoitetaan kaikkien osalta raskaalla kädellä, eikä yleinen ilmapiiri varmasti säily yhtä positiivisena kuin nyt. Vai onko jossain lehtijutussa jo esitelty tuollainen Phantomin kokoluokkaa oleva multikopteri 1,5 kg lentävänä 1 kW-tehosekoittimena, jossa pyörii neljä 10" hiilikuituterää järjettömällä vauhdilla? Häkkyrässä on tietysti yhteensä satoja juotoksia ja liittimiä, joista yhdenkin irtoaminen tärinässä lähettää kopterin vapaaseen pudotukseen. Suurelle yleisölle ja lehdistölle nämä ovat leluja ihan siinä missä Ladybirdit ja muut. Eihän lelu voi olla vaarallinen? Varmaankaan sitä ei saisi myydä jos näin olisi?

Aamulehteä lukevat varmaan huomasivat, että Moro-liitteessä esiteltiin paikallisen harrastajan ilmakuvauskalustoa, Phanom 2 + GoPro. Moro oli ilmeisesti pyytänyt kaveria kuvaamaan Santalahden kaavoitusaluetta yleisölle ja tehnyt samalla lyhyen jutun lehteen kalustosta. Videon voi katsoa täältä.
Juttu itsessään on suurelle yleisölle ihan neutraali, mutta näin harrastajan silmään pistää muutama melko hälyttävä lause:

" Moni on kysynyt, miksei Moron lentomatka jatkunut Santalahden pahvitehtaalle saakka. Selitys on, että kuvausalueen vieressä kulkenut voimalinja aiheutti häiriön, jonka takia kopteri laskeutui läheisen kerrostalon katolle ... - Ensin meni videoyhteys ja sitten ohjainyhteys. Kopteri alkoi GPS:n avulla hakeutua lähtöpaikalle, mutta välissä oli talo, jonka katolle se päätyi. Kopteria kuulemma oppii lentämään puolessa tunnissa, mutta ilmakuvauksessa on opettelua. - Koko ajan opin lentämään paremmin pelkän näytön avulla. Vaikeaa on arvioida kopterin etäisyyttä kohteesta" [Lainaus: Moro / Aamulehti 2.4.2015]

Olettaisin, että kopterin laskeutuminen katolle tarkoittaa käytönnössä täysin satunnaista crashia ilmanvaihtolaitteisiin tai antenneihin. Jutussa ei toki mainita, että on ihan silkkaa sattumaa, että kopteri ei osunut hieman alempana talon seinään ja tullut hallitsemattomana 1.5kg möykkynä auton tuulilasista sisään tai suoraan jonkun päähän. Jutun perusteella on selvää, että mitään line-of-sight lennätystä ei ollut tarkoituskaan harrastaa ja luotto RTH:n toimintaan oli aika korkea.

Vastaavaa täysin piittaamatonta ilmakuvausta kopterilla harrastettiin myös Keskustorilla Chilifestien Naga Morich kilpailun aikaan viime kesänä. Kopteristi ajeli Phantomilla ristiin rastiin monisatapäisen (tuhatpäisen?) festariyleisön päällä kohtalaisen kovassa puuskittaisessa tuulessa ja puiden seassa. Ihan kontrollissa homma ei tainnut olla, sillä tuuli painoi kopterin todella läheltä lukusalin viereistä savupiippua. Mikä tahansa vika kopterissa tai hipaisu puidenlatvoihin olisi tässä tapauksessa varmasti pudottanut kopterin festarivieraan päähän.

Tietääkseni Suomessa ei vielä ole sattunut vakavia ulkopuolisille haittaa/vammaa aiheuttaneita onnettomuuksia. Jokohan vaikka jo ensi kesänä?

(Tarkennuksena, että mielestäni Phantom on hieno paketti ja näyttää toimivan ilmakuvauksessa uskomattoman hyvin. Ei siis mitään Phantomia vastaan, mutta yleisyytensä vuoksi se tässä nyt edustaa kaikkia matalan kynnyksen RTF koptereita.)

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #1 : 02 Huhtikuu, 2015, 23:38:53 »
Phantomin vakavin vaikutus on se, että sillä saa lähes kuka tahansa onnistumisen iloa minuuteissa. Oikeasti kopterin hyvän lennätystaidon oppimiseen menee vuosia, ja oppiminen jatkuu. Tässä on melkoinen ristiriita.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2015, 13:07:27 kirjoittanut Tuomas P. »
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu, 2015, 07:32:13 »
Tämähän on arkipäivää ja viime vuodenki aikana on paljon asiasta keskusteltu. Valitettavasti löytyy myös paljon "ammattilaisia" joilla on isot kopterit ja touhu samanlaista. Suuri osa toimii vastuullisesti, mutta niillä onkin pitkä harrastuspohja taustalla. Multikopterit ja GPS-RTH yms ovat mahdollistaneet "helpon" lentämisen ja siitä on syntynyt tämä ongelma: lentotaidottomat ostaa kopterin ja ovat sen jälkeen "ilmakuvauksen ammattilaisia". Itselläni on kerran 800 kopterin kanssa mennyt RTH päälle kuvauskeikalla. Kopteri oli näkyvissä, mutta failsafe meni mankassa päälle. Seurasin tilannetta ja otin haltuun kun lähti meneen eri paikkaan ku halusin.


Valitettavaa tässä on se, että lehdet tekee juttuja tällaisista harrastajista jotka rikkoo sääntöjä. Ehkä kannattaa antaa lehdelle palautetta ja vaatia juttua missä kerrotaan mitä tässä jutussa tehtiin väärin.

Niin ja ne ohjeet kannattaisi lukea. Kopterinhan saa haltuun RTH:sta vaihtamalla lentotilaa.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2015, 07:34:21 kirjoittanut Koippa »
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #3 : 03 Huhtikuu, 2015, 10:18:51 »
Tässähän olisi ns. miljoonan taalan paikka yhdistykselle olla aktiivinen tiedotusvälineitten suuntaan, että saataisiin tarvittava ja asiallinen info ulos. On vain ajan kysymys, kun oma harrastus alkaa olla vakavassa vaarassa jonkun teropetterin ison kämmin takia.

Poissa zak69

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #4 : 03 Huhtikuu, 2015, 11:35:55 »
Nyt on hyvää ja asiallista keskustelua, ja hyvä ehdotus tuo edellisin kommentti eli puututtaisiin ja selvitettäisiin kaikille että mites se homma oikein menikään.
Juuri se yleistys on se pahin homma joka leimaa sit kaikki harrastajat samanlaisiksi vastuuttomiksi sohloiksi  :)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #5 : 03 Huhtikuu, 2015, 11:49:54 »
Aika kova homma toimittaa selvitykset jokaiseen, lehteen, mediaan yleensä, jokaiseen kauppaan joka laitteita myy ja vielä niille täysin uusille, jotka ei missään foorumeilla viihdy.
Mutta, jos jollain on aikaa, niin mikä ettei.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #6 : 03 Huhtikuu, 2015, 12:20:12 »
"Melojat hukkuivat järvellä"-otsikon takaa kun lukee itse jutun, käy ilmi että jotkut jätkät ovat päättäneet saunan jälkeen lähteä katsomaan katiskoja inkkarilla, laudanpätkät meloina ja aivan tuhannen p****n kännissä. TODELLA kaukana itse melonnan harrastajista. Näistä "harrastajista" ja kaiken maailman reikäpäistä joutuu kärsimään jokainen harrastus.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #7 : 03 Huhtikuu, 2015, 12:38:11 »
Onneksi kuitenkaan edes Suomessa ei voida ihan yhtäkkiä kieltää täydellisesti mitään. Ei pesäpallomailankaan ostamiseen tarvita ostolupaa vaikka joku saattaa silläkin mätkiä ihmisiä eikä palloja... Ja jos taas jonkun kohelluksen takia vaikkapa ihmisten päällä lennättäminen kielletään lailla, kuka siitä kärsii? Ainoa vaara lienee lainsäätäjän ylilyönti, niitä on toki nähty ennenkin... (Vrt. aselaki)

En siis vähättele järjen käyttöä ja valistusta, olen vain hieman kyyninen valistuksen hyödyllisyydestä, aina löytyy niitä reikäpäitä jotka tyhmyyttään teloo itseään tai muita. Mutta jos aletaan vaatia vaikka lehtijuttuja joissa touhun vaarallisuutta oikein nimenomaisesti korostetaan, se jos mikä lisää sitä riskiä että lainsäätäjä innostuu asiasta ja alkaa rajoittaa touhua sielläkin missä vaaraa ei ole.

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #8 : 03 Huhtikuu, 2015, 13:25:08 »
Järjestöistä. FinnUAV on ensisijaisesti ammatikseen tekevien järjestö. Samoin RPAS Finland. Ne eivät ole olemassa siksi, että jokainen RTF-Phantomisti voisi vapaasti rellestää. Enemmänkin ne ovat olemassa pitääkseen isoimmalla kalustolla päivittäin rahasta lennättävät kontaktissa toisiinsa ja kehittää tuotteita asiakkaan suuntaan. Teollisuus odottoo kieli pitkällä UAV-sovelluksia joilla voidaan tehdä isoja kasoja rahaa. Tämänhetkine kuvaustouhu on tulevaisuuden rinalla vasta alkusoittoa ja pikkubisnestä.

Mutta mielestäni kaikki olemassaoleva tietotaito ja kokemus on jaettavissa, tosin kaikkia kikkoja ei vuosien työn jälkeen edes halua jollekin tuntemattomalle newbielle jakaa. Moni asia pitää kuitenkin ensin itse löytää ja ymmärtää. Se ei tapahdu minuuteissa. Se mikä erottaa vaikka 5 tai 15 vuotta lennättäneen newbiestä on kokemus ja sen tuoma asenne. Sitä ei voi kukaan ostaa valmiina eikä sitä voi kun yrittää siirtää eteenpäin.

SIL kun taas ei ole kaupalliseen toimintaan keskittynyt järjestö, olisi juuri oikea taho jakamaan turvallisen kopterilennätyksen tietotaitoa. Sitä vain pitäisi heille antaa. Murtovaarojen ansiokas heliopas on täyttä asiaa, mutta pitäisi päivittää ja tunnustaa multienkin olemassaolo. Kopterit ry ja me kaikki, wink wink?

RTF-kamppeissa kauppiaalla on mielestäni myös oma vastuunsa. Jos jollain venemessuilla myydään kymmeniä Phantomeja, tuote voi olla kaikille asianosaisille outo, samoin kuin sen käyttötarkoitus. Montakohan on jo meren pohjassa. Ei kaikille pidä edes myydä kaikkea, ja toisaalta pitäisi tuntea tuotteensa läpikotaisin sekä ohjata oikeaan porukkaan harrastamaan.

Eli, tarvitaan tapa jolla kuka tahansa kiinnostunut saa fiksua tietoa helposti, eikä jokaista tarvitse välttämättä yksitellen opastaa foorumeilla. Kopteriharrastus on nyt valtavassa kasvussa Suomessa, ja on sellaisenaan mielestäni positiivinen asia.

Näistä voitaisiin Expossakin jutella lisää...

Tuomas


« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2015, 13:27:30 kirjoittanut Tuomas P. »
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Aretus84

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #9 : 03 Huhtikuu, 2015, 18:10:22 »

Vastaavaa täysin piittaamatonta ilmakuvausta kopterilla harrastettiin myös Keskustorilla Chilifestien Naga Morich kilpailun aikaan viime kesänä. Kopteristi ajeli Phantomilla ristiin rastiin monisatapäisen (tuhatpäisen?) festariyleisön päällä kohtalaisen kovassa puuskittaisessa tuulessa ja puiden seassa. Ihan kontrollissa homma ei tainnut olla, sillä tuuli painoi kopterin todella läheltä lukusalin viereistä savupiippua. Mikä tahansa vika kopterissa tai hipaisu puidenlatvoihin olisi tässä tapauksessa varmasti pudottanut kopterin festarivieraan päähän.

http://moro.aamulehti.fi/2015/04/02/katso-video-talla-moro-lensi-santalahden-yli/

" Kopterilla Kiiski on kuvannut muun muassa Tampereen chilifestiä ja alamäkipyöräilijöitä."

Liekkö ollu sama veijari asialla...

Itse seurasin viimevuoden elokuussa Jurassic Rockissa kun Phantomia lennäteltiin festarikentän päällä ja kuvailtiin sekä katsojia että keikkaa. Sillon mielikuva oli lähinnä "vähän siistiä". Nyt jokusen kuukauden moisten kapistusten elämää foorumeiden ja youtuben kautta seuranneena voi olla vaan kauhistunut ylipäätänsä näkemästään, ja järkyttynyt miten moisen laitoksen festarikansan niskaan tippumisesta ei edes käynyt pienessä mielessä. Itse harkkailen tommosella pienellä sisäkopterilla hallintaa ja ehkäpä jonain päivänä uskaltaudun vähän isomman hommaamaan.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2015, 18:14:06 kirjoittanut Aretus84 »

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #10 : 03 Huhtikuu, 2015, 19:35:15 »
RTF-kamppeissa kauppiaalla on mielestäni myös oma vastuunsa. Jos jollain venemessuilla myydään kymmeniä Phantomeja, tuote voi olla kaikille asianosaisille outo, samoin kuin sen käyttötarkoitus. Montakohan on jo meren pohjassa. Ei kaikille pidä edes myydä kaikkea, ja toisaalta pitäisi tuntea tuotteensa läpikotaisin sekä ohjata oikeaan porukkaan harrastamaan.
Aika kovia vaatimuksia kauppiaille. Millä eväillä kauppias päättää kelle myy ja kelle ei? Kyllä kai ihmisiin pitää voida kauppiaankin luottaa niin että se vastuu turvallisesta käytöstä on ostajalla, eikä kauppiaan tehtävä ole kenenkään täysjärkisyyttä arvioida.
Ja miten kauppias voi ohjata ketään mihinkään porukkaan harrastamaan? Ei se kyllä kauppiaan asia ole missään tapauksessa.

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #11 : 03 Huhtikuu, 2015, 19:57:44 »
Rajalalle olen hoitanut tietoa foorumeista ja yhdistyksistä. Myyjiä oon myös informoinut suurimmat idioottimaisuudet mitä ei saisi tehdä.
Maahantuojalta tuli myös ohjeistus lennättämisestä kirjallisena. Siihen sain mukaan vielä vakuutus asioita ym. Ym.
Eli siellä on yritystä ainakin ollut. Täysin eriasia on asiakkaan vastaan otto kyky :)

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #12 : 03 Huhtikuu, 2015, 21:34:17 »
Jos empatiakykyä ei tunnu riittävän holtittomalla kopteroinnilla vaarannettaville ihmisille noin muuten, niin aina voi huomauttaa mahdollisista vahingonkorvauksista ja vastuukysymyksistä siinä vaiheessa kun jotain todella sattuu. Naapurin autoon saa sen rikotun tuulilasin muutamalla satasella, mutta jos 30-vuotiaana työkyvyttömäksi vammautuneelle keskituloiselle aletaan laskea ansionmenetyksiä, niin puhutaan ihan eri luokkaa olevista summista. Tietysti mukavaa olisi, jos ensisijaisena ongelmana tässä nähtäisiin se kaverin vammautuminen eikä oma taloudellinen tilanne.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #13 : 03 Huhtikuu, 2015, 22:33:17 »
Kuka on osoittanut empatiakyvyn puutetta?

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #14 : 03 Huhtikuu, 2015, 23:47:30 »
En tässä mihinkään tiettyyn tapaukseen tai henkilöön viitannutkaan, kunhan mainitsin että on todella kaikkien edun mukaista toimia turvallisuusasiat mielessä pitäen. Pahoittelen kärjistettyä kommenttia, äänensävyjä on foorumeilla niin hankala saada näkyviin  ;).

Poissa pekoni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #15 : 03 Huhtikuu, 2015, 23:50:30 »
Kuka on osoittanut empatiakyvyn puutetta?

Joku hypoteettinen henkilö?

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #16 : 04 Huhtikuu, 2015, 13:07:14 »
Turvallisuusasiat on monella tavalla hankalia tässäkin lajissa. Toisaalta niistä pitää puhua, mutta toisaalta taas vaarojen ylenpalttinen korostaminen voi olla se tekijä joka saa aikaan liiankin kireitä määräyksiä viranomaisten taholta. Kultainen keskitie, sitä tarvitaan tässäkin :)

Poissa pekoni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #17 : 04 Huhtikuu, 2015, 14:52:43 »
Toisaalta ei se multin rakentaminenkaan mitään rakettitiedettä ole jos totta puhutaan. Varsinkaan kitistä. Ei se määräysten lisääminen tosiaan ketään auta. Tuomioiden koventamisella voisi olla jotain vaikutusta mutta Suomessa se olisi ennenkuulumatonta.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #18 : 04 Huhtikuu, 2015, 15:21:17 »
Aika turha pelätä että yksi tai kaksi multia aiheuttaisi räveltämisellään jotain todella isoja rajoituksia. Jos tuolla tavalla suomessa toimittaisiin, meillä olis pyöräilyynkin omat ajokoulut ja kortit. Turha tässä on olla varpaillaan, vedetään happea ja keskitytään vaan siihen lentämiseen. Kelit paranee just...
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #19 : 04 Huhtikuu, 2015, 15:54:35 »
Jep ja viinakin olis jo kielletty kokonaan, kun sen voimalla on porukkaa otettu hengiltä vaikka kuinka  :)

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #20 : 04 Huhtikuu, 2015, 16:00:53 »
Kielletään kaikki!
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #21 : 04 Huhtikuu, 2015, 17:31:06 »
Jep ja viinakin olis jo kielletty kokonaan, kun sen voimalla on porukkaa otettu hengiltä vaikka kuinka  :)
Juuri niin, ja autoilu, moottoripyöräilystä puhumattakaan ;D

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Turvallisuusnäkökulmia RTF-kopteristeille?
« Vastaus #22 : 04 Huhtikuu, 2015, 20:14:18 »
Juuri niin, ja autoilu, moottoripyöräilystä puhumattakaan ;D

Älä puutu moottoripyöräilyyn tai tuun kummittelemaan kun se aika koittaa  ;)

Asiaan; kyllä se niin monessa yhteydessä on jo tässä maassa todettu, että muutamien tötöilyt vaan valitettavasti vaikuttaa koko harrastajapiirin asioihin. Yleensä haitallisesti. Ja negatiivinen kehitys saa lähes aina alkunsa siitä, että jotain on saatavilla ilman kontrollia kun on riittävä määrä tarjontaa ja riittävästi rahaa. Ja kun kaksi viimeksi mainittua kohtaa on seurauksena se, että kysynnän kasvaessa tarjontaa tarjoavien määrä kasvaa ja hinnat tippuu. Tästähän alkaa sitten se ekspotentiaalinen kierre, joka johtaa jossain vaiheessa siihen, että tavara ei maksa juuri mitään ja asia/tuote/harrastus/väline on kaikkien v*itun Jani-Torstien ja Oona-Hissujen saatavilla. Ja jos ei omista viikkorahoista saa säästettyä niin kyllä Jyrki-iskä tai Brooke-äiti maksaa "koska tuommoinen on naapurin Joonastapanillakin ja ilman sitä Jani-Torstista tulee koulukiusattu." Tehdään hankinta ilman harkintaa sen rakkaudenhedelmän kyvyistä ja valmiuksista selvitä asiasta. Sitten sattuu vahinko, Jani-Torstilla on paha mieli ja Jyrki-iskä ja Brooke-äiti, huomattuaan tulevan korvausvelvoitteen, syyttävät yhteiskuntaa siitä, että näin pääsi käymään, nimittäin Jani-Torstin syy se ei ole vaan yhteiskunnan ja kauppiaan. Eikä aikaakaan kun yleisön painostuksesta ja vaalipisteiden toivossa muslimisosialistien Päiviö Räisänen tehtailee lakialoitetta asioiden kieltämiseksi tai ainakin luvanvaraisuusvaatimusta vaaditaan.

Ai mielikuvituksen tuotetta ja kaukaa haettua vai? Katsellaanpa asiaa historian valossa moottoripyöräilyn kieltovaatimusta koskevasta kirjoituksesta (juu juu, ymmärsin huumorin ja hymiön) ;

Aikanaan mopon, tuon yleisesti harmittomaksi ja turvalliseksi mielletyn kulkineen, kuljettamiseen riitti kun oli ikää 15v ja muutaman markan vakuutuskilpi oli hankittu. 25- 35 vuotta sitten nuo kyseiset härpäkkeet olivat duunareiden tulotasoon nähden kohtuu hintavia ja ei niitä ihan jokaisen perheen mukuloille hankittu. Ja jos harkittiin hankkimista niin saatettiin silloinen Jani-Torsti laittaa kokeilemaan naapurin pojan Soliferia ja jos nyt tunnin kokeilun jälkeen ei motoriikkaan mennyt perille vasemman jalkaterän, vasemman käden pitkien sormien puristuksen, oikean käden ranneliikkeen, sekä pysähtymistä varten oikean käden sormien puristuksen ja oikean jalkaterän saumaton yhteistyö niin sitten Jani-Torstille iskä ja äippä sanoi, että "pysy poika Jopossa, ei satu mitään sinulle eikä sivullisille." Ja jos iskällä ja äipällä ei tuohon ymmärrys riittänyt niin naapurin Seppo-setä kyllä ilmoitti, että jos Jani-Torsti mopon saa niin siinä ei ikinä ole aamulla ehjiä renkaita. Se oli siihen aikaan sitä "koko kylä kasvattaa"-menttaliteettia.

Kuinkas sitten kävikään? Tuli nousukausi, rahaa alkoi riittämään, ihmisoikeusoppineiden mukaan alkoi olla paheksuttavaa puuttua muiden asioihin ja kai niistä käräjiäkin käytiin kun p*rseilevä Jani-Torsti sai tukkapöllyä naapurin Seppo-sedältä. Edelleen rahaa riitti, Kiinasta tuotettiin skootteri-nimisiä automaattivaihteisia, rimpularunkoisia "jarruilla" varustettuja ja mikrorenkaisia mopoja, joita osasi vauhtiin laittaa vaikka autistinen lapsi, mutta liikennesääntöjen tuntemuksen ja pysähtymisen osaamisen puute aiheutti hirveästi onnettomuuksia. Naapurin Sepot eivät tietysti enää linnatuomioiden pelossa uskaltaneet puuttua Jani-Torstien yksilön vapauteen, johon kuului viuhtoa päättömästi pitkin teitä, kevyenliikenteenväyliä, pihakatuja ja leikkipuistoja. Ja jos Seppo Jani-Torstin vanhemmille julkesi asiasta huomauttaa niin seurauksena oli yhteydenotto asianajotoimistosta korvausvaateen kera.

Sitten yhteiskunta heräsi! Nämähän ovat yleisesti tunnetun mukaan vaarallisia laitteita, tähän vaaditaan sääntelyä! Ja niin Augustukselta kävi käsky, että kaikki mopon puikkoihin halajavat on mopokouluun pantava. Sillä se mopoilu saadaan turvalliseksi ja maahan rauha. Augustus ei vaan muistanut, että naapurin Seppo oli jo keksitty ja hänelle pitäisi valtaa lisää annettavan...

No kuinkas sitten s**tana kävi? Pissa-Liisat vetää edelleen skoottereillaan tuolla pitkin katuja kypärän hihna auki, Iphone89-puhelimeensa whatsapp-viestiä näpytellen ilman minkäänlaista hajua liikennesäännöistä tai -tilanteesta kaksi rinnan vetäen kolmion takaa sen traktorin kylkeen vammautuen pahasti. Ja taas, jo nyt moottoripyöriä korkeammalla olevat, mopojen vakuutusmaksut nousevat entisestään. Ja niitä vakuutusmaksuja maksavat myös järjelliset mopoilijat ja kompensaation kautta ihan kaikki liikennevakuutusmaksuja maksavat ihmiset, siis myös sinä joka sitä Corollaasi sinne lennokkikentän kupeeseen parkkeeraat.

Nonni, kävin välillä hermosavuilla... Taisi olla eka "avautuminen" tälle foorumille. Yhtäkaikki; en kannata asioiden hoitamista sääntelyllä, koska siinä vaan kärsii kaikki muutaman tötöilijän takia. En myöskään kannata "kaikki saa tehdä mitä haluaa"-mallia, koska se tulee johtamaan sääntelyyn.

Peräänkuulutan osaavien ja asioista tietävien opastusta oma-aloitteisesti (sitähän tällä foorumilla on kiitettävästi) ja puuttumista, tarvittaessa potkurit ja antennit katkomalla, hölmöilyyn ja selvästi riskaabeliin toimintaan. Matala kynnys lennätyspaikoille kysymään ja utelemaan varmaan myös kantaa hedelmää, se aidan takana pällistelevä ujo mykkäp*ska saattaa olla lähestymisen arvoinen tapaus kun ilman lähestymistä se vaan lähtee pois ja menee kotiin Jätkäsaaren kaupan kautta RTF-paketti kainalossa ja päättää kokeilla sitä Narinkkatorilla... Myös yhdistystason puuttuminen tiedottamisella median uutisointeihin tulee varmaan pitkällä tähtäimellä olemaan hedelmällistä. Yhdistystason kritiikki yleisön päällä olevaan lentolaiteeseen ei liene sitä lennättäneelle torspolle hyvää mainosta ja seuraava tilaisuuden järjestäjä saattaa jo osata kysyä asiasta...

Ugh! Olen puhunut.

P.S Kannatan myös alkolukkoa foorumille kirjoittamiseen...

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
4050 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2009, 16:58:28
kirjoittanut geeni
39 Vastauksia
13042 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2012, 13:27:01
kirjoittanut Kuntsari
15 Vastauksia
5633 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2015, 22:41:41
kirjoittanut kopterifriikki