No niin , vihdoin 500 toimii..
Hyvä koulu oli tämä:
Lyhyt stoori : tikkuvirhe tai jotain ja kopteri putosi tonttiin ja hajosi.. Kansasin kopterin enkä huomannut servot kiinnikkeitä jotka oli hiili kuitua , yksi oli siis murtunut enkä tuota siis huomannut..
Eli kasattu kopteri kentälle ja ilmaan kevyttä leijuntaa , kopteri oli hieman laiskasti reagoivat , hieman lisää ilmaa ja voimakas oikee vasen heilautus ja hups kopteri pyörähti ja miljoonaa maahan..
Paljon palikkaa vaihtui, pääsääntoisesti perä kaikki paetsi pulley ja perä akseli. Sekä kopterin kaikki laakerit ja pääakseli yms ..
No iloisin mielin kentälle ja , kopteri nostettiin kevyeen leijuntaa .. Perä heiluu oikee vasen noin 3-4 cm liikettä hitaasti mutta koko ajan...
Sitten sormi suuhun , miksi siis vainon lisäys koska mikään sähköinen asia ei muuttunut . Kaikki osat herkät ..
No kasa tekstareita ja kaikki saatu ohjeistus oli jo tehty.. No kopu kainaloon ja himaan .. Puomit pois ja keskelle pöytää ...
Tiesin että perä servo oli saanut kovan iskun sabin Armi halkesi keskeltä . Eli peräservo tarkkaan syyniin.. Kytkin virrat kopteriin .. Ja nostin nupista siihen silmien tasolle , ja heiluttelin kopteria .. Peräservon armi reagoi liikkeeseen mutta jotenkin jähmeästi...
No hyllystä 380 ja virrat päälle ja heiluttelin kopteria, peräservo oli nopea ja liikkui pienemmästäkin liikkeestä ... No taas 500 kouraan ja juu peräservo todella tahmea. . No emax sai väistyä .. Ja bk tilalle taajuudelle vaihto gyroon ja keskitys , yms
Ja kopu kasaan ,, pieninajatus oli onkohan kaikki nyt muistettu ,, no kopu ilmaan ja samassa kun landarit nousi niin villi pyöriminen alkoi... Per korjaussuunnat väärin ..
Noo piuhat kiinni ja säätö .. Lapakulmat vielä tarkastukseen ja nollakulma ..... Ja nyt se vihdoin toimii
Tämä tarina oli todella opettavainen,, niin firmalle torppi osissa niin 380 kuin 500 osalta , sekä muistutus siitä että kiireellä ei tule kuin paskaa... Koko kopukka on käytävä läpi kun tulee maahan . Ja jokainen pienikin ihmeellisyys pitää korjata ja vaihtaa.. Tai tulee helvetin kalliiksi.. Eli oma huolimattomuus tässä tapauksessa maksoi.. Kaikki lavat, puomin, pää akselin ,yksisuuntaislaakerin ja hinhapyörän , ja slaiderin, ja koko perän.. Vitutukseen en edes laskenut mitä maksoi