No nyt rupeaa olotila nordalisoitumaan lauantain iltahartauden jäljiltä
Meinas olla lähellä, että leirille ei saa yhtään lentävää mukaan. En nyt tajua mikä noihin kaikkiin koptereihin tuli just ennen leiriä. Saatto kyllä olla, että vedin soseeksi kolme neljästä ja setäröötöksestäki hajos moottori n. viikkoa ennen leiriä. Tuon setä rootoksen kanssa oli kyllä tuuria matkassa. Jostain syystä rupesin katteleen sitä vähä läpi. Pyöräytin toiseen suuntaan perästä ja ihmettelin, että kylläpä motti pistää hanttiin. Varovasti motista yritin pyöräyttää, mutta sehän oli ihan jumi. Purkasin moottorin tuosta ja alempi laakeri oli oksentanu haulet pihalle ja osa hauleista oli staattorin ja magneettien välissä. Yhdestä kohtaa käämiä oli eriste puhki. Viimesellä lennolla ei huomannu mitään ongelmaa ja ihan normista leijusta sammuttelin motin holdilla. Seuraavalla lennolla olis jo tullu isommin vauriota ellen olis kotona tuota huomannu. Eli ei auttanu, kun varovasti lähestyä J@nia. Setäpröötöksessä oli paikollaan myös Castle krematoorio joka tuli mulle Tohtorilta X7:kan mukana. Sillä nyt ei oikeen uskaltanu enää J@nin käämimää mottia ajaa niin piti HFF:ltä ostaa HW:n nopari. Vaihdoin HW:n noparin paikoilleen ja nuolin muutenkin pienempiä protoksia kasaan, kun osa niistä oli vähän huonona edelliseltä kenttä reissulta
Asentelin myös setäpröötökseen Ijan virta-anturin. Siinäkään vaiheessa en vielä hoksannut, että 500 Protos kaipais jotain oleellista osaa. Päivitin nimittäin tuossa jokin aika sitten luotto T8FG radion T14SG:ksi. Mulla oli 500 Protoksessa Robbe telemetria yhteensopiva vastari jonka möin jossain välissä pois ja oli tarkotus pikaseen tilata FASSTest vastari tilalle. No en muuten ilmeiseti ollu tilannu. Siinä kun hypistelin kopteria niin ihmettelin miksi peräputken juuressa roikkuu yksi irtonainen servon johto
Ei siitä sitte sen enempää. Jatkoin varaosien läräilyä ja totesin että pakko tilata pikana yks osa lädiltä joka oli omasta varstosta päässy loppumaan. Vielä ois kerennyt ku oli vasta tiistai ilta. Mietiskelin pitkään mitä muuta ottas tilaukseen, kun ei viitti yhtä osaa tilata. Vieläkään ei hälytyskellot soinu
Vasta just lädin tilauksen maksu vaiheessa palas mieleen roikkuva johto ja muistu mieleen, että määhän oon myyny vastarin siitä pois
Meni vähä mielenkiinto ja sivuutin koko 500 Protoksen/lädin tilauksen. Oli nimittäin saatava vielä yksi outolintu lentokuntoon. Meille ilmesty yks ilta aivan ihmeellisesti ja itsestään GOB Sablin merkkinen seiskasatanen kopteri
Aivan ihme homma, ei ymmärrä
Ei paljo auttanu ku ruuvaaveivaa lentokuntoon ja laittaa kiinni yölavat. Koppaan/putkeen ei sitte mistään tuntunu ehtivän ledejä, vaikka päiviä oli vielä jäljellä kaks ennen leirille lähtöä
Jovensuun Launon kanssa sitte tuli puheeksi tämä suuri dilemma ja Launo sano taas> Elä ikke Wilikakka. Tuon sulle leirille yhden linja-auto lastillisen erilaisia ledinauhoja
Valmistelin sitte yövalojen sähöt niin pitkälle ku kotona pystyin.
Perjantaina J@ni oliki jo ennen meitä Selänpäässä ja sillä oli mukana setään moottori. Pääsin siis asenteleen mottia paikoilleen. Kiitokset siitä J@nille! Setän uuden HW:n kaasun kalibroinnin kanssa tappelin vaikka kuin kauan, eikä meinannu tulla mitään. Tohtori kerkes jo käydä kannustamassa/kehumassa HW:tä useemman kerran
Mulla oli alun perin Vbarin govi käytössä jonka kytkin pois päältä kalibroinnin ajaksi. Sillon kaikki toimi oikein. Vbarin govin ku laitoin takasi päälle niin eipä enää mottia saanu pyörimään. Tein kalibroinnin vaikka kuinka monta kertaa uudestaan ja lopputulos sama
Lopulta kaivoin tietokoneen esiin ja tutkin vähä syvällisemmin ja syy löyty. Puhelimella kun otin pois Vbarin govin käytöstä niin kaikki govin asetukset resetoitu ja kaasuinputtina oli aileron. En enää jaksanu rueta tekeen govin asetuksia vaan nakkasin HW:n govin päälle. Hienosti pelaa tämäkin J@nimotorssi
Löylyä tuntuu olevan vähintäänki riittävästi. Ei puudu mun leijuttelussa. En mä kyllä osaa kovin tehokkaasti leijuttaakkaan, kun suurin piikki oli 129,7A mitä Virta-anturi oli tallentanu.
Tää Sablinin nopari juttu oliki sitte tarina ihan toinen
En edes yritä selittää mitä siinä tapahtu. Rikkoo nimittäin kaikkia luonnon ja fysiikan lakeja ja minut leimattais vieläkin hullummaksi, jos edes yrittäsin selittä mitä tapahtu
Pääsin kaikesta huolimatta kaikkia kopterita leijutteleen jo perjantaina jotka mukana oli
Perjantaina/lauvvantain välisenä yönä laittelin paikolleen Launon tuomat ledit (Iso Kiitos Launolle ja muille jotka olitte "kannustamassa/neuvomassa" asennus hommaa
). Kävin vielä samana yönä leijuttaan yhen akun verra yösablinia ja pysyi se justiinsa ilmassa ledeilläkin varustettuna.
Patse oli oli napannut kuvan näköjään yösablinista lauantai iltasella.
Osallistuin tietty rotaatio kisaan ja ei oiken meinannu onnistua kyllä. Ensimmäinen rotaatio meni johonki 33cm päähän täplän keskeltä, toinen edelleen ala-arvonen, mutta vähä lähemmäs 15,5cm ja kolmas sitte ihan minne sattuu, yli metrin päähän
. Hävettää ihan
Noh pääasia kuitenki, etten hävinny kellekkään Pekkalle, Maikolle, Ranelle, tai jollekki Tohtorille ja mitä näitä nyt oli. Juhosta puhumattakaan.
No ei vaisinkaan
Ylitin itteni joka vedolla. Tavote oli että saan kopterin alas ettei jää ilmaan killumaan
Vois päätellä, että kisan taso oli poikkeuksellisen huono, koska minä päädyin sialle kaksi
Näin ei kaikesta huolimatta ollut, vaan kisa oli uskomattoman kova tasonen
Tapahtu leirillä vielä muutaki yliluonnollista
KAIKKI, siis KAIKKI kopterit tuli ehyenä kotia, eikä edes läheltäpiti tilanteita ollu. Tohtorin kans leijuteltiin vielä ilta pimeellä vastarin ledin valossa
Itte asiassa kotia tuli enemmän lentäviä koptereita mitä leirille vein