No joo joo en ole oppinut
Päätä hakataan seinään samaan vanhaan malliin
Tämäkin viikonloppu meni näissä vanhoissa perinteisissä merkeissä. Seiskasatku Sablinaattorista tuli tulipallo ja sen tulipallonki torppasin jo kolme kertaa tälle päivää
Ei oo heleppoo
Eli tuossa mun seiskasatku SAB Golinaattorissa oli sitten sattumalta sellainen vanha vanha peräputki variaatio paikoillaan jolle on ominaista boom srike. Ja koska se ominaisuus putkelle on luotu, se luotu putkihan sen luodun ominaisuuden näyttää. Kesken lennon taivaalta kuulu RÄKS POKS RUKS ja rupes sateloon Sablinaattorin säleitä. Kauniisti varisi tönäriä, hiilikuitua ja muuta sälettä ja jossain kohtaa ite loppu kopteri tömähti Ämmiksen kivikkoon. Akuthan ei sitte tommosta peliä suostunu kattoon vaan päästi pahat henkensä ulos
Kopterista ei jääny oikeestaan mitään uudelleen käytettävää. Joka osa mutkalla, tai palanu osaa ruuveista lukuunottamatta. Onneksi olin päivittänyt edellis iltana uusimman perän ja uudet SAB:n TB lavat.
Tuskin kukaan lentää minun ja Tyylimyllyn lisäksi kyseisellä koptero versiolla, mutta jos omistat tollasen G700:n nii kannattaa kurkata peräputken kiinnitys. Mikäli putkessa on alumiininen koneistettu hahlo putken valussa mihin nylon pultit kiinnittyy niin boom striken vaara on läsnä.
No sitten tuo tulipallo. Samalle iltaa yhteensattumien summana "jouduin" koekaniiniksi tuommoselle Goblinin Fireball:lle. Ilmeisesti meidän HooÄfÄhäfän tirehtööri halus tietää saako tällanen alotteleva kopteristi tollasta sittisontiaista kasaan ja saati sitte ilimaan asti
No sain. Sehän oli nätin mallin homma. Mulla oli aikamoiset ennakkoluulot tuon kokoluokan kopterin kasauksesta. Oletin että kasauksessa tarvitaan pinsettejä ja suurennuslasia
Lauantaina amusella kasasin tuon ja jäi kyllä tosi positiivinen kuva tuosta. Tuosta palaneesta kopterista kokeeksi gyro ja vastari (tuntus onneksi säilyneen ehyenä) paikoilleen ja arvalla jotain setuppia sisään. Illalla kävin neljä akkua koe leijuttaan ilman, että oli tarkotus edes säätää. Sehän näytti toimivan ihan hyvin ja ois muutakun perän tönärin herkistys ja säätöä vaille torppi kunnossa.
Tänään kävin sitte sääteleen Ämmässuolla reilu kymmenen akullista ja kyllä siinä roiskahteliki noissa lasku hommeloissa
Toka akulla nuppi muljahti piroloopissa ja negatiivissa korkeuksissahan se jo sitten oli. Eli nuppiin lisää gainia ja lisäksi pari servoarmia ja toisen lavanpitimen muovinen sulakeosa. Akkuina mulla on nuo SAB 1250mAh miniprotoksen akut ja yksi 1050mAh akku. Noissa 1250mAh akuissa on semmonen jutsku, että ne tahtoo pönkätä ehkä vähän canopyä. En sitten tarkalleen tiedä mitä tapahtu seuraavassa tapahtuma sarjassa, mutta holdi sormi liipaisi holdin päälle ja kopteri tuli tollon koppina alas. Säikähdin, kun canopy hyppäs lapakehään neppaillessa, vedin holdin ja maassa rötkötti tulipallo. Akku oli kopterista muutaman metrin päässä ja akun sträppi oli poikki. Joko olin kiristänyt tuon hihna liian tiukalle ja petti ilmassa ja akku tuuppas canopyn pois paikoiltaan, tai sitten ei
Kopteriin ei vauriota tullut muutakuin peräputki ja tönäri hyppäs pois paikoiltaan. Putki ja tönäri takas paikoilleen ja kone taas lentokunnossa. Canopy hajos sen verran pahasti, että loppu päivän lentelin ilman canopyä. Onneksi Teolla oli teippiä mukana nii sai aina teipata akun kiinni lennon ajaksi
Viimesellä akulla sitte kävi ihan oikea höpsiskömpiäinen ja tuli aika lujaa maahan. Jossain kohtaa flik flak sarjaa tulu gäböygä ja julma Ämmässuon isänmaa oli jo nielassu tuon tulipallon syleilyynsä
Aika huolella tumppasin, mutta vauriot oli pienet. Päälavat ja perä putki koki viimeisen päivänsä. Muuta ei yhtäkkiä tarkasteltuna likkoontunut.
Näin reilun päivän kokemuksella näillä pohjatiedoilla sanoisin tämän olevan ihan oikea 3D pikkupirulainen vailla pikku kopterin perinteisiä ärsyttäviä pieniä mekanisia osia. Todella miellyttävä koljata jopa miniprotokseen verrattuna ja ottaa torpit vastaan todella nätisti vaikka painoakin jonkin verran on. Lennossa tuo paino jossain määrin tuntuu, mutta itseäni ei missään nimessä häirinny. 1050mAh akulla on huomattavasti keveämmän oloinen lentoajan ollessa 3min 30sek aika repivällä tyylillä lennettynä.
Tosi hauska laite. Saattaspa löytyä paikka omastakin fleetistä tuolle
Mitenhän toimis ku laittas ledit tuon putken ja canopyn sisälle. Vois kokeilla yölilluttelua tuolla.