Kirjoittaja Aihe: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?  (Luettu 26128 kertaa)

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« : 15 Huhtikuu, 2015, 09:28:02 »
Kyseessä pienen mittakaavan 450 skaalakoppaisen monilapakokeilusta, Joten tuuppaan tekniikan kysymykset tänne skaalapuolelle.

Miten mitoitetaan 3 ja 5-lapaiset? - kun vakio 2-lapa on 325 mm.

Miten soppivien lapojen saatavuus? - lapojen profiili, entä herkkyys/painopiste? - jotta löytyisi sopiva lähtökohta ja välttyisin isommilta "sakkolenkeiltä"  ::)

Entä mitä nuo monilapanupit vaatii vakautukselta? - toimiiko joku 3GX perusvanha purkki suoraan? Mitä tulisi säädöissä ottaa huomioon?


XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #1 : 15 Huhtikuu, 2015, 15:33:31 »
3 lapaisella vetäisin samalla lapamitalla, 5 lapaseen voi lyhentää. Lapojen tasapainotus todella tarkkaan. Ohjaus tehostuu, mutta myös vakaus. 250-kokoinen toimi samoilla 3GX:n säädöillä. Vaatii tehoa enemmän, ja pitoa perään enemmän. 5 lapaselle suosittelisin 4 lapaa perään, 3 lapasessa ei välttämättä vielä tarvi(ehkä) 3 lapasta. Riippuu koneen painosta normaaliin verrattuna.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #2 : 15 Huhtikuu, 2015, 15:46:52 »
Nupin gain paljonkin alemmaksi.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #3 : 15 Huhtikuu, 2015, 15:57:19 »
Eikös kolmilapaisessa ole vielä samallai 90 astetta ennakkoa niinkuin 2-lapaisessakin. Eli ylhäältä katsottuna linkkipallo on 90 astetta lavanpidintä edellä kiertosuuntaan nähden. Tällä saadaan aikaan se että kun hyrrävoimien seurauksena lapakehä kääntyy 90 astetta jäljessä siitä mihin sitä on käännetty, niin 90 asteen ennakolla nämä kumoavat toisensa. Eli kun swassi käännetään eteen niin myös lapakehä lähtee kääntymään eteen. Eli purkin ei tarvii tietää mitään siitä että nyt meillä onkin kolme lapaa eikä kaksi.

Viisilapaisella taas linkkipallo ei mahdu tulemaan niin kauas eteen että 90 asteen ennakko olisi mahdollista, vaan ennakko jää väistämättä pienemmäksi. Tätä pitää korjata sitten sillä että kun halutaan lapakehää kääntää eteen niin swassia pitääkin kääntää vähän sivullekin jotta ennakkoa tulee lavan ohjaukseen se 90 astetta. Jos purkista voi säätää ennakkoa niin sitten ongelmaa ei ole. Ennakko vain kohdilleen ja homma sillä selvä. Mutta jos ennakkoa ei voi säätää niin taitaa olla sitten homma siinä sen purkin osalta?

Korjatkaa jos selitin jotain väärin. Mitään teoriaa en ole aiheesta opiskellut, päätellyt vaan että näin sen on oltava.. :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #4 : 15 Huhtikuu, 2015, 16:40:59 »
Eikös kolmilapaisessa ole vielä samallai 90 astetta ennakkoa niinkuin 2-lapaisessakin. Eli ylhäältä katsottuna linkkipallo on 90 astetta lavanpidintä edellä kiertosuuntaan nähden. Tällä saadaan aikaan se että kun hyrrävoimien seurauksena lapakehä kääntyy 90 astetta jäljessä siitä mihin sitä on käännetty, niin 90 asteen ennakolla nämä kumoavat toisensa. Eli kun swassi käännetään eteen niin myös lapakehä lähtee kääntymään eteen. Eli purkin ei tarvii tietää mitään siitä että nyt meillä onkin kolme lapaa eikä kaksi.

Viisilapaisella taas linkkipallo ei mahdu tulemaan niin kauas eteen että 90 asteen ennakko olisi mahdollista, vaan ennakko jää väistämättä pienemmäksi. Tätä pitää korjata sitten sillä että kun halutaan lapakehää kääntää eteen niin swassia pitääkin kääntää vähän sivullekin jotta ennakkoa tulee lavan ohjaukseen se 90 astetta. Jos purkista voi säätää ennakkoa niin sitten ongelmaa ei ole. Ennakko vain kohdilleen ja homma sillä selvä. Mutta jos ennakkoa ei voi säätää niin taitaa olla sitten homma siinä sen purkin osalta?

Korjatkaa jos selitin jotain väärin. Mitään teoriaa en ole aiheesta opiskellut, päätellyt vaan että näin sen on oltava.. :)

Mulla ainakin 250:ssa mahtu linkit kulkeen ja ajoitus oleen se 90 astetta.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #5 : 15 Huhtikuu, 2015, 18:21:20 »
Monellako lavalla?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #6 : 15 Huhtikuu, 2015, 19:00:29 »
viislapasella nupilla. Kuvassa ajotus on pielessä, mutta sopii hyvin suorillakin linkeillä. Rippuu rakenteesta.

« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2015, 19:03:08 kirjoittanut Koippa »
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #7 : 15 Huhtikuu, 2015, 21:09:15 »
Mielenkiintoista.. Saadaanko se 90 asteen ennakko aikaan sillä että linkkitangot on sen verran vinossa että swassin pallon ja lavanpitimen väliin tulee 90 astetta? Lavathan on 72 asteen välein niin linkkipallot on lavanpitimissä pakostakin oltava niin että kulmaa on reilusti alle 90 astetta. Ihan hirveästi tuohon ei tietysti jää kulmaa linkkitankoon, että voishan se sillä onnistua. Mekaanisesti rakenne toki on parempi jos linkit on suorassa ja gyro osaa laskea swassin liikkeisiin ennakon mukaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #8 : 16 Huhtikuu, 2015, 06:38:51 »
Mielenkiintoista.. Saadaanko se 90 asteen ennakko aikaan sillä että linkkitangot on sen verran vinossa että swassin pallon ja lavanpitimen väliin tulee 90 astetta? Lavathan on 72 asteen välein niin linkkipallot on lavanpitimissä pakostakin oltava niin että kulmaa on reilusti alle 90 astetta. Ihan hirveästi tuohon ei tietysti jää kulmaa linkkitankoon, että voishan se sillä onnistua. Mekaanisesti rakenne toki on parempi jos linkit on suorassa ja gyro osaa laskea swassin liikkeisiin ennakon mukaan.
Voi olla linkit vinossa tai sitten muotoillut linkit. Linkkien vinoudella ei skaaloissa ole mitään merkitystä. Ja kyllä swashfolloverilla säädetään se ennakko ja swashin asento suhteessa nuppiin.

http://www.scaleflying.com/Plug-n-Play-CNC-Aluminum-Quad-Blade-Rotor-Head--500-Size_p_1102.html

Tossa näkyy että on tehty muotoilluilla linkeillä ajoitus, ja kyseinen malli ei tarvi followeria(kuten DFC).
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #9 : 16 Huhtikuu, 2015, 07:11:47 »
No jopas! - kyllä se tästä vielä avautuu :)

Yhdestä en tykkää skaalamittakaavaan tungettuna, nimittäin flättikäyrää ja DFC - nupin sirkkelimäisiä kierroslukuja. Luonnottoman terävää liikehdintää skaalalentoa ajatellen ja äänimaisema vähemmän "kopterimainen". Verrattuna tankosella pystyy ajamaan todella alhaisilla kierrosluvuilla ja vanha "normikäyrä" kierrosluvulle luulisi istuvan skaalaan paremmin?
Miten olette ratkaisseet? - vai toimiiko monilapanuppi erilailla kuin DFC?

Perän pito kolmilapaisella perällä ei taida onnistua vielä 450 koossa? (en löytänyt perämekaniikkaa). Isommat perälapaset tekee varmaan saman koska välityksiä ei pysty muuttamaan. Ei niin nättiä pöydällä, mutta ei haittanne vaikutelmaa ilmassa.
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #10 : 16 Huhtikuu, 2015, 12:48:07 »
Gyrosta vain gain ruuvit ruuvarilla pienemmälle. Pehmenee lento kummasti. Kiekkojaki voi laskee jos huvittaa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #11 : 17 Heinäkuu, 2016, 21:44:26 »
Gyrosta vain gain ruuvit ruuvarilla pienemmälle. Pehmenee lento kummasti. Kiekkojaki voi laskee jos huvittaa.

Tarkoitatko kuvan 3GX purkin päällä olevia säätöpotikoita?
Mihin suuntaan kiertämällä vaikuttaa lentoon "rauhoittavasti" ja paljonko on varaa kääntää? Vastapäivään kiertämällä katoaako vakautus? - vai lisääkö myötäpäivään kiertämällä liikeherkkyyttä? Miten se menee? - ei vaari viitsi näillä kokemuksilla enää arvaamalla kokeilla  :o

Matti myi minulle 3GX purkin ja kehoitti ajamaan ihan purkin perusasetuksilla (säätelyt turhaa?) - mieluummin opetella vaan ajamaan  :-[ En sitten säädettyt perusasetuksia enempää, eikä kopunetin suomiohjeessakaan mainittu mitään noista purkin potikoiden vaikutuksista. Vanhana lennokkimiehenä totesin että pirun purkit on keksitty yksin 3D rokkiin! On kuin tatti ilmassa, mutta tikkuun kun kajoaa niin lähtee kuin hauki rannasta! Ei kelpaa mulle (nätisti lentävien tankosten jälkeen). Jäi tämän säikeen aloituksesta huolimatta monilapaisetkin kokeilematta (purkkivaatimuksen myötä).

Saattaisin hyvinkin vielä kokeilla (?) - onhan nuo ruuvit joskus ihmetyttäneet (joihin ei pitänyt koskea)  ???

Nimim. "jospa vielä kerran..."
« Viimeksi muokattu: 17 Heinäkuu, 2016, 21:46:24 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #12 : 17 Heinäkuu, 2016, 22:58:11 »
Ne vaikuttaa aivan samalla tavalla kuin perän gaini, mikä mahtaa olla sinulle tuttu juttu. Jos käännät myöyäpäivään tulee nupista herkempi ja päin vastoin. Manuaalista selviää kuinka matalalle gaini menee. Tuskin 0:aan, mutta todella epäherkäksi sen saat kyllä. Liika herkkyys voi aiheuttaa voblausta ym. horkkaa.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #13 : 19 Heinäkuu, 2016, 00:05:37 »
Tajusin Ranen ohjeen ihan väärin! - se menee sittenkin toisin päin, eli vastapäivään (pienempi arvo) vakautus vähenee ja myötäpäivään (korkeampi arvo) lisää vakautusta!

Ei tämä vääntö silti hukkaan mennyt, sillä mun "3GX "pirun purkki" osoittautui vialliseksi! - ei gainia lainkaan! Sekin selvisi vasta kun kaivelin "tarpeettomaksi" jääneen uuden purkin tilalle ja siitähän se lähti toimimaan. Toki tuolla viallisella purkilla on lennätetty, mutta takaan ettei yhtään viihtyisää ja sehän lannisti itsekseen puuhastelevan vanhan papan kokonaan. Ilman gainia purkki on herkkyydessään aika sietämätön >:( varsinainen vakautuksen irvikuva. Itseasiassa voisin jättää nuo tankoset vähemmälle ja ratkaista tämän säikeen aloittaneen projektin, eli kuvan medihelikopan "monilapa-arvoituksen".

Lomapäivä tutkiessa/säätäessä meni, mutta jotain valmistakin. Vanhana tankomiehenä pidän tuosta "pehmeämmästä" FBL-nupista enemmän. DFC on yhä ikävän "kivikova" korkeilla kierrosluvuillaan, enkän tykkää edes reilun puoleisella vakautuksella (skaalakopa ei tarvitse liikeherkkää sirkkeliä).

Kuvassa noi kolme- ja viisilapanupit ja niillä pitäisi korvata esikuvan nelilapainen roottori (nelilapaista en ole nähnyt tarjolla). Ei sen puoleen, tuo vaihdossa saatu valmiiksi maalatu medihelikoppa on kiertänyt kädestä käteen jo vuosia. Siitä puuttuu kaikki pikkutavarat ja ratkaisut on harmillisia. Eniten kiusaa mustaksi maalatut ikkunat. Itse olisin mieluummin värjännyt läpikuultavan tummaksi. Mutta ei haittaa, tämä sopii hyvin kokeiluporojektiin.
« Viimeksi muokattu: 19 Heinäkuu, 2016, 15:30:31 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #14 : 21 Heinäkuu, 2016, 07:28:05 »
Mediheli liikahtaa eteenpäin, sillä löytyihän se neilapanuppikin :)
Tuo kaltoin kohdeltu medihelikoppa saa tukea uudesta kopasta, josta saan uudet lasitukset ja kadonneet pikkuosat.

Nelilapainenkin pyörisi kenties 315 lavoilla? jos 11 -pinonin kautta saisi lisää vääntöä ja lapakierroksetkin pysyisi kohtuullisempana. Ongelmaksi tulee tietysti perän pito, kun kierrokset laskee ja vääntö kasvaa. Vielä en ole löytänyt 450 kokoiselle monilapaperää, joten kai se on vaan tuunattava isommista lapasista.

Tuohon koppaan kuuluisi esikuvan kaltainen "turbiiniperä", mutta sellainen taitaa kuulua vasta isompien varustuksiin (?).
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #15 : 21 Heinäkuu, 2016, 07:37:48 »
Fenestron-perä ois kyllä 450-kokoisena jo masokistin unelma...

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #16 : 21 Heinäkuu, 2016, 10:35:41 »
Joo, fenestron olis eittämättä pirun makee 450-koossa :D
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #17 : 21 Heinäkuu, 2016, 12:36:37 »
Löytyi valmis 450 kokoiseen sopiva fenestron peräratkaisu:

http://www.fine-scalemodela.com/store/p259/450_Class_Electric_EC135_with_Fenestron_-_Pre_order_only_with_1_week_dispatch_time_-_out_of_stock.html

Tosin vaatii vanhan hihnaperäisen toimiakseen. Vähän epäilen riittääkö perän kierrosluvt nelilapanupilla? Videolla esitelty norminupilla, joten taatusti haastava ratkaisu nelilapaiselle nupille. Kenties "pelle peloton" kehittäisi fenestro perän erillisellä sähkömoottorilla ja ohjaus mikrokopun kortilta? Mittava kokeiluprojekti johon en taatusti ryhdy, sillä tässä vaiheessa on kylliksi haastetta jotta saan "Medihelin" nippuun vakiopalikoillakin  :o
« Viimeksi muokattu: 21 Heinäkuu, 2016, 12:42:48 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #18 : 21 Heinäkuu, 2016, 13:24:59 »
Tua lukee et "speed up gear" eli joku välitys siä o.

Jos ostat ni laita kuvia joku mittakaava vieres, esim sytkäri, on toi melko masokistine ruuvattava :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #19 : 21 Heinäkuu, 2016, 13:30:52 »
Yhdistyksen medihelissä taitaa olla just kyseinen kampe. Se oli mulla pitkään kun laitoin siihen valot. Toi perä vaikutti mekanisesti lähinnä huonolta vitsiltä. Valitettavasti.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Monilapanupit ja niiden tekniikasta?
« Vastaus #20 : 21 Heinäkuu, 2016, 13:57:48 »
Mulla oli 450 kolmilapaperä, mutta en jaksa muistaa että mistä sen muinoin ostin...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2056 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2007, 21:12:14
kirjoittanut MJPilot
12 Vastauksia
12296 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 16:48:31
kirjoittanut Vispilä
10 Vastauksia
8965 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2010, 13:53:01
kirjoittanut Colibri
16 Vastauksia
8410 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2014, 20:35:09
kirjoittanut Kumppis
0 Vastauksia
1356 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2020, 19:40:15
kirjoittanut Konna