Kirjoittaja Aihe: sharper shape ltd  (Luettu 34622 kertaa)

Poissa Tumelius

  • Opetteleva torppari
  • **
sharper shape ltd
« : 16 Huhtikuu, 2015, 17:44:53 »
Elikkäs tälläinen firma kävi tässä päivänä muutamana tarjomassa palveluitaan.

http://sharpershape.com/

Linkistä selviää kaikki olennainen varmaan. Mutta se mikä jäi vaivaa niin kyseinen edustaja väitti että heillä on ensimmäisenä lisenssi lennättää lelujaan missä ja milloin vain ja myös poiketa 150/500 metrin säännöistä.

Heillä on tähän tarvittava kalusto,sitä en epäile hetkeäkään. Mutta onkos tämä tosiaan mahdollista joillekkin? Tietääkseni jos vapaasti haluaa lennättää niin ilmatila pitää varata siihen toimintaan ennakkoon.?


Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #1 : 16 Huhtikuu, 2015, 18:25:50 »
Oisit pyytäny "lisenssiä" nähtäväks. Luulen että ois joku tekosyy tullu...

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #2 : 16 Huhtikuu, 2015, 18:35:29 »
On tainut myyntimies Tynkkynen olla parhaassa vauhdissa ::)

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #3 : 16 Huhtikuu, 2015, 20:40:30 »
Näitten härvelistähän oli jo juttua tuolla: http://www.kopterit.net/index.php?topic=8304.msg250316#msg250316
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #4 : 16 Huhtikuu, 2015, 20:49:51 »
Kyllähän kuka vaan saa lentää miten vaan, kunhan vaan sulkee ilmatilan. Se mahtaakin olla edullista puuhaa. Pakkohan niiden on yrittää myydä kun on kalliit vehkeet, mut selvittäkää niin jos on laitonta toimintaa niin se on helppo ilmoittaa trafille niin loppuu varmasti pojilta toikin homma nopeesti.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #5 : 16 Huhtikuu, 2015, 22:20:00 »
Kyllähän kuka vaan saa lentää miten vaan, kunhan vaan sulkee ilmatilan. Se mahtaakin olla edullista puuhaa. Pakkohan niiden on yrittää myydä kun on kalliit vehkeet, mut selvittäkää niin jos on laitonta toimintaa niin se on helppo ilmoittaa trafille niin loppuu varmasti pojilta toikin homma nopeesti.
Pääasiahan on ettei kukaan saisi tehdä mitään jolla voi jopa tienata :o Jos tyypit nettisivuillaan kertovat mitä voivat tehdä, niin eiköhän niillä ole luvat siihen mitä ne tekee. Miksi ensimmäinen ajatus on että ne pitää kampittaa? Kateus? Ja jos toimintansa on laitonta niin meillä on virkavalta joka puuttuu asiaan, vai onko tarkoitus valvoa toinen toistamme, parhaaseen Pohjois-Korean tapaan?

Provosoitua saa, pilke silmäkulmassa kirjoitettua ;D

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #6 : 16 Huhtikuu, 2015, 23:42:13 »
Yksi kaveri on tuolla kehittämässä ja lennättämässä noita laitteita. Kyllä niillä taitaa jotain yhteistyötä viranomaisten kanssa olla siellä... Noihan etsii työntekijöitä ;)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #7 : 17 Huhtikuu, 2015, 01:17:55 »
Joko ne o ottanu turvaköyden irti?

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #8 : 17 Huhtikuu, 2015, 06:05:57 »
Mule on sama mitä kukin tekee. Mut kaikille pitää olla samat säännöt. Ja onnettomuuksistahan seuraa sääntöjen koventuminen. Jos sulkevat ilmatilan lennettäessä autopilotilla niin kaikki ok. Jos eivät niin samat säännöt muillekin.

Olen keskustellut laserkeilauksesta asiantuntijan kanssa ja todennut ettei miehittämätön kopteri ole välttämättä paras vaihtoehto. Tarvii myös paljon muuta osaamista ennen kuin saa sellaisen palvelun tehtyä mitä asiakas haluaa.

M: Lisätään tähän vielä asiaa kun nyt aamulla katselin vähän sensorin tietoja. Valitettavasti tämä näiden järjestelmä ei mielestäni ole kovin käyttökelpoinen. Skannaus etäisyys 30m, taajuus vain 20Hz. Erään valmistajan järjestelmässä voidaan taajuudesta riippuen lentää 100-550m korkeudella ja max 200Hz taajuudella. Tarkkuus 5mm. Nämä ovat kehittäneet oman järjestelmänsä, jonka ominaisuudet eivät taida riittää edes kunnolla sähkölinjoille. Onko näillä tarvittavaa tietotaitoa käsittelemään tieto? Siitä ei ole tietoa. Minkälaisen datan tämä järjestelmä antaa ulos? Lupaukset ovat varmasti kovia, mutta mikä on todellisuus käytössä? Pitäisi olla lyödä pöytään mittauksia ja analyysejä.

Mutta tärkeimpänä pidän kuitenkin, että mennään sääntöjen mukaan jotka koskevat kaikkia.
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2015, 06:47:46 kirjoittanut Koippa »
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa pekoni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #9 : 17 Huhtikuu, 2015, 23:21:20 »
Mule on sama mitä kukin tekee. Mut kaikille pitää olla samat säännöt. Ja onnettomuuksistahan seuraa sääntöjen koventuminen. Jos sulkevat ilmatilan lennettäessä autopilotilla niin kaikki ok. Jos eivät niin samat säännöt muillekin.

Olen keskustellut laserkeilauksesta asiantuntijan kanssa ja todennut ettei miehittämätön kopteri ole välttämättä paras vaihtoehto. Tarvii myös paljon muuta osaamista ennen kuin saa sellaisen palvelun tehtyä mitä asiakas haluaa.

M: Lisätään tähän vielä asiaa kun nyt aamulla katselin vähän sensorin tietoja. Valitettavasti tämä näiden järjestelmä ei mielestäni ole kovin käyttökelpoinen. Skannaus etäisyys 30m, taajuus vain 20Hz. Erään valmistajan järjestelmässä voidaan taajuudesta riippuen lentää 100-550m korkeudella ja max 200Hz taajuudella. Tarkkuus 5mm. Nämä ovat kehittäneet oman järjestelmänsä, jonka ominaisuudet eivät taida riittää edes kunnolla sähkölinjoille. Onko näillä tarvittavaa tietotaitoa käsittelemään tieto? Siitä ei ole tietoa. Minkälaisen datan tämä järjestelmä antaa ulos? Lupaukset ovat varmasti kovia, mutta mikä on todellisuus käytössä? Pitäisi olla lyödä pöytään mittauksia ja analyysejä.

Mutta tärkeimpänä pidän kuitenkin, että mennään sääntöjen mukaan jotka koskevat kaikkia.

Millä systeemillä saa tarkkuudeksi 5mm 100 m korkeudelta? Eikai edes Riegl lupaa noin hulluja. Jos on kuitenkin naitettu IMU, GPS ja skanneri ja keilataan liikkeestä? Sori nyt vaan mut itteä kiinnostaa kovasti koska alalla työskentelen..

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #10 : 18 Huhtikuu, 2015, 07:22:03 »
No laitetaas Riegl VUX-1 laitteiston tietoja tähän. Tarkkuudeksi luvataan 10mm/5mm, max 330 kuvauskulma, 0,001 asteen kulman mittaus tarkkuus.

Esimerkkinä 100m korkeus ja lentonopeus 70km/h, 300m skannausleveys ja 60 pistettä per m2.

Siinä saa olla jo melkoinen drone että päihittää kannattavuudessa 1:1 alustan, tai sitten alueet pieniä. Sähkölinjoilla voi olla vaikeeta saada kustannustehokkaaksi, mutta metsä ja muut maa-alueet jotka tulee kuvatuiksi hetkessä niin touhu voisi olla kannattavaa. Laitteisto maksaa joten alkuinvestointi on kova.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #11 : 18 Huhtikuu, 2015, 09:19:30 »
Voihan se skanneri optimaalisissa olosuhteissa kiinteästi asennettuna pystyä tuollaiseen, mutta milläs saat multicopterin sijainnin ja asennon sellaisella tarkuudella että se ei tuota tulosta heikennä?


Ja jos 60 pistettä per m2, niin maasto kerkeää siinä pisteiden välissä muuttumaan kyllä useita senttejä vaikka olisi tasaistakin ja jonkun ruohikon etäisyys lie aika epämääräistä kuitenkin. Minkälaiseen tarkuuteen tuolaisissa kohteissa on oikeasti tarpeen päästä?
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2015, 09:26:03 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #12 : 18 Huhtikuu, 2015, 09:25:10 »
En tiedä noista tarkkuuksista juurikaan, mutta heidän konseptissaan on pointtina tutkia sähköverkkojen ympärillä olevia puita ja mahdollista harvennuksen tarvetta.

Linjojen alla olevan kasvuston korkeus, sekä haitalliset yksittäiset puut näkyy varmasti jo noilla laitteilla, jolloin tietokone käsittelee datan ja kertoo mistä pitää mennä harventamaan.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #13 : 18 Huhtikuu, 2015, 09:33:13 »
Sellaiseen käyttöön varmasti riittää halpakin ratkaisu mutta kantama on aika pieni silloinkin varsinko isojen linjojen kanssa pelattaessa. Se että onko uav järkevä sähkölinjoille onkin toinen tarina.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #14 : 18 Huhtikuu, 2015, 09:35:55 »
Tarvitseeko tuohon tosiaan laser scannerin? No ehkä se auttaa, mutta hintaa on niin paljon tuolaisella laiteella että aika hyvä korvaus pitäisi kaiketi saada.

Ja sitten on tosiaan nuo ilmailumääräykset/laki. En nyt tarkistanut, mutta kyllä siellä taidettiin aika yksiselitteisesti sanoa että näköyhteydellä tulee operoida, niin siinä sitten voi kyllä saman tien käydä jalkaisinkin tilanteen tarkastamassa?

Miten muuten toimivat multikopterit lähellä voimalinjoja, tuleeko häiriöitä?

(no näköjään kerkesi Koippa kirjoittamaan tuossa saman...)
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #15 : 18 Huhtikuu, 2015, 09:43:50 »
Eikös noiden uusien määräysten tarkoitus ollut saada markkinoille uusia innovaatioita koskien esim. multikoptereille suoritettavia ilmatöitä.
Otaksuisin kyllä nykyään viranomaisten myöntävän vaikka mitä lupia, jos on tarpeeks rahaa siihen laittaa.
Tietenkin on helppo torpata toisten bisnesidea  :)
Onneks kehitys ei kysele lupia ko. foorumilta, vaan jatkaa kulkuaan muita reittejä, imo.

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #16 : 18 Huhtikuu, 2015, 09:49:24 »
No laki on kuitenkin laki ja pitäisi kaikille olla sama.

En tiedä mistä tuo idea että joku olisi torpaamassa toisen ideoita on, se ei ainakaan minun tarkoitus ole.

Kiinnostaa vaan kuinka sitä lakia tulkitaan ja mikä on mahdollista ja mikä ei ja sen tiedon jakamiseen tämä foorumi lie mainio paikka?
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #17 : 18 Huhtikuu, 2015, 10:13:41 »
Laittakaa nyt vielä linkki, missä laintekstissä ja määräyksen kohdassa ylin lentokorkeutemme on rajoitettu 150m:iin, siis voimassa oleviin kohtiin.

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #18 : 18 Huhtikuu, 2015, 10:41:05 »
Tuossahan korvataan täysimittainen helikopteri ja miehistö sekä vielä isommat ja kalliimmat lisälaitteet.
Pitiköhän nuo linjat tarkastaa 5 vuoden välein ja taitaa Suomen mittakaavassakin olla jokunen kilometri noita sähkölinjoja kuvattavaksi.
Eli ihan kohtuulliset rahat noissa liikkuu jo muutenkin.

Automatisoitu parin ukon käytettävä uav-laitteisto, joka tekee saman minkä oikea helikopteri säästää varmasti kustannuksia.
Puhumattakaan heidän konseptista, jossa materiaalin käsittelee pääosin tietokoneohjelma.

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #19 : 18 Huhtikuu, 2015, 10:49:01 »
Tässä voimassaoleva ilmailulaki


Kohta joka nähdäkseni mahdollistaa asioita kuten voimalinjojen päällä lentämisen ilman näköyhteyttä

"Miehittämätön ilma-alus saa poiketa lento- säännöistä muulta ilmailulta kielletyllä tai miehittämättömän ilma-aluksen lennättämistä varten erotetulla alueella, jos poikkeava me- nettely on suunniteltu ja toteutetaan siten, ettei lentoturvallisuutta vaaranneta."

Mitä se käytännössä sitten tarkoittaa/maksaa on itselleni ainakin epäselvä, mutta kevyestä prosessista tuskin on kyse, mutta olisi mukava tietää.

Laki ei ole käsitääkseni niin täsmällinen että ottaisi kantaa yksittäisiin asioihin kuten lentokorkeus, mutta tässä nyt (vanha) tulkinta mutta uudempaakaan en ole nähnyt. http://mekri.uef.fi/uav/ilmailuhallinto.htm



LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #20 : 18 Huhtikuu, 2015, 11:07:02 »
Miks toi maksais lupana? Eli mainitaanko jossain että tuo on luvanvaraista?

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #21 : 18 Huhtikuu, 2015, 11:11:04 »
No ilma-alueen varaaminen omaan käyttöön tuskin on ihan triviaalia, mutta se kiinnostaisi miten se menee.

Sharper shape sivuilta lainaten

“We are delighted to be in the frontline of helping regulators establishing the framework for large scale commercial UAV operations. The existing permission is limited, but we are positive of the future extensions of the permit based on our safety centric operations and operational track record”.

Ja ylläolevasta linkistä lainaten

"5. Lennokilla lennetään valvotussa ilmatilassa yli 150 metrin korkeudella, ja kone menee myös näköpiirin ulkopuolelle.

ALUE TÄYTYY VARATA SULJETUKSI VAARA-ALUEEKSI, VARAUS ON TEHTÄVÄ 10 VIIKKOA AIKAISEMMIN.."

Edit: kun sitä ajattelee, niin voimalinjat ovat kyllä kohtuu hyviä alueita UAV toiminnalle, harvaan asuttuja ja ei niiden välittömässä läheisyydessä pitäisi normaalisti olla tarpeen lentää. Ehkä jonain päivänä isommat voimalinjat on pysyvästi varattu vaara-alueiksi 150 m säteellä, miksipä ei.
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2015, 11:23:40 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #22 : 18 Huhtikuu, 2015, 11:42:39 »
Edit: kun sitä ajattelee, niin voimalinjat ovat kyllä kohtuu hyviä alueita UAV toiminnalle, harvaan asuttuja ja ei niiden välittömässä läheisyydessä pitäisi normaalisti olla tarpeen lentää. Ehkä jonain päivänä isommat voimalinjat on pysyvästi varattu vaara-alueiksi 150 m säteellä, miksipä ei.

Pienkonelentäjät lentävät mielellään erilaisten maastossa olevien linjojen mukaan, kuten: tiet, joet, voimalinjat, ym.

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #23 : 18 Huhtikuu, 2015, 11:43:56 »
Joo, mutta niiden kai pitäisi pysyä 150 m yläpuolella.

Mutta tämän takia en usko että vaara-alueeksi varaaminen tulee koskaan olemaan triviaalia. Olisi aika vaikea pujotella pienkoneella, kuumailmapalloilla yms., jos  suomen metsät olisi varattu täyteen jatkuvasti muuttuvia vaara-alueita.
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2015, 11:46:55 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: sharper shape ltd
« Vastaus #24 : 18 Huhtikuu, 2015, 12:12:30 »
Yleensä pienkoneet pysyvätkin 150m yläpuolella maanpinnasta, mutta ne eivät tarvitse lupaa lentääkseen alempana, vain syyn esim kuvaus, hirvilaskenta, ym.

Vaara-alueen ilmoittaminen on aika helppoa ja halpaakin. Tarvitsee hyvät perustelut ja pitää olla ajoissa liikkeellä.
Alue pitää olla esitettävissä ilmailukartalta, ja mielellään sanallisesti selitettävissä. Kun katsoo kartan mittakaavaa niin voi ymmärtää että alue ei voi olla kovin pieni.
 
Eikä kumpikaan, vaara-alue ilmoitus tai alle 150m lennättäminen, poista miehittämättömän laitteen väistämisvelvollisuutta.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5245 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2015, 00:46:07
kirjoittanut Toeh