Kirjoittaja Aihe: Walkera qr x350-kysymyksiä  (Luettu 25781 kertaa)

Poissa Kopterinlennättäjä55

• Tavallinen torppari
Walkera qr x350-kysymyksiä
« : 01 Toukokuu, 2015, 17:14:34 »
Tuli hommattua nyt tämä kyseinen Walkeran kopteri. Kokemusta ei ole nyt hirveästi, mutta on tullut lennäteltyä jonkinlaisia koptereita. Puoli vuotta olen harjoitellut Hubsan x4 mini quadcopterilla ja se onkin jo hyvin halussa. Walkeran kopteria en ole vielä edes ehtinyt kasata jalkoja ja propelleja paikoilleen. Nyt kysyisin pari aloittelijan kysymystä, jotka voi teistä kokeneemmista tuntua hiukan typeriltä  :D.

1. Millä ja miten aloittelijan on aluksi helpointa kalibrioida kopteri? Ohjeissa mainitulla tavalla vai jollain ohjelmalla kuten Mission Planerillä?

2. Mitä kaikkea siis tuossa tarvitsee kalibrioida? Ainakin varmaan ohjain, kopteri, gps,? Ja pitääkö ne kuinka usein? Jos lentää manuaalilla niin tarvitseeko gps kalibrioida?

3. Millä on mistä on helpoin päivittää kopteri uusimpaan versioon vai tarvitseeko välttämättä? Onko myös muihin kuten ohjaimeen päivityksiä?

4. Kun tuon muka olleen kameran (DV04) liittää niin ottaa kopterin sisältä esiin rx 702 laitetta joka on ilmeisesti vastaanotin?

Kuten huomaa niin en ole vielä hirveästi lukenut ohjeita, jotka ovat mielestäni aika sekavat. Aion kyllä lukea paljon niitä, ennen kuin kopteri ilmaan lähtee, joten älkää pelästykö turhaan minun tiedon puutteesta  :D. Kiitos jo etukäteen vastaajille!

Poissa lordjw

• Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera qr x350-kysymyksiä
« Vastaus #1 : 02 Toukokuu, 2015, 09:44:38 »
No itse olen lentänyt vuoden. Ei ihan aloittelija, muttei veteraanikaan.

1. Walkera kannattaa kalibroida kentällä ennen lentoonlähtöä. Aina siis lennätyssession aluksi. Ohjeen mukaan, katso vaikka juutuupista.

2. GPS ja kompassi. Aina kun aloitat lentämisen. Kannattaa aina kalibroida, ei se vie kuin hetken.

3. Walkeraan on saatavilla oma upload kaapeli, Verticalhobby voi opastaa viimeisimmät ohjelmat. Kannattaa tietenkin tukea paikallista kauppiasta samalla ja ostaa vaikka lisäakku.

4. Jos kamera tuli kopteripaketin mukana, kaikki tarvittavat kaapelit roikkuvat ulkopuolella. Ei pitäisi olla tarvetta availla RX702 vastaanotinta esille. Sähkö riittää, ohjausta ei ole pakko kytkeä.

Olen samaa mieltä ohjeista. Katso juutubia.

• Tavallinen torppari
« Vastaus #2 : 02 Toukokuu, 2015, 11:17:00 »
Tosta latauskaapelista niin paketin mukana tuli Main control board upgradin cable piuha ja transmitter upgradin cable piuha, niin itse menen näissä sekaisin onko se tuo ensimmäinen vai ei kumpikaan, kun nimistä päätellen en saanut kyllä tietää kumpi on kumpikin  :D.

• Tavallinen torppari
« Vastaus #3 : 02 Toukokuu, 2015, 11:39:32 »
Ja sitten vielä toistaiseksi viimeinen kysymys. Eli kompassi ja GPS kalibrioidaan aina ennen lennätystä. Kuinka usein sitten gyro ja tuo kiihtyvyysanturi? Tuosta pika-aloitusohjeista en löytänyt ohjeita GPS kalibriointiin vai onko minulla taas menny jotain ohi  ;D?

Poissa lordjw

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #4 : 03 Toukokuu, 2015, 13:08:46 »
Joo, huolimaton vastaus. Kompassi ja Gyroskooppi. GPS signaali kannattaa odottaa kohdalleen ennen lentoa eli se että takana oleva vihreä valo vilkkuu riittävän aktiivisesti.

• Tavallinen torppari
« Vastaus #5 : 03 Toukokuu, 2015, 13:12:12 »
Mutta GPS ei taida tarvita kun lentää manuaaleilla? Paitsi, jos signaali katkeaa ja se tulee automaattisesti kotiin?

Poissa 0lli

• Tavallinen torppari
« Vastaus #6 : 03 Toukokuu, 2015, 21:13:17 »
Tosta latauskaapelista niin paketin mukana tuli Main control board upgradin cable piuha ja transmitter upgradin cable piuha, niin itse menen näissä sekaisin onko se tuo ensimmäinen vai ei kumpikaan, kun nimistä päätellen en saanut kyllä tietää kumpi on kumpikin  :D.
Main control board upgrade johto menee kopterin kyljessä (takaa päin oikealla puolella) olevaan liittimeen, joka on sellaisen kumisen luukun alla. Se on käytännössä ihan perus micro-USB-johto eli samanlainen piuha, mikä tulee nykyään melkein kaikkien puhelimien mukana. Sillä saat kopterin kiinni tietokoneeseen vaikka Mission Plannerin käyttöä tai sitten kopterin ohjelmiston päivitystä varten. "Transmitter upgrade cable" -nimistä piuhaa käytetään lähettimen kytkemiseen tietokoneeseen. Sen liitin on hiukkasen paksumpi USB mini.

Jos kopteri on vasta hankittu, ei sitä varmaan ole vielä vähään aikaan tarvetta päivitellä. Tietysti vähän riippuu mistä olet sen ostanut.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #7 : 26 Heinäkuu, 2015, 11:58:25 »
Huomenna pitäisi olla walker qr x350 postissa, ja ensilento pitäisi tehdä :)
Mitkä on tärkeimmät asiat mitä pitää muistaa ensilennossa?
Mikä ohjelmistoversio on paras?

Perusmalli QRX-350

• Vieras
« Vastaus #8 : 26 Heinäkuu, 2015, 14:27:36 »
Tärkein asia on kalibroida sen kompassi. Eli teet niiden ohjeiden mukaan ja sellaisessa paikassa, jossa kompassin neulakin toimii hyvin. Muista kalibroinnin jälkeen napsauttaa virrat pois ja laittaa takaisin - se tuppasi unohtumaan minultakin. Eikä sitä kalibrointia tarvitse sitten tehdä joka kerta, vaan tämä yksi riittää, jollet torppaa sitä liian rajusti johonkin.
Mielenkiintoista siinä on se, että perusmallissa kompassin  kalibrointi tehdään kolmeen ilman suuntaan, mutta Pro-mallissa neljään!
Siinähän tulee sitten vielä ne kaksi muuta, gyron ja accelerometer kalibroinnit myös. Niidenkin ohjeet ovat aika selkeästi käyttöohjeissa. Näiden kahden viimeksi mainitun jälkeen ei tarvitse virtoja ottaa pois ja kytkeä uudestaan - ainoastaan kompassin kalibroinnin jälkeen.
Sitten katsot, miten moottorilukko otetaan päältä/pannaan pois.
Näissä ohjeissa hämää varmasti se, että ne on sekä Mode1 että mode2 ohjeille, mutta meillähän käytetään Mode-2:sta! Siellä on aina kaksi kuvaa ja  ensimmäisenä on mode-1, jota ei siis pidä noudattaa. Ei se radio kyllä tottelisikaan sitä.
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2015, 16:01:26 kirjoittanut Walkera QRX350 Pro »

Poissa phuul

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #9 : 26 Heinäkuu, 2015, 14:40:29 »
kannattaa calibroida mission plannerissa kunnolla.Ei tarvitse joka kerta pyöritellä. jos vaihdat lentopaikkaasi johonkin pitemmälle niin sitten uudestaan mp:ssä. ainakin pro mallissa...

• Tavallinen torppari
« Vastaus #10 : 26 Heinäkuu, 2015, 17:28:48 »
Jos ei ole kokemusta hirveästi, niin ei kannata tietenkään ekalla lennolla lähteä kauhean korkealle ja muutenkin, vaikka kokemustakin, niin kannataa kokeilla uutta kopteria aina ekalla lennolla aika matalalla  :).

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #11 : 27 Heinäkuu, 2015, 17:29:10 »
Ketuttaa pahasti kun en ymmärrä ohjekirjasta kuin jotain yksittäisiä lauseita. Eikai mun pidä mitään moottorin johtoja kytkeä? Uskaltaako tuolla lentää päivittämättä firmvarea, vai mikä se nyt olikaan?

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #12 : 27 Heinäkuu, 2015, 19:38:28 »
Noni, ensilento suoritettu mallikkaasti :D

Miksi ihmeessä kopterista kuuluu muovinen räminä/pärinä jos lentää vähänkään kauempana?

Btw, ainut ero ohjattavuudesa verrattuna markettiquadeihin on se että jos kallistat vaikkapa oikealle ja löysäät tikusta ,niin kopteri ei pysähdy siihen paikkaa, vaan liukaa oikealle, ja liike pitää pysäyttää vetäisemällä tikusta vasemmalle.

Poissa lordjw

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #13 : 27 Heinäkuu, 2015, 20:01:39 »
Lainaus
Miksi ihmeessä kopterista kuuluu muovinen räminä/pärinä jos lentää vähänkään kauempana?

No ropelit kannattaa ainaskin tasapainottaa. Olen huomannut, että jotkin Walkeran potkurit on melko epätasapainoisia. Tietenkin kannattaa tsekata onko kaikki kopan ruuvit kiinni, jos pahastikin rämisee.

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #14 : 27 Heinäkuu, 2015, 20:33:45 »
Lähinnä sitä ihmettelen että miksi räminä ei kuulu jos lentään  muutaman metrin päässä itsestä, kauempana alkaa sitten rämiseen.

Mistä nään mikä firmware kopterissani on, ja miten sen voi päivittää? Äkkiseltään ei tullut minkäänlaista päivityskaapeli mukana.

Ps. Mikä on semmonen pieni liitin jossa lukee bind plug?

Perusmalli QRX-350

• Vieras
« Vastaus #15 : 27 Heinäkuu, 2015, 22:25:11 »
Unohda se firmware, kyllä se lentää muutenkin. Minä en koskaan päivittänyt sitä ja kyllä se osasi lentää ilman päivitystäkin. Yleensä päivitys antaa jotain uusia ominaisuuksia.

Mitä tulee siihen bind plug liittimeen - en ole koskaan sitä käyttänyt, enkä tiedä, mitä sillä tehdään. Googlekääntäjän mukaan se on "sitoa pistoke"?

Poissa Murgo

• Tavallinen torppari
« Vastaus #16 : 28 Heinäkuu, 2015, 05:44:28 »
Bind plugia käytetään vastarin "parittamiseen" tietyn lähettimen kanssa, valmisvehkeet taitaa yleensä olla tehtaalla "bindattu" valmiiksi joten tuota tarvitaan vain jos joko lähetin tai vastari vaihdetaan.

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #17 : 28 Heinäkuu, 2015, 09:18:23 »
Kiitos vastauksista.

Minulla kun ri tuo Englannin kieli oikein taitu, niin voisiko joku ystävällisesti opastaa miten saan devo seiskasta ajastimen päälle?

Poissa puukaasari

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #18 : 28 Heinäkuu, 2015, 10:32:42 »
Ainakin Devon F7-ohjaimessa ajastimen saa menemällä: Main Menu -> Function Menu -> Timer -> sieltä Type Stopwatch tai Countdown ja Switch kohdasta määrittää vivun jolla ajastinta käytetään, itsellä laitettu HOLD SW.

Mutta tosiaan tuo Devon F7- ohjaimessa niin en sitten tiedä millainen valikkorakenne tuossa Devo7:ssa on.

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #19 : 29 Heinäkuu, 2015, 12:14:51 »
Voinko siirtyä manuaalimoodiin milloin vain ,jos kotiinpaluumoodi on aktiivisena?

Perusmalli QRX-350

• Vieras
« Vastaus #20 : 29 Heinäkuu, 2015, 19:35:40 »
Minun mielestäni voit - oon tehnyt sen itsekin. Sillloin kun en nähnyt kunnolla  kopteria, toin  GPS:llä sen takaisin riittävän lähelle ja sitten vain katkaisija takaisin ääri asentoon ja manuaalilla maahan.

Poissa jesi

• Seniori torppari
« Vastaus #21 : 29 Heinäkuu, 2015, 19:37:16 »
Ja fiksu lentäisi sillai että näkee sen laitteen.

Mun viis senttiä.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #22 : 31 Heinäkuu, 2015, 19:51:45 »
Mikähän tuossa mun walkera qr x350 quadissa on, liekkö jännitevahti rikki, vai?
Sain melko rauhallisella lentotyylillä lentoajaksi 14.30 min,  kymmenestä minuutista eteenpäin oli semmosta parin metrin korkeudella tapahtuvaa hidasta lentelyä!

Akku oli kylläkin varaosa-akku , mutta pitäis vastata originaalia.(vara-akku on jostain syystä pari millä orkkista paksumpi )

Poissa mikkox9x

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #23 : 31 Heinäkuu, 2015, 21:03:16 »
Mikähän tuossa mun walkera qr x350 quadissa on, liekkö jännitevahti rikki, vai?
Sain melko rauhallisella lentotyylillä lentoajaksi 14.30 min,  kymmenestä minuutista eteenpäin oli semmosta parin metrin korkeudella tapahtuvaa hidasta lentelyä!

Akku oli kylläkin varaosa-akku , mutta pitäis vastata originaalia.(vara-akku on jostain syystä pari millä orkkista paksumpi )
Eikö tuo oo aika hyvin, mikä on akun jännite lennon jälkeen, paljon ottaa mah vastaan ladattaessa? Ei kai sille luvatakkaan ko 10-15min ja lupaukset on aina todella optimistisia paikallaan sisätiloissa lillutellen saatuja.

Poissa Xcopter

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #24 : 31 Heinäkuu, 2015, 21:21:41 »
Aikalailla 11 volttia oli, mutta pienestäkin kuormituksesta varmaan tippuu reilusti. Ei oo kunnon laturia niin en nää paljonko virtaa menee. Ja ei ollu paikallaan leijjuttelua vaan semmosta normi lentoa.

Pitää vielä kokeilla orkkis akulla.
Toivottavasti en tuhoa akkuja, voiko jännitevahtiin luottaa?

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
12341 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2014, 20:18:21
kirjoittanut RRuo58
1 Vastauksia
3308 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2015, 18:19:19
kirjoittanut VERTICAL
8 Vastauksia
5011 Lukukerrat