Siinä mielessä olen eri mieltä että koneen koko on täysin merkityksetön. Ok, nyt pörräilit pienellä foamivärkillä. Mutta usein niitä isompia tulee kauemmas ja korkeemmalle ajeltua, ja ne tekee jo sitä vahinkoa. Eli tuo koneen koko ei ole yleiskäsitteenä oikein puolusteltavina ja pitäis jättää riskimäärittelyssä omaan arvoonsa.
Ei toki, mutta esimerkissä kylläkin. Jos lennättäisin 20kg painavaa miehittämätöntä ilma-alusta olisi asenne toki toinen. Tuossa kohtaa jo sitä muutakin ilmaliikennettä olisi mielestäni sopivaa informoida samaten kun spotteria käytettäisiin, todennäköisesti jopa tuplaohjaimia. Vaikeaa tuossa on mihin se raja nyt sitten vedetään.. 300-400g painava foamisiipi kun on täysin eri asia kuin 20kg uav-kone.. Missä sitten menisi raja jos semmoinen pitää määritellä, en osaa sanoa. Mutta sen tiedän jos jotain painavaa vekotinta alkaisin rakentaa niin jossain kohtaa se spotteri astuisi kuvioihin samaten kun muun liikenteen informoiminen..
@Nurffe, kuinka sitten määrittelisit FPV lentämisen lakitekstiin?
Itse olen kyllä sitä mieltä että FPV voisi olla tietyin edellytyksin sallittu. Olen myös sitä mieltä että tietyillä alueilla ne 10 mW lähetystehot voisi sallia ylitettäväksi. Mutta kovin vapaasti ei kumpaakaan voi sallia.
Trafille taiteilin ehdotuksen että fpv-lentäminen sallitaan alle puiden korkeudella ja aukealle (esim. pelto) vastaavalla korkeudella eli ehkä n. 30m ilman spotteria tai tähystäjää. Tarpeen mukaan varmasti tähystetään muita maassaliikkujia, mutta muihin ilma-aluksiin törmäysvaaraa ei tässä kohtaa ole, joten ihan maalaisjärjellä voidaan miettiä kuka seuraa liikkumista lähimaastossa. BVLOS-lento myös sallituksi. Eihän meillä ole edes leluja millä voitaisiin useamman kuusen takana lentää yli muutaman sadan metrin päässä. (Mä kyllä vähä epäilen että trafin kuvittelema BVLOS-toiminta on hieman erilaista kuin esim se fpv-racen BVLOS.. Luulenpa että tässä on haettu oikeasti esteiden takana pidemään lentämistä ja vähän korkeammalla)
Puiden latvojen yläpuolella taasen lentäminen fpv:nä sallittaisiin spotterin / tähystäjän kanssa. Eikä vaadita spotterille ohjainta käteen. Näköyhteys spotterilta vaadittaisiin, vaikka sitten kiikareilla. Taas käytännössä näillä radiovehkeillä ei lennetä missään kilometrin päässä ilman näköyhteyttä kun ensinnäkin radioyhteys todennäköisesti menetetään samaten kuin videoyhteys kun mennään esteiden taakse. Sieltä ladon takaa pellolla toki voisi lentää aivan normaalisti koska ylläoleva "sääntö" (alle 30m ja sitä rataa) samaten kun niitä paria puuta voisi kierrellä
Ja 150 / 500 rajoitus poistettaisiin kokonaan. Edelleenkin tähänkin asti on pystytty operoimaan turvallisesti ilman noita rajoituksia niitä lennokkeja
Koptereitahan määräysluonnos ei sinänsä hetkauta nykyisellään mihinkään. Tai en tiedä käykö joku isolla kopterilla yli 150m jossain pystykäännöksissä?
Nämä ehdotukset tietenkin laadittu oma harrastustapa huomioon ottaen. Jollain voi olla lisättävää / poistettavaa jos kovin eri tavalla harrastelee, mutta tuossa nyt tiivistettynä omia ehdotuksia trafille. Sitten erikseen kyselin vielä autonomisten uav-vehkeiden operoimisesta, mutta se on jo aivan oma juttunsa
edit:
Ja ainiin nuo lähetystehot.. Ne taitaa mennä toisen viraston jutuiksi, mutta mielestäni nekin ehkä kaipaisivat tarkastelua. Voi olla kyllä että vaikka ne otettaisiin uudelleen tarkastettavaksi niin mitään muutoksia ei tehtäisi. Siellä on periaatteessa kuitenkin ihan syyt miksi ne rajoitukset ovat voimassa. Kuitenkin kun mietitään eroa lähettimen joka on esim 5-30min kerrallaan toiminnassa verrattuna 24/7/365 videovalvontaan niin mielestäni lyhyellä lähetysajalle voitaisiin sallia suurempia lähetystehoja. Ne ei kuitenkaan ympäri vuoden ole häiritsemässä mitään vaan erittäin satunnaisesti. Lähtökohtasesti rajoitus 5.8G taajuudellakin tuon videon siirtoon tulee todennäköisesti perus valvontakameroista. Olisihan se perseestä (ja on) kun ne lähettävät jollain watin teholla yötä päivää. Tiedän tässä lähelläkin erään paikan jossa ei ainakaan lupavapaalla alueella tehojen rajoissa toimita.. Samaten kun erään rakennusfirman 5.8G lähetin sylki nosturissa kuvaansa reilusti toista kilometriä kumiankalla (varmasti oli 25mW, olioli)