Ja kuten arvata saattaa, kun Trafi lupaa olla puuttumatta johonkin, se tietenkin puuttuu:
6 LENNOKKITOIMINTAA KOSKEVAT VAATIMUKSET
6.1 Lennätykset on suoritettava siten, että niistä aiheutuva vaara ulkopuolisille ihmisille ja
heidän omaisuudelleen, sekä meluhaitta ovat mahdollisimman pienet.
6.2 Lennokin lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittu.
6.3 Lennätykset on suoritettava siten, että ne eivät vaaranna eivätkä haittaa viranomais-
toimintaa.
6.4 Käytön on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, lennokin on oltava
koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomi-
oon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita
ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä. Silmälaseja ja piilolinssejä ei kuitenkaan katsota tällaisiksi apuväli-
neiksi.
6.5 Lennokkitoiminnassa ei voi käyttää tässä määräyksessä tarkoitettua kauko-
ohjaustähystäjää näköyhteyden ylläpitämiseksi.
6.6 Kauko-ohjaajan etäisyys lennokista saa olla enintään 500m.
6.7 Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä alla olevan maan tai veden pinnasta.
6.8 Lennokin on väistettävä kaikkia ilma-aluksia.
Eli FPV kielto...
Ammatti puolella taas suurin osa rajoitteista poistettu ja jopa väkijoukon päällä lentäminen sallittaisiin ??!!
3.4 Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon tai
asutuskeskuksen tiheästi asutun osan yläpuolella lennättäminen sallitaan vain silloin,
kun:
a) miehittämättömän ilma-aluksen suurin lentoonlähtömassa on enintään 7 kg,
b) käytetään sellaista lentokorkeutta, että hätätilanteessa voidaan suorittaa lasku siten,
että siitä aiheutuva vaara on ulkopuolisille ihmisille tai heidän omaisuudelleen mahdolli-
simman pieni, tai miehittämätön ilma-alus on varustettu siten tai on ominaisuuksiltaan
sellainen, että ulkopuolisille ihmisille ja heidän omaisuudelleen aiheutuva vaara on
mahdollisimman pieni,
c) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut toimeksiantokohtaisen kirjallisen turvallisuusarvioin-
nin, joka sisältää vaaratekijöiden tunnistamisen, riskien arvioinnin ja riskien vähentämi-
sen,
d) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut kirjallisen toimintaohjeistuksen, joka sisältää kuvauk-
sen normaalitoiminnasta sekä toiminnasta häiriötilanteissa, ja
e) edellä c) ja d) kohdissa tarkoitetut asiakirjat säilytetään vähintään kolmen kuukauden
ajan ja esitetään pyynnöstä valvontaviranomaiselle.