Kirjoittaja Aihe: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen  (Luettu 4969 kertaa)

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« : 10 Toukokuu, 2015, 16:28:40 »
Kyseessä siis aiheessa mainittu laite,jota naapurin (omistaja) toimesta on lennätetty kelloa vahtimalla. Lisäksi laitteen jännitevahtitoiminto on kytketty pois MP ohjelman kautta,koska walkeran oma akkuvahtitoiminto ei osoittautunut luotettavaksi.....esim varoitti liian myöhään.

Kysymys kuuluu,mitä tapahtuu jos/kun turvallinen lento-aikaraja vahingossa ylittyy...loppuuko akku ensin ja mahdollisesti samalla kuolahtaa,vai katkaiseeko laite tai ESC:t akkujännitteen kuitenkin vaikka vahtitoiminto on poistettu MP ohjelmalla.  Molemmissa tapauksissa kopu tulee taivaalta ?

Tarkoitus olisi siis saada alentuvalle jännitteelle kovaääninen hälytys esim ulkoisella lipovahdilla ajastetun lennon lisäturvaksi. Onko tarpeen tehdä muutoksia Walkeran johdotukseen jännitevahtitoiminnon varmaksi poistamiseksi?

Omassa kopussa ulkoinen lipovahti on toiminut loistavasti.

Haku ei tuonut asiasta yhtään vastausta....???


Kiitos  ;)






Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #1 : 17 Toukokuu, 2015, 18:40:40 »
Moro, itselläni muutaman kerran loppunut akku lennossa :D alashanse on aina tullut. Minulla on ohitettu kopterin oma jännitteenvalvonta juottamalla signaalikaapeli +5v linjaan kiinni, eli kopteri luulee koko ajan akun olevan täynnä.

Tästä päätellen ESC taitaa katkaista virrat moteilta..... erittäin huono asia, minusta mielummin akun totaalinen tyhjentyminen ja pilalle meno kuin kopterin alastulo ja korjailu. 

Minulla on tällähetkellä kiinni ulkoinen lipovahti hälytyksellä aina akussa kun lennän ja hälytysraja 3.6v

Mutta hankin juuri tällaisen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51630__Quanum_2_4GHz_Telemetry_System_Volt_Amp_Temp_mAh_V3_1.html
odotukset ovat korkealla tämän härvelin suhteen :)

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #2 : 18 Toukokuu, 2015, 14:13:56 »
Moro, itselläni muutaman kerran loppunut akku lennossa :D alashanse on aina tullut. Minulla on ohitettu kopterin oma jännitteenvalvonta juottamalla signaalikaapeli +5v linjaan kiinni, eli kopteri luulee koko ajan akun olevan täynnä.

Tästä päätellen ESC taitaa katkaista virrat moteilta..... erittäin huono asia, minusta mielummin akun totaalinen tyhjentyminen ja pilalle meno kuin kopterin alastulo ja korjailu. 

Minulla on tällähetkellä kiinni ulkoinen lipovahti hälytyksellä aina akussa kun lennän ja hälytysraja 3.6v

Mutta hankin juuri tällaisen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51630__Quanum_2_4GHz_Telemetry_System_Volt_Amp_Temp_mAh_V3_1.html
odotukset ovat korkealla tämän härvelin suhteen :)


Morjens,

Joo pitää vaan saada tarkka tieto  että mitkä johtimet nyt juotetaan...,ja kai sullakin siis oli kyseessä tämä 350 Pro versio?
Devo - M ohjausyksikkö  kun maksaa sen 140-170€ niin ei viitsi ottaa mitää turhia riskejä...

Raimo

Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #3 : 18 Toukokuu, 2015, 14:23:30 »
Minulla on juotettu edellisen omistajan toimesta 5v jänniteregulaattorilta pääboxille menevästä virtajohdosta valkoinen signaalijohto punaiseen +5v johtoon. :D

Poissa bk_t

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #4 : 18 Toukokuu, 2015, 16:40:23 »
Kyllä se kopu alas tulee kun virrat on lopussa, mutta pieni mahdollisuus säästä se että tippuu kuin kivi on juuri kun virrat lopussa kaasu täysille. Ei jaksa enää nousta mutta tulee hitaasti alas. Kannattaa testata tämä leijuttamalla akku lähes tyhjänä joku metrin kahden korkeudessa niin huomaa sen.

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #5 : 19 Toukokuu, 2015, 06:51:41 »
Minulla on juotettu edellisen omistajan toimesta 5v jänniteregulaattorilta pääboxille menevästä virtajohdosta valkoinen signaalijohto punaiseen +5v johtoon. :D

Heip,

Mä en vielä oikein ymmärrä kytkennän toimintaperiaatetta,kuvittelin että valkoinen signaalijohto tuo älyboksille tiedon akun jännitteen ( noin 11,7v ) tasosta ja reakoi sen laskuun.   ???
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2015, 05:59:35 kirjoittanut Raimund »

Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #6 : 19 Toukokuu, 2015, 14:59:42 »
Jaa a ... En tiedä miksi se toimii :D kai luulee akun olevan täynnä ? Pitää tänään katsoa mission plannerilla paljonka se näyttää akun jännitteeksi. Minulla johto on paikallaan kummassakin päässä ja yhdistetty siihen +5v  voi olla hyvä että johdon erottaa regulaattorilta.

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #7 : 19 Toukokuu, 2015, 20:26:01 »
Joo kyl se täytyy jotenkin selvittää kytkennän toimintaperiaate,tää ilmailu on nääs vakava asia  ;D

Tuolleen se on tässä tehty ,aivan kuten kerroitkin,punainen ja valkoinen yhdistetään,mitään ei johtoja irroitella pysyvästi.  Kyseessä pro versio.



« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2015, 07:42:09 kirjoittanut Raimund »

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Walkera QR X350 Pro ja akun jännitteen vahtiminen
« Vastaus #8 : 24 Toukokuu, 2015, 08:12:13 »
Tässä saksalainen tekeekin sen toisin,pitää kokeilla tätä itsekin. Valkoinen johto poikki,punaisesta hyppylanka valkoisen johdon liittimen (Devo-M) puoleiseen päähän. Valkoisen johdon emolevyn puoleinen pää jää ilmaan ja eristetään. Lisäksi kaveri teki sen tuolla irroitettavalla lisä liittimellä...

http://walkera-fans.de/x350-pro-lvc-telemetrie-mod/

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
12239 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2014, 20:18:21
kirjoittanut RRuo58
2 Vastauksia
3413 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 21:04:00
kirjoittanut Einari
3 Vastauksia
2890 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2015, 16:05:28
kirjoittanut vesa68
1 Vastauksia
3117 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Maaliskuu, 2015, 23:55:01
kirjoittanut VERTICAL
26 Vastauksia
25657 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2015, 17:13:13
kirjoittanut Einari