Kirjoittaja Aihe: 600N flybarless  (Luettu 32239 kertaa)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
600N flybarless
« : 19 Syyskuu, 2008, 20:28:21 »
Tuli tuossa netissä törmättyä GMB Legend flybarless kopteriin ja siitä se ajatus sitten lähti.
Ei muuta kun 600:satkusta nuppi pilkkeiksi ja kokeilemaan.
Orkkis kumit ja muoviset lavanpitimet nuppiin ja FB mäkeen.
Laitoin mikserivarret suoraan seesaw:n pultinreikiin ja linkit kiinni.
wasoutbaseen katkastu vipu kiinni ja topruuvilla koko komeus akseliin kiinteäksi.
Voila, 600n legend  :D
Ei muuta kun kopteri autoon ja kentälle.
Kopteria on tullut lennätettyä ja säädeltyä n. pari litraa. ja alkaa lentämään ihan ok, tosin ei ihan täydellisesti vielä.
Delta tarvii hieman vielä testailla, sain kopterin jo menemään melko hienosti suoraan,  loopit sekä rollit ja inverted onnistuu jo kohtuu kivuttomasti.
Hieman kopteri kampeaa vasemmalle tictokeissa.
Yllätyin kuinka helppo kopteri on lennättää, vaikka netissä saa lukea useastakin paikasta että olisi miltei mahdoton lennättää ilman stabilisointia, mekaanista tai elektronista.
Pari suttuista kuvaa koneesta.
MJP

Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #1 : 19 Syyskuu, 2008, 21:07:57 »
very interesting!
I'd love to see this fly one day.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #2 : 19 Syyskuu, 2008, 22:30:44 »
Asennetta  ;D. Sulla ei siis ole mitään vakautusjärjestelmää?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #3 : 19 Syyskuu, 2008, 22:32:10 »
Laitappa sitten kun saat säätöihin niin ihan kunnon sepustus miten käytös muuttuu stabbarikepin poiston myötä. Juuri tälläiset kampeamiset yms kiinnostaa, ja samoin miten olet ne korjannu (linkistö, radion säädöt...)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #4 : 19 Syyskuu, 2008, 23:31:38 »
Veikkaan että jos ajetaan tarkasti jotain liikkeitä ni ei toimi koska MM tasolla kaikki ajaa stabbareilla. Tai sitte keksit todella mahtavan kikan  :o

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #5 : 20 Syyskuu, 2008, 10:13:13 »
Ei mitään vakautus järjestelmää käytössä.
Tarkoitus ei ole tehdä kilpailu kopteria jolla voi tehdä yber tarkkoja ja hienoja fai kuvioita, vaan kopteri hauskanpitoon ja 3dee roiskintaan.
Eipä tuo meikäläisen lennättely muutenkaan ole kuin roiskimista  :D
Radion säätöihin en ole koskenut stabbaritangon heivaamisen jälkeen, ainoastaan mekaanista hienosäätöä kopteriin tehnyt.
Deltakulmaa olen aikaistanut muutamia asteita, mikäli oikein ole termit ymmärtänyt.
Eli swasplate menee pari astetta edellä lavanpitimien linkkeihin nähden.
Muuten setuppi on ihan vakio.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #6 : 20 Syyskuu, 2008, 20:56:30 »
Tänään tuli tuonkin lento todistettua ihan omin silmin. Uskomatonta miten vakaasti se lenti ilman stabilointia. Pakkolasku ojaan linkin irrottua oli todella harmillinen juttu. Kopterista näkyi vain vähän lapoja. Toivottavasti vauriot eivät ole ihan totaalisia :(

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #7 : 20 Syyskuu, 2008, 21:08:06 »
Jep makeesti lensi.
Ja vielä pelkän metanolin voimin!

Lainatakseni erään suuren ajattelijan lausuntoa "Meitä on taas kusetettu! Meille myydään ihan turhanpäiten stabbarin tankoja ja nitroa!" ;D

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #8 : 20 Syyskuu, 2008, 21:27:24 »
Lainatakseni erään suuren ajattelijan lausuntoa "Meitä on taas kusetettu! Meille myydään ihan turhanpäiten stabbarin tankoja ja nitroa!" ;D


Niin, no... No niin.

Taas kustiin gringoa silmään.

Ja joku väittää ettei YS suostu käymään alle kaks kymppisellä nitrolla...

nojoo kokoajan lihotaan suuremmaksi "ajatteliaksi"
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #9 : 21 Syyskuu, 2008, 09:51:05 »
Lainatakseni erään suuren ajattelijan lausuntoa "Meitä on taas kusetettu! Meille myydään ihan turhanpäiten stabbarin tankoja ja nitroa!" ;D
Niin, no... No niin.

Taas kustiin gringoa silmään.
Ja joku väittää ettei YS suostu käymään alle kaks kymppisellä nitrolla...
nojoo kokoajan lihotaan suuremmaksi "ajatteliaksi"
Kun jätkät näyttää siellä olevan kova meno päällä, niin seuraavaksi varmaan lataatte sähkisten akkuja langattomasti lennossa ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #10 : 21 Syyskuu, 2008, 13:36:49 »
Hmm, vai langaton lataus  :D
No enivei, kalustotappiot ei ollut kauhean suuret, pieni purkillinen laakerirasvaa ja puoli rullaa wcpaprua sekä pari topsipuikkoa ja yksi kuomun muovitapeista.
Sähköt ja motti on purettu ja kuivattu ja laakerit rasvattu.
Koitan tänään päästä taas kentälle iltapäivästä.
Kiitokset vielä Arctikdiverille kanöpy mauntista ja paineilman lainasta.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #11 : 21 Syyskuu, 2008, 16:05:34 »
Asiaa!!! Laittaisitko vielä pari kuvaa nupista ja linkistöstä? Tuollainen modihan on suorastaan pakko tehdä trex 500:lle! Eilen Jet Power 2008 messuilla joku veti roxterlla hyvää settiä flybarles muodossa, tosin hänellä oli gyrot apuna (oli joku sakemanni merkki, ei mikado).

Kuvista etukäteen kiittäen! Voidaan näyttää esimerkkiä että Suomessa ajetaan flybarlessia ihan raakana, ei "turhia" gyroja menoa haittaamassa.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #12 : 21 Syyskuu, 2008, 20:49:32 »
Laitan kuvia heti kun ehdin ottaa lisää.
Kokeilin tänään muutta deltaa taas, tarvii tehdä joku asteikko ja pitää lokia, tuntuu olevan aste liikaa tai liian vähän niin kopu menee kulman kautta ympäri  flipatessa.
tällä hetkellä kolme neljä astetta ennakkoa näyttäis toimivan parhaiten.
Tänään leikkasin funtecin putken auki ja modasin sisäputkea hiukan, ja kokeilin oman putken tilalle vaihteeksi.
Kone kuulostaa nyt ihan hyvältä ja sain kaivattua alavääntöä koneeseen lisää.
Kyllä ilman nitroa pärjää, koneen säätö menee vaan tarkemmaksi kaikkien palikoiden osalta.
Säätö jatkuu...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #13 : 21 Syyskuu, 2008, 22:06:11 »
Kiinnostavaa...oletko lentänyt ilman stabbareita myös tuulisissa olosuhteissa? Miten käyttäytyy?

Mitä lapoja käytät? Ymmärtääkseni lapojen painotus profiilin suunnassa, ja suhteessa kiinnitysreijän sijaintiin, vaikuttaa stabbarittomassa nupissa melko paljon ominaisuuksiin.

Mullahan on tuo Hirobon Schweizer 300 3-lapaisella stabiloimattomalla nupilla, siinä ainakin tuuli vaikuttaa melko ikävästi, eli kun tuuli pääsee lapakehän alle niin kopu pomppaa ylöspäin ja päinvastoin. Huomattavasti enempi mitä stabiloidulla nupilla.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #14 : 22 Syyskuu, 2008, 21:14:31 »
Ei ole kovassa tuulessa vielä tullut ajettua, täytyy koittaa heti kun tuulee riittävästi.
Rapukalla tuli ajettua 17m/s tuulessa, ei se kyllä enää kivaa ole, ja en usko että tolla setupilla tulisi edes kokeiltua.
JoniP:lle ja muille kokeilunhaluisille kuvia linkeistä, varoituksen sanalla teette ihan omalla vastuulla  ;)
En ole kokeillut pienemmällä kopterilla joten en osaa sanoa kuinka mielenkiintoinen siitä tulee ajaa.
Laita ainakin nuppiin löysimmät kumit mitä käsiisi saat ja rauhassa taivaalle.

Asiaan, wasoutbase on lukittu topruuvilla joka näkyy yhdessä kuvassa, kopuun vastarille (ei moottorille) virrat päälle ja lapakulmat + niin paljon kun menee jonka jälkeen milli wasoutbasen ja swassin väliin tilaa ja ruuvi kireelle.
Laita aluksi joku arvioitu 3-4astetta swasplatea aikaisemmalle wasoutbasea kääntämällä  pyörimis suuntaan päin. tarkempi arvo selviää ainoastaan kokeilemalla.
Ohjain tietysti 3d lentotilassa säätöjä tehdessä että näkee maks. ja min. kulmat, tappi keskelle ja pyöritteleen linkeistä lapakulmat nollaan.
Kentälle ja vehkeet taivaalle.
Good luck  ;D
Oheessa kuvia nupista, ja gyron uudesta telineestä.
MJP

edit: ainiin lapoina halvimmat mahdolliset lasikuitu lavat mallia HDX venyy ja paukkuu, kokeilen myöhemmin hiilarilavoilla.
 
« Viimeksi muokattu: 22 Syyskuu, 2008, 21:19:15 kirjoittanut MJPilot »
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #15 : 22 Syyskuu, 2008, 22:30:17 »
Kiitos kuvista! Setuppi mekaanisesti on sama kuin gyroja (esim. v-stabi) käytettäessä paitsi tässä käytetään mikserivarsia. Ilmeisesti niiden avulla liikkeet lavanpitimille jää hieman rauhallisemmiksi. Gyroja käytettäessähän linkki vedetään suoraan washplatesta lavanpitimelle. Toisaalta eikö vastaavan miksauksen voisi tehdä radion päässä, jolloin pääsisi mikserivarsistakin eroon?  ::)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #16 : 23 Syyskuu, 2008, 17:28:15 »
Mikseri varret on myös helpottamassa servojen kuormaa, sekä parantamassa ohjaus tuntumaa.
Kokeilin rapukalla joskus ilman mikserivarsia vastaavaa fb setuppia, ja se oli todella kiikkerä lennättää.
Loppui radiosta expot kesken ennen kun rauhottui, nyt trexillä ja mikserivarsien kanssa pystyy ihan jees lennättään.
En usko tosin että 120 astetta vs 90 olisi mitään eroa lennätyksen kannalta, suurin ero tulee säädettävästä delttakulmasta mitä ei rapukkaan tullut tehtyä.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #17 : 23 Syyskuu, 2008, 20:54:34 »
Tossa mun 3-lapanupissa ei oo miksereitä ja se tosiaan on kiikkerä ja laiska. Kuten isäntänsäkin, sanoin itse kun sen joku kumminkin olisi sanonut...

Servot kuormittuu myös ilman stabbareita ja miksereitä ihan eri tavalla, ne stabbarithan toimii tavallaan myös eräänlaisina tehostimina ja mikserivarret taas tekee vipuvartta.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #18 : 23 Syyskuu, 2008, 21:55:46 »
Servot kuormittuu myös ilman stabbareita ja miksereitä ihan eri tavalla, ne stabbarithan toimii tavallaan myös eräänlaisina tehostimina ja mikserivarret taas tekee vipuvartta.

Juurikin näin, minkä olen huomannut pienentyneenä akkujen kesto aikoina.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #19 : 25 Syyskuu, 2008, 20:25:42 »
Outoa, muut ovat raportoineet FB setupeissa pidentyneitä lentoaikoja ja suurentuneita tehoja, ilmeisesti kun ei tarvitse stabbaria pyörittää.

Koitin äsken vastaavaa terex 500:een, hyvin meni ainakin leijutukset. Oli hieman parempi herkkyys, pitch oli etenkin äkäisempi. Oli sen verran pimeätä, (piti kokeilla katuvalon alla) että taivasajot jää seuraavaan kertaan. Toivottavasti huomenna kerkiän rankaiseen ko. setuppia paremmin.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #20 : 25 Syyskuu, 2008, 21:27:06 »
No niin, totta että lentoajat ovat pidentyneet ja tehoja ei joka liikkeeseen tarvii yhtä paljon kuin ennen, mutta tosi asia on että servot ottavat enemmän virtaa kun ei ole fb:tä jeesaamassa.
Sähkiksessä varmasti huomaa paremmin lentoajoista että voimaa ei tarvitse niin paljoa.
Onnea kokeiluille  :)
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #21 : 26 Syyskuu, 2008, 18:15:12 »
Totta, tajusin vasta postattuani että tarkoitit servojen viemää virtaa.

Tänään ajoin kahdet akulliset flybarless Trex 500:ella. Setuppi oli radion puolelta tismalleen sama kuin ennen modifikaatiota, paitsi pitch piti kääntää toisen suuntaiseksi, sillä lavanpitimet piti vaihtaa toisinpäin. Eli liikkeet ja expot olivat samat kuin FB:n kanssa. En laittanut lisää deltamiksiä, washout edelleen samoissa stoppareissa kuin orginaalissa, mutta lukittu siten ettei pääse tippumaan pois.

Tuli ajettua, flippejä joka suuntaan, selkälentoa ja leijuntaa, tictoccia, silmukoita, vaakakierteitä, piruetteja, funnelia (nokka alhaalla) eli sekalaista settiä.

Tuntemuksia:
+ hyvännäköinen ilman flybaria (stabbarilavat ei riko kopteritunnelmaa)
+ varsin ketterä!  ;D
+ roll rate todella hyvä joka suuntaan = varsin ketterä kuten todettu yllä
+ kollektiivi ihan ok
- nopeassa ajossa voimakas taipumus nousta pystyyn
- saattaa tehdä yllättäviä muljahduksia jos on varomaton
- idle 2 eli isoilla kierroksilla ja ilmanopeudella pitch = älyttömän herkkä

Paikallaan räppäilyyn kerrassaan erinomainen ketteryytensä ansiosta. Vauhdikkaammassa ajossa ongelmallinen, tässä rupeaa kaipaamaan stabilointia. Vielä ei tee mieliruuvata stabbaria takaisin, ei sitten millään. Mikäli stabiloimaton alkaa tuntua hankalalta, hankin sitten gyro stabiloinnin.

MJP, Kiitos kun otit aiheen esille ja kirjoittelit siitä!

Joni

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #22 : 27 Syyskuu, 2008, 21:19:53 »
Eipä siinä mitiä, kiva kuulla positiivisia kokemuksia pienemmällä kopterilla.
Kaikki joukolla stabbareita mäkeen heittämään, tehdään tästä maasta no flybarzone   :D
No ei vaan onhan se stabbarin kanssa ajelukin kivaa, ainakin kaikki liikkeet on loogisia.
Laita joni kuvia kokeiluista.
Paljonko on lentoajat pidentyneet fb vs nonfb?
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #23 : 27 Syyskuu, 2008, 22:14:55 »
Ootta te kans värkkäjiä :D


3 lapaa, flybarless... ihan vakaasti tuntuu liikkuvan... näin alottelian silmiin :D
you tubeen haku -> Flybarless Trex 450 3-Blade Head
en viitsinyt liittää linkkiä kun sotken liikaa tätä teidän topicia :)
« Viimeksi muokattu: 27 Syyskuu, 2008, 22:16:45 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N flybarless
« Vastaus #24 : 28 Syyskuu, 2008, 11:43:31 »
Laita joni kuvia kokeiluista.
Paljonko on lentoajat pidentyneet fb vs nonfb?
MJP

Tässä yksi kuva nupista - varoitus! kyseessä ei ole kestävä ratkaisu, tällä setupilla halusin kokeilla miten tuo 500:en lentää flybarless versiona. Sen takia en katkaissut washoutissa tarpeettomaksi jääneitä vipuja, toinen vaaran paikka on tapa jolla washout on lukittu. Siinä on käytetty kahta erillistä varmuuslankaa (rautalakaa) pitämässä sitä ylhäällä, muutoin se putoaa kun swashplate laskee alas.

Lentoajoista ei ole vielä kokemusta, yleensä olen ajellut 6 minuuttia jolloin 6S paketista on kulunut n. 2000 mAh. Pitää tarkkailla tuon FB modin vaikutuksia, vielä en osaa sanoa mitään.
« Viimeksi muokattu: 28 Syyskuu, 2008, 11:49:09 kirjoittanut JoniP »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2434 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2008, 23:03:35
kirjoittanut Jyri
10 Vastauksia
5755 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2009, 10:28:11
kirjoittanut Maikko
0 Vastauksia
1665 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2009, 19:21:06
kirjoittanut tuupola
4 Vastauksia
3132 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2009, 11:17:27
kirjoittanut mnentwig
6 Vastauksia
3440 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2013, 07:10:35
kirjoittanut pilot4fn