Kirjoittaja Aihe: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...  (Luettu 23846 kertaa)

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« : 21 Toukokuu, 2015, 20:40:35 »
Tieto lisää tuskaa ja mitä enempi asiaa yrittää lukea niin enempi menen sekaisin...

750-kokoinen y6 kaipaa ropelleja, moottorit ovat 4822 690kv, valmistajasta ja tiedoista ei tuota enempää tietoa ???

Alkuperäinen omistaja käyttänyt 14x4.8 t-motorin hiilareita, eivät kuulu kauppaan ja melkoisen kalliita pareittain ostettuna (elämä on...)

Hexa lentokuntoisena tulee painamaan arviolta 3-3.5kg (arvio)

Nyt pitäisi nopeasti saada edes väliaikaiseksi kohtuulliset ropellit, myöhemmin voi tilailla kalliimpia ja viimeistellympiä vispilöitä, nyt vain haluan nopeasti saada kopun ilmaan ja testaamaan.

Mistä saisi laskettua nostetta ja olikos niin että lyhyempi ja pienempi nousu potkurissa tekee kopterista nopeamman mutta heikentää nostetta, lisäksi ei niin herkkä tuulelle, jos pidempi ja isompi nousu, kasvattaa nostetta, mutta vaatii moottorilta enempi ja on tuuliherkempi ja hitaampi...

Näin ollen mahtaako 14x4.7 ropellit olla jo liikaa?
12x3.8 liian vähän?
Jotain siltä väliltä?

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #1 : 21 Toukokuu, 2015, 20:47:43 »
Lenteleen pääse jo 10":lla. Tietysti hyötysuhde on parempi 12":lla.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #2 : 21 Toukokuu, 2015, 21:07:09 »
Löytyi hakusanalla "4822 690kv" seuraavia kuvia, kun ei toi kiina onnistu millään...
Tosin en nyt tiedä noista watti määristä mitään, itellä olisi tossa 12x4.5, ne voisi olla passelit alkuun?
Mahdanko lukea kiinalaista taulukkoa oikein, että 14x4.7 vispilöillä 50%kaasulla saisi 1.1kg/moottori työntöä?...
Noilla 12-tuumaisilla n.0.8kg/moottori...

Tosin ei kyllä mitään hajua minkä moottorin taulukko tuokin on, niissäkin varmasti eroja...
Amperi määrät tuntuu kovin pieniltä...
Ehkä en nyt sit kuitenkaan viellä käy 14tuumaisia ostamassa, kyllä tuo 12-tuumaisten nosto riittäisi hyvin myös...eikä rasittaisi moottoreita liikaa...

Poissa Tumelius

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #3 : 21 Toukokuu, 2015, 21:20:09 »
Lainaus
Tieto lisää tuskaa ja mitä enempi asiaa yrittää lukea niin enempi menen sekaisin

Olisko tästä mitään apua.? Tai teet samanlaisen kaluston ja mittaat itse propsut mikä on oikeesti hyvä.

Tuollainen pitää kyllä tehdä itsellekkin,jahka kerkeää.
http://www.multikopterit.net/index.php/topic,499.0.html

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #4 : 21 Toukokuu, 2015, 21:38:00 »
Alkaa tuntumaan, että paras tapa on testata itse ja tehdä dataa siitä.

Eikös tämä ole oikeanlainen mittari:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/gt-power-130a-watt-meter-and-power-analyzer-p-5492.html

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #5 : 22 Toukokuu, 2015, 21:20:19 »
Suosittelen kokeilemaan tätä

http://www.ecalc.ch/

Siellä on multeillekin laskuri. Omien kokemuksien mukaan on pitänyt hyvin paikkansa ne arvot mitä tuosta on saanut toisin kuin muilla. Moottori ym. valmistajilla meinaa olla optimistisia ne lentoajat, tehot ym.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jeltsin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #6 : 22 Toukokuu, 2015, 22:31:35 »
Tuollaiset http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66708__Quanum_1555_T_Style_Carbon_Fiber_Propellers_CW_and_CCW_Rotation_to_suit_Pancake_Motors.html on melko hyvät hinta/laatu suhteeltaan (ei tosin aivan pärjää t-motorsille hyötysuhteessa mut on jonnin verran halvemmat), jos ajelet 3S akuilla 690kv ja hae pitkää lentoaikaa(4822 moottorille ei pitäis olla ongelma). 4S:lle voi olla vähän isot, mutta ei siitä vielä moottorit kärähdä, hyötysuhde vähän tippuu. Pitäis vähän enempi tietää kokoonpanosta jotta vois jottain suosituksia antaa...

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #7 : 01 Kesäkuu, 2015, 20:57:17 »
mitenkäs tämä asia nyt menee, multeissa usein pidempi potkuri pienemmällä nousulla on parempi kuin lyhyempi isommalla nousulla?

Lyhyempi potkuri on kuitenkin parempi tuulessa kuin pidempi.

Mitenkäs tuo nousu vaikuttaa, isompi nousu, isompi noste ja virran kulutus = lyhyempi lentoaika?

Pidempi potkuri on sitten herkempi tuulelle, mutta antaa pidemmän lentoajan?

Samasta materiaalista tehty 1238 ja 1245 tai 1247 potkurit, millaisia eroja?
Pienempi nousu = pienempi noste? Kuitenkin pienempi virrankulutus ja parempi tuulen kesto?
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2015, 21:00:44 kirjoittanut hamatiju »

Poissa Jeltsin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #8 : 01 Kesäkuu, 2015, 23:59:21 »
Pituuden lisääminen kasvattaa hyötysuhdetta tiettyyn rajaan saakka, minkä jälkee hyötysuhde alkaa tippumaan koska moottorin vääntö ei enää riitä.
Tämä raja riippuu moottorin kv-arvosta ja tehosta sekä käytetystä jännitteestä. Eli karkeasti mitä pienempi kv-arvo sitä pidempi potkuri.

Tuuliherkkyydessä se tuuma suuntaan jos toiseen ei kovin paljon vaikuta tässä kokoluokassa. Enempi kiinnittäisin huomiota hyötysuhteeseen.
Ja hyötysuhdetta kun ei oikein mittaamatta saa selville, eli pitäis olla jonkinlainen testipenkki missä vedon ja tehon saa mitattua tai jos FC:stä
saa dataa ulos nii siitä laskemalla.



Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #9 : 02 Kesäkuu, 2015, 22:16:57 »
En tiedä mikä oli menneenä viikonloppuna, lensin muovisilla 1245:lla ja tuntui kohtulliselta, vaihdoin apc 1447:iin ja tuntui melkoisen huonolta...ei tahtonut kunnolla pysyä paikallaan ja tuntui jotenkin "laiskalta" akkuna 4s.
Vaihdoin takaisin muovi 1245:iin ja tuntui paremmalta... :o
Tuulta oli hieman, mutta lähes samanlaiset olosuhteet molemmissa testeissä, ihmetyttää vain kun suositellut potkurit moottoreille olisi 1448:t lähellä oltiin, mutta fiilis jäi huonoksi...

Seuraavaksi ajattelin hankkia apc 1245 tai 1247:t ja ehkäpä 1340:t...

Testaamalla se kai parhaiten selviää omasta mielestä parhaat...

Toi potkurin nousu viellä aiheuttaa "pään vaivaa" kumpi parempi, isompi vai pienempi nousu, mikä merkitys?

Kun löytyy sopiva koko niin varmaan sitten hiilikuituiset...tai puiset...toiset kehuvat...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #10 : 03 Kesäkuu, 2015, 07:52:34 »
Puhut pelkästään potkurin noususta ja halkaisijasta, mutta yhtä merkittäviä tekijöitä ovat myös potkurin malli ja massa. Potkureita on nykyään malleiltaan aivan laidasta laitaan, kolmiomaisista suorakaiteisiin, leveistä kapeisiin ja tylpistä teräviin. Vastaavasti potkureiden massat vaihtelevat superkevyestä todella painavaan. Pelkkä "1247" tai edes "1238 APC" ei siis sano potkurista vielä kuin puolet. Ovatko nuo testaamasi huiskat olleet profiililtaan/malliltaan samanlaisia? Entä massaltaan?

Multikoptereissa toimii parhaiten mahdollisimman kevyt ja jäykkä potkuri. Riippuen toki kopterin koosta - pikkukopussa ämpärimuovikin voi olla riittävän jäykkää.

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #11 : 03 Kesäkuu, 2015, 08:15:11 »
Muista myös, että kopterin PID:t menee uusiksi jos vaihdat potkureita. :)

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #12 : 03 Kesäkuu, 2015, 14:46:15 »
 :o
Siis mitkä pid:it?
Ihan uusi termi nyt ???
Lisää säädettävää vai... ???

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #13 : 03 Kesäkuu, 2015, 14:52:02 »
:o
Siis mitkä pid:it?
Ihan uusi termi nyt ???
Lisää säädettävää vai... ???
Tässä tapauksessa luultavasti gainit. Jotain pitää kuitenkin säätää, jos vaihtaa 12" -> 14" tai toisinpäin.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oikeiden potkurien valintaa...ja sen vaikeus...
« Vastaus #14 : 03 Kesäkuu, 2015, 15:11:31 »
Juu, no gainit on tutut...hekoissa omat säätönsä ja varmaan tässä tapauksessa tosiaan nimet sekaisin, meinasin jo että olenko ollut onnellisen tietämätön jostain säädöstä...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2816 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2009, 12:06:35
kirjoittanut Sandu
6 Vastauksia
3071 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2014, 20:38:10
kirjoittanut Tucho
1 Vastauksia
2562 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2015, 22:02:02
kirjoittanut WhoopeR
22 Vastauksia
18412 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2016, 17:28:58
kirjoittanut jyrip
0 Vastauksia
1564 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2020, 09:22:44
kirjoittanut kopterimies