Kirjoittaja Aihe: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?  (Luettu 5167 kertaa)

Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« : 08 Kesäkuu, 2015, 15:41:53 »
Elikkä tässä mietin tarot 680 kopteriin päivitystä 4s---->6s hyötysuhteen nousun toivossa. Mutta kun olen katsellut nuita ilmeisesti tehtaan tekemiä "testejä" niin hyötysuhde melkein jokaisella moottorilla on parempi 4s setupilla potkureista riippumatta. Eli onko alhainen jännite kuitenkin parempi yleisesti kuin korkeampi ?

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #1 : 08 Kesäkuu, 2015, 21:39:51 »
ei. Suurempi jännite, pienempi virta, pienempi häviö. Häviö taitaa nousta virran neliöön...

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #2 : 09 Kesäkuu, 2015, 07:03:08 »
Noissa testeissä on huomioitu vain moottorin tuottama hyöty.

Ilmeisesti se moottori vääntää tehokkaammin tuossa "keskialueella" 4S akulla verrattuna siihen että siitä napataan enemmän kierroksia 6S akun volteilla.

Uskon että suurin merkitys on juuri tuolla moottorin teholla. ESCien tehohäviöihin ei suuremmin vaikuta onko 6S vai 4S akku. Eroa toki on mutta onko se merkityksellistä.

Parhaan nostotehon saa suurella propellilla ja hitailla kierroksilla. (Verrattuna pieneen propelliin ja suuriin kierroksiin).

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #3 : 09 Kesäkuu, 2015, 10:23:46 »
Eikös isompi ja hitaammin pyörivä potkuri ole aina energiatehokkaampi kuin pieni ja nopeasti pyörivä. Jos samalle voimalinjalle vaihtaa 6s ja pienemmän potkurin ni varmaan hyötysuhde heikkenee. Kun taas valitaan moottorin kV jne oikein ni 6s:llä on parempi hyötysuhde.

Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #4 : 09 Kesäkuu, 2015, 21:13:56 »
Mitenkä kun katselin nuita taulukkoja uudelleen niin silti tunnustaa että 4s lipolla grammaa/watti suhde oli melkein sama ja ehkä joissain hieman parempi kuin tuolla 6s setupilla... näin yleisesti keskiarvona ? Mutta kai se 6s on hyötysuhteeltaan parempi.. pakko se on uskoa :D

Tästä sitten miettimään että kannattaako tarot 2814/700 moottoreita ryhtyä ajamaan 6s ? jos noparit kestää ? Silloinhan pienempi kaasu riittää samaan tehoon ja amppeerit laskee ? eikai se moottori samalla kaasulla sen enempää rasitu ? Asia erikseen kun aletaan ottamaan lisää tehoa irti eli nostokykyä lisätään lisäämällä kaasua ?n

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #5 : 10 Kesäkuu, 2015, 11:04:45 »
Tuo grammaa per Watti ei vain hyötysuhteesta kerro mittään, ellei pelkää leijutusaikaa ajattele..  Korkeammalla jännitteellä kierrokset on kovemmat ja nopeutta saa lisää.  Voi ajatella vaikka vaihteena, kyllä joku heikkokuntoinen keski-ikäinenkin polkee polkupyörällä jyrkkää ylämäkeä ylös ykkösvaihteella, siinä missä huippu-urheilija isolla vaihteella..  Ero tulee sitten suoralla :)
Kun potkureissa on joko kierroksia tai nousua enemmän, niin on sitten helpompi hallita tuulisella säällä ja nopeampi.. Puhtaasti leijuntaan optimoitu, menee jo sitten ihan tuulien mukana..  Korkeammalla jännitteellä saa paremman hyötysuhteen, myös g/w ajattelulla, jos vain vaihtaa moottorit samalla vähemmän kiertäviin (ja vääntävempiin), eli pidetään kierrosluku ja potkurit samoina.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #6 : 10 Kesäkuu, 2015, 16:04:21 »
Eihän nuitten tarotin moottoreiden pitäisi 6s setupissa  sen kovemmalle rasitukselle samalla lentopainolla leijjutuksessa joutua kuin 4s akustolla ? Kun jännitettä on enemmän niin teho kasvaa ja  "kaasun määrä" samalla nosteella on sama ?

Eli pystyisinkö vaihtamaan ensin noparit yms 6s versioksi ja sitten kun on varaa hankkia kunnon moottorit niin vaihdan ne jälkikäteen ?

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #7 : 10 Kesäkuu, 2015, 16:37:42 »
Jos halutaan pitkää leijutusaikaa mahdollisimman kevyellä kopterilla, niin varmasti 4s akut on parempi vaihtoehto.
Mikäli kuormaa on enemmän, on 6s akusto parempi vaihtoehto.

Käytännössä en näe mitään järkeä tuon tyyppisen kokoonpanon päivittämiseen, varsinkin jos ajattelee taloudellisesti.
Helpompi vaihtaa mahdollisimman isot potkurit, mitä nykyiset moottorit kestää tai käyttää isompia akkuja. Myöskin ylimääräisen painon pudottaminen tuo suoraa hyötyä.

Olennaisinta on omaan käyttöön parhaiten rakennettu kokoonpano.

Uusimmassa X8 kuvauskopterissa on itellä 2x8000mAh 6s akut, joilla kameran kanssa ollaan ilmassa lähes 15min kerrallaan. Kone painaa n. 10kg.
GH-kokoista kameraa varten olisi varmasti päässyt vähemmälläkin akustolla ja kopterin painolla, mutta nykyinen kokoonpano sietää jopa 1-2kg lisäkuorman tulevaisuutta varten.

Eli melkein ensin tarkkaa harkintaa mitä aikoo ilmassa kannatella ja mitkä asiat on tärkein omaan käyttöön huomioida.

Poissa sakke4321

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #8 : 10 Kesäkuu, 2015, 16:49:05 »
Kuvaus käyttöön siis tulee, mahdollisimman vakaa ja pitkä lentoaika olisi hakusessa
Painaa sen mitä nyt tarot 680 painaa :D tarkoitus kantaa järkkäriä ja gimbaalia, 2 fpv lähettimet yms sälää...
Akkujen osto on edessä, niin mietityttää tuo että minkälaiset akut sitä hankkii

Poissa Prosky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #9 : 11 Kesäkuu, 2015, 18:42:20 »
Kaverini on juuri tuunannut tuollaisen tarot 680 kopterin. Muistaakseni siinä on 15" potkurit, nuosukulmaa en muista mutta oli jyrkät, ja 3x4s akuilla lentoaika 25min! Kopteri on juurikin kuvauskäyttöön tehty. 6s akkujen tuoma lisäpaino tuhoaa tuon teho hyödyn. Lentoaikaa sillä ei saa juurikaan lisää!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vulcan UAV 900mm Hexa | Wookong-m | Gaui Crane3 | Futaba 8HG Super | DJI Videolink

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #10 : 11 Kesäkuu, 2015, 20:59:56 »
... 6s akkujen tuoma lisäpaino tuhoaa tuon teho hyödyn. Lentoaikaa sillä ei saa juurikaan lisää!

Eihän se nyt ihan noi yksoikoista ole. Ihan samoihin Wh/gramma -suhteisiin päästään myös 6s-akuilla kun kennot mitoitetaan kapasiteetiltaan vastaavasti pienemmiksi. Oleellisinta tuossa on sopivien potkureiden ja moottorien valinta. Jos on tarkoitus käyttää samoja komponentteja, mutta vaihtaa vaan akut 4s -> 6s, niin tuskin paljon paranee, ellei alkuperäinen mitoitus ole totaalisen metsässä.

Optimikomponenteilla saman kokoluokan vehkeillä 6s akuilla päästään kuitenkin helpommin ja pienemmillä virroilla 4s akkuja parempiin tehoihin ja hyötysuhteisiin. 
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #11 : 03 Heinäkuu, 2015, 23:08:29 »
Mietitäämpä nyt vielä täälläkin ääneen tätä askarrutavaa kysymystä. Eli hommasin hexan sunnysky v3508-20 580kv moottoreilla. Hexa tarot, ja n. 800mm kokoa. FC Naza M. Tällähetkellä lentoakkuina on 6s 5000mah pakat. Moottoreille vähän ylispeksatut, mutteihan noita täysillä lennetäkkään. Mietinkin, voiko tuossa nyt vaihdella heittämällä 4s ja 6s pakkoja, kumpia nyt sattuu hyllystä löytymään. Ja tekis mieli ihan lentoajan puitteissa hommata hobbykingiltä noita multirotor 10 000mah 4s pakkoja pari.
« Viimeksi muokattu: 04 Heinäkuu, 2015, 13:23:30 kirjoittanut Spin »
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #12 : 06 Heinäkuu, 2015, 10:47:17 »
Pienempään jännitteeseen/kennomäärään voi aina vaihtaa. Kopteri joko lentää, tai sitten ei. Yleensä samaan syssyyn pitää vaihtaa myös potkurit nostavampiin - jolleivat ole sitten olleet korkeammalla jännitteellä jo aivan tolkuttoman yliampuvat. Voit kokeilla potkureita jyrkemmällä nousulla ja/tai suuremmalla halkaisijalla.

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #13 : 06 Heinäkuu, 2015, 15:16:01 »
Ja samalla kun vaihdat akkua muista muuttaa/säätää PIDit vastaavasti. :)

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hexan hyötysuhteen maksimoiminen 4 vai 6s akusto ?
« Vastaus #14 : 06 Heinäkuu, 2015, 17:59:19 »
Niin, samoilla moottoreilla pääsääntöisesti taitaa porukka käyttää 4s kokoonpanoa. Potkurit on tällähetkellä 13" ja ovat jo 6.5 nousulla, joten jyrkempiä ei kyllä viitsis laittaa. Isommiksi ois kyllä mahdollisuus vaihtaa. Voishan tuota tieten koittaa mitä se tuumaa 4s pakasta. Vasta ensimmäisen lennon tein testimielessä noilla 6s pakoilla, enkä vielä ole koittanut miten äkäinen tuo niillä on. 5min kevyessä liikuttelussa sain akkuihin uppoamaan ainoastaan vähän yli 1600mah, että taitaa nätisti lennettynä saada noillakin lentoaikaa hyvin :). Eihän tuollaista ole tarkoituskaan räimiä ympäriinsä :).
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1957 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2014, 09:26:47
kirjoittanut Einari
1 Vastauksia
18843 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2015, 20:35:57
kirjoittanut Rollerah
23 Vastauksia
21774 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2015, 17:08:51
kirjoittanut Jeltsin