Kirjoittaja Aihe: Lepton EX  (Luettu 70230 kertaa)

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Lepton EX
« Vastaus #100 : 01 Huhtikuu, 2010, 21:20:08 »
Siisti ku sika pienenä :) Mullakin pitäis hommata samanlainen laatikko omille romuille. Hintaa oli boksilla 45e trex-storesta.
Tuo uus kabiini on kyllä tosi hieno. Livenä varmaan vielä hienompi :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #101 : 19 Huhtikuu, 2010, 14:51:48 »
Asiantuntijaraati huomio.
Laskeuduin soralle ja perähän se upposi sen verran että perälavat heitti kiviä päälavoille. Ikävin seurauksin.
Toiseen lapaan tuli yksi iso jälki ja yksi pieni. Toiseen lapaan ei käytännössä mitään.
Voikohan näillä vielä lentää, vai onko matkamuistoja?
Yritin laittaa koloon pikaliimaa ja ajatuksena oli sitten hioa se siistiksi ja peittää pikku teipinpalalla.
No eihän se pieni palkeenkieli pikaliimasta juuri tarttunut.















Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lepton EX
« Vastaus #102 : 19 Huhtikuu, 2010, 16:32:50 »
Isommalla kololla olevaa lapaa en ainakaan enään käyttäisi.. suht is vaurio kuitenkin. Pienempimmästä tuskin haittaa

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #103 : 19 Huhtikuu, 2010, 16:37:45 »
Ok. Kiitos.
Tilasin uudet. Tietääpä olla tulevaisuudessa tarkempi mihin laskeutuu. Kantapään kautta nämä asiat parhaiten oppii ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #104 : 01 Toukokuu, 2010, 09:07:45 »
Laitoin vihdoin kiinni pidemmän peräputken. Pidempi hihna tuli Sabesta mutta en sitten ajatellut tönäriä, no siinä vaiheessa kun aloin putkea vaihtaa totesin sen puutteen. Onneksi oli sopivaa hiilitankoa ja irtokierrepäitä olemassa joten sopiva tanko syntyi äkkiä. Leijunnassa perä rauhoittui, ja pieni edestalkainen heijausliike loppui. Taivaalla tuntuma perään on tarkempi ja tuntuisi mutenkin toimivan nyt paremmin, ainakin mun FAI tyyppisessa ajossa. Päätykäännöksestä tultaessa pysyy paremmin linjalla eikä ehkä  kampea sivuun niin paljon kuin aiemmin. Nythän tähän voisi myös laittaa pidemmät lavat 465 mm lavat, sekin täytyy kokeilla.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #105 : 29 Toukokuu, 2010, 09:22:48 »
Saattaa myös olla, ettei kopteri pidennettynä enää mahdu sinne kuljetusboksiin, vai kuinka?


Kyllä mahtuu kuin mahtuukin :-\
Se menee kun tekee tilaa mattoveitsellä molempiin päihin.
Muutama milli pituuteen lisää niin ei mahtuisi.

Mulla on muuten Leptonissa ollut nuo Saben pidemmät takalavat ja perä on toiminut hyvin. Nyt kuitenkin laitoin vielä tuon pidemmän hiilikuituputken ja perästä tuli vieläkin parempi. Se on nyt nopeampi ja tarkempi sekä kääntyy pienemmillä lapakulmilla todella vaivattomasti.
Perän keveyden tuntee jo käteen kun kopteria liikuttaa. Suosittelen hiilikuituun siirtymistä vaikka hinta on suolainen.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #106 : 25 Lokakuu, 2010, 20:18:46 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #107 : 25 Lokakuu, 2010, 22:51:23 »
Mikä moottori on kyseessä, arvatenkin siirryit 6s setuppiin?
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #108 : 26 Lokakuu, 2010, 07:11:06 »
« Viimeksi muokattu: 09 Marraskuu, 2010, 18:15:07 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Eetu73

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #109 : 29 Lokakuu, 2010, 21:58:38 »
Hetken jo luulin että myyt koko koneen pois :) huh...

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #110 : 30 Lokakuu, 2010, 06:22:58 »
Ei ole ollut aikomusta niin tehdä. Pienempiä kopukkoja vois vähentää.
Varsinkin nyt kun hommasin 250 kokoisenkin.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #111 : 09 Tammikuu, 2011, 19:40:02 »
APUVA!
Nyt alkaa järki loppumaan :'(

Millaisilla akuilla tosimiehet lentää 3D:tä kun
mulla kaikki mahdolliset akut paisuu alle 10 lennon jälkeen. Enkä lennä edes tosi 3D:tä.
Vain rivakkaa jotain..

Viimeksi ostin näitä akkuja kun ajattelin että pitää olla kunnollisia ettei paisu ja että teho piisaa:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/3250-mah-4590c-4s1p-148-v-6-c-lataus-p-1967.html

Ja mitäpaskaa >:(
Nyt ensimmäiset paisumisen merkit taas nähtävissä lennon jälkeen.
Ja siitä ne yleensä lisääntyy joka lennon jälkeen.

Käytän akkuja niin huolellisesti ja sääntöjen mukaan ettei varmasti kukaan.
Lataan korkeintaan  yhdellä ceellä eikä akut missään vaiheessa ole kylmässä.
Tämä sama paisuntailmiö oli muuten kesälläkin.

Mulla on Liptonissa Neun kone jossa tehoa piisaa ja lentoaika ajastimella on 2min. 50sek.
Silloin akkuun menee maksimissaan 2300mAh. Käytän aina kapasiteetistä korkeintaan 70 prosenttia.
Samat kierrokset nupissa koko lennon ajan. (n. yli 3000 rpm)
Ojalan laskuopin mukaan jatkuvaa virtaa menee keskimäärin korkeintaan 50A

Eli siis ei edes lähelle akun luvattuja purkuja. (101 A jatkuvaa, 202 A hetkellisesti.)
Pitäis olla akuille helppoa kauraa, niin sanotusti.

Mutta kuitenkin kaikki mun käyttämät akut vaan paisuu oli ne sitten millaisia tahansa.

Mä olen jo tuhonnut sellasen määrän kalliitakin akkuja että nyt saa luvan loppua.
Vikaa ei vaan yksinkertaisesti löydy mistään kohdasta.

Laturit tasaa kennot aivan kohdalleen ja heittoa on korkeintaan 0.01V

Tätä hommaa on jauhettu ja ihmetelty usean harrastajan kesken eikä kukaan keksi mitään syytä mihin voisi tarttua edes vähäsen.

Herää kysymys, purkaako akut yleensäkkään todella sellaisia määriä mitä luvataan?
Tai jos ne puraakin mitä luvataan, mutta eivät sitten sitä pidemmän päälle kestä.

Mulla käpy menee >:(
Laitanko kopteripillit pussiin nyt?
Jos jollain on jotain tätä vastaan, puhukoon nyt, tai vaietkoon iäksi.

Niin..
ja takatuuppari Slässissä oli sama ongelma. Mutta sen ratkaisin laittamalla Lifekennot.
Tietenkin yksi kenno kaupan päälle että saan suunnilleen samat voltit.

Olisiko tässäkin sama ratkaisu?
Periaatteessa lifeissä paparilla purku pitäisi riittää:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/a123-systems-2300mah-p-673.html

Muttakun niin riittää lipoissakin :-\
VOI... .... mitäs kaikkia kirosanoja niitä olikaan olemassa?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lepton EX
« Vastaus #112 : 09 Tammikuu, 2011, 20:11:47 »
Lainaus
Mulla käpy menee
Laitanko kopteripillit pussiin nyt?
Jos jollain on jotain tätä vastaan, puhukoon nyt, tai vaietkoon iäksi.
Tuota tuota,  varovaisesti voisin koittaa vaikka en ole leptonia koskaan nähnytkään.  Eikös se ole ~430mm lapoja pyörittävä vempele eli "500" kokoluokkaa.

Taitaapa olla ainukaisia tuonkokoisia koptereita joita 4s akulla lennätetään, joten sanoisin että paras lääke akkuongelmiin on jännitteen nosto.  Tuohon sopisi hienosti esim perinteinen 500 kokoluokan koptereissa käytetty 2650mAh 6s akku jolloin virranotto vähensi saman tehon saamiseksi aika paljon.  Siinä menisi kyllä sitten  moottori vaihtoon, pitäisi löytää ~600kV motti tai reilusti pienempi pinjoni ainakin.

Pahiten virtaa omissa kokeissa kyllä vie esim täysillä ajettavat silmukat. Kun SDX kärsi virtavaivoista sillä pystyi tiktokkia jauhamaan loputtomasti mutta kahta peräkkäistä silmukkaa ei kestänyt.

EDIT:  Tai oonhan mä leptonin nähnyt... forssan kisoissa 2009 oli jollain semmonen mukana.
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2011, 20:13:45 kirjoittanut Jussi. »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #113 : 09 Tammikuu, 2011, 20:23:50 »
Juupa juu.
Uusi kone uusiksi :-\
500 kokoinen kopukka on joo ja 425 lavat.

Tulee aika kalliiksi. Taas kaiken uusiminen.
Vain sen takia että virrankulutus on vain 50A vaikka akun pitäis antaa moninverroin enemmän.

Ja tehopuutettahan tässä tapauksessa ei ole ;D
Kunhan vaan akut kestäis.

Tämä moottori on nyt:
http://www.castlecreations.com/products/neumotors/1700/1708/1708-1_5y.html
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lepton EX
« Vastaus #114 : 09 Tammikuu, 2011, 20:37:20 »
Lainaus
Vain sen takia että virrankulutus on vain 50A vaikka akun pitäis antaa moninverroin enemmän.
Kyllä se tietty piikeissä menee reilusti kolminumeroisiin lukuihin jos tuosta joku 1.6kW irtoaa, mutta kuten sanot, luvattu 200A piikkivirtaa ei pitäisi mennä lähellekään rikki.
Jos pelkkää akkua vaihtamalla haluaa vielä kokeilla niin turnigyn nano-techit ovat kyllä toimineet tosi hyvin tähän asti

jos 145x45x26mm sopii sisään niin tässä voisi olla kokeilemisen arvoinen
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11950
Ei ainakaan kovin kallis kokeilu.

Ja jos kainosti saa ehottaa niin pikkusen pienemmällä headspeedilläkin voisi koittaa tulla toimeen, vaikuttaa sähkönkulutukseen aika reippaasti. Mutta lähteehän siinä vähän terävyyttä.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #115 : 09 Tammikuu, 2011, 20:48:40 »
Mä olen tuollaisia Nanoakkuja tuhonnu jo useita.
Ja pari sellaista 3700 mAh Dualsky 45-90C.

Näitä nykyisiä mulla kopallinen, mutta onneksi suuri osa vielä avaamattomia pakkauksia.

Ja olen kyllä sitä mieltä että nupin kierroksista ei voi tinkiä.
Sama sitten kun kattois sohvalla töllöä :)

Tykkään että kopteri menee eikä meinaa.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lepton EX
« Vastaus #116 : 09 Tammikuu, 2011, 21:24:54 »
hmm.. aika paha pähkinä kyllä.  Katoin youtubesta vähän tuota sun lentoa ja kyllä tuo on sähköille rankempaa kuin perus 3d lento.
En nyt halua masentaa, mutta 3100 headspeed, +-15 astetta kulmia 4s akku, 1700g? painava viissatanen ei mielestäni oikein ole mahdollinen yhtälö.

Et pystyis loggeri kiinni lentämään, ei se mitään auta, mutta näkis oikeasti paljonko noissa repäisyissä sitä sähköä menee..

Hätäsesti kyllä liikahtaa tuo vehje :)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #117 : 09 Tammikuu, 2011, 21:27:47 »
No mikä olis mahdollinen yhtälö?
Ja tuota tehoa pitäis olla.
Ja niitä 15 kulmia en ole nyt käyttänyt kun niin vähän tullut lennettyä.
Mutta jotain 13 nyt ainakin on ollut käytössä.

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Lepton EX
« Vastaus #118 : 09 Tammikuu, 2011, 21:36:38 »
Se on nyt Vesa semmonen homma, että jossaki se raja tulee vastaan.. Tai sitte katot sitä tv:tä pari vuotta ja yrität uudelleen, uusilla akuilla!
Oisko se sitte se bensakopteri ??? ::) :-\ ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lepton EX
« Vastaus #119 : 09 Tammikuu, 2011, 21:51:26 »
Mikäs pinjoni tuossa on 24?/mikä nopari sulla on. Moottorin pitäis kestää ainakin 8s jännitteet joten sinne sitten jos muu ei auta mutta 6s akku ja 16-18 piikkinen pinjoni voisi olla riittävästi apua jos nopari kestää 6s jännitteet. Olisi hyötysuhteen kannalta hyvä että voisit noparissa pitää 100% kaasua jolloin headspeedin asettelu jäisi sitten pinjonin valintaan.

Siihen loppui minun ideat..

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #120 : 09 Tammikuu, 2011, 22:06:41 »
26 pinjoni kiinni ja rigit on täysillä.
Nopari on Schulze Future 32.55

Ai niin ja mulla oli ennestään puolet pienempi moottori ja ongelmat oli samat:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-xm4250ca-6t-550900-w-p-202.html

Olisko se ratkaisu sitten pienempää pinjonia ja enemmän kennoja?
Kannattako siihen 5 kennon Lifehomman lähteä ollenkaan?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #121 : 09 Tammikuu, 2011, 22:08:24 »
Sun videossa ainakin kuuluu olevan kierrokset tosi kovat ja hyytyy sähkömoottoriksi pahasti usein. Veikkaan että raja tulee nimenomaan akun virransyötössä joka taas pullistaa/tuhoaa akut. Eli jos et pysty loggaamaan virtoja niin nupista reilusti kierroksia pois ja uskon että akut alkavat kestämään. 4s ja 500 luokan kone on akuille kova etenkin noilla kiekoilla.

Itse olen ajanut 500:sta reksiä 2500rpm:llä. Maailmalla ilmeisesti 2700rpm on yleinen, mutta yli kolmentonnin ei mennä. Tämä 6s setupilla ja piikeissä virrat olleet 50A:n luokkaa.

-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lepton EX
« Vastaus #122 : 09 Tammikuu, 2011, 22:20:02 »
Lainaus
Olisko se ratkaisu sitten pienempää pinjonia ja enemmän kennoja?
Voisi olla,  noparihan on laatupeli ja kestää 10s jännitteenkin papereiden mukaan. Jos laitat 17 tai mielummin 16 piikkisen pinjonin ja 6s akun niin saat sitä tehoa muutenkin kuin purskeissa. Nythän iso osa tuosta räjähtävästä kiihtyvyydestä syntyy kun roottoriin pyörimisenä varastoitunut energia paukautetaan lapakulmilla ulos, mutta tehopuoli ei jaksa sitä ylläpitää ja kierrokset laskee. Veikkaisin että 16 piikkisellä 6s setupilla saisit tasaisempaa tehoa.

Lainaus
Kannattako siihen 5 kennon Lifehomman lähteä ollenkaan?
Enpä usko,  kennot ei anna sen enempää virtaa, tuskin noinkaan paljon kuin tuo 45-90 dualsky, mutta eivät toki mene rikki yhtä helposti. Lifeakut myös painaa enemmän joka vie kiihtyvyyttä lento-ominaisuuksia ja lentoaikaa.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #123 : 10 Tammikuu, 2011, 07:36:34 »
Okei.
Mikä 6S akku sitten olisi paras mahdollinen?
Painoahan ei saisi tulla lisää :)
Lyhyt lentoaika ei minua haittaa. Tuo n.3min. on ollut ihan riittävä.
Millaisella akulla se sitten saadaan jos on se 6 kennoa? Paljonko milliampeereja pitää olla?
Maksimi mitat on jotain:
Pituus 160mm
Muut 51 ja 36mm

Ja tuo pinjoni. Ei taida olla Hirobolla tuollaisia kokoja.
Laskin laskurilla että 17 pinjonilla saadaan aika lähelle samat kiekat.

Sitähän voisi yrittää vaihtaa niitä avaamattomia akkuja Verticalissa.
Voisko ajatella täältä listalta tuota 344344 mallia?


Mä tarvisin nyt tässä apuja että saadaa viimeinkin tuo vispilä toimimaan niinkun pitää.
Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2011, 08:11:34 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lepton EX
« Vastaus #124 : 10 Tammikuu, 2011, 08:19:05 »
Lainaus
Ja tuo pinjoni. Ei taida olla Hirobolla tuollaisia kokoja.
Laskin laskurilla että 17 pinjonilla saadaan aika lähelle samat kiekat.
Moottorissa on 5mm akseli ja hampaat ovat mielestäni vakio leptonissa 0.6 mod jaolla, joten pitäisi käydä samat rattahat kuin 500 rekkulaan, jos korkeuden puolesta sopii (hyvin luultavasti).
http://www.trex-store.com/rhino-gear-ultra-hardened-steel-pinions-trex-p-1430.html

Ottaisin 16 hampaisen samaan pakettiin kun ei juuri mitään maksa.  Kokeilisin sillä ensin ja jos tuntuu ettei millään teho riitä niin 17
http://www.trex-store.com/rhino-gear-ultra-hardened-steel-pinions-trex-p-1437.html

Lainaus
Voisko ajatella täältä listalta tuota 344344 mallia?
Voisi,  tuonkokoisilla (2200mAh) näkee esim 500 reksejä ajettavan. Saat ehkä 3-4 minuuttia paukutteluaikaa (oletuksena että kiekat jossain max 2800).

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3DX/HDX 500 (Hirobo Lepton klooni)

Aloittaja seppomikael « 1 2 3 4 » Kloonit

99 Vastauksia
45276 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2008, 14:31:57
kirjoittanut Anzelmi
14 Vastauksia
8503 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2008, 14:01:03
kirjoittanut Vispilä
21 Vastauksia
10807 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Joulukuu, 2012, 13:45:11
kirjoittanut mnentwig