Kirjoittaja Aihe: Lepton EX  (Luettu 70543 kertaa)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #150 : 29 Maaliskuu, 2011, 12:12:46 »
Mutta jos ajelen 100% kaasulla niin ei jää yhtään varaa kaasukäyrällä nostaa kiekkoja tikun ääripäihin, että olis niinkun gove päällä.
Ja pitäis kuulemma olla yleensä n.70% kaasu että olis varaa govelle toimia jos sellaista käyttää.
Näin kertoi Erkkilän Ville.

Äkkiä mutulla laskettuana toi mun nykyinen pinjoni olis aika lähellä jos kaasun laittais siihen 70%.
Silloin kiekat olis melko likellä suosimianne ja sitten jäisi varaa rasituksessa nostaa tehoa, koska muutenhan motti kyykkää ihan varmasti kulmia lisätessä. Eiks jee?

Tällä mä olen laskenut kierroksia:
http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lepton EX
« Vastaus #151 : 29 Maaliskuu, 2011, 12:37:34 »
verrokkina: oon ite lennelly 500 rekkulaa pitkään pienellä v käyrällä eli 100-97.5-95-97.5-100 halusin kuitenkin kaiken irti mitä lähti ja laitoin flat 100 käyrän... ihan loistavasti pelasi noinkin eikä eroa taida olla mitään :) kyykkää minkä kyykkää muttei se mitään haittaa ku tehoa on kuitenki riittävästi ja rundit pysyy hyvinä!

tota 500 rekkulaa ei tahdo saada siis polvilleen millään manöövereillä ja nupissa pitäis mielestäni olla se joku 2600-2700rpm! :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #152 : 29 Maaliskuu, 2011, 12:48:40 »
Kyl tuo ainakin kyykkää jos suoralla kaasukäppyrällä menee.
Paljoko sulla max. lapakulmat?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #153 : 29 Maaliskuu, 2011, 12:56:13 »
Pelivaraa voi olla, mutta se ei ole sähköllä niin kriittinen kuin esimerkiksi nitrolla. Käytännössä sähkömoottori itsessään rajautuu tuon moottorin kv:n kiekkanopeuksiin, siinä missä nitro ryntää haitallisesti ylikierroksille joka taas voi olla tuhoista moottorille. Eli sähköllä toimii flat 100% käyrä yllättävän hyvin 3D tyyppisessä lennossa, kun taas nitrolla tätä ei voisi ajatellakkaan. Tietenkin loppulentoa kohden kierrokset tulevat tippumaan jonkin verran kun akun jännite putoaa.

Kun mulla ei vielä ollut governööriä trex:ssä niin aluksi lennätin V:n mallisella käyrällä (100%-85%-100%), mutta vaihdoin sitten flat 100% käyrään ja se toimi paremmin. 450Pro:ssa on tällä hetkellä Idle1=flat 90% ja Idle2=Flat 100%. Noparihan toimii sitä tehokkaammin ja viileämmin mitä lähempänä 100%:ia kaasun arvo on. Mutta ei tämä sulla ollut kuitenkaan se ongelman syy.

Governööri käytössä Castlen noparin "set RPM"-moodissa nopari osaa sanoa että pitää olla vähintään 5% pelivaraa yläpäähän, että voidaan kompensoida "akun hyytyminen" loppulentoa kohden.

Mutta ei tämä kaasukäyrän muoto ole sun akkujen tuho vaan se että kierrokset ovat niin korkeat, joten yllä olevan voi ottaa kuriositeettinä. Sitten vinkkinä vielä että älä enää loppulennosta tee mitään järjettömiä tehosyöppöjä liikkeitä, jolla saat jännitteet tipahtahtamaan alas.

eikös nyt ollu kiinni 17 piikkinen? eli sinuna hommaisin 16 ja 15 piikkiset ja löisin ekaksi sen 15 piikkisen kiinni!
näkis varmasti että homma on siitä kiinni! sit kun on se todettu ni voi koittaa onko 16 piikkinenkin vielä liian iso akkujen keston kantilta...

Joo, näin olikin. Nyt kun vähän laskeskelin niin melkein voisit aloittaa 14 piikkisellä pinjonilla.

Lainaus
Voltage for this calculation (avg):3,6075/cell with a total of 21,645
Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (22,2v): 2810
Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 2637

Max normal bogging applied you will see RPM at: 2329
(this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge)


-

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #154 : 29 Maaliskuu, 2011, 15:06:43 »
Tuolla mosalla alkaa olla todella tiukkaa laittaa pienempää pinjonia.
Tuohon 17 piikkisenkin jouduin tekemään kovat viilaustyöt runkoon :'(
16 saattais mennä ja jos 15 haaveilee niin siihen saa tehdä töitä jo oikein tosissaan.

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #155 : 29 Maaliskuu, 2011, 16:38:00 »
Harmi homma.
Voit kokeilla tiputtaa kierrokset kaasukäyrällä, mutta tällöin siirrät rasituksen akuista noparille, joten tarkkaile sen lämpötilaa. Jotkut noparit eivät ilmeisesti edes suostu toimimaan kovin alhaisilla arvoilla.

Kyl tuo ainakin kyykkää jos suoralla kaasukäppyrällä menee.
Paljoko sulla max. lapakulmat?

Kun mulla oli tanko kiinni 500:ssa niin kulmat olivat maksimit jotka sain servojen liikeradoilla. Tällöin joutui hieman uhraamaan pitchiä että sai sopivan flippausnopeuden. Täydellä pitchillä ei kuitenkaan juuri kuultavaa tipahdusta kierroksista Scorpionin 3026-1600 motilla. Kulmia varmaan tulloin hatusta heittäen +-12 astetta.

-

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #156 : 29 Maaliskuu, 2011, 18:45:06 »
Just.
Mulla on idle ykkösellä +-13 ja kakkosella +-15  ::)
Luulisin että tuo Shultzen noppa kyllä hoitelee ongelmitta ilman suuria lämpöjä vaikka käyrällä tiputtaisikin kaasua.
Katsotaan..
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #157 : 14 Toukokuu, 2011, 17:05:45 »
Moro!

Tuli tossa viime viikolla vaihdettua 600E rexi leptoniin. Servoina on jotain kiinalaista ihmetystä, mutta hyvin toimivat. Perää pitää GY401+asiaan kuuluva futen servo, numerot on vähän haussa ;)

Tuntuu tosi mukavalta lentää ja papua riittää mun pörräilylle noissa 4s akuissa ihan jees. Ainoa ongelma on toi tajuttoman lyhyt tail fin.. Otti jo heti kerran takalavat hiekkaan ja nostatti jyviä päälapoihin.. Se on siis ehdoton päivityksen paikka tässä kopterissa.

Kokoluokka on ihan jees, mutta kun kuussatkuun ehti tottua niin onhan se pieni ja kiikkerä ;)

Että tämmöstä tänään ;)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #158 : 14 Toukokuu, 2011, 17:14:07 »
Mä olen laittanut rungon ja laskutelineen väliin hiilikuituputken pätkät. Yli sentin pituiset. Niin ja pidemmät landarikiinnityspultit.
Ei ole enää tuota ongelmaa. Suosittelen.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #159 : 14 Toukokuu, 2011, 19:21:41 »
Joo tossa on itseasiassa jo alignin ländärit, jotka on noin sentin korkeammat kuin hirobot.

Mitäs tohon kannattais päivittää, että saisi vähän "kookkaamman" tuntuisen tosta? Peräputki ja päälavat ko? Tosin silloin varmaan joutuu myös 6s setuppiin siirtymään.. Lento on täysin hukassa vuoden tauon jälkeen, mutta ei nyt sentään nutulleen menty vaikka tänään tuulikin ihan tuelta, oli jopa 20m korkea hiekkatrombi kentän reunalla  ::)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #160 : 14 Toukokuu, 2011, 19:44:32 »
No eipä sitä oikeestaan isommaksi juurikaan saa, mutta joko siinä on hiilarinen peräputki joka on huomattavasti pidempi alkuperäistä? Se tuo perään parannusta ja samalla näennäistä kokoa lisää himpun verran.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Lepton EX
« Vastaus #161 : 14 Toukokuu, 2011, 19:53:48 »
Mulla on TRex450 SE V2:ssa 500:sen landarit. Nyt kun korjailen tuota kopua viime syysleirin jälkeen, niin oon miettinyt laittaa alkuperäiset landarit, mut kun noi viissatkun landarit ovat kivan näköiset  :) Myös esim. mökillä on mukavampi laskeutua epätasaiselle nurtsille (maastooon), ettei peräroottorit heti ota maahan.... ::)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #162 : 16 Toukokuu, 2011, 22:11:59 »
Noniin.. Lensin yhden akun, lensi hyvin ja tuntui hyvältä lentää idleillä. Otin kopterin alas, ei mitään ongelmaa. Vaihdoin akun ja aloin nostaa kierroksia, kuului hetken kovempi ääni mielestäni takaroottorista ja laskin kierrokset alas. Tutkailin hetken kopteria throttle hold päällä ja kun en vikaa löytänyt niin laitoin uudestaan pyörimään.. Lopputuloksena totaalituho päärattaassa... Mitään muuta ei onneksi hajonnut, mutta mitä hittoa se voi noin pärähtää? Pääratas meni siis lähes sileäksi.. Olisiko moottori liikkunut?

Melko suolasen hintainen pääratas tuohon sabessa, 28,90e!!! Samaan rahaan sai trex 600e swashin.. Onko parempia kauppapaikkoja vai ostinko tautisen kalliin kopterin? :D

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #163 : 17 Toukokuu, 2011, 07:19:15 »
Ostit kalliin mutta, samalla tautisen laadukkaan kopterin jossa kaikki on tehty viimesenpäälle.
Samanlaista lausetta ei voi kirjoittaa samalle riville T-rexeistä puhuttaessa.

Täytyy olla että pinjonin välys on ollut liian suuri. Tai moottori irti. Muuten tuo ei ole mahdollista. Ellei sinulla sitten ole jokin yybermoottori ja kidutit sitä ihan hulluna +-15 lapakulmilla.

Otit aikamoisen riskin kun yritit ottaa kopukan ilmaan vaikka kuului epämääräistä ääntä.
Hirobo on aika lailla kalliimpi tontata kun Alikilit :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #164 : 19 Toukokuu, 2011, 23:48:22 »
dodii, vee73 tjsp jo auliisti avusti lähettämällä uuden päärattaan, nyt se on asennettu, saman miehen ohjeilla..

Seuraava vaihe olisi saada pinjonin välys kuntoon.. Eli miten helskutassa sitä mottia muka voi liikuttaa tossa kopterissa? EIhän niihin neljään pulttiin pääse käsiksi mitenkään?

Varmaan helpottaisi jos olisi tehnyt kopterin alusta asti, mutta josko joku viitsisi vähän opastaa niin saisin koneen taas ilmaan..

Ile

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #165 : 20 Toukokuu, 2011, 06:48:47 »
Täytyy olla vähintäänkin semmonen pallopäinen kuusiokoloavain.
Jos sillä ei pääse jokaista ruuvia kiristämään, on pakko purkaa edessä olevat pois ja sitten kiristettävä kone arvioimalla oikea kohta.
Sitten kaikki paikat lentokuntoon ja toivoa että oli hirvee munkki ja välys osu kohdalle. Jos ei, niin pura taas paikat pois ja siirrä konetta, toivottavasti oikeaan kohtaan.
Niinkun kerroin yyveellä, tämä mootttorin kiristäminen on Leptonissa ainoa asia jossa ei ole suunnitteluvaiheessa ajateltu ollenkaan.
Pahimmillaan tämän yksinkertaisen asian kanssa saa viettää aikaa runsaasti..
Mutta siksi juuri tämä homma pitääkin tehdä todella huolella ettei sitten enää tarvi vaihdella rattaita.
Kaikki muu rassaaminen onkin sitten helppoa.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #166 : 20 Toukokuu, 2011, 09:36:24 »
No justiinsa..

Onko muita ehdotuksia? Toi tuuriin luotto ei oo oikein vahva laji..

Mitä tosta tartteis purkaa edestä? Ilmeisesti ainakin ne perähihnan rillat, mutta näenkö väärin kun kaksi pulttia jää päärattaan alle?!? Eihän tässä ole järjen rahtuakaan..

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #167 : 20 Toukokuu, 2011, 10:32:00 »
Vaihtoehtoja ei ole  :'(
Pääratas täytyy ottaa pois kiristyksen ajaksi.
Pallopäinen avain pitäis mahtua hihnan ohjauspyörien sivusta vinottain.
Voit myös yrittää takaa rungon välistä kiristää L avaimella jossa tosi lyhyt se lyhyempi osa.
Myös etukautta rungon välistä pystyy kiristään etummaisia ruuveja.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #168 : 21 Toukokuu, 2011, 00:39:03 »
Nyt ei kyllä pysty ymmärtää.. Mun pitäis siis säätää välys ja laittaa sitten päärata paikalleen :D

Tekis mieli sanoa rumasti koko hökötyksestä, mutta ei taida auttaa..

Taitaa tääkin kopteri jäädä hyllyyn pölyyntymään, ja vain koska en saa pinjonin välystä säädettyä. Huoh.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #169 : 21 Toukokuu, 2011, 07:57:59 »
Se tosiaan on Leptonissa ainoa paska homma. Yritä ihmeessä selvitä siitä niin pääset nauttimaan lennätyksesstä.
Jos ei muu auta niin pistä postissa tms. tänne niin mä laitan sen kuntoon.
Tällänen kopukka ei saa tämän asian takia jäädä hyllyyn.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Lepton EX
« Vastaus #170 : 22 Toukokuu, 2011, 12:55:12 »
Älä nyt luovuta. Varmasti mahtava lentää kun saat sen välyksen säädettyä  :)
Se on sentään japanilaista laatua. Niih!
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Tazr

  • Vieras
Vs: Lepton EX
« Vastaus #171 : 22 Toukokuu, 2011, 15:44:13 »
Mutta siis nyt siirrän 1/8 osa milliä mottia kohti pääratasta, vai? Eihän täs ole tolkun häivää..

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #172 : 22 Toukokuu, 2011, 16:26:54 »
"Erittäin hyvin sanottu siellä perällä" ;D
 
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: Lepton EX
« Vastaus #173 : 22 Toukokuu, 2011, 17:23:40 »
Mutta siis nyt siirrän 1/8 osa milliä mottia kohti pääratasta, vai? Eihän täs ole tolkun häivää..

Terve!
En tunne kovin hyvin tuon kopun rakennetta, mutta onko mahdollista menetellä niin, että laitat moottorin kiinnitysruuveista osan ( ne jotka pitää sen horisonttaalisesti paikallaan ) sellaiselle tiukkuudelle jotta moottori ei siirry sormenpäillä. Mutta siirtyminen on kuitenkin mahdollista kun laitat päärattaan paikalleen ja rattaiden väliin syötät sopivan paksuisen paperiliuskan. Jos se on siinä väljä, niin eikun pääratas pois ja moottoria lähemmäksi jotta voit "pakottaa sen päärattaalla ja paperiliuskalla" oikeaan asemaan. Älä kuitenkaan pakota näin taipumaan pääakselia.
Tää on kuitenkin tätä, että 30 minuuttia lentämistä, ja 3 tuntia huoltoa tai hakemalla haettua näpräämistä.
 ;D ;D ;D
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lepton EX
« Vastaus #174 : 22 Toukokuu, 2011, 19:52:59 »
Nyt ei oikein ymmärrä teidän huolia. Ihan normi kahvallisella 2.5 kuusiokanta-avaimella onnistuu mosan kiinnitys ja välyksen säätö. Avaimen pitää olla vähän pidempää mallia tai pallopäinen. Sen saa mitään purkamatta sinne ujutettua, kokemusta on.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3DX/HDX 500 (Hirobo Lepton klooni)

Aloittaja seppomikael « 1 2 3 4 » Kloonit

99 Vastauksia
45471 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2008, 14:31:57
kirjoittanut Anzelmi
14 Vastauksia
8619 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2008, 14:01:03
kirjoittanut Vispilä
21 Vastauksia
10874 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Joulukuu, 2012, 13:45:11
kirjoittanut mnentwig