Tervehdys täältä ison ratin takaa! Suppea pikku esittely tässä samalla, eli kolmekymppinen äijä huutelee täältä Vääksyn harjun kupeesta, koko iän olen ollut jossain määrin kiinnostunut ilmailusta, ja joskus kakskymmentä vuotta sitten yhden polttislennokin rakentanutkin, se ei tosin ikinä noussut maasta omin voimin mutta sentään rakentelutaidot karttui. Sen jälkeen olen satunnaisesti ostellut toisinaan näitä mini-Z kokoisia kämmenelle mahtuvia koptereita sekä yhden nine eaglesin styroxlentsikan mutten mitään sen vakavampaa. Netissä lähiaikoina kun on tullut katseltua TESTED.com:in videoblogista näitä Adam Savagen mehusteluja DJI Inspirensä kanssa ja kuolattua makeita lentovideoita piti sitten vielä naapurin isännän ostaa itselleen sellainen "perinteinen" halppiskopteri. No siitähän se peeniskatteus iski ja tietysti samaan aikaan toiselle foorumille tupsahti myyntiin kamerakuvaukseen soveltuva nelikopteri kohtalaisen edullisesti joten merkistä mitään tietämättä tein pikagooglauksen ja havaitsin kikkareen näyttävän joltisenkin legitimaatilta joten löin kaupat lukkoon ja huomenna työpäivän päälle pitäisi hakea kotiin kuulemma hyvin vähän käytetty Walkera qr x350 dragonfly kahdella akulla, devo seiska ohjaimella ja kahdella laturilla hintaan 225euroa. Vissiin ihan kohtuu diili? Oli varsin mukava yllätys huomata tänne rekisteröidyttyä että k.o. malli näyttäisi olevan hyvinkin suosittu joten ei vissiin ole ihan kakkaa? Kameraa siinä ei ole mutta itseltä löytyy kotoa prätkävideoita varten AEE Magicam 18 josta jo keittiövaa'alla punnitsin 118 gramma eli ei pitäisi olla liikaa payloadia tolle? 2D Gimball täytyy kanssa jostain metsästää kunhan opin lennätyksen alkeet ensin. Kone on ei-pro mutta siinä on pro:n jalakset eli pitäisi kimpalli mahtua alle. Tässä Vääksyssä kun asustellaan ja vieläpä vierumäen päässä on tästä matkaa tuohon Vesivehmaan pienkonekentälle viitisen kilometriä joten aurinkoisena päivänä on toisinaan tässä talon päällä vallan ruuhkaa joka pitänee ottaa huomioon. Olisihan perin ikävää jos tuo uusi lelu imeytyisi jonkun cessnan potkuriin tiheän asuinalueen yllä. Samoin täytyy kysymäni että ymmärsinkö mä nyt ihan oikein että tuon vekottimen (ilmeisesti teoreettinen) maksimikantama on yli kilometrin?! Johan siinä täytyy alkaa pohtimaan että akku piisaa kotimatkaan. Mitään taito tai kisalentoa en tahdo harrastaa vaan nimenomaan vekotin on itselle lentävä kamera-alusta jolla tultaneen myöhemmin taitojen kartuttua kuvailemaan ainakin moottoripyora.org:in sekä volvo racing club finlandin ratapäiviä.
Hauskaa sinänsä etten ole vielä saanut edes walkeraa käsiini kun näpertelykipinä jo iskee ja mieli tekisi alkaa hiljalleen rakennella itse jotain massiivista 80+cm heksahäksätintä vakaammaksi kameraplatformiksi. Rakentelutaitoja itseltä arvelisin löytyvän riittämiin jo siksikin että harrastuksena tulee rakenneltua moottoripyöriä joista tuo viimeisin on jo ehtinyt keräämään hieman näyttelymenestystäkin. Tietoa vaan tarvitaan reippaasti lisää mutta sitähän täällä näyttäisi olevan tarjolla!
Ei muuta kun lentokelejä itse kullekin!