Olet huippuhienon harrastuksen parissa ja nämä ihan perusasiat kannattaa oikeasti selvittää! - jotta saat kaiken ilon ja innostuksen ilman pahempia takapakkeja
Suosittelen lämppimästi tutustumaan tähän kopterioppaaseen:
- jossa kaikki perusasiat on hyvässä järjestyksessä! Täällä kopunetissä kun huudellaan niin monen laista ja moneen suuntaan (kokemuksia on vähän kaiken sorttisia), että noviisin voi olla vaikea ottaa siitä selkoa. Uskoakseni/toivoakseni sinulla on myös simulaattori käytössäsi? - jolla saat hiottua refleksimotoriikkaa ensilennollesi
Kysymykseesi löytyy vastaus sivulta 13-14:
D/R & EXP
Dual Rate ja Exponential on esitelty samassa kohdassa koska usein ne ovat radiossa saman valikon
alla. Dual Rate on aileronin (sivuttaiskallistus), elevatorin (pituuskallistus) ja rudderin
(peräsinohjas) liikealue. Tämä liikealue eroaa travel adjustmentista siten, että kun travel adjustment
vaikuttaa kaikkiin lentotiloihin, voidaan dual rate ”puolittajilla” vaikutta ohjaukseen vaikuttavien
liikealueiden laajuuteen jokaisessa lentotilassa erikseen. Esimerkiksi leijunta lentotilaan voidaan
asetta dual rate arvoilla pienemmät liikealueet mitä stuntmode tiloihin joilla taivaslentoa lennetään.
Tällöin kopterin toiminnasta saadaan leijunnassa rauhallisempi.
Exponential on puolittajien tavoin asetettavissa jokaiselle lentotilalle erikseen ja vain aileron,
elevator ja rudder kanaville puolittajien tapaan. Exponential toiminnalla saadaan jonkin
ohjauskanavan (aileron, elevator tai rudder) ohjaus määriteltyä epälineaariseksi. Tämän idea on
siinä, että esimerkiksi kun usein taivaslennossa on suuret liikealueet niin halutaan, että kopterin
ohjaustuntuma olisi lähellä ohjaustikkujen keskikohtaa rauhallinen jolloin pienet mahdolliset
ohjausvirheet eivät välity kopteriin niin suurina. Tällöin voidaan ohjaustikun ohjaustehoa pienentää
lähellä keskialuetta. Tästä johtuen sitten lähempänä reunaa ohjausteho kasvaa nopeammin. Ohjaus
on siis epälineaarinen. Usein taivaslennossa jossa on suuremmat liikealueet käytetään exponential toimintoa rauhoittamaan ohjaustikkujen
keskikohtaa tahattomien ohjausliikkeiden vähentämiseksi.