Kirjoittaja Aihe: 250 multi.  (Luettu 17553 kertaa)

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
250 multi.
« : 26 Heinäkuu, 2015, 14:52:33 »
Nonniin ajatuksena olis rakentaa itelle 250 kokonen quadi. Ihan vaan pienen kokonnsa puolesta. Osaisko väki vähän neuoa mimmoset motit ja noparit kannattais ottaa? Ajattelin käyttää siinä oman walkeran 5200mah akkua, sj4000 kameraa ynm walkera härpätystä. eli nostoja pitäs vähän olla nopeudella ei niin väliä. FC:ksi aattelin kk2.1.5  Tietysti vähäsen potkuri mielipiteitä otetaan myös vastaan :)

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #1 : 26 Heinäkuu, 2015, 15:25:51 »
Mihin käyttöön nyt oisit siis multia rakentamassa? 250 kokoiset rakennetaan pääasiassa FPV lentelyä ja kisaamista varten. 5200mah on miniin järkyttävän suuri. Turhaa painoa, menee kömpelöksi, voi olla aika kauhea lentää. Eikä tuo samassa suhteessa lisää lentoaikaa kuin mitä mah antaa ymmärtää, tarttee enemmän nostoa = enemmän virtaa. Yleensä käytetään 1300-1500mah akkuja joilla lentää lentotavasta riippuen n. 4-6min. tai jopa enemmän. FC:ksi kannattaa ottaa Naze32 tai CC3D. KK on aika vanhakantanen ja kömpelö, ei varsinkaan miniin kannata laitta. Itellä ei tosin kokemusta, mutta tuo on yleinen mielipide.

Tää on suosittu ja kestävä paketti. http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit

Lisäksi tarttee lähettimen, vastarin, akut, laturin ja FPV-kamat. Sitten jos haluaa vielä tallentaa lentelyä niin pieni action-kamera kuten Mobius.
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2015, 15:39:36 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #2 : 26 Heinäkuu, 2015, 15:43:41 »
iha perus lentelyyn tulee. akkua olisin siks käyttäny koska niitä on tossa jo pari kappaletta. ja 250 iha vaan kokonsa takia.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #3 : 26 Heinäkuu, 2015, 18:02:36 »
Tuolla akulla et saa koko miniä edes ilmaan. Kokonaispainona minillä saa olla suunnilleen 600g. Mielummin paljon alle.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #4 : 26 Heinäkuu, 2015, 18:08:31 »
ok. kiitos tiedosta. täytyy unohtaa toi akku vallan ja katella pienempää. just tässä pakettia kasailen :P

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #5 : 26 Heinäkuu, 2015, 18:11:18 »
aika vähän tuo paino kyllä koska on tilauksessa paino jo yli 600 eikä ole ees akku vielä paketissa

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #6 : 26 Heinäkuu, 2015, 20:10:09 »
aika vähän tuo paino kyllä koska on tilauksessa paino jo yli 600 eikä ole ees akku vielä paketissa
Ne painot on postituspainoja. Et sä niitä paketteja ja muoveja miniin kiinnitä. Kato EuroRc:n rungosta mallia mitä tarvitset, ettet turhaan tilaa mitä sattuu.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 250 multi.
« Vastaus #7 : 26 Heinäkuu, 2015, 20:35:47 »
Tällä hetkellä ihan ok noparit ja motit saa vaikka rctimerista, 2300kv 1806 moottorit ja sn20A noparit.

Walkeran akku painaa jotain 317g, mikä on suunnilleen saman verran kuin mitä se kopteri muuten painaa. Ei tuu lentään silleen... Oliko tarkoitus tehdä tuosta FPV kopu?
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #8 : 27 Heinäkuu, 2015, 19:43:39 »
juu fpv kopuks tulee. ja ihan perus lentelyyn meinasin. eli halvempikin setti kävis hyvin :) ja haluun vaan pienikokosen kopun en muuta.

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: 250 multi.
« Vastaus #9 : 27 Heinäkuu, 2015, 19:53:41 »
Mitä on sun peruslentely? Käys kurkkaa www.multikopterit.net, siellä on näistä mineistä paljon juttua ja erilaisia kokoonpanoja.

E: esim tämä keskustelu kannattaa lukea: http://www.multikopterit.net/index.php/topic,670.0.html
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2015, 19:55:31 kirjoittanut Certi »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #10 : 27 Heinäkuu, 2015, 19:57:24 »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #11 : 27 Heinäkuu, 2015, 19:59:44 »
tarviipa käydä kattelees. ei iha noin pientä löytyy jo cx-10 :D

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #12 : 27 Heinäkuu, 2015, 20:02:40 »
Mutta onhan toi isompi ja vimosen päälle fpv kamat :D
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #13 : 27 Heinäkuu, 2015, 20:10:19 »
no se on totta komia tolla varmaan on pörrätä :D mut vähän isompi sais olla. kai sillä 250:sellä tulis harjoteltua tota fpv:tä ympäri peltoa. ja joo koitan sen hinnassa ny vähän pihdata koska ei tarvi tosiaan olla mikään viimisen päälle mylly. :D ihan reeniä vaan ja jos joskus alkaa kisaus tai muu vastaava kiinnostamaan ni sillo tarvii kasata uus :D


Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #15 : 28 Heinäkuu, 2015, 21:39:20 »
Moottorit ok. Niihin voi ottaa normikierteet kaikkiin ja laittaa propelit M5 lukkomutterilla niin pysyy. ESC:t ok.

Tuossa kevyempi vaihtoehto rungoksi:

http://www.ebay.com/itm/Super-Lite-Version-FPV250-250-MM-Full-Carbon-Fiber-Quadcopter-Multicopter-Frame-/111695343511?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1a018faf97
http://www.banggood.com/Diatone-37-Blade-Series-Frame-Part-PCB-Main-Frame-Plate-p-972613.html

Runkopaketista korvataan keskilevy tolla PCB levyllä. Omaan laitoin ylimääräisen levyn pohjaan lisätueksi. On jämäkkä. Painoa pari grammaa lisää vain.

Naze on luotettava FC, siihen cleanflight sisään niin johan kelpaa. Toki myös CC3D FC saa cleanflightin jos haluaa säästää 5€.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #16 : 28 Heinäkuu, 2015, 22:47:04 »
Ite valitsisin rungon kyllä noitten suosituimpien ZMR250:n ja EMAX NIGHTHAWK:in välillä. Täyshiilarisena tietty. Vaatii kyllä ehkä salapoliisityötä varmistaa, että mistä löytää varmasti aitohiilarisen. Esim. Banggoodista voi tulla tuurista riippuen lasikuitunen hiilaripäällysteellä. Painaahan ne tietty vähän enemmän, mutta on kyllä todella kestäviksi todettu ja varaosia runkoon saa vähän sieltä täältä. Ite saanut ZMR250:stä vasta yhden hiilarisen armin murrettua ja sillonkin syynä oli tippuminen korkeala puusta karkealle soralle :D. Pitkin puita lentelystä ei ole sanonut vielä mitään. Tuo Diatone vaikuttaa melko rei'itetyltä, kesääköhän oikeasti alottelijan paiskomista? Jokin vaikutushan sillä painon minimoinnilla on..

E: Tuohon "Super Lite Version FPV250" runkoon en pikasella ettimällä löytänyt mitään varaosia myytävän, tai pitäs tietää se malli, jos niitä sitte löytys.
« Viimeksi muokattu: 28 Heinäkuu, 2015, 23:04:29 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #17 : 29 Heinäkuu, 2015, 06:06:18 »
Ei niinkään osista mainittavaa, mutta välttäisin tuota redytoflyquads kauppaa kuin ruttoa. Kaverilla kestää tilausten kasaaminen ja lähettäminen luvattoman kauan. Itelle tullut myös ihan päin mäntyjä tavaraa tuolta, ei sitä mitä oli tilattu. Enkä tosiaan ole ainut jolle näin on käynyt. Rcgroupsista löytyy iso topicki missä kerrotaan kuinka "hyvää" palvelua ihmiset on saanu tuolta.

Noita samoja SN20 nopareita saa monesta muustakin paikasta. Esim RCtimer (eri nimellä tosin, rctimer mini 20A), Myrcmartista ja myös suomesta jos sattuu olemaan hyllyssä.
« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2015, 06:07:56 kirjoittanut Petsku »

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #18 : 29 Heinäkuu, 2015, 07:04:32 »
E: Tuohon "Super Lite Version FPV250" runkoon en pikasella ettimällä löytänyt mitään varaosia myytävän, tai pitäs tietää se malli, jos niitä sitte löytys.
Se on Diatone #37. Varaosia saa esim. banggoodilta.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 250 multi.
« Vastaus #19 : 30 Heinäkuu, 2015, 17:29:01 »
Olis kyllä kova jos sais suomesta mahdollisimman paljo palikoita. Minkäs kokone akku tohon kannattas ottaa kyytiin.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla


Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 250 multi.
« Vastaus #20 : 30 Heinäkuu, 2015, 23:12:12 »
Olis kyllä kova jos sais suomesta mahdollisimman paljo palikoita. Minkäs kokone akku tohon kannattas ottaa kyytiin.

No.... eikö kannata ostaa vaikka tuo EuroRC:n kitti sitten? Kaikki palikat mukana.

250 kokoset lentää 1300 - 1500mAh akuilla yleensä. Mahdollisimman paljon painoo pois. Joku 500-600g kaikki rojut kyydissä on melko normaali.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #21 : 30 Heinäkuu, 2015, 23:14:36 »
Kannattaa meitä 250 nyybieitä muistuttaa että jos haluaa vaan lillutella ja rauhassa lipua, reenailla ja tutustua, niin jos laitteeseen mahtuu ja painon puolesta lentoaika pisenee vrt "kisapatteri", niin tuota tietoa kannattaa jakaa, että mihin asti voi ahnehtia akkua =)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #22 : 30 Heinäkuu, 2015, 23:43:48 »
Kannattaa meitä 250 nyybieitä muistuttaa että jos haluaa vaan lillutella ja rauhassa lipua, reenailla ja tutustua, niin jos laitteeseen mahtuu ja painon puolesta lentoaika pisenee vrt "kisapatteri", niin tuota tietoa kannattaa jakaa, että mihin asti voi ahnehtia akkua =)
Tuo 1300-1500mah on se optimaalisin, lilluttelee tai sitten kisaa. Isommat mah akut painavat enemmän eikä lentoaika nouse samassa suhteessa. Riippuu myös paljon koneista millaista massaa jaksaa kantaa. Itsellä lilluu mini 1300mah akulla helposti n.9-10 minsaa. Noi pikkuakut ei mahdottomia maksa edes suomessa, varsinkin 3S:nä, ja jollain noin viidellä akulla lilluu jo aika kivasti. Ja kun virtaa saa puskea vähän enemmän sisään, lataa uudestaan nopeasti.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 250 multi.
« Vastaus #23 : 31 Heinäkuu, 2015, 08:10:49 »
Kuten MikeK sanoikin, isommalla akulla pidemmän lentoajan tavoittelu ei välttämättä ole järkevää. Painavammalla akulla kopteri käyttäytyy yllättävänkin eri tavalla ja varsinkin 3S:llä meinaa äkkiä tehot loppua. Olen kyllä lentänyt 2200mAh 3S:llä ja kyllä se ilmassa pysyy ja voi sillä lentää jos niitä nyt sattuu nurkissa pyörimään. Mutta joku 5000mAh akku miniin... juu ei.

@Jesi, paljonko lipoista sitten saa ahnehtia ulos, niin yleensä ottaen tyhjiksi niitä ei saa ajaa, vaan n. 80% kapasiteetista on käytettävissä. Vastaavasti tehonkestosta tarvii muistaa, että C luku tulisi mitoittaa siten että moottorien vetämä amppeerimäärä ei ylitä C-luku x akun kapasiteetti kaavalla saatua lukua. Eli 35C 1300mAh akku antaa max 45.5A virtaa (lyhytaikaisesti enemmän), eli kukin moottori saisi viedä max. 11-12A täydellä kaasulla. Joku 2206kv Cobra 6045 potkureilla vaatiikin jo yli 100A (4x25A), mihin ei edes 75C 1300mAh tahdo riittää vaan pitää alkaa kasvattaa akun kapasiteettia.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 250 multi.
« Vastaus #24 : 31 Heinäkuu, 2015, 09:46:12 »
Kannattaa meitä 250 nyybieitä muistuttaa että jos haluaa vaan lillutella ja rauhassa lipua, reenailla ja tutustua, niin jos laitteeseen mahtuu ja painon puolesta lentoaika pisenee vrt "kisapatteri", niin tuota tietoa kannattaa jakaa, että mihin asti voi ahnehtia akkua =)

Ite kans kokeilin eri akuilla leijutella ja laskin tuon 80% säännön mukaan aikoja niin 1550mAh akulla ~7min ja 3000mAh ~10min ja tuolla isolla ei ole yhtään kiva edes yrittää vähääkään liikutella... on kyllä niin raskas liikkeissään. 2200mAh kans lentelin, mut nytten ei muista laskinko siitä koskaan arvioitua lillutusaikaa. Nykyään jos lennän niin tiiä sit edes miten jaksais isot patterit antaa virtaa(ovat vanhat ja hyvin palvelleet akut, kevyemmässä työssä nykyään).
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
68 Vastauksia
27563 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2014, 10:47:28
kirjoittanut BigDaddyJ
3 Vastauksia
2728 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2013, 01:17:41
kirjoittanut Tohtori R
5 Vastauksia
2446 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2014, 09:22:04
kirjoittanut Tuoppi
9 Vastauksia
5096 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Tammikuu, 2015, 13:45:52
kirjoittanut Propellus
0 Vastauksia
6304 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2015, 19:08:13
kirjoittanut VERTICAL