Kirjoittaja Aihe: historialliset radiot käytössä.  (Luettu 6017 kertaa)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
historialliset radiot käytössä.
« : 24 Syyskuu, 2008, 23:20:02 »
terve.

Itse olen vielä täällä kidekaudella tehdyllä radiolla ajava. (35Mhz)
Ostin tuossa vastaanottimen, ja piruvie että on johtoa ;)
En yhtään ihmettele jos menee myyjän mukaan kantamatestin läpi vielä yli kilometrin päässä.

johtoa on senverran, että sillä voi kaputin sattuessa sitoa kaikki irto-osat kasaan.

Onko millaisia kokemuksia koptereiden antenniasetuksissa?
kopukkakin on mallia "kämmenelle menevä", joten tilaa ei liioin ole.

Ajatus olisi koittaa, jos saisi lyhyemmän langan laitettua pienellä sovituspiirillä tuohon kiinni. Mutta lankaa tulee silti jonkinverran olemaan. Minne ihmeeseen se kannattaa pikkukopterissa laittaa.

Ja gigasia en osta (älä edes ehdota) ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #1 : 24 Syyskuu, 2008, 23:26:21 »
Mitä mä sanoin, toihan olisi tietenkin ratkaisu: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_39&products_id=711

Tosin omassani on se coronan antenni, no sillai, tiedät kyllä ;) Ei kehtaa julkisesti sanoo ;D

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #2 : 25 Syyskuu, 2008, 00:23:20 »
Mä olen laittanut n. puolet johdosta kelalle. Siis kiertänyt jonkun muovinpalan ympärille johtoa vastarin päästä ja esim. teippi ympäri että pysyy. Samantapainen toteutus on Hirobon Quarkissa tehdastekoisena.

Mulla on ainakin toiminut 450 rexässä.

Yksi vaihtoehto on katkaista puolet johdosta pois.

Vai historialliset radiot...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #3 : 25 Syyskuu, 2008, 01:01:49 »


Jos sen vetää pienelle kelalle, niin ajaa aikalailla saman asian kuin katkaisisi antennin sattumanvaraisesti.
tuollainen valmis lyhyt antenni sisältää ilmeisesti "sovitetun" kelan, jotta voidaan lyhentää. Samanmoisen ajattelin itsekkin tehdä.
Se että on pitkä johdin joka on vedetty miljuunalle kiepille. Ei kyllä tuo paljoakaan hyötyä ;)

Mutta jos nyt ajattelee että kopukka on "puistokone" niin eikai sen tarvitse kovinkaan pitkälle kantaa?

==> Odotan siis hyväksyntää sille, että pätkityllä antennilla voisi ihan hyvin lennellä?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #4 : 25 Syyskuu, 2008, 02:30:27 »
Tuohon Jarin mainitsemaan Quark-kiedontaan liittyen, skanneri kuumaksi...
Mitään radiohommista itse tietämättä, mutta ainakin manuaalissa varoittelevat katkaisemasta johtoa
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #5 : 25 Syyskuu, 2008, 03:01:38 »
Ok.

kaippa se pitää vaan vetää siistille kiepille?
Sitä on yli kaksi kertaa koneen mitta ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #6 : 25 Syyskuu, 2008, 05:16:36 »
Minulla on sellainen mielikuva jäänyt koulusta että katkaisemin huonontaa vastaanottokykyä, tähän oli jokin laskukaavakin mutta en nyt muista miten se meni(Radioaallot ovat tietetyn mittaisia tietyllä taajuudella ja vastaanotin antennit on sovitettu siihen kokoon. Eli palikan ympärille rullaamisen ei pitäisi vaikuttaa antenniin. Jossain auton..tms antenneissakinhan käytetään kyseistä tapaa, jotta saahaan pienenpään kokoon eikä auton katolla ole monen metrin antenneja tai LA-puhelimet?
Korjatkaa jos olen väärässä  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #7 : 25 Syyskuu, 2008, 07:57:47 »
Minulla on sellainen mielikuva jäänyt koulusta että katkaisemin huonontaa vastaanottokykyä, tähän oli jokin laskukaavakin mutta en nyt muista miten se meni(Radioaallot ovat tietetyn mittaisia tietyllä taajuudella ja vastaanotin antennit on sovitettu siihen kokoon. Eli palikan ympärille rullaamisen ei pitäisi vaikuttaa antenniin. Jossain auton..tms antenneissakinhan käytetään kyseistä tapaa, jotta saahaan pienenpään kokoon eikä auton katolla ole monen metrin antenneja tai LA-puhelimet?
Korjatkaa jos olen väärässä  ::)

juu siellä haarukoilla olet ;)

~300/Mhz=aallonmitta(m) => ~8.5m
Mutta se minkä mittainen kunkin vastaanottimen antennilanka on. Riippuu kovasti siitä miten on vastaanotin toteutettu. Eli vastaanottimessa voi olla sovituspiiri (ja varmaan onkin).

Se vaan ihmetyttää, että lanka menee mitä ihmeelisimmät syheröt ja sykkeröt (jokainen lenkki muodostaa lisää induktanssia => kelan ominaisuuksia => sähköisesti pidentää antennia).
Olisi hauska nähdä jotain "mittaustuloksia" / testituloksia erilaisista antenniratkaisuista.
itse en usko että tuollaisen langan katkaisu vaikuttaisi olennaisesti radion kantmaan => kun vertaa pientä kopteria jossa johto on miljoonalla mutkalla...
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #8 : 25 Syyskuu, 2008, 10:33:52 »
Minulla on sellainen mielikuva jäänyt koulusta että katkaisemin huonontaa vastaanottokykyä, tähän oli jokin laskukaavakin mutta en nyt muista miten se meni(Radioaallot ovat tietetyn mittaisia tietyllä taajuudella ja vastaanotin antennit on sovitettu siihen kokoon. Eli palikan ympärille rullaamisen ei pitäisi vaikuttaa antenniin. Jossain auton..tms antenneissakinhan käytetään kyseistä tapaa, jotta saahaan pienenpään kokoon eikä auton katolla ole monen metrin antenneja tai LA-puhelimet?
Korjatkaa jos olen väärässä  ::)

juu siellä haarukoilla olet ;)

~300/Mhz=aallonmitta(m) => ~8.5m
Mutta se minkä mittainen kunkin vastaanottimen antennilanka on. Riippuu kovasti siitä miten on vastaanotin toteutettu. Eli vastaanottimessa voi olla sovituspiiri (ja varmaan onkin).

Se vaan ihmetyttää, että lanka menee mitä ihmeelisimmät syheröt ja sykkeröt (jokainen lenkki muodostaa lisää induktanssia => kelan ominaisuuksia => sähköisesti pidentää antennia).
Olisi hauska nähdä jotain "mittaustuloksia" / testituloksia erilaisista antenniratkaisuista.
itse en usko että tuollaisen langan katkaisu vaikuttaisi olennaisesti radion kantmaan => kun vertaa pientä kopteria jossa johto on miljoonalla mutkalla...

En teidä mikä se juju on, mutta juuri tämä on se pointti että kun se on rullalla/kelalla niin sen fyysinen koko säilyy samana ja sitä myöten vastaa suorana olevaa antennia... Voi tietenkin olla että olen ihan hukassa näissä oletuksissani  :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #9 : 25 Syyskuu, 2008, 10:38:43 »
En teidä mikä se juju on, mutta juuri tämä on se pointti että kun se on rullalla/kelalla niin sen fyysinen koko säilyy samana ja sitä myöten vastaa suorana olevaa antennia... Voi tietenkin olla että olen ihan hukassa näissä oletuksissani  :D

kyllähän se "ylimääräinen" kelalle vedetty kaapeli muodostaa kelan joka pidentää jäljellä olevaa antennia. Mutta se, että toimisi suoraan... ei ihan mene.

Mutta ajattelin tehdä nyt rohkeat, ja lyhentää kaapelin kopteriin sopivaksi.
Laittaa sitten takaisin jos ei toimi ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #10 : 25 Syyskuu, 2008, 10:54:29 »
Jos lyhennät, niin lyhennä n. puolet. Laita landareihin kiinni muoviputki johon johto sisälle. Ja jätä johdon päätä reilusti roikkumaan vapaana putken päästä. Sen verran ettei ylety kuitenkaan roottoreihin. Mittaustuloksia ei ole mutta noin ne käytännössä on toiminut.

Kuten aikaisemmin itsekin mainitsit, niin pikku kopua voi verrata puistolennokkiin, ei sitä kovin kauas nää lennättää.

Ja jos kantama ei riitä, niin sen kyllä huomaa...osoittele kopua antennin päällä, siinä suunnassa kantama on heikoin. Jos sekoaa, niin antennin (lähettimen) kääntäminen poikittain yleensä pelastaa tilanteen.

"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #11 : 25 Syyskuu, 2008, 20:16:06 »
Lennokkiopettajani JHartikka kertoili joskus että jos antennia kelaa rullalle, pitäisi rullan olla koko antennin mittainen, eikä pieni mytty keskellä johtoa. (En tiedä sen kummempia perusteluja, ja voin muistaa väärinkin. Onko muut kuulleet tälläistä?)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #12 : 26 Syyskuu, 2008, 17:01:20 »
Joo jos lyhennät, niin puolet, neljännes, kaheksannes jne.
Joo se voidaan laskea aallonpituudesta, siitä taas kahdennes, neljännes, kaheksannes jne.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: historialliset radiot käytössä.
« Vastaus #13 : 26 Syyskuu, 2008, 17:05:53 »
vetäsin ylimääräiset kelalle tuohon jalaksen kiinnikkeeseen
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
25 Vastauksia
19507 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Lokakuu, 2012, 19:11:03
kirjoittanut kopterifriikki
6 Vastauksia
3804 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2013, 02:04:43
kirjoittanut Teo Mähar
53 Vastauksia
40551 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Maaliskuu, 2015, 18:04:10
kirjoittanut oskuk
0 Vastauksia
1503 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2020, 09:22:44
kirjoittanut kopterimies
0 Vastauksia
9395 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2020, 06:59:20
kirjoittanut kopterimies