Kirjoittaja Aihe: Oikeat erot OS ja YS polttoainejärjestelmissä  (Luettu 2088 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Oikeat erot OS ja YS polttoainejärjestelmissä
« : 25 Syyskuu, 2008, 09:26:25 »
Aina toisinaan kuulee kuinka YS:n "paineistettua" polttoainejärjestelmää kehutaan. Se kuulemma takaa, että polttoaine virtaa jatkuvasti samalla tavalla tankin loppuun asti ja teho säilyy paremmin koko lennon ajan. Myös OS polttoainejärjestelmä on paineistettu sen änkkärin painenipan kautta. Eroksi jää siis se YS:n takaiskuventtiili. OS:ssa säilyy kyllä paine niin kauan kuin moottori käy eli pitäisihän senkin samalla tavalla pitää paine tankin viimeisiin tippoihin asti. Paine taitaa olla suurempi kovemmilla kierroksilla ja pienempi matalammilla, mutta onko YS:ssäkään paineen tasaajaa? Onko noiden välillä nyt oikeasti mitään muuta eroa, kuin että YS:ssä paine säilyy vaikka kone sammuu, koska siellä on se takaiskuventtiili?

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Oikeat erot OS ja YS polttoainejärjestelmissä
« Vastaus #1 : 25 Syyskuu, 2008, 09:54:58 »
Vertaat nyt kahta ihan eri moottoria. Jos pakoputkipaine riittäisi niin kaikkihan sitä käyttäisi. Yssin regulaattoria voisi ennemminkin verrata Ossin pumppuun, jonka se hakkaa mun mielestäni ainakin yksinkertaisuudessa. Olen molemmat purkanut...
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oikeat erot OS ja YS polttoainejärjestelmissä
« Vastaus #2 : 25 Syyskuu, 2008, 09:58:50 »
Vertaat nyt kahta ihan eri moottoria. Jos pakoputkipaine riittäisi niin kaikkihan sitä käyttäisi. Yssin regulaattoria voisi ennemminkin verrata Ossin pumppuun, jonka se hakkaa mun mielestäni ainakin yksinkertaisuudessa. Olen molemmat purkanut...
Oikeastaan mua tässä kiinnostaakin vain tuo polttoaineen syöttö ja miten se on toteutettu, ei niinkään moottoreiden muut erot. Eli kysymys on siis siitä, että pakoputkesta tuleva paine ei ole riittävä takaamaan jatkuvaa polttoaineen syöttöä myös lähes tyhjällä tankilla?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oikeat erot OS ja YS polttoainejärjestelmissä
« Vastaus #3 : 25 Syyskuu, 2008, 10:04:34 »
Yksinkertaisesti pakoputkipaineistus muuttuu, reguloitu kampikammiopaineistus ei niinkään...
Nada

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Oikeat erot OS ja YS polttoainejärjestelmissä
« Vastaus #4 : 25 Syyskuu, 2008, 10:32:56 »
Aina toisinaan kuulee kuinka YS:n "paineistettua" polttoainejärjestelmää kehutaan. Paine taitaa olla suurempi kovemmilla kierroksilla ja pienempi matalammilla, mutta onko YS:ssäkään paineen tasaajaa? Onko noiden välillä nyt oikeasti mitään muuta eroa, kuin että YS:ssä paine säilyy vaikka kone sammuu, koska siellä on se takaiskuventtiili?

YSsissä nimenomaan on paineentasaaja, tuo ropellipään mainitsema regu. Toimii kampikammion paineenvaihtelulla.
Siksi se on niin hyvä  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
48 Vastauksia
19130 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Toukokuu, 2010, 11:06:28
kirjoittanut Eetu73
70 Vastauksia
37709 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2014, 17:26:02
kirjoittanut Nuuka
11 Vastauksia
16176 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2014, 10:09:25
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
12637 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2014, 18:45:43
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
3739 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2015, 12:49:03
kirjoittanut 338federal