Kirjoittaja Aihe: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat  (Luettu 22763 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« : 15 Elokuu, 2015, 12:51:31 »
kerätääs vähä listaa.

3-lapasetupin hyödyt
-ketteryys kasvaa
-inertia kasvaa

3-lapasetupin haitat
-hinta
-enemmän huollettavaa
-enemmän säädettävää
-enemmän painoa
-äänet huononee (mielipide)
-kolmen lavan settejä ei saa kaikilta merkeiltä eli lapavalikoima huonompi

mites onko joku lentäny samaa konetta samoilla kilkkeillä sekäettä. Olis kiva kuulla käytöksestä. ja ei nyt ehkä missään faissa vaan ihan 3D räimeessä...

en siis ole päivittämässä heräsi vaan mietintä ku kammereri laitto faboon kuvan (liitteenä tässä)

kysäsin herralta että mites ku kuvassa ei näy kolmilapanuppeja vaikka niitä niin hehkutellaan ja sulla vaan yhessä koneessa. vastaus kuului: "Prefer 2 blades, suits my flying style better although 3 blade heads are cool."
eli vapaa käännös: 2lapaset sopii paremmin mun lentotyyliin (3D) vaikka onhan kolmilapaset makeita  ;D

väittely alkakoot ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #1 : 15 Elokuu, 2015, 12:57:49 »
Mites sähkönkulutus// lentoaika?
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #2 : 15 Elokuu, 2015, 13:00:46 »
3 lapanen vie enemmän energiaa ja on tietty kovempi kaikille osille

- 3 lapanen rotatoi huonommin


Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #3 : 15 Elokuu, 2015, 13:03:17 »
Tohon ketteryyteen sanoisin ettei se kasva vaan cyclic tarkkuus paranee. Pertti puhui juuri tuosta erosta yhdessä rchn podcastissa.


Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #4 : 15 Elokuu, 2015, 13:13:59 »
Plussaa kai:

3-lapanuppi on leuhkempi (vrt. Peran vastaus).

Kenttäuskottavampi.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa pah

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #5 : 15 Elokuu, 2015, 13:26:45 »
Saa kerralla 3 lapaa rikki kahden sijaan. :)
Goblinit G380 & G630    Futaba T8J
Bantam BC820

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #6 : 15 Elokuu, 2015, 13:30:10 »
Bertin mielipide oli selvä jo alusta , hän diggaa 2 lapaisista
Kyle ja Crish on 3 kannalla siis kovassa 3 d vedossa
Ja nyt on maailmalla 3 lapa meininki.
Lähes kaikki 3 lapa setit on loppu kokoajan
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #7 : 15 Elokuu, 2015, 13:33:04 »
Tohtori sullahan ei oo itsellä 3 lapa settiä ?
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #8 : 15 Elokuu, 2015, 13:39:40 »
Anna tohtorille yks 3 lapa nuppi setti lapoineen ni päästään katsomaan kestääkö kosmik 500 ampeeria :)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #9 : 15 Elokuu, 2015, 13:40:38 »
Saa nähdä joo onko tää muotijuttu ja vähenee jokusen vuoden päästä. Akkuteknologia ja sitä myötä akkujenkin hinnat laskee pikkuhiljaa niin en usko että tehon takia poistuu missään vaiheessa. Se että on kalliimpi voi olla se vaikuttava tekijä.

Jää nähtäväks kui käy. Meikäläisen torppitahdilla tuskin tulee isoon, tulee lapakustannukset jo kalliiks, onneks ei edes ole vielä triplanuppia tohon :)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #10 : 15 Elokuu, 2015, 13:41:58 »
monilapasethan on isoissa ainakin siitä syystä, että pitää saada enemmän nostetta ja tilaa rajallisesti. Käsittääkseni ominaisuudet kuitenkin heikkenee vähän joka suhteessa. Toki lapakehällä on enemmän pyörivää massaa joten hyrrän vakaus lisääntyy. Samanhan voi saavuttaa painavemmilla lavoilla.

Itse väittäisin, että varsinkin FBL aikakautena, vaikutus on vähäinen. Tunnetustihan 1 lapainen roottori olisi kaikista paras, koska lapa kulkee silloin mahdollisimman puhtaassa ilmassa. Luultavasti jostain löytyy joku tutkimus lapamäärien vaikutuksesta.

Onhan se nyt COOL kun on 3 lapainen. Mut muotivillitykset tulee ja menee. Aina niillä ei oo hyödynkään kannalta merkitystä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #11 : 15 Elokuu, 2015, 14:17:54 »
Jep jep, 3 lapasethan toimii huomattavasti pienemillä jengoilla. Eikös se hyrrävoima perustu myös kiertonopeuteen? Eli riippuu täysin käyttötarpeesta kumpi on parempi. Luulisin että toi 3 lapaviritys on melko toimiva F3C ajoon, mutta hyöty on olematon 3D käytössä. Katsotaan mihin trendit matkaa.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #12 : 15 Elokuu, 2015, 14:26:03 »
Ero 2 ja 3 lapaisen välillä ei minusta ole kovinkaan suuri. Pienen eron huomaa kyllä, mutta mitään radikaalia ei ainakaan minun taidoillani. Isompi vaikutus lentotuntumaan on fbl purkin asetuksilla kuin sillä, onko koneessa 2 vai 3 lapaa.

Äänimaailma on toki pikkasen erilainen.

Pienet erot mitä olen huomannut:
- 3d pyörityksessä tosi ketterä.
- Taivaslennossa menee silti todella lukittuneesti

Vaikka 3 lapa on ihan kiva, niin en silti päivittäisi 2 lapaista 3 lapaiseksi. Ei se niin paljon parempi minusta ole.

3 lapaisen ylivoimaisesti paras puoli on "kantokahva", minkä keskimmäinen lavanpidin muodostaa kun lavat ovat lapatuessa :D
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2015, 14:28:06 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #13 : 15 Elokuu, 2015, 14:47:30 »
Mielenkiintoista on se että suomen ihme käsitys 3 lapaisten FAI käytöstä
Se on jotain alle 1% luokka koko kopteri skenestä.

Selkeästi maailma käyttää nyt 3 lapaa nimenomaan 3 d ja sport meiningissä

2 lapaiset seisoo kaupoissa ja 3 lapaiset menee heti , meille nää tulee myöhäs

Suomessa taitaa 3 lapaisia noin 6-7 .

Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #14 : 15 Elokuu, 2015, 14:52:02 »
Minä en ainakaan väittänyt että niitä olisi F3C käytössä, vaan spekuloin että voi toimia hyvin siihen.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #15 : 15 Elokuu, 2015, 14:55:42 »
Tämä oli mahdollista keväällä mutta , pilotin kiireet esti kokeilun

Mutta niin paljon näen suoraan Sabin tiimi pilottien mielipiteitä tästä aiheesta
Että uskon että mulla on hyvin selkeä kuva asiasta.

Pian se selviää ku suomen Sab tähdet pääsee ilmaan


Anna tohtorille yks 3 lapa nuppi setti lapoineen ni päästään katsomaan kestääkö kosmik 500 ampeeria :)
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #16 : 15 Elokuu, 2015, 15:03:49 »
Onhan noita jo suomessakin. Eikös Anssilla ole urku ja ironman pyöritteli ihan kelpo settiä. Kyllä noista jokin käsitys herroilla on.

Kyllähän tuollaista on kokeiltava jossain välissä, kun suunnitelmissa on kaluston karsimista sekä uudistamista.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #17 : 15 Elokuu, 2015, 15:21:22 »
Kyllähän kaikki lensi DFClläkin yhden vuoden ja kaikki merkit toi omansa markkinoille.  Ei kyllä kauaa mennyt kun niistä luovuttiin.. .

Onko tässä nyt sama homma?

Tehdas pilottien lauseet on vähän yhtä tyhjän kanssa,  koska ne voi yleensä sanoa ääneen vain asiat jotka ajavat tehtaan etuja.

Hyvä pilotti lentää hienosti laitteella kuin laitteella.  Eli jos tehdas maksaa sulle siitä että lennät hiebosti ja hymyilet. Oikea mielipide jää kuulematta tai sit ei uskota.

Eikö perakin ole sanonut eka yhtä ja sitte hetken päästä toista...

Pitäis itte päästä testaa,  mutta ei ole haluja luopua isosta summasta rahaa ja rotaatio ominaisuuksista.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #18 : 15 Elokuu, 2015, 15:47:52 »
Toi on kuitenkin sen hintanen päivitys että ei ihan helposti "vaan kokeile", ja torppikustannukset nousee samantein :)

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #19 : 15 Elokuu, 2015, 16:02:53 »
 Ziikkuli , se ei ole näin . Voimakkaita mielipiteitä on sillä foorumilla
Ja kaikissa malleissa on 2 vaihtoehtoa , ei tehdas pakota ajamaa 3 jos mieltymys on 2
Kuten ennio ajaa 2 ja Bertti 2 ( toki näin kun omat lavat on 2 lle)
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #20 : 15 Elokuu, 2015, 16:11:04 »
Lapamäärän kasvaessahan lapojen hyötysuhde myös laskee kun lavat ei pyöri yhtä puhtaassa ilmassa, myöskin asia joka tulee jossain vaiheessa vastaan.

Mennäänkö vuonna 2020 viislapasilla kolome-reetä ja nupissa 700:lla 1200rpm? :D

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #21 : 15 Elokuu, 2015, 16:47:24 »
Onhan noita jo suomessakin. Eikös Anssilla ole urku ja ironman pyöritteli ihan kelpo settiä. Kyllä noista jokin käsitys herroilla on.

Kyllähän tuollaista on kokeiltava jossain välissä, kun suunnitelmissa on kaluston karsimista sekä uudistamista.

Holmströmin Ari olisi varmaan paras kommentoimaan eroja 3-lapa ja 2-lapa kokemuksista. Itse on suurta eroa osaa niille sanoa muussa kuin että rotaatiot on kivoja :) Inertiaa painavassa nupissa on kivasti. Ja 3-lapaisessa on tiettyä "tarkkuutta" enemmän kuin kaksilapaisessa. Tarvittaessa saa myös aggressiiviseksikin.

Virrankulutus on ehkä 10-15% isompi kuin 2 lapaisella nupilla. Mutta tarkkaan ei pysty sanomaan kun peräkin on 3 lapainen ja luulen että se haukkaa oman osansa. Amppeereja menee 150-180A kun 2 lapaisella jäädään 100A pintaan. Tämä siis tohtorin inhoamassa F3C lennossa :)

Muokkaus: Kovassa tuulessa oikeastaan eron huomaa kun 3 lapaisesta saa irti tehoa ja aggrea enemmän. Olsiikohan ollut torstai kun kävin 7-8m/s tuulessa ajamassa niin 3 lapaisella pystyy raivoammaan eteenpäin edelleen.
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2015, 16:51:34 kirjoittanut Anssi »
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #22 : 15 Elokuu, 2015, 19:35:14 »
Virrankulutus on ehkä 10-15% isompi kuin 2 lapaisella nupilla. Mutta tarkkaan ei pysty sanomaan kun peräkin on 3 lapainen ja luulen että se haukkaa oman osansa. Amppeereja menee 150-180A kun 2 lapaisella jäädään 100A pintaan. Tämä siis tohtorin inhoamassa F3C lennossa :)


Jes, lukuja! Onko nää siis samoilla jengoilla vai samalla peukkutuntumalla?
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa viltsu

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RY #109, SIL, Ämmässuo, HCTF
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #23 : 15 Elokuu, 2015, 20:51:36 »
Itsellä hieman kokemusta 2 lapaisen ja 3 lapaisen erosta kun muutin 630 goblinin kolmelle lavalle. Lento aika lyheni noin 30sek kierroksia sai pudottaa aika reilusti. Tehoa se vaatii enemmän kun on suurempi massa. Kolmilapaisessa on "auktoriteettiä" enemmän ja se vaatii hieman uudelleen opettelua lähinnä pitchin käytön suhteen. Taivaalla isoissa liikkeissä se on kiva kun menee niin jämptisti liikkeissä. Varmaan 3d pyörityksessä liikkeiden pysäytyksistä saa terävämmän kun lapakehän tuottama voima on suurempi. Faissa tuosta 3 lapaisesta on kuullut kahtia jakoista mielipidettä, se tekee leijutuksesta vakaampaa mutta on herkkä puuska tuulissa pitchin suhteen jolloin liikkeistä saattaa tulla pompottavampia.
Hauskan tuntuinen tuo laite on nyt kolmella lavalla :)
SAB GOBLIN 380 (Bavarian demon 3X), SAB URUKAY COMP (Futaba CGY 750) SAB GOBLIN 500 (Bavarian demon 3sx) HIROBO EAGLE (Bavarian demon 3X). FUTABA 18SZ

   

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #24 : 15 Elokuu, 2015, 21:31:24 »
3 d ajossa kaililla ja crishillä on kiekat 2100

Uusia servoja demoavassa videossa

https://www.youtube.com/watch?v=Mh_8TyKFI0Q&feature=youtu.be

Kylen omien sanojen mukaan kiekkoja on kuitenkin vain 1950.

http://www.helifreak.com/showpost.php?p=6584587&postcount=22
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
6894 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2010, 13:12:50
kirjoittanut Jussi.
3 Vastauksia
2578 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2010, 10:31:49
kirjoittanut mnentwig