Kirjoittaja Aihe: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat  (Luettu 22755 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #25 : 15 Elokuu, 2015, 21:43:16 »
Ei pojalta ainakaan kulmia puutu, 14,5....

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #26 : 16 Elokuu, 2015, 07:31:28 »
Samaa sanoi ennio isot kulmat ,, näköjään isot tarkoittaa isot :)

Mut näillä hyvin rajallisilla kokemuksilla nuo kulmat vaikuttaa kolmilapaiseen paljon , mulle laitettiin fai treeniin aika loivaa , mutta pikkuhiljaa niitä on lisätty , ja kopteri toimii paremmin . Pienillä kulmilla ja jengoilla leijunnassa kopteri on ollut kuin "pallon päällä" ja etenkin tuulessa kun konetta laskee niin tuon huomaa.. Mutta kun kokemus karttuu niin huomasin että pieni nosto jengoihin ja negatiivista lisää , niin pitchin käskyttäminen ( pieni pumppaus ) alas tullessa ei ole tarpeellista , ja näin on koneesta tullut mukavan lukitun tuntuinen..

Toi rotaatio on jakanut kanssa mielipidettä,, Ari ja Anssi osaa siihen kyl vastata . On noi rotaatiot ollu aika hienoa katseltavaa ..

Kovasti odotan Juhon ja Maikon fiiliksiä, herroille kuitenkin tulee noita molempia niin sitten saadaan fiiliksiä niistä..
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #27 : 16 Elokuu, 2015, 14:12:36 »
Tämä oli mahdollista keväällä mutta , pilotin kiireet esti kokeilun

Mutta niin paljon näen suoraan Sabin tiimi pilottien mielipiteitä tästä aiheesta
Että uskon että mulla on hyvin selkeä kuva asiasta.

Pian se selviää ku suomen Sab tähdet pääsee ilmaan

Kiitos tosiaan mahdollisuudesta. tiesin vaan jo sillon että tänä kesänä on kiirettä ja niinhän sitä on riittänykkin. Koitan silti tänään taas päästä torpille jos vaan suinkin tilanne antaa periksi :)

Anssi: En todellakaan vihaa f3c lennätystä! sanoin alotusviestissä noin koska ne erot mitkä mua noissa kiinnostaa on sellasissa asioissa jotka ei oikeen voi tulla rauhallisessa f3c menossa esille. Eli raa-at suunnan vaihdot, stopit, cyclic ketteryys jne. Yleensäkkin sellaset asiat mitä luulis saavan yhellä lavalla lisää ja mitä tarvitaan nimenomaan tossa 3D paiskonnassa. :)

Anssin kommentti rotaatioista oli sellasta mitä mä odotinkin. miksi muut on sitä mieltä että 3-lapanen rotatoi huonommin? pakkohan se isompi pyörivä massa on tuoda lisää inertiaa varsinkin ku kolmas lapa mahdollistaa vielä venytyksen pienemmille kierroksille. Selittäkääs tota vähä lisää.

Niin joo... Mä oon logannu nyt jo 385A virtoja tosta goblinista 2 lapasena. kosmik 200 cool hyytyy 400A kohalla. Markkinoilta ei siis löydy säädintä joka kestäis mun 3-lapakokeilun vaatimat virrat. helppo päätös  ;D
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2015, 14:14:53 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #28 : 18 Elokuu, 2015, 17:13:47 »
Lainaus
Niin joo... Mä oon logannu nyt jo 385A virtoja tosta goblinista 2 lapasena. kosmik 200 cool hyytyy 400A kohalla. Markkinoilta ei siis löydy säädintä joka kestäis mun 3-lapakokeilun vaatimat virrat. helppo päätös  ;D

Yge 320:)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #29 : 18 Elokuu, 2015, 17:23:44 »

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #30 : 18 Elokuu, 2015, 17:35:02 »
Ja sammutin mukaan!

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #31 : 18 Elokuu, 2015, 18:47:35 »
Taitas tehot karata vähä arvaamattomille vesille ku laittas 16s :D no mä oon 2 isoa ygeä polttanu ja se riittää. Juusollakin parin kokemus :D


Sent from my D5803 using Tapatalk

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #32 : 18 Elokuu, 2015, 19:50:52 »
On kyllä ihme miten oottee saanu poltettua niitä. Oisitte hakenu samat tehot 14s niin oli säästäny amppeereissa.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #33 : 18 Elokuu, 2015, 20:23:14 »
No eihän noita virralla oo tapettu. Meinasin vaan etten luota niihin. Pikkuyget edelleen hyviä

Sent from my D5803 using Tapatalk

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #34 : 03 Syyskuu, 2015, 22:51:20 »
Onko DFC nuppi saatu jollain taikatempulla kestämään?
Jossain käveli vastaan kuva, varmaanki naamakirjassa. Sivuutin aiheen, mutta vasta jälkeen päin tajusin mikä siinä kuvassa oli. 380:n DFC 3-lapa nuppi :o Pettääkö mulla havannointi kyky, vai onko tuommonen tulossa?

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #35 : 03 Syyskuu, 2015, 23:02:42 »
Onko DFC nuppi saatu jollain taikatempulla kestämään?
Jossain käveli vastaan kuva, varmaanki naamakirjassa. Sivuutin aiheen, mutta vasta jälkeen päin tajusin mikä siinä kuvassa oli. 380:n DFC 3-lapa nuppi :o Pettääkö mulla havannointi kyky, vai onko tuommonen tulossa?
Jep, dfc hyvinkin..en kyllä ymmärrä.


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #36 : 04 Syyskuu, 2015, 10:03:53 »
Nojoo, just komentoin tuonne 380 nuppithreadiin tästä, mutta kommentoidaan nyt tännekin. Eli jos DFC:n ongelma on siinä että se ei kestä lepatusta niin se "taikatemppu" millä se kestää kolmilapanupissa on se että kolmilapanupin ei tarvi lepattaa ollenkaan samalla tavalla mitä kaksilapanuppi tekee. Vai oliko tästä parempaa faktaa olemassa?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #37 : 04 Syyskuu, 2015, 10:30:10 »
Faktaa ei ole, mut eiköhän lepatusta tarvita oli lapoja kuin monta tahansa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #38 : 04 Syyskuu, 2015, 10:53:22 »
Piti ruveta miettimään että miksi lepatusta tarvitaan yli päätään ja mitä se oikeasti tekee. Simuloin päässäni lapakehän pyörimistä ja sain tulokseksi että lepatuksen avulla lapakehän ja pääakselin ei tarvitse olla välttämättä täysin 90 asteen kulmassa. Toisin sanoen, jos lapakehää käännetään äkisti niin pääakseli (ja sitä myöten koko kopteri) voi kääntyä pehmeämmin ja hitaammin mitä täysin lepattamattoman nupin kanssa olisi.

Nyt kun mietitään lisää vielä että miksi tuohon väliin tarvitaan pehmennystä, niin nupin lapamäärä tulee mukaan kuvioon. 2-lapaisella nupilla tosiaan lapakehää käännettäessä tulee 90 asteen välein kohta jolloin lavanpitimet ei voi kääntää pääakselia lainkaan, ja siitä seuraa aina 90 asteen päässä toinen kohta jossa lavanpitimien vääntö pääakseliin nähden on maksimaalinen. Nopea käännös lapakehässä saa aikaan siis hyvin voimakkaita värinöitä kopteriin, ja näitä pyritään vähentämään sallimalla lepatusta nupissa. Eli rungon kiertomomentti tulee lepatuksen ansiosta aina vähän jäljessä ja pehmennettynä lapakehään nähden.

Kolmilapaisella olennaisin ero on siinä että siellä on se kolmas lapa mukana, ja tämän ansiosta siellä ei tule lainkaan samanlaista 0 - 100% vaihtelua vääntöön lapakehän käännellessä. Tätä voi kuvitella siten että jos otat 2-lapaisessa molemmista lavanpitimistä kiinni. Jos haluat kallistaa kopteria sivusuunnassa niin tämä onnistuu parhaiten silloin kun lavat ovat sivulla. Jos lavat ovat pitkittäin niin niistä ei voi lainkaan kääntää kopteria sivulle. Kolmilapasessa sivulle käännettäessä siellä on aina vähintään kaksi lapaa siinä asennossa että sieltä vähän saadaan lapakehällä käännettyä kopterin runkoa mihin suuntaan hyvänsä. Eli ne väännön nollakohdat jää pois kokonaan ja värinät ovat huomattavasti pienemmät. Nelilapaisella nupilla värinää on vielä vähemmän.

Väitän että lepatus on tärkeää 2-lapaisella nupilla, mutta 3-lapaisella ja siitä isommalla lapamäärällä lepatuksen tarve on oleellisesti pienempi. Jopa täysin jäykkä nuppi toimii kolmilapaisena jo ihan hyvin.

Kertokaa jos tässä minun mielikuvasimulaatiossa tuli joku käpy jossain tai muuten vaan keksitte parempaa faktaa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #39 : 04 Syyskuu, 2015, 13:31:50 »
Mitä useempi lapa sitä pyörteisemmässä ilmassa ne kulkee jolloin luulis iskunvaimennuksen olevan vaan tärkeempi ?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #40 : 04 Syyskuu, 2015, 13:39:40 »
Niin en minä usko että nistä pyörteilyistä kovin isoja iskuja tulee. Se lapakehän kääntäminen tärisyttää oikeasti paljon kopteria. Huomaa vaikka siitä että nousussa tai laskussa väännättää kopteria kallelleen landareita vasten niin varsinkin pikkukierroksilla sehän tärrää hirveästi. Toki tuo tärinä pienenee kun kierroksia on enempi, mutta kyllä se lapakehän inertiamassa vähentää myös pyörteilevästä ilmasta tulevaa värinää samalla tavalla.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #41 : 04 Syyskuu, 2015, 17:27:34 »
Tekniikka osiossa on puhuttu lepatuksesta ja muusta. Toi edellä kuvaamasi asiahan johtuu siitä kun lapa voi vain ohjata johonkin suuntaan vain yhdessä kohdassa. Hitaalla pyörintänopeudella näitä tapahtuu ahrvoin ja siitä johtuu tärinä. Se on tosiasia, että tärinän taajuutta voidaan nostaa lapojen määrää kasvattamalla. Tämä vaatii kuitenkin tehoa. Periaatteessa myös yksittäisen lavan ohjaustehon tarve vähenee, josta voisi ehkä johtaa hieman pienemmän lepatustarpeen. Lepatuksen tarvetta tämä ei kuitenkaan poista ja ei tee DFC:stä se parempaa. Täysin jäykkä rakenne on luultavasto todella rasittava muulle tekniikalle, sama jos autossa ei olisi jousitusta ja pyörät joustamattomat. Ainut keino jolla DFC saataisiin hyväksi on laittaa lavanpitimien ja linkkien rungon liitoskohtaa 90asteen kulmassa lepatusakseliin oleva laakerointi joka ottaa vastaan lepatuksen eikä välitä sitä linkkiä pitkin swashille. Tämä on kuitenkin teknisesti melko hankala ratkaisu.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #42 : 04 Syyskuu, 2015, 17:51:07 »
Lainaus
Väitän että lepatus on tärkeää 2-lapaisella nupilla, mutta 3-lapaisella ja siitä isommalla lapamäärällä lepatuksen tarve on oleellisesti pienempi. Jopa täysin jäykkä nuppi toimii kolmilapaisena jo ihan hyvin.

Hyvänä esimerkkinä minicopterin triabolo. Nupissa ei ollenkaan kumeja
Kyseinen kopteri käyttää kuitenkin nhp erikoisvalmisteisia lapoja. Jokka joustaa normaalia lapaa aavistuksen enemmän


Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #43 : 04 Syyskuu, 2015, 17:55:01 »
Ainut keino jolla DFC saataisiin hyväksi on laittaa lavanpitimien ja linkkien rungon liitoskohtaa 90asteen kulmassa lepatusakseliin oleva laakerointi joka ottaa vastaan lepatuksen eikä välitä sitä linkkiä pitkin swashille. Tämä on kuitenkin teknisesti melko hankala ratkaisu.
Compass lienee ainoita joilla tuo alkujaankin oikein, swashille menevä linkin varsi on tehty delrinistä joka joustaa tarvittavan määrän.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #44 : 04 Syyskuu, 2015, 18:02:43 »
Lepatuksen puutteen lisäksi noi on hankalia säätää ja huoltaa.. ja menee aina torpissa

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #45 : 04 Syyskuu, 2015, 18:06:39 »
Hyvänä esimerkkinä minicopterin triabolo. Nupissa ei ollenkaan kumeja
Kyseinen kopteri käyttää kuitenkin nhp erikoisvalmisteisia lapoja. Jokka joustaa normaalia lapaa aavistuksen enemmän



Niin, lepatus on tossa hoidettu lavoilla -> lepatus jokatapauksessa hoidetaan jollain konstilla.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
« Vastaus #46 : 08 Syyskuu, 2015, 11:31:53 »
Lepatuksen puutteen lisäksi noi on hankalia säätää ja huoltaa.. ja menee aina torpissa

Olisinpa eri mieltä tosta. Vähemmän osia helpompi huoltaa0 vähemmän särkyvää.
Linkin pituudella nollakulmat kohdalleen torpin jälkeen ja menoksi. Ei ole minusta vaikea säätää.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
6891 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2010, 13:12:50
kirjoittanut Jussi.
3 Vastauksia
2577 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2010, 10:31:49
kirjoittanut mnentwig