Kait se pitää kerran vuoteen päivittää tätä ketjua.
Jeti DS-14 & Unisens-EKunnon telemetriaa piti saada radioon, joten vanha kunnon DX-7s sai siirtyä syrjään uuden radion tieltä. Pohdin keväällä pitkään Vbar Controllin ja Jetin välillä. Mutta koska en halunnut jäädä loukkuun Vbariin vaan tarvittaessa käyttää myös muita purkkeja oli valinta lopulta selvä. Ja kun vielä sopivasti kauppapaikalta bongasin käytetyn DS-14:n kaikkine päivityksinen, niin olihan se tartuttava tilaisuuteen. Onhan tämä aika eri sarjassa sekä laadultaan että ominaisuuksiltaan verrattuna tuohon Spektrumiin.
Ainoat moitteet tulee kaasutikun tuntumasta, liikkeelle lähtökitkaa ei saanut säätämällä pois. Dryfluidit sun muut keinot tuli kokeiltua. Ja en ole ainoa vaan näissä tosiaan tuntuu olevan hieman laadunvaihtelua, todettu kenttätesteissä ja myös Helifreakissä on juttua aiheesta. No onneksi ratkaisu oli kuitenkin helppo, 1000 hiomapaperia gimbaalin liukupintojen väliin (hiova puoli toki muovin puolelle) ja hetken aikaa tikun veivausta edestakaisin
, nyt on aika perfect ja lähtökitkaa ei minun sormeen enää tunnu. Jotkut ovat laittaneet liukupintaan teflonteippiä, mutta oma Ebay tilaus ei ehtinyt perille ennenkuin edellä oleva ratkaisu löytyi.
Kuten mainittua, telemetriaa piti saada. Unisens-E kikkulalla onnistuu hienosti Jetin kanssa, saa kapasiteetit, jännitteet, rpm, korkeudet sun muut ja myös GPS olisi saatavana erillisenä sensorina, tosin itse en tuota halunnut koska ei normaaleissa GPSissä tarkkuus riitä mihinkään järkevään. Tämä siis laitetaan ESCin ja akun väliin ja tökätään suoraan Jetin vastariin, ja kaikki toimii ilman mitään kummempää säätöä, helppoa. Protokseen ja 550/700:iin laitoin 140A versiot, XXtremeen 280A. Täytyy kyllä sanoa, että ei ole ikävä timerin perusteellä lennätystä, nyt saa lentää sekaisin kaikilla kierroksilla ilman, että täytyy arvailla onko akussa vielä ytyä jäljellä.
Mikado Logo 550SX/700 StretchVaihdoin tähän tälle kesälle vielä pykälän pienemmän pinjonin eli 11T, joka onkin pienin mitä löytyy. Lentelyt tällä kierroksilla 1150-1300rpm, mutta aika vähän tullut lennettyä, about 10 akullista.
MSH Protos 380Tällainen sitten piti saada, ei miniprotoksessa mitään sen kummempaa vikaa ollut, tämä on vaan niin hieno omaan silmään
. mProtos luovutti servot, noparin ja vastarin. Moottoriksi osui Xnova XTS 2820-890KV, FBL-purkiksi mukana tullut MiniBrain2. Pinjonneiden heikon saatavuuden vuoksi jouduin tyytymään 24T:hen, mutta hyvin tuo tuollakin laukkaa, nuppikierroksia olen käyttänyt 2400rpm ja 3400rpm välillä, viimeisin on jo täysin överi. Yleensä lennän 3000rpm. Brainia halusin kokeilla ihan jo rescue toiminnon vuoksi. Ja toimiihan se. En usko, että se yhtään torppia on vielä estänyt, lähinnä tuota on tullut käytettyä ihan jotta siihen tottuisi ja muistaisi sen olemassa olon sitten kun sitä oikeasti tarvitsee. Mutta mukava tuo on olla olemassa yhtenä lisä oljenkortena.
Setup:
EVO-kit
MSH Mini Brain 2
Xnova XTS 2820-890kv
MSH YGE 60
MKS DS93 / MKS DS95i
Jeti RSAT2
Switch 383mm / Halo 385mm
UnisensE 140A
Lentoja 54kpl.
Kaikenkaikkiaan lentoja tälle kesälle on kertynyt 109kpl, eli aika vähän. Ja kyllä sen huomaakin, tuntuu ettei osaa sitä vertaa mitä 2 vuotta sitten.