Kirjoittaja Aihe: Petteri V. kopterit  (Luettu 10667 kertaa)

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Petteri V. kopterit
« : 29 Elokuu, 2015, 22:12:57 »
Alkuun hieman historiaa.

Aloittamisen tuska:

Eflite MCX (2010-04)





Ensimmäinen kosketus koptereihin tapahtui keväällä 2010 kun veli osti tällaisen pikku kopterin. Sisällä pienessä kämpässä tuota tuli jonkin verran lennätettyä kunnes lukuisten torppien jälkeen tuo ei enää oikein tahtonut lentää. Kopterikärpänen kuitenkin pääsi melko pahasti puraisemaan, joten paluuta ei enää ollut.


Eflite SR (2010-05)









Ei siinä mennytkään kuin reilu kuukausi kun isompaa piti jo saada. Tällä tuli lähinnä parkkiksilla leijuteltua ja epätoivoisesti yritettyä vähän lentääkin. Täysin muovinen nuppi meni kuitenkin nopeasti todella väljäksi, ja muutama torppi ei auttanut yhtään. Lopppujen lopulta niin pahaksi, että kulmia antaessa kopteri ampaisi aina ykskaks taivaalle. Myös perän sähkömoottorin kanssa alkoi tulla ongelmia.


Align 450 Sport (2011-06)







Seuraavana kesänä tuli sitten ostettua ensimmäinen "oikea" kopteri. Tälläkin tuli alkuun vain leijuteltua varsin kauan. Minkäs teet kun niin hidas oppimaan eikä uskalla. Tuolloinhan tämä kopteri tuntui jo varsin kalliilta, eikä sitä halunnut sen vuoksi rikkoa. :) Kunpa vain olisi tiennyt mihin on alkanut..

Lentoja 253kpl. Mutta tuosta puuttuu huomattava määrä, sillä aloitin lentojen seurannan vasta kesällä 2013.


Eflite MCPX (2011-07)







Lentämään oppiminen junnasi pahasti alkutekijöissään, joten jotain oli tehtävä. Eli uutta kopteria ostamaan. :) Tällainen pieni FBL collective pitch tuli ostettua, koska foorumeilla tämä oli todettu todella torpin kestäväksi ja samalla varsin kykeneväksi harjoittelulaitteeksi. Ja niinhän siinä sitten kävi, että tällä vihdoin ja viimein oppi oikeasti lentämään. Suosittelen kaikille aloittelijoille varauksetta.

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: Petteri V. kopterit
« Vastaus #1 : 29 Elokuu, 2015, 22:19:22 »
Valoa tunnelissa

Mikado Logo 550SX (2013-07)









Hypätään pari vuotta eteenpäin, tämä tuli sitten ostettua kesällä 2013. Tästä kopterista olen kyllä tykännyt todella paljon heti alusta alkaen. Mukava lentää, ja mitä muutama kaveri on koittanut, niin aikalailla pelkkiä kehuja saanut osakseen. Muutama torppikin tällä on sattunut, eka meni ihan tikkuvirheestä inverttiperuutusta harjoitellessa. Orientaatio sekaisin ja täysillä maahan. Melkein heti tämän jälkeen sattuikin kaksi torppia sähköongelmiin. Ensimmäinen näistä itse asiassa tuli veljellä joka halusi kokeilla tätä, tiktokissa virrat pois ja kopteri elottomana asfalttiin. Epäiltiin huonoa liitosta akun liittimessä, joka oli sulanut irti johdosta. Heti ensilennolla korjauksen jälkeen sähköt pimeni taas. Syyksi paljastui ESC joka päätti päivänsä. Torppien jälkeen ongelmaksi muodostui Vbarin govi joka ei jostain syystä millään tahtonut toimia. Aina kun govin laittoi päälle perä meni rauhattoman oloiseksi. Syyksi paljastui lopulta niinkin yksinkertainen vika, kuin että myös ESCissä oli govi päällä. Minä kun luulin, että Mikadon varaosa numerolla suoraan Mikadolta ostettu ESC olisi ollut valmiiksi konffittu Vbarille kuten kopteripaketin mukana tullut. No eipä ollut. Peräputki tähän tuli myös vaihdettua paksumpaan hiilariseen versioon, joka itse asissa on 700 XXtremen upgrade osa, ihan vain huviksi.

Lentoja reilu 250kpl.


MSH Miniprotos 6S Strech (2014-05)









Tämän ostin ihan armotta beateriksi, jolla torppeja ei tarvitsisi ujostella ja saisi rauhassa hakea omia rajoja. Ja niitä torppeja onkin riittänyt. Osa jopa ilman vaurioita, osa taas todella kalliita (käytännössä re-kit). Sikäli tällä torppaaminen tuntuu olevan hieman arpapeliä, että joskus saa tulla todella kovaa alas ilman isompia vaurioita, kun taas toisella kerralla pienemmässä torpissa osaa meneekin rajummin. Alkuun lensin tällä melko isoilla kierroksilla, mutta siten totesin että ei niistä ole mitään hyötyä. Nyt taitaa olla 3000-3200rpm.

Isoimmat ongelmat tämänkin yksilön kanssa ovat olleet noissa surullisen kuuluisissa yksisuuntalaakereissa/pinjoneissa, compossa tuli mukana ne uusitut heikommat pinjonit. Olisiko minulla mennyt kaikkiaan 3 pinjonia halki (yksi oli valmiiksi halki jo pussissa) ja useat onewayt sylki sisuksensa pihalle. Lopulta totesin että turha niiden kanssa on värkätä. Valkkasin ainoan ehjän pinjonin, laitoin onewayn+laakerit sisään, kaksikomponenttiliimaa täyteen ja lopuksi koko paketin liimalla moottorin akseliin. Toimii. Myöhemmin useiden torppien seurauksena moottorin laakerit alkoivat pitämään sen verran pahaa ääntä, että päätin vaihtaa ne ja samalla otin kokeiluun MSH:lta saamani jälleen uusitun pinjonin. Tämä onkin kestänyt, mutta joka lennon jälkeen oneway on lukossa. No parempi sekin kuin halki mennyt pinjoni tai rullat sylkenyt oneway.

Toinen minua ärsyttävä asia tässä kopterissa on laakerit. Miksi joka ikinen laakeri pitää olla erikokoinen! Tietysti jotta saa myytyä enemmän laakereita kalliilla hinnoilla? Ihan niin kuin osa laakereista ei olisi voinut olla sen puoli milliä erikokoinen, jolloin olisi saman kokoinen kuin toisessa paikassa oleva. Ärrr. Kolmas ongelma on perä, en saanut koskaan tuota vakio peräkasettia toimimaan höyhenen kevyesti, ainakaan muutamaa lentoa pidempään. Ihan hyvin tuo perä kuitenkin piti, mutta jostain syystä se kuitenkin ärsyttää kun tietää että se ei ole hyvä. :/ Nyt tänä kesänä laitoin Lynxin koko perän joka toimiikin huomattavasti paremmin. Harmi, että Lynx käsittääkseni on lopettamassa miniprotoksen osien valmistuksen.

Lentoja 229kpl.

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: Petteri V. kopterit
« Vastaus #2 : 29 Elokuu, 2015, 22:27:08 »
Uudet maisemat

Mikado Logo XXtreme 700 (2014-11)





Nälkä kasvaa syödessä, tai ainakin muiden koptereita katsellessa. Pakkohan se oli 700 luokan laite sitten saada. Alunperin en kyllä XXtremeä ajatellut ostaa, onhan tuo haukuttu lukuisissa foorumiketjuissa ylipainoiseksi tankiksi. Reilun vuoden puntaroin ja haaveilin milloin JR Forza 700, isosta Protoksesta, Mostrosta ja ties vaikka mistä. No lopulta päädyin kuitenkin tähän, minun taidoilla kopteri ei ole se rajoittava tekijä valitsi sitten minkä tahansa. Ja ei tämä nyt ihan huono voi olla, sen verran monet kisat kuitenkin tällaisilla voitettu. Ja ihan mukavaltahan tuo myös tuntu. Lentoja ei vielä paljoa ole plakkarissa, joten rennosti tällä ei vielä osaa vetää. Mutta eiköhän sitä pikkuhiljaa tähänkin turru.

Jotain ihme sähkö häikkää tässäkin on ollut. Pari kertaa tämä on jotenkin katkonut tehoja, ensimmäiset oireet ilmenivät tiktokissa, toisella kerralla ihan vain kun kopterin heitti selälleen. Molemmilla kerroilla oireilujen jälkeen seuraavilla akuilla taas toimi ihan kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Vbarin logeiisa ei mitään ihmeelllistä, harmi ettei YGEssä ole logeja. Ensin epäilin rpm-piuhaa, joka olisi pätkinyt. Sitä kun on liittimillä jatkettu, mutta tuo liitoksen varmistamisen jälkeen se oireili kuitenkin sen toisen kerran. Pari päivää sitten käytin sähköjä hieman enemmänkin irti ja yritin etsiä jotain joka tuon voisi aiheuttaa mutta enpä löytänyt mitään. Sikäli positiivista, että aina noiden pätkimisten aikana kontrolli on kuitenkin säilynyt. Ja on tuossa UltraGuard vielä viimeisenä varmistuksena. Tosin ei se välttämättä hirveästi auta, sillä rotatoidahan minä en osaa. Tai ties vaikka osaankin, ei ole vain tullut koskaan kokeiltua. :D

Painoa tällä on ilman akkuja 4060g. Lentokunnossa 5730g, 2x5300mAh 30C Gens, eli noin 500g painavampi kuin Goblin700, samoilla akuilla painoero jää noin 300 grammaan.

Setup:
Scorpion HK 4525-520kV Ultimate XXtreme Edition
BK 7001HV/7005HV @8V
Yge 160HV (by MSH)
Gryphon Quasar Hyper 75V 20A HV
Vbar Silverline
Ultra Guard
713mm + 115mm Edge


Lentoja 36kpl.


Mikado Logo 550/700SX Stretch (2015-08)





Nyt kun on tuo 550SX jäänyt hieman XXtremen varjoon, ja kun low rpm on aina kiinnostanut, niin tulipa mieleen, että siitähän saisi helposti stretchaamalla todella kevyen 700:n. No ei muuta kuin osat tilaukseen ja viikkoa myöhemmin ensi lennot. Targettina nuppikierroksille ajattelin aluksi 1200-1400 luokan, joka ensilentojen perusteella osoittautuikin ihan sopivaksi. Alkuun laitoin konservatiivisesti nuppiin 14,5 astetta kulmia. 1400rpm on jo todella hyvin lennettävä, kun taas 1200 alkaa olemaan jo hieman turhan vähän. Seuraavaksi sitten kulmia maksimit mitä sai eli 16 astetta. Nyt myös tuo 1200rpm on varsin hyvin lennettävä, kaikki liikkeet mitä muutenkin osaan tehdä onnistuu helposti. Perä lapoina 115mm Railit, jotka pitivät jopa yllättävän hyvin. Näin ensialkuun ei perä ole pettänyt kertaakaan, flipit/puolipiroflipit/funnelit tuli kokeiltua. Kokonaispaino 4400mAh Genssin kera 3320g, ilman akkua 2620g. Lisäpainoa siis noin 400g verrattuna 550:een, lähinnä tietysti moottorista ja päälavoista.

Setup:
696mm+115mm Rail
Xnova 4030-560kV
YGE90LV
Mini Vbar
Torq BL9080 nupissa
Align DS655 perällä
Gens 4400mAh 45C

Lentoja 14kpl.



Koko fleet:





Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: Petteri V. kopterit
« Vastaus #3 : 28 Heinäkuu, 2016, 00:17:58 »
Kait se pitää kerran vuoteen päivittää tätä ketjua.

Jeti DS-14 & Unisens-E
Kunnon telemetriaa piti saada radioon, joten vanha kunnon DX-7s sai siirtyä syrjään uuden radion tieltä. Pohdin keväällä pitkään Vbar Controllin ja Jetin välillä. Mutta koska en halunnut jäädä loukkuun Vbariin vaan tarvittaessa käyttää myös muita purkkeja oli valinta lopulta selvä. Ja kun vielä sopivasti kauppapaikalta bongasin käytetyn DS-14:n kaikkine päivityksinen, niin olihan se tartuttava tilaisuuteen. Onhan tämä aika eri sarjassa sekä laadultaan että ominaisuuksiltaan verrattuna tuohon Spektrumiin. :)

Ainoat moitteet tulee kaasutikun tuntumasta, liikkeelle lähtökitkaa ei saanut säätämällä pois. Dryfluidit sun muut keinot tuli kokeiltua. Ja en ole ainoa vaan näissä tosiaan tuntuu olevan hieman laadunvaihtelua, todettu kenttätesteissä ja myös Helifreakissä on juttua aiheesta. No onneksi ratkaisu oli kuitenkin helppo, 1000 hiomapaperia gimbaalin liukupintojen väliin (hiova puoli toki muovin puolelle) ja hetken aikaa tikun veivausta edestakaisin :), nyt on aika perfect ja lähtökitkaa ei minun sormeen enää tunnu. Jotkut ovat laittaneet liukupintaan teflonteippiä, mutta oma Ebay tilaus ei ehtinyt perille ennenkuin edellä oleva ratkaisu löytyi.

Kuten mainittua, telemetriaa piti saada. Unisens-E kikkulalla onnistuu hienosti Jetin kanssa, saa kapasiteetit, jännitteet, rpm, korkeudet sun muut ja myös GPS olisi saatavana erillisenä sensorina, tosin itse en tuota halunnut koska ei normaaleissa GPSissä tarkkuus riitä mihinkään järkevään. Tämä siis laitetaan ESCin ja akun väliin ja tökätään suoraan Jetin vastariin, ja kaikki toimii ilman mitään kummempää säätöä, helppoa. Protokseen ja 550/700:iin laitoin 140A versiot, XXtremeen 280A. Täytyy kyllä sanoa, että ei ole ikävä timerin perusteellä lennätystä, nyt saa lentää sekaisin kaikilla kierroksilla ilman, että täytyy arvailla onko akussa vielä ytyä jäljellä.


Mikado Logo 550SX/700 Stretch
Vaihdoin tähän tälle kesälle vielä pykälän pienemmän pinjonin eli 11T, joka onkin pienin mitä löytyy. Lentelyt tällä kierroksilla 1150-1300rpm, mutta aika vähän tullut lennettyä, about 10 akullista.


MSH Protos 380
Tällainen sitten piti saada, ei miniprotoksessa mitään sen kummempaa vikaa ollut, tämä on vaan niin hieno omaan silmään :D. mProtos luovutti servot, noparin ja vastarin. Moottoriksi osui Xnova XTS 2820-890KV, FBL-purkiksi mukana tullut MiniBrain2. Pinjonneiden heikon saatavuuden vuoksi jouduin tyytymään 24T:hen, mutta hyvin tuo tuollakin laukkaa, nuppikierroksia olen käyttänyt 2400rpm ja 3400rpm välillä, viimeisin on jo täysin överi. Yleensä lennän 3000rpm. Brainia halusin kokeilla ihan jo rescue toiminnon vuoksi. Ja toimiihan se. En usko, että se yhtään torppia on vielä estänyt, lähinnä tuota on tullut käytettyä ihan jotta siihen tottuisi ja muistaisi sen olemassa olon sitten kun sitä oikeasti tarvitsee. Mutta mukava tuo on olla olemassa yhtenä lisä oljenkortena.

Setup:
EVO-kit
MSH Mini Brain 2
Xnova XTS 2820-890kv
MSH YGE 60
MKS DS93 / MKS DS95i
Jeti RSAT2
Switch 383mm / Halo 385mm
UnisensE 140A

Lentoja 54kpl.





Kaikenkaikkiaan lentoja tälle kesälle on kertynyt 109kpl, eli aika vähän. Ja kyllä sen huomaakin, tuntuu ettei osaa sitä vertaa mitä 2 vuotta sitten.  >:(

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Petteri V. kopterit
« Vastaus #4 : 28 Heinäkuu, 2016, 01:22:46 »
Toi kaasu on kyllä paha bugi Jetiltä. 24: ssä sentään paljon parempi uutena, ei tosin ihan täydellinen sekään.

Pisti kuvassa silmään toi remmin painopisteen muunnin, oikeestikko tuntuu sulle paremmalta? Melko etukenossa luulis olevan? Tosin pörräähän jotku mankka melkein pystysuoraan alaskipäin :)

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: Petteri V. kopterit
« Vastaus #5 : 28 Heinäkuu, 2016, 03:00:18 »
Pisti kuvassa silmään toi remmin painopisteen muunnin, oikeestikko tuntuu sulle paremmalta? Melko etukenossa luulis olevan? Tosin pörräähän jotku mankka melkein pystysuoraan alaskipäin :)

Jep, onhan tuo melko koominen. :D
Mutta ainakin minulla tuo ohjain asettuu nyt tuon kanssa vain hyvin lievästi etukenoon, ilman se on takakenossa vaikka ilmassa roikottaessa ohjain onkin tasapainossa.

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Petteri V. kopterit
« Vastaus #6 : 20 Syyskuu, 2016, 20:22:42 »
Mullaki toi VBC on tasapainossa mutta haluun sen etu kenoon. Katsoa joku härpäke siihen.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184824 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4416 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137468 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76946 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@
3 Vastauksia
2719 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2015, 10:32:42
kirjoittanut Jerkku