Kirjoittaja Aihe: Öljyä vai ei?  (Luettu 3522 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Öljyä vai ei?
« : 28 Syyskuu, 2008, 22:11:08 »
Voiteletteko kopterin liikkuvia osia tai laakereita? Jos kyllä, niin mitä osia ja millä voiteluaineella?

Olen lennellyt Gaui EP200:lla noin parikymmentä akullista. Toistaiseksi en ole voidellut mitään ja huomaan, että viimeisten lentojen jälkeen kopterin ääneen on tullut korvin kuultava "ylätaajuussirinä".  Ylimääräisiä tärinöitä ei ole enkä osaa sanoa tuleeko ääni rattaista vai laakereista.

Auttaisiko voitelu?

ile1977

  • Vieras
Vs: Öljyä vai ei?
« Vastaus #1 : 28 Syyskuu, 2008, 22:17:28 »
Silikonia suihkautan välillä, varsinkin takaroottorin liikkuviin osiin. Tuosta äänestä en osaa sanoa... ???

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Öljyä vai ei?
« Vastaus #2 : 28 Syyskuu, 2008, 22:45:42 »
Tähän kysymykseen törmää usein eri lähteissä... toiset sanoo, että öljyävät ihan siihen tarkoitukseen olevilla laakeriöljyillä, toiset ompelukoneöljyllä, jotkut silikonisprayllä ja osa taas sanoo, että suljettua kuulalaakeria on ihan turha öljyillä. Sinne sisään, missä kuulat pyörii, saa menemään tavaraa vain semmosella prässillä, jossa on kova paine. Itse olen taipuvainen uskomaan tuohon viimeiseen vaihtoehtoon. Luulen, että öljyt ja silikonit jäävät vain siihen suljetun laakerin pintaan ja keräävät likaa. Painelaakerit on sitten asia erikseen, mutta ne eivät olekaan suljettuja.

Minusta riittää, että perä ei tahmo siinä sliderissa, eikä päästä ylimääräisiä ääniä. Kerran jouduin edelliseen kopteriin käyttämään silikonispraytä, kun se perä alkoi pitämään vikinää. Toinen on sitten main shaft, jota pitkin swash hinkkaa, mutta siihenkään en ole joutunu toistaiseksi mitään käyttämään. Tosin mulla on nykyään nitro ja se voitelee itse itsensä... :)

Lyhyt vastaus kysymykseen: en tiiä ;D

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Öljyä vai ei?
« Vastaus #3 : 29 Syyskuu, 2008, 08:31:41 »
Minä oon laittanu silikoni öljyä jokapaikkaan ja voin sanoa että kitka on pienenty sitten hervottoman paljon!!!
Koko peräkasetin oon öljynny (siis ne liikkuvat osat :D), aavistuksen perähihnaan, yksisuuntalaakeriin,swashiin. Käsin kun pyörittää lapoja niin suhteessa näin siinä kävi: Ennen öljyämistä leikitään vaikka että 4sek, öljyämisen jälkeen 10sek.
Eli vaikuttaa paljon, mutta kuitenkin säästeliäästi sitä öljyä. :) :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Öljyä vai ei?
« Vastaus #4 : 29 Syyskuu, 2008, 09:39:16 »
Silikonia suihkautan välillä, varsinkin takaroottorin liikkuviin osiin. Tuosta äänestä en osaa sanoa... ???

Sirinän lähde selvisi.

Torque tuben takarattaasta oli katkennut yksi hammas. Aika herkkä kapistus ! En ole edes huomannut perän osuneen mihinkään.

No, voitelen joka tapauksessa ainakin tail sliderin. Onko silikoniöljy siihen parasta tavaraa? Entä teflonpohjaiset aineet?
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu, 2008, 11:28:48 kirjoittanut Picofly »

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Öljyä vai ei?
« Vastaus #5 : 29 Syyskuu, 2008, 11:23:32 »
Muistelisin että ovat sama asia (mutta kyllä itekkin epäilen). No minä käytin teflon öljyä, ja sitä mielummin, on vielä hienompaa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Öljyä vai ei?
« Vastaus #6 : 29 Syyskuu, 2008, 13:49:22 »
Sähkökopterin kanssa öljyän vaan hihnan vaihdon yhteydessä, polttiksen kanssa ei tartte öljytä mitään, koska ölyjä tulee putkesta muutenkin liikaa. Painelaakerit on hyvä rasvata siihen käyttöön tarkoitetulla aineella.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3455 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2008, 18:13:00
kirjoittanut Syrjäniemi