Kirjoittaja Aihe: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?  (Luettu 8996 kertaa)

Poissa lehmar

  • Aloitteleva torppari
  • *
Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« : 17 Syyskuu, 2015, 15:15:58 »
Nyt tuli tarve varmistaa yksi asia. Tuli hommattua kopteria varten 80A:n nopeudensäädin (hobbykingistä). Kopteri-aloittelijana lueskelin "aloittelijalle" -palstaa ja akun valintaan liittyviä kirjoituksia. Oma kopterini on 550 -luokkaa (T-rex vastaava), johon suositellaan 4000-5000mAh akkua ja 6-kennoista sellaista (6S). Ne näyttävät olevan kapasiteetiltaan 30C ja ylöspäin. Tästä laskien kapasiteetiksi tulee esim. 30C * 4A (4000mAh) =120A

Elikkäs kestääkö tuo minun 80A:n nopeudensäätimeni tuollaista virtaa, vai puhutaanko nyt MAX -virroista, joita tuskin tulee koskaan käytettyä?

Vastauksista kiitollinen
HK550GT

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #1 : 17 Syyskuu, 2015, 15:25:33 »
Tuo on mitä akku voi maks antaa virtaa ulospäin, nopari kannattanee valkata moottorin specsien mukaan. Moottori kuitenkin määrää paljon niitä amppeereja ulos otetaan.

Esim :


Turns: 8T
Voltage: 6S~10S Lipoly
RPM/V: 1100kv
Motor Poles: 8
Internal resistance: 0.0083 Ohm
Max Loading: 105A
Max Power: 3880W
Shaft Diameter: 6mm
Shaft Length: 21mm
Screw Mounting Spacing: 25mm/30mm (M4)
Weight: 376g
Motor Plug: 4mm Bullet Connector
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2015, 15:28:26 kirjoittanut Bnito »
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #2 : 17 Syyskuu, 2015, 16:50:57 »
Muistakaa toki että lentotyyli vaikuttaa huomattavasti virrankulutukseen ja tapaan jolla sitä virtaa menee.

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #3 : 17 Syyskuu, 2015, 17:02:27 »
Muistakaa toki että lentotyyli vaikuttaa huomattavasti virrankulutukseen ja tapaan jolla sitä virtaa menee.

Niin tekee, mutta ei sitä noparia silti kannata kauheasti alimitoittaa moottoriin nähden. Vaikka olisi rauhallinenkin lentotyyli, ellei sitten tiedä mitä tekee(ottaa tietoisen riskin). Se on aika ikävää, jos nopari irtisanoutuu työtehtävistään kesken leikin...
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #4 : 17 Syyskuu, 2015, 19:42:14 »
Minä vaan piereskelen rentoo lentoo ja nopari on kontronik kosmik cool 200. En tule näillä näkymin tarviin niin paljon virtaa mutta eipä se kyykkää jos ehkä sattuu tekeen jotain missä virtaa menee. Vahinkoja sattuu.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #5 : 17 Syyskuu, 2015, 19:58:45 »
80a riittää varmasti aloitteluun ja taivaslentoon.
Kevyttä pyöritystä alhasilla kiekoilla menee mukisematta. Kun taidot nousee ja "kierrokset" siinä samalla niin 80a tuskin riittää

Poissa lehmar

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #6 : 17 Syyskuu, 2015, 21:37:21 »
Kiitoksia tähänastisista vastauksista, näillä siis mennään. Moottorin hankinta vielä myös tekemättä eli täytyypi tutkia niiden kestokyvyt myös.  :)
HK550GT

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #7 : 17 Syyskuu, 2015, 22:03:38 »
Niin ja selvennys ehkä tähän vielä että se virtaa rajoittava tekijä kuuluu olla moottori. Ei nopari eikä akut, vaan moottori. Se on se komponenteista se joka ei kerta kaikkiaan ota enempää virtaa vastaan kuin mitä se pystyy, jos kaikki on mitoitettu oikein. Akut saa pullistettua ilmapalloksi kun niistä vetää liikaa virtaa ulos. Noparin saa käräytettyä kun sieltä ajaa liikaa virtaa läpi. Mutta jos moottoria ajaa nimellisjännitteellä ja nimelliskierrosnopeudell a niin sieltä ei enempää virtaa mene läpi mitä käämit antaa myöten. Liian pienellä pinjonilla moottori ei yksinkertaisesti kierrä tarpeeksi, niin ei se ota tehoakaan. Sopivalla pinjonilla sieltä saa hyvin tehot ulos. Liian isolla pinjonilla vasta alkaa ongelmia tulemaan kun moottori pyörii liian hitaasti ja virrat lähtee kasvamaan speksien yli.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #8 : 18 Syyskuu, 2015, 01:00:15 »
Mulla on kontronik 80hv minun räxä 600 ja hyvin skulaa. 700 taitaa olla jo pieni. Joku pieni scorppi taitaapi olla.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #9 : 18 Syyskuu, 2015, 05:33:20 »
kasikymppi riittää mielestäni hyvin 550-sarjaan. Niissä on kuitenkin 10sek maksimit jotain 120A luokkaa. Tuskin ton kokosella ihan heti saa sen yli meneen. Sit ku lentotaidot on sitä luokkaa et amppeerit kokoajan maksimissa, niin luultavasti ekan noparin käyttöikäkin on jo tiepäässä. Mulla on allun vakio 70A nopari 550 rexissä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #10 : 18 Syyskuu, 2015, 11:49:38 »
Täytyy nyt kuitenki muistaa että käsite "kasikymppinen" voi olla aika laaja jos verrataan vaikka kontronik jiveä ja jotain kiina hkblöösäädintä
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #11 : 18 Syyskuu, 2015, 14:06:33 »
Meillä 80 on 80  ;)


Täytyy nyt kuitenki muistaa että käsite "kasikymppinen" voi olla aika laaja jos verrataan vaikka kontronik jiveä ja jotain kiina hkblöösäädintä
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #12 : 18 Syyskuu, 2015, 14:45:21 »
Meillä 80 on 80  ;)
Äläpä rane rupea ku et tiiä :D

Meinasin sitä että esim jive kestää sähkösesti paljon isompia virtoja mutta jäähdytysteknisistä syistä se kestää niitä vaan piikkinä ylikuumenematta.

Jossain hk tai miksei ihan oikeissakin säätimissä toi amppeerilukema voi tarkottaa sitä mihin fetit on mitotettu ja minkä jälkeen kopteri muistuttaa taivaalla hetkellisesti nitroa.

Ei mulla muuta :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #13 : 18 Syyskuu, 2015, 15:18:06 »
Äläpä rane rupea ku et tiiä :D

Meinasin sitä että esim jive kestää sähkösesti paljon isompia virtoja mutta jäähdytysteknisistä syistä se kestää niitä vaan piikkinä ylikuumenematta.

Jossain hk tai miksei ihan oikeissakin säätimissä toi amppeerilukema voi tarkottaa sitä mihin fetit on mitotettu ja minkä jälkeen kopteri muistuttaa taivaalla hetkellisesti nitroa.

Ei mulla muuta :D

Pakko ruveta... Mites ne isommat virrat muuten aiheuttaa ongelmia kuin juuri jäähdytysteknisesti? Sähköisiä ongelmia voi tulla kun jännitteet kasvaa mutta eihän virta siihen mitenkään vaikuta?

...sinänsä samaa mieltä: laatusäätimet on yleensä ajatuksella mitoitettu jollainmoisilla toleransseilla luvattuun nähden, kun taas halpikset on toisinaan jätetty käytännössä suunnittelematta ja luettu komponentin speksistä max virta, mikä systeemin _pitäisi_ kestää.

Ilkka

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #14 : 18 Syyskuu, 2015, 15:36:16 »
:D lämpöönhän se aina. Toisaalta onhan feteillä SOARi. Esim vanhat yget ei juuri omaa jäähdytystä. Feteissä on vaan matala rds on ja ne on nopeita.

Koitin sanoa kansantajuisesti että 80a ja 80a säätimissä voi ja on eroja
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #15 : 18 Syyskuu, 2015, 16:20:46 »
Kestäähä räksässä 70A nopari komeesti 130A vetoja ;D

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #16 : 18 Syyskuu, 2015, 16:26:08 »
Niin juuri se kyseinen yksilö, mitenkähän olisi jos koittaisi vaikka kymmentä eri Alikilin noparia niin mahtaisiko kaikki yksilöt kestää...
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #17 : 18 Syyskuu, 2015, 19:20:03 »
Tottakai, alluhan on kopteriskenen "junan vessa" ;)

Vakavasti, tuolla ylempänä ollaan oikeassa siinä että se alimitoitettu osa olis paras olla moottori.

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #18 : 18 Syyskuu, 2015, 20:29:39 »
Vakavasti, tuolla ylempänä ollaan oikeassa siinä että se alimitoitettu osa olis paras olla moottori.

No höpöhöpö, sen kuuluu olla akku ;) :D 
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #19 : 18 Syyskuu, 2015, 20:30:13 »
Niihä se tuntuu perinteisesti olleenki ;)

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #20 : 18 Syyskuu, 2015, 20:34:56 »
Mut oikeesti, jos moottori valitaan niin että se on ketjun heikoin lenkki ja kunnolla kuormitetaan, niin lopputulos on kans ne kuuluisat "toimintasavut" 
Paras ratkaisu on se että ketjun kaikki komponentit on riittävän hyviä, jolloin mikään ei ylikuormitu!   
Sopivasti nupissa kierroksia ja kulmia niin että kaikki muu jaksaa mukana, nii ei varmasti tule mitään ongelmia.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #21 : 18 Syyskuu, 2015, 21:50:39 »
Totta toikin, eikös tästä saada yhteenvetona se "sopiva tasapaino" kaikkien komponenttien arvoille.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #22 : 18 Syyskuu, 2015, 21:50:55 »
Sitte rajottavaksi tekijäksi muodostuu kopterikitti [emoji12]
 Ei jää vaihtoehdoksi ku saplini [emoji12]
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #23 : 18 Syyskuu, 2015, 23:16:00 »
Ei kun alikli. Pannu on 14s lipot 12s nopari on iso ja virtaa menee 45 amperi. Aika ylimitoitettu kosmik. Jengat 900-1200. Pelkää 8 vaan mennään vielä ja ehkä flippejä. Jos 7s testailis että jos vaikka menis lentää 750 jengalla. Onhan se kivaa vetää rentoo lentoo.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Nopeudensäätimen ampeerit, miten huomioitava?
« Vastaus #24 : 18 Syyskuu, 2015, 23:47:28 »
Sitte rajottavaksi tekijäksi muodostuu kopterikitti [emoji12]
 Ei jää vaihtoehdoksi ku saplini [emoji12]

Juuri näin!  :D   

Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4352 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2008, 09:18:41
kirjoittanut Anssi
1 Vastauksia
2270 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2014, 15:20:07
kirjoittanut SiB77
1 Vastauksia
3286 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2014, 14:36:13
kirjoittanut Makke76
1 Vastauksia
2330 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2014, 22:28:25
kirjoittanut 338federal
5 Vastauksia
4426 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2015, 21:18:55
kirjoittanut Picea