Kirjoittaja Aihe: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju  (Luettu 62334 kertaa)

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« : 20 Syyskuu, 2015, 23:08:56 »

Moroo,

Goblin 700 Kyle Stacy Edition on nyt vihdoin hyppysissä ja ajattelin tehdä kasausketjun. Helifly Finland sai SAB maahantuojana neuvoteltua kaksi tehdaspaikkaa Suomelle ja sain kunnian olla toinen kuski näistä. Toisena tehdaskuskina toimii Juho.

SAB Goblin taustaa:

SAB on tunnettu todella monen vuoden takaa RC-koptereiden pää- ja perälapojen valmistajana. Vuonna 2012 he kuitenkin päättivät tuoda markkinoille Goblin 700 kopterin, joka sisälsi paljon uusia ennennäkemättömiä ideoita. Näkyvin tekijä perinteisiin koptereihin verrattuna on tunnusomainen peräputki, joka on ontto sisältään. Perinteisesti peräputket ollaan tehty ohuiksi tasaisiksi putkiksi (jotkut valmistajat ovat tuoneet jälkeenpäin perinteisen putken päälle saatavia kuoria). Lisäksi moottorin veto on tehty monivaiheiseksi, jolloin rattaiden koko on voitu pitää pienenä. Yhdessä aerodynaamisen peräputken ja kapean kopan kanssa on ollut mahdollista tehdä todella aerodynaamisen kopteri. Nuppiservot jotka on sijoitettu ihan swashin juureen, jotta painopiste saataisiin lähelle lapakehää. Tästä reseptistä sitten syntyikin 3D kopteri, joka on valloittanut markkinaosuuksia maailmalla nopeaan tahtiin.

Kyle Stacy Edition (KSE):

Kyle Stacy Edition on viimeisin versio Goblin 700:sesta, joka on saanut nimensä SABin tehdaskuskin mukaan. Kyseessä on siis meikäläisen ja Juhon lähes yhtä kuuluisa kolleega (valitettavasti vielä ei ole neuvottelut alkaneet meikäläisen nimen mukaan tehdystä Goblin sarjasta ;D) . Tässä versiossa on uusimpana uutena kolmilapainen nuppi, joita ei taida olla juurikaan muilla valmistajilla olla. Päälapojen pituus kolmilapa nupissa on 690mm. Toinen huomioitava seikka on että myös perälavat ovat kolmilapaiset, jotka ovat pituudeltaan 115mm pitkät!!! Ei siis pitäisi loppua perästä tehot kesken! KSE:n peräputki ja koppa ovat myös tehty hiilikuidusta, jolla on haettu pohjaalaasittain sanottuna köykääsyyttä. Muita eroja tavalliseen versioon ovat uusi swash, uusi perämekanismi, mustaksi anodisoitu väritys nupissa ja perässä sekä uudet F3C tyyppiset landarit. Eli hyvältä vaikuttaa!



« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2015, 23:47:10 kirjoittanut Maikko »

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #1 : 20 Syyskuu, 2015, 23:41:17 »
Muut tarvittavat osat:

- Electric Motor: 12S – 480/520Kv
     Maximum diameter 64mm
     Maximum height 64mm,
     Pinion shaft diameter 6/8mm
- Speed controller: minimum 160A to be safe
- Batteries: 12S - 5000mAh
- 1 flybarless 3 axis control unit
- Radio power system, if not integrated with the ESC
- 3 cyclic servos
- 1 tail rotor servo
- 6 channel radio control system on 2.4 GHz

Välitykset:

Yksi tosi hyvä puoli Goblinissa on monipuolinen välityssuhteiden kirjo, sillä pinjoneita on tarjolla seuraavasti: 18T, 19T, 20T, 21T, 22T, 23T, 24T, 25T.

Itselle on tulossa tähän XNovan moottori (josta lisää myöhemmin), jonka KV on 480. Jos ajatellaan että tavoite maksimi kierrokset ovat 2000rpm, niin tällöin pystyn ajamaan tuota moottoria sekä 12s setupilla (22T pinion) tai 14s (19T pinion) setupilla. Vaihtoehtoja on siis paljon.

Nämä laskelmat on tehty MrMelin headspeed calculatorilla, jonka löydät täältä:
http://heli.dacsa.net/calcv3/Default.aspx

Paketti ja ohjeet:

Paketti sisältää useamman pienen paketin, joista löytyy kaikki helyt hienosti pakattuna. Perinteisesti mulle on ollut aivan sama vaikka osat olisivat tulleet roskapussissa kunhan niistä on vaan saanut kopteri kasattua, mutta nyt pitää pikkasen ottaa takaisin. Metalliosat on pakattu nätisti vaahtomuoveihin ja ruuvit yms nippelit jaoteltu pieniin pusseihin. Tulee kyllä premium fiilis tästä kitistä. Toivottavasti kuvat tekevät oikeutta.

Goblinin ohjekirja on paras ohjekirja mihin olen törmännyt. Sen saa ladattua täältä:


Se mikä siitä tekee hyvän on ensinnäkin selkeät kuvat.  Lisäksi joka kuvan ylälaidassa on mainittu mikä laatikko, mikä pussi ja mikä vaahtomuovi tarvitaan. Näin oikat palikat löytyy näppärästi, sillä ne on kaikki erikseen nimetty. Okei koko kopteria en ole vielä kasannut, mutta ekat muutamat sivut vaikuttaa hyvältä.

Jatketaan tästä eteenpäin huomenna.
« Viimeksi muokattu: 22 Syyskuu, 2015, 12:15:43 kirjoittanut SJo1 »

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #2 : 21 Syyskuu, 2015, 09:20:45 »
Tuo calculaattorihan on mainio. Oma HS millä yleensä ajan on aika tarkalleen 2000 tuon laskurin mukaan. Eilen kokeilin pikkasen ajaa pienemmillä kierroksilla, mutta palasin nopeasti tuohon 2000:een. Noilla mun vbar setupeilla tuo tuntuisi aika ideaaliselta. Kulmat mulla on jossain 13,5 tuntumassa, eikä kopu silti tunnu mitenkään erityisen hätäiseltä.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #3 : 21 Syyskuu, 2015, 12:49:09 »
Pieni huomio, jos laittaa tähän Goblin 700 KSE kopteriin Kontronik Kosmik 200 Cool noparin, joutuu ohjekirjaa hieman soveltamaan.

Tuossa on hyvä ottaa huomioon pari seikkaa, koska tila on rajallinen ja nopari huomattavan suuri.

Ohjeen sivu 5, ESC supporttia (se isompi, pientä ESC supporttia ei käytetä mihinkään, heitä vaikka roskiin) Kiinnitä nopari kulmistaan (4kpl vaikka servokumeja ja sopivan mittaiset M3x12mm ruuvit, kiinnitä nopariin johdot valmiiksi.

Kiinnitä Esc support sivun 7, kuvan alempiin kiinnitys pisteisiin ja noparin siili jää alaspäin.

Runkolevyn etualakulman reikiin tulee frame spaceri ja sen päälle kutistesukkaa kokopituudelta (7mm kutiste sukka sopii hyvin) tämä antaa lisäsuojaa noparin + ja - napojen ruuveille, vaikka ne tulevatkin kutiste sukan sisään.

Canopy positionerit M3x6-8mm ruuveilla ja nyloc mutterit noparin ja rungonväliin samaan paikkaan, kuin ohje sanoo.

Etujalaksen kiinnitys sivulla 8, M3x16mm ruuvit ovat liian pitkät ja ottavat kiinni noparin moottori johtojen kiinnitys ruuveihin, vaihda tähän M3x12-14mm ruuvit. Näin vältytään mahdollisesti yllärinä tulevalta noparin oikosululta.

Oman KSE:n rakentamiseen käytin huomattavasti aikaa pohdiskellen ja suunnitellen johdotuksia ja asennuksen siisteyttä, lomalla kun ei ollut kiire mihinkään:)

Kuva kertoo mitä edellä selitettiin
 
Just my 50cent

-Samppa

PS olisko Mikko Kielinen edition =  Goblin 700 Maikko "The Badger" Kielinen Edition
« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2015, 14:28:17 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #4 : 22 Syyskuu, 2015, 22:46:26 »
Kiitti Sami vinkeistä.

Runko:

Rungon rakenne on sellainen missä alaosa on muodostuu hiilikuitulevyistä. Mitä nyt itse ymmärrän hiilikuidusta niin ihan laadukkaalta vaikuttaa. Kuvasta näkee hyvin rakenteen. Levyn yläpuolelle tulee akut ja levyn alapuolelle nopari. Noparille on reiät kiinnitystä vartenlevyn alapuolella. Hioin rungonpuolikkaiden kulmat niin että johdot eivät vaan myöhemmin niihin hierrä.

Laskutelineet ovat tässä "perinteistä" mallia, eikä hiilikuituiset niinkuin aikaisemmissa Goblin malleissa. Vaakuputki landareiden välissä on todella jykevän oloinen, mutta kuitenkin kevyt. Putken päihin tulevat tulpat kiinnitetään tuollaisilla muovirinkuloilla. Aika kovaa sai painaa että meni paikalleen, vaikka yritin tekniikalla enemmän kuin voimalla. Yhtään rasvaa en tosin käyttänyt. Jokatapauksessa parempi tapa tällainen on kuin se perinteinen missä noi liimataan paikalleen.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #5 : 22 Syyskuu, 2015, 22:55:43 »
Rungon metalliosat:

Rungon koko moniosainen voimalinja rakennetaan alumiinisen koneistetun levyn päälle, joka kiinnitetään myöhemmin hiilikuiturungon päälle. Tämä koneisto on kyllä aika mestariteos, jossa ei ole työtunteja säästelty. Laakerit on valmiiksi tehtaalla kiinnitetty pukkeihin ja ohjeessa sanotaan niiden olevan "assembled", joten en lähtenyt niitä irrottelemaan.

Tässä vaiheessa luulin että yhden tuollaisen alumiinisen "tolpan" kiinnitys ruuvi puuttui. Myöhemmin selvisi että se "tolppa" kiinnitettiinkin perähihnan kiristimen ruuvilla.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #6 : 22 Syyskuu, 2015, 23:34:21 »
Rattaat:

Alumiinilevyihin on sitten yksinkertaista kiinnittää akselit paikalleen ja niihin rattaat. Pääakselin ala collar pitää kiristää niin että klappia ei ole pääakselissa yhtään. Rattaat itsessään ovat varsin jykeviä ja korkeita. Pääratas ei ole metallinen niinkuin Goblin Speedissä vaikka muistan jossain näin näkeneeni ja Tohtorikin näin muisteli. Nyt on mainittu että kyseessä CNC main gear. Vaikka pääratas ei olekkaan metalliinia niin silti suositellaan voitemaan sitä dry fluidilla tms.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #7 : 22 Syyskuu, 2015, 23:46:35 »
Perähihnan kiristin:

Perähihnan kiristimen tehtävänä on ottaa löysät pois perähihnasta. Tämäkin on tehty muutamasta osasta ja tuntuu mukavan kevyeltä hypistellä ja kasata. Tuossa on jousi jota saa viritettyä pyörittämällä rengasta ympäri, tässä vaiheessa jätän sen auki.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #8 : 23 Syyskuu, 2015, 00:07:03 »
Anteeksi että keskeytän.

Pääratas:

Erikoista että on pysytty tossa hiilimuovisessa. Sen saa teholla sulatettua. Kuva alla :D tota metallista en oo onnistunu toistaseksi. Käyköhän suoraan jos vaan laittaa?

No sulla toi kestää varmasti. Sellanen vinkki että millä ikinä voitelet. Älä voitele sellasella johon irtoova muju jää kiinni ja toimii hiomatahnana. Menee ratas alta aikayksikön. Jist joku kuivavoiteluaine on varmasti paras vaihtoehto.


"kiristin":
Se ei edelleenkään ole kiristin vaan pelkkä ohjuri / indikaattori :D sen voi heittää vaikka pöytälaatikkoon jos mielii muutaman gramman painosäästöä. Näin on sanonu ihan kammereri ihte aikanaan.

Se indikoi sitä kireyttä niin että kun se on tasan runkolevyn kohdalla niin kireys pitäis olla sopiva. Paitsi ettei ole. 3D lentoon hihnaa pitää kiristää pikkasen enemmän. Tämä myös samasen kammererin suusta.

Ittellä on aina ollu toi paikallaan koska ei siitä haittaakaan ole mutta oon myös aina kiristäny enemmän ku mitä se neuvoo.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #9 : 23 Syyskuu, 2015, 00:08:59 »
Tollai :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #10 : 23 Syyskuu, 2015, 00:19:35 »
Ei haittaa vaikka kommentteja väliin heitteleekin.

Sulla ei kyllä kestä mikään. Noh, ehkä ratakisko jos oikein nätisti käsittelet. :)

Monimutkainen hihnan kireysmittarin ovat siis tuohon rakentaneet. Eikö se siis pidä sitä hihnaa yhtään kireämmällä jos siihen pyöräyttää muutaman kierroksen? Eikö estä hihnan "lepatusta"?

Uskon että tuo delrin ratas kestää meikäläisellä ihan hyvin, mutta se tietenkin nähdään vielä.

edit: ratas on delrinistä
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2015, 16:51:37 kirjoittanut Maikko »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #11 : 23 Syyskuu, 2015, 01:05:06 »
tossa on jousivoima niin pieni että eipä sillä mitään ole kiristyksen kanssa tekemistä. voimat perällä on kuitenkin todella isot.

Ja tarkottaako toi sitä että metallirattainen goblini on lujempi ku ratakisko? ;)
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2015, 01:37:39 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #12 : 23 Syyskuu, 2015, 07:43:32 »
Juu se ei ole kiristin se on hihnan kireyden osoitin .

Eikä sitä tule yli kiristää , ohjeessa on selkeästi mainittu kuinka paljon tuota jousta esijännitetään .

Tohtori oliko sulla siis alkuperäinen muovi ratas jossain ?

Nuo Derlin rattaat tuli noin vuosi sitten , niiden kulutus kestävyys on kova , derlin
On materiaalina huikeasti kitkavapaampi verrattuna , muoviin ja metalliin
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #13 : 23 Syyskuu, 2015, 13:38:15 »
Juu se ei ole kiristin se on hihnan kireyden osoitin .

Eikä sitä tule yli kiristää , ohjeessa on selkeästi mainittu kuinka paljon tuota jousta esijännitetään .

Tohtori oliko sulla siis alkuperäinen muovi ratas jossain ?

Nuo Derlin rattaat tuli noin vuosi sitten , niiden kulutus kestävyys on kova , derlin
On materiaalina huikeasti kitkavapaampi verrattuna , muoviin ja metalliin
En mä tarkottanu että sitä indikaattorin jousta murjotaan vaan perähihna vedetään sen verta kireelle että se indikaattori ei ole enää rungon tasalla vaan tulee kolmisen milliä ulos. Tosta on sabilla ihan video muistaakseni jossain oli ainakin joskus.

Mulla oli se ihan eka g700 josta toi kuva on. Se ratas ei kyllä ollu delriniä vaan sellasta karheeta hiilimuovia. Jos toi on uutta matskua ni hyvä niin.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #14 : 23 Syyskuu, 2015, 13:50:02 »
Tossa ettei tartte ite sönköttää :D

Kyllähän sen liian löysän hihnan kuulee ilman noita indikaattoreitakin. Mulla oli syysleirillä vähä löysällä (rungon tasalla) ja se naputti pahan kuulosesti kovissa vedoissa kunnes kiristin.

Kohdasta 13:00 eteenpäin. Älkää kattoko tota muuten koska siinä on paljon vanhentunutta tietoa. Kone on se ensimmäinen versio g700 kopterista mutta perän kireyden osalta toi pätee ku mikään ei ole muuttunut siellä.


Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #15 : 23 Syyskuu, 2015, 16:49:17 »
700 KSE päärattaasta:

Mukana tuleva pääratas: CNC Derlin Main Gear [H0405-S]
Tarjolla myös optio: Heavy Duty Main Gear [H0320-S]

Onkohan tuo Heavy duty sama kuin Speedissä tuleva? Olen lähes satavarma että tuo normaali riittää meikäläiselle  :).

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #16 : 23 Syyskuu, 2015, 17:21:45 »
700 KSE päärattaasta:

Mukana tuleva pääratas: CNC Derlin Main Gear [H0405-S]
Tarjolla myös optio: Heavy Duty Main Gear [H0320-S]

Onkohan tuo Heavy duty sama kuin Speedissä tuleva? Olen lähes satavarma että tuo normaali riittää meikäläiselle  :).

kyllä näyttäis olevan toi heavyduty sama mikä speedissä vakiona. se kyllä haukkuu nimensä takas :) painaakin varmaan 300g :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #17 : 01 Lokakuu, 2015, 23:19:19 »
Yritetääs saada kertomus taas kasauksen kanssa tasalle.

Voimalinjan kiinnitys:
Aikaisemmin kasattu voimalinja kiinnitetään runkoon ihan vaan ruuvaamalla. Yläosan voimalinja ei taatusti anna periksi, mutta periaatteessa tuon ala-osan tehtävänä on vaan kannatella akut ja nopari. Rungon takaosaan tuli nuo Canpyn kiinnitystä varten olevat pikakiinnikkeet, jotka ovat X7:n klipsi menetelmään verrattuna paljon paremman oloiset.

Swash (kallistuslevy) oli valmiiksi kasattu enkä lähtenyt sitä (kään) aukaisemaan erikseen. Ruuvasin vain pallolinkit kiinni ja thats it.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #18 : 01 Lokakuu, 2015, 23:38:51 »
Nupin kasaaminen:

Nuppi on itselle uusi ilmestys, varsinkin kun on tottunut kaksilapaisiin. Alla olevasta kuvasta näkee periaatteen (KSE nuppi on käsittääkseni sama kuin kuvassa, mutta musta). Jokainen lepari siis päätyy nupin keskelle, johon se on kiinnitetty akselilla. Nuppi on mallia normaali, jossa on käytössä tuo "swash follower".  Lepatuskumeista ei ole kuvaa, mutta ne oli kumit, joiden ympärillä oli erikseen vielä tiiviste rengas.

Se mukava puoli tuossa kolmilapa nupissa on että nyt ei tarvitse kakta avainta leparin irrottamiseen. Siinähän käy aina niin että toinen ruuvi aukeaa ja sitten sitä toista saa avata aina tuskissaan, kun ei siitä tahdo saada kiinni. (Ok, on mulla "grippy"-työkalu myös ostettuna tätä varten)



Prikkoja nuppiin tulee ohjekirjan mukaan yksi paksu ja yksi ohut. Parinkymmenen lennon jälkeen kuulemma pitää sitten tarkistaa välys ja lisätä uusi prikka (ei ollut mukana). Käyttäjien kommenttien mukaan näin todellakin pitää tehdä.

Painelaakerista vielä muistutuksena ei niin kokeneille kasaajille. Painelaakerin uloimmat renkaat ovat eri kokoisia sisähalkaisijaltaan. Suurempi sisähalkaisija tulee siis nupin keskiön puolelle ja pienempi lavan puolelle. Tällöin laakeri toimii oikein lepatuksessa. Kokeilin myös kuiva rasvausta noihin laakereihin (tästähän oli tunteikasta juttua dry fluid Gatessa), josko tämä olisi vähemmän sotkuinen vaihtoehto perus rasvaukselle. Tein toisessa ketjussa olleen ohjeen mukaan, eli laitoin kerroksen ja annoin kuivua 10min ja sitten toinen kerros vielä päälle.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #19 : 01 Lokakuu, 2015, 23:49:02 »
Nuppi:

Nuppi meni ihan nätisti kasaan ilman ongelmia. Yksi huomio on että latusakselin prikka on ainakin riittävän paksu. X7:n ensimmäisessä versiossa prikka oli niin ohut että se pääsi ajan kanssa menemään kupille ja toi välystä nuppiin. Tämä tietenkin korjattiin myöhäisemmässä versiossa.

Pari huomiota linkeistä. Ensinnäkin nupissa on vanttiruuvit, eli molemmissa päissä on erikätiset kierteet. Tällöin lapauran korjaaminen on helppoa sillä korjauksen pystyy tehdä hyvin pienillä liikkeillä (normaalista pitää kiertää kierros linkkiä ympäri) ja toisekseen linkkiä ei tarvitse irrottaa säädön ajaksi.  Ehdottaman hyvät siis ja ovatkin onneksi yleistyneet uusissa koptereissa.
Linkkitanko on onneksi epäsymmetrinen niin sen osaa laittaa oikein päin, joten kaikki linkit toimii samalla tavalla. Toinen hyvä huomio on se että linkin päissä on aukka josta näkee akselin. Aukossa on lisäksi merkki, johon akseli kiinnitetään. Tämä estää sen että toinen linkki on ruuvattu pohjaan ja toinen on ihan irtoamisen partaalla, jolloin voi käydä huonosti.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #20 : 07 Lokakuu, 2015, 22:56:30 »
Jatketaas vähän blogia.

Peräroottori:

Peräroottori on KSE:ssä on myös kolmilapainen. Perässä on painelaakerit ja normilaakerit. Jännä yksityiskohta on se että lavanpitimistä näkee ulkopuolelta laakerit. En tiedä onko tällä funktionaalinen merkitys. Periaatteessa laakerien kunnon pystyy tarkastamaan ja perää pystyy rasvaamaan tarvittaessa.

Kun kasasin perän alkoi siinä lukitteen kuivumisen jälkeen olemaan tahmeutta. Netistä löytyi muitakin jolla oli sama ongelma. Tämä kuitenkin johtuu siitä että lukitetta pääsee perän holkkeihin jolloin se jähmettyy. Otin perän auki, putsasin sen ja laitoin varovasti lukitetta. Lisäksi laitoin myös Gear Lubea sinne mukaan. Nyt toimii jouhevasti.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #21 : 07 Lokakuu, 2015, 23:19:10 »
Perän kasaus:

Perä on hiilikuidusta ja tosi vakuuttavan oloinen. Hihnan kiristäminen tapahtuu liikuttamalla tuota takakasettia edes/takaisin.

Perä kiinnitetään nylon pulteilla runkoon. Nämä pultit on suunniteltu katkeavaksi torpissa ja mahdollisesti pelastavat peräputken. Alhaalta peräputki kiinnitetään ruuveilla. Kitin mukana tuli noille nylon pulteille työkalu, jolla ne saa kiinnitetty sormivoimalla riittävän kireäksi.


Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #22 : 27 Lokakuu, 2015, 23:39:53 »
Hengissä ollaan ;D!!!

Viikonloppuna sain vihdoin moottorin ja servot, joten jatketaan kasausta.

Moottori:

Moottoriksi siis tuli XNova XTS 4530 480kv moottori. Tätä pystyy siis ajamaan sekä 12s että 14s:llä noilla Goblin monipuolisilla välityksillä. Speksit löytyvät täältä: http://www.xnovamotors.com/xnova-xts4530-480kv/

Xnova XTS 4530-480kv 5+5YY (1.4mm thick wire)
Xnova brushless high performance outrunner motor designed for extrem 3D 700-800mm helicopter where highest power to weight ratio is important. 12S and specially 14S optimised.

- High qual. Neodym Mag.heat res. up to 150 degree C.
- Specialized wires,heat resistance up to 300 degree C.
- Precise balanced.
- High performance stator metal sheet.
- High quality NMB bearings. (2 on top 1 at bottom)
- Marked leading high effiency up to 93%.
- Cooler running.
- Superb quality and machining of CNC parts.
- Improved torque and power output.
- 1.4 mm thick wire.

Maksimi jatkuva teho: 5600W
Piikki teho: 11000W
Maksimi jatkuva virta: 130A
Hyvältä näyttää nuo hyötysuhteet, jotka on yli 93%:n.

Kädessä vaikuttaa jämäkältä ja yllättävän sirolta. Tuntuu että tuo 535g on tosiaan mennyt noihin käämeihin.

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #23 : 27 Lokakuu, 2015, 23:48:19 »
Moottorin asennus:

Tuo mun moottori tuli 6mm akselilla, joka on hyvä Gobliniin silloin jos haluaa käyttää tuota moottorin akselin laakeri tukea. 8mm akselilla olevan voi myös käyttää, mutta tällöin akselin tukea ei käytetä. Ohjeessa mainitaan että 6mm akselilla tulee käyttää holkkia, jolla se sovitetaan 8mm pinjoniin. Hain Hayabusalta 22t pinjonin, jotta saan välitykset sopimaan 12s ja 480kv moottorille, niin että nuppi kiekat on 2000rpm maksimissaan. Iloinen yllätys oli se että tuota holkkia ei tarvita vaan myös 6mm akselille on tehty oma pinjoninsa.

Kyseessä koodiltaan tämä osa: H0015-22-S


Edit: Tämä osa ei olekkaan oikea, sillä pinjoni on liian kapea, joten siihen ei mene tuo KSE:n hihna. Oikea koodi on H0175-22-S (ohjekirjasta)
Akseli tulee hieman pitkäksi tuosta laakerinpitimestä, joten se saa huomenna dremeliä. Näin saadaan maksimoitua akun tila. Nyt ei viitsi yötä vasten vinguttaa.
« Viimeksi muokattu: 28 Lokakuu, 2015, 21:31:26 kirjoittanut Maikko »

Paikalla Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: SAB Goblin 700 KSE - Kasausketju
« Vastaus #24 : 28 Lokakuu, 2015, 00:08:50 »
Servot:

Servot Gobliniin tulevat BK Servoilta, jotka tukevat meikäläistä tässä harrastuksessa. Nuppiin valitsin DS-7002 servon, joka vaikuttaa hyvän todella kilpailukykyisesti hinnoiteltulta spekseihinsä nähden. Kyle Stacykin ajelee näillä servoilla. Uskoisinkin että tämä on se yleisin valinta kun halutaan huippu servo kilpailukykyiseen hintaan. Näitä voi ajaa 8,4V:llä (eikä esim 7,4V, kuten joitain HV servoja) ja maksimi väännöt ovat yli 20kg luokkaa nopeuden ollessa alle 0,05s! Paino kuitenkin vain 66g.

Nämä eivät siis ole harjattomat servot, vaan  mallia coreless. Jonkin verran tutustuin aiheeseen ja aika paljon ameriikan puolella oli vertailua harjattomien ja Corelesin välillä. Bert itse tuntuu suosivan coreless servoa vaikka omasta linjastosta löytyy myös harjaton malli (joka on kalliimpi).

Kyseessä siis nämä: http://www.heliflyfinland.fi/epages/heliflyfinland.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015050903/Products/BKFS05

Pöydällä noi näyttää tosi siisteiltä. Kokonaan alumiinen kuori on hienosti tehty. Ainoa vika on että noi ei ole ne punaiset :). Mukana tulevat servo armit ovat lyhyet Gobliniin ja myös hieman heikon oloiset. Näihin käy Futaban armilla olevat. Kaapista löytyi jykevät Futten armit Gauilta, mutta nämä tipahtivat sisään hieman liian helposti ja niissä oli siis hieman klappia.

Muuten: Gobliniin pitää servo armit keskittää ennen asentamista, sillä kun ne ovat nupissa kiinni on se ilmeisesti hankalaa. Näin sanoo manuaali.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Gaui X7 - kasausketju

Aloittaja Maikko « 1 2 » Gaui

27 Vastauksia
20561 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2013, 22:02:24
kirjoittanut Sandu
Sab Urukay kasausketju

Aloittaja Anssi « 1 2 3 » SAB

68 Vastauksia
28872 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2016, 20:23:08
kirjoittanut SJo1
78 Vastauksia
60516 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 20:29:45
kirjoittanut Tohtori R
47 Vastauksia
17844 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2015, 01:26:07
kirjoittanut TeroS
50 Vastauksia
24903 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2015, 10:21:45
kirjoittanut Pekka