No niin, nyt alkaa olemaan tilanne ratkaistu.
Lähdin siis debuggaamaan tuosta aikaisemman viestin jälkeisestä tilanteesta. Ajattelin että vika voi olla myös VBarin ja Kontronikin lisäksi myös moottorissa.
- Kokeilin toisella moottorilla (ei kopterissa kiinni vaan viilapenkissä)
* Ongelmia ei ollut vaikka kokeili vaikka mitä
* Tämä varmisti sen että vika ei muodostu ainakaan Kosmikissa (hyvä homma!)
- Seuraavaksi kokeilin samalla moottorila niin että noparin johto ei mene metallisen levyn läpi (jossa siis moottori on kiinni). Ongelmaa ei näkynyt. Kun pujotettiin metallilevyn välistä niin ongelmia tuli. Tämä paikansi ongelman moottoriin ja sen tuomiin häiriöihin Vbarille.
- Seuraavaksi moottori irti ja tarkastelemaan kiinnitystä. Huomasin että moottorin kiinnitysruuvit ovat niin pitkät että ne menevät myös moottorin sisälle. Kolme ruuvia näkyi selvästi ettei ottanut mihinkään, mutta yhteen ei ollut selvää näkyvyyttä. Laitoin jokaiseen ruuviin prikat alle, niin että ruuvit eivät mene liian pitkälle.
- Moottori kiinni ja testiin. --> Ei ongelmia
- Kaikki servot ja johdot kiinni kopterin sisälle --> Ei ongelmia (Iso voitto!)
- Alkup Spektrum etävastarit käyttöön --> Ei ongelmia
- Maadoitus kaapeli pois --> Ei ongelmia
Näyttää siis siltä että ongelma on nyt ratkennut, kunnes toisin todistetaan. Helppo tietenkin jälkeenpäin aina sanoa että mikset heti katsonut noita ruuveja, mutta kun "tilanne on päällä" niin noissa voi olla niin monta asiaa jotka voi olla pielessä ja varmuuden saa ainoastaan sulkemalla vaihtoehtoja pois.
Muuten: Debuggauksessa auttoi nopeasti myös Uli Mikadon foorumilta ja myös XNovan toimari facebookissa. Hyvää palvelua molemmilta.
edit: eli juurisyy oli se että pitkä ruuvi moottorin kiinityksessä "maadoitti" moottorin Goblinin metallilevyyn, jonka läpi Kontronikin signaalijohdot kopterin takaosassa vedettiin. Tämä aiheutti ongelmia Vbarille, jotka ilmenivät että Satelliitin synkka katosi.
Nyt kädet syyhyää että pääsee lennättämään kunnolla!