Nyt on tulipallo kasassa ja tänään tuli melkein kymmenen akullista kurmuuteltua. Aiempiin Goblineihin verrattuna tämmönen pikkukirppu näyttäs vaativan vähän enemmän säätämistä ja mekaniikan herkistelyä, mutta muuten vaikuttaa erittäin hyvältä.
Kasaaminen sujui todella vaivattomasti ja nopeasti. Tän kokosessa kopterissa on jo aika pieniä ruuveja ja nippeleitä, mutta kasaamisen näkökulmasta Fireball on kyllä erinomaisesti suunniteltu. Kaikki osat loksahtaa nätisti paikalleen ja isoista goblineista tuttuja fetureja löytyy kosolti. Samoin servot ja moottori irtoaa ihan muutaman ruuvin avaamalla, joten pitäisi olla nopea ja helppo huoltaa torpin sattuessa.
En nyt mitään super yksitysikohtaista kasaustarinaa ala rustaamaan, mutta laittelen kuitenkin alle muutamia kuvia ja huomioita mitä tuli tehtyä.
- Runko koostuu kahdesta muovipalikasta jotka tulee neljällä ruuvilla kiinni. Mulla kaksi ruuvia oli valmiiksi kiinni, eli ne piti ottaa auki ja laittaa lukitteet. peräservo tulee runkolevyjen väliin ilman ruuveja.
- Perä poikkeaa hieman isoista Goblineista, eli siinä ei ole leparia vaan tommonen perinteisen mallinen hubi. Muilta osin perä on tuttua Goblinia.
- Peräputkessa on kynsi joka lukitsee sen runkoon. Putken saa irti löysäämällä kahta ruuvia
- Combossa tuleva nopari on HobbyWingin tuotos ja se tulee rukolevyjen väliin moottorin alle. Johdot on muuten valmiiksi sopivan mittaset, paitsi rpm piuha on jostain syystä tommonen kolmen sentin nysä, eli siihen pitää tehdä jatko. Jos haluaa käyttää HobbyWingin ohjelmointiboksia, niin kannattaa tehdä muutaman sentin jatkopiuha ja tökätä se kiinni nopariin, boksin kytkeminen on muuten melko hankalaa kun nopari on kiinni kopterissa.
- Servot kiinitetään muovisiin kehikkoihin jotka ruuvataan runkoon kiinni. Servovarret kantsii laittaa 90 asteeseen ennen kehikkojen kiinittämistä runkoon.
- Kopan etuosaa joutuu hieman dremelöimään että sen saa paikalleen, tämä on ihan manuaalissakin ohjeistettu.
Perätönärin linkit oli mulla suht tiukat ja vaativat kyllä pientä herkistelyä. Swashin anti rotation pin tulee tonne aileron servojen kiinikkeen väliin ja meinas mulla myös hieman tahmata. Nämä pienet jäykkyydet todennäköisesti näkyi tänään lennossa, koska perä meinasi alkuun woblailla jonkin verran. Gainien lasku auttoi asiaa ja näytti myös että perä pikkuisen herkistyi kun sai muutaman lennon alle ja pahimmat woblaukset hävisi.
Kuitenkin perä ja nuppi jäi hieman muljuiksi vielä tänään, mikä näkyi erityisesti tiukemmissa stopeissa. Uskoisin kuitenkin että mekaniikan herkistelyllä ja säätämisellä noi saa pois. Lensin tänään noparin govilla ja oletusasetuksilla, ja niillä mosa tuntui kyllä pikkusen tehottomalta. Täytyy kokeilla ensi kerralla Vbarin govia ja vähän tiukempaa timingia jos saisi lisää tuota tehon tuntua.
Muuten kyllä Fireball tuntui lennossa huomattavasti kokoistaan isommalta ja tosi kivalta lentää. Kunhan ylimääräset muljumiset saa pois ja moottoriin vähän lisää puhtia, niin uskoisin että tästä tulee erittäin mieluinen laite